Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE"— Transcriere de prezentare:

1 COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
12 decembrie 2011

2 Raţionamente (1) Justificarea creării unei Instituţii (Institut / Centru) pentru Studii Demografice în R. Moldova Mandatul, structura de guvernare, gestionarea şi funcţionarea Instituţiei Demografice vor fi diferite de activităţile de cercetare sau predare/instruire ale / în mediului academic sau universitar Instituţie Autonomă, Consultativă pentru Politici Publice şi de Monitorizare în domeniul Dinamicii şi Dezvoltării Demografice

3 Raţionamente (2) O instituţie Demografică cu un mandat clar, funcţii şi modalităţi de raportare În acelaşi timp, o asemenea instituţie este menită să colaboreze şi să se bazeze pe: forţa de cercetare academică activitatea fundamentală a altor organisme naţionale de profil (ex. Biroul Naţional de Statistică, ÎS “Registru”, direcţiile de Statistică din cadrul diferitor Ministere etc.)

4 Expectanţe faţă de o Instituţie Demografică (1)
Studierea şi contabilizarea situaţiei demografice naţionale Analiza complexă a tendinţelor demografice şi de dezvoltare, curente şi viitoare, cu scopul de a propune direcţii şi opţiuni concrete de politici Asigurarea unei abordări pragmatice, multidisciplinare şi axate pe soluţionarea provocărilor demografice Documentarea experienţelor de succes şi a bunelor practici naţionale şi internaţionale

5 Expectanţe faţă de o Instituţie Demografică (2)
Facilitarea obiectivelor generale de informare a politicilor guvernamentale şi publice privind populaţia şi tendinţele de dezvoltare Prestarea analizelor demografice pentru optimizarea şi ajustarea politicilor în contextul vast de dezvoltare socială, economică şi de mediu a ţării Monitorizarea performanţelor şi a impactului programelor şi politicilor publice guvernamentale pentru populaţie, familie, a politicilor sociale, economice şi de mediu Propunerea strategiilor de intervenţie corectivă în cazul şi locul unde acestea vor fi justificate

6 Expectanţă importantă
Instituţia Demografică Autonomă, Consultativă în domeniul Politicilor Publice, de Observare şi Anticipare a Tendinţelor demografice trebuie să devină o Ramură (instituţie) subordonată Guvernului

7 Instituţia Demografică
Va examina conjunctura şi tendinţele demografice pe termen lung Va utiliza datele existente şi va genera date ad-hoc prin intermediul unor cercetări punctuale şi aplicate cu scopul optimizării analizei şi opţiunilor pentru politicile publice Va oferi guvernului o contribuţie constantă la elaborarea programelor şi politicilor prin prisma situaţiei şi prognozelor demografice

8 Instituţia Demografică vs sectorul Academic (1)
Recunoaşte meritul instituţiilor existente academice şi de învăţământ specializate, care sunt active în domeniul larg definit al populaţiei, demografiei, statisticilor (ex. Academia de Ştiinţe, ASEM, BNS) Evidenţiază faptul că mandatul acestora nu trebuie să fie perceput în concurenţă cu Instituţia Demografică, ci, mai degrabă Oferă sprijin, sinergie şi complementaritate, fiecare dintre aceste instituţii avându-şi propria nişă de activitate şi mandat specific

9 Instituţia Demografică vs sectorul Academic (2)
Instituţiile academice îşi au rolul de predare, cercetare fundamentală şi stabilire de standarde Pe de altă parte, au mandatul de a crea, documenta, împărtăşi şi promova în spaţiul public cunoştinţe academice şi realizări notorii în anumite domenii, inclusiv demografic

10 Instituţia Demografică vs sectorul Academic (3)
Instituţiile academice reprezintă un avantaj imens naţional pentru: documentarea, promovarea şi schimbul de cunoştinţe în spaţiul public consolidarea capacităţilor noilor generaţii de profesionişti în domeniul statisticilor naţionale şi a aspectelor populaţiei şi dezvoltării

11 Instituţia Demografică vs Biroul Naţional de Statistică
Biroul Naţional de Statistică, în mod obişnuit, se ocupă de colectarea, generarea şi prestarea a tot felul de date şi statistici la nivel macro (recensământ, studii demografice şi de sănătate, anchete ale forţei de muncă şi consum, etc.) Rareori BNS dispune de mandatul sau expertiza specializată (şi resursele necesare umane) pentru a realiza analize aplicate aprofundate, relevante din punct de vedere al politicilor în context demografic.

12 Instituţia pentru Studii Demografice
Va dispune de autonomie deplină Va participa direct la formularea politicilor şi implementarea programelor cu monitorizarea cerinţelor guvernului Va avea mandatatul de a efectua analize aplicate aprofundate, relevante din punct de vedere al politicilor, care ar corespunde cu direcţiile şi opţiunile politicilor guvernamentale Va reprezenta o instituţie de “piaţă” servind drept interfaţă între sectorul academic şi guvern.

13 Instituţia pentru Studii Demografice
Va avea un rol bine integrat în implementarea politicilor guvernamentale Îşi poate începe activitatea cu un număr limitat de resurse umane, dar comportând un angajament de extindere şi creştere, odată cu sporirea cererii Va aborda în analizele şi rapoartele sale demografice: sectorul social (protecţie socială, sănătate, educaţie) sectorul economic (analize şi prognoze în context demografic) migraţia etc. Va efectua studii orientate pe politici şi alte studii aplicate în domeniul populaţiei şi al dezvoltării /demografiei.

14 Instituţia pentru Studii Demografice
Crearea unei asemenea instituţii necesită “nucleizarea” echipei (crearea “masei critice” de expertiză în domeniu) Delegarea specialiştilor notorii, specialişti în domeniu, către instituţia nou creată în baza organigramei şi responsabilităţilor clar stabilite Unitatea respectivă va îndeplini două funcţii paralele: (a) să poată activa ca o unitate independentă de studiu; (b) în acelaşi timp, va constitui punctul focal al unei reţele, coordonând şi cuprinzând activitatea cercetătorilor afiliaţi altor instituţii Demografia ca ştiinţa este mai intâi o ştiinţă economică, iar apoi una socială sau de cercetare…

15 Instituţia pentru Studii Demografice
Avantaj: existenţa unui registru de evidenţă a populaţiei bine dezvoltat Neajuns: capacitatea limitată, practic inexistentă a ţării de a forma specialişti instruiţi corespunzător în domeniul populaţiei/demografiei Crucial necesar: specialişti instruiţi corespunzător în instituţiile de învăţământ superior Funcţionarii de stat şi alţi actori relevanţi trebuie să aibă acces la oportunităţi de instruire suficientă.

16 Paşi de urmat Evaluarea capacităţii instituţionale a Moldovei în domeniul populaţiei şi al demografiei (cadrul instituţional existent) în paralel cu Evaluarea independentă internaţională a Conceptului de Centru Demografic Dezvoltarea Conceptului final (grupuri de lucru cu expertiza internaţională) Aprobarea conceptului în cadrul CNPD Aprobarea conceptului în Guvern Crearea Instituţiei Demografice prin dispoziţie de Guvern

17


Descărcați ppt "COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE"

Prezentări similare


Publicitate de la Google