ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție: trecut, prezent…dar viitor?” Chișinău, 16 martie 2017
Ce scop urmărim când aplicăm o pedeapsă privativă de libertate?
Scopul pedepsei penale Regula 4.1. Scopurile sentinței privative de libertate sau ale măsurilor similare care privează o persoană de libertate sunt, în primul rând, de a proteja societatea de infracțiuni și de a reduce recidivismul. Scopurile date pot fi atinse doar dacă perioada de detenție este aplicată pentru a asigura, în măsura posibilă, reintegrarea unor atare persoane în societate după eliberare, astfel încât ele să ducă un mod de viață în conformitate cu legea și să se poată întreține. Ansamblul de reguli minime ale Națiunilor Unite pentru tratamentul deținuților (Regulile Nelson Mandela), Rezoluția adoptată de Adunarea Generală la 17 decembrie 2015
Pedeapsa penală – Cod penal Pedeapsa are drept scop restabilirea echităţii sociale, corectarea condamnatului, precum şi prevenirea săvîrşirii de noi infracţiuni atît din partea condamnaţilor, cît şi a altor persoane. Executarea pedepsei nu trebuie să cauzeze suferinţe fizice şi nici să înjosească demnitatea persoanei condamnate. Articolul 61 alin. (2) Cod penal
Obiectul analizei Structura organizațională Direcțiile de activitate și atribuțiile de bază Procesele interne de lucru în penitenciar
Structura organizațională
Caracteristici cheie Ierarhizarea strictă a angajaților Centralizarea procesului de luare a deciziilor Neimplicarea angajaților cu funcții de execuție în procesul de luare a deciziilor Aplicarea necondiționată a ordinelor și instrucțiunilor primite Exercitarea atribuțiilor în baza obiectivelor stabilite pentru fiecare serviciu în parte Angajați cu grad redus de motivare.
ATRIBUȚIILE ANGAJAȚILOR PENITENCIARULUI Atribuții administrative Atribuții de asigurare a securității statice Atribuții de asigurare a securității dinamice ATRIBUȚIILE ANGAJAȚILOR PENITENCIARULUI
Ponderea totală a angajaților per atribuții
Raport angajat/condamnată 363 femei deținute / 103 angajați – 3,52 condamnate : 1 angajat 363 femei deținute / 25 angajați– 14,52 condamnate : 1 angajat 363 femei deținute / 6 angajați– 60,5 condamnate : 1 angajat
Rata efort per atribuții
Direcții de activitate Gestionarea regimului de executare a pedepsei de către condamnați Resocializarea și reintegrarea socială a condamnaților Managementul dosarelor condamnaților Asistența medicală Managementul securității penitenciarului Management instituțional Management resurse umane Management financiar Asistența juridică Paza și escorta condamnaților
Scopul pedepsei penale Managementul instituțional Managementul resurselor umane Asistența medicală Resocializarea și reintegrarea socială a condamnaților Managementul financiar Gestionarea regimului de executare a pedepsei de către condamnați Managementul dosarelor condamnaților Asistența juridică Managementul securității penitenciarului
Procese interne de lucru Selectate 16 procese interne de lucru cu scopul de a: Ilustra în mod simplificat a pașilor principali pentru realizarea procesului intern de lucru Demonstra interacțiunea dintre serviciile penitenciarului în cadrul fiecărui proces intern de lucru Depista ineficiențele în cadrul procesului intern de lucru
Deplasarea fără escortă Implicarea a cel puțin șase servicii Întocmirea și semnarea a aprox. opt documente Introducerea acelorași date în multiple surse
Deplasarea fără escortă – Autorizarea Nivelul 1 SAEPAS, SM, SS Nivelul 2 Șef penitenciar Nivelul 3 DIP
Convorbiri telefonice Implicarea a cel puțin șase angajați Gestionarea trei acte emise Filtre de aprobare
Convorbiri telefonice – Autorizarea Nivelul 1 SAEPAS (șef sector) Nivelul 2 Șefi ai SAEPAS, SRS, SS Nivelul 3 Șef penitenciar
1200 semnături REZULTAT O dată pe săptămână Implicarea a 4 angajați 300 cereri
Registre – surse de date 134
Registre – surse de date
Registre – surse de date
Cadrul de reglementare
Recomandări (I) Revizuirea cadrului normativ în vederea: reducerii numărului de acte care reglementează activitatea penitenciarului; lărgirii competențelor penitenciarului de a-și reglementa activitatea; eliminării practicilor excesive de raportare și documentare; simplificării proceselor interne de lucru; reducerii numărului de registre de evidență.
Recomandări (II) Modificarea legislației execuțional-penale în vederea introducerii regimurilor progresive de detenție, care trebuie să contribuie la sporirea gradului de interacțiune dinamică cu deținuții; Reorganizarea penitenciarului și revizuirea fișelor de post, astfel încât să fie sporită ponderea colaboratorilor care asigură securitatea dinamică în penitenciar; Reorganizarea penitenciarului în vederea reducerii numărului de nivele ierarhice, implicării colaboratorilor cu funcții de execuție în procesul de luare a deciziilor și centrarea eforturilor tuturor serviciilor pe resocializarea și reintegrarea condamnatelor.
Recomandări (III) Analiza Sistemului informațional automatizat „Registrul persoanelor reținute, arestate, condamnate” pentru identificarea domeniilor care nu sunt documentate prin intermediul sistemului automatizat și completarea acestuia cu câmpurile, care va permite eliminarea ulterioară a registrelor și documentelor care dublează/triplează munca colaboratorilor penitenciarului; Dezvoltarea unui modul electronic de raportare statistică cu date online despre populația penitenciară, care va permite eliminarea registrelor pe suport de hârtie.
VĂ MULȚUMESC PENTRU ATENȚIE!