Instrumentar de formare privind APE 7. 5

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Activități pregătitoare
Advertisements

Colegiul Tehnic “Anghel Saligny” Şcoală Europeană
RAPORT DE ACTIVITATE BIROU
Conferinţă de Presă – Lansare Proiect ”Creşterea eficienţei energetice a Palatului Administrativ situat în Piteşti, Piaţa Vasile Milea nr. 1, judeţul.
RENOVAREA CLĂDIRILOR PUBLICE LA NIVEL aproape ZERO ENERGIE
PROIECTUL EUROPEAN “ENDURANCE”
Railway PRO Investment Summit , București 2016
Campanie de informare a Reprezentanţei Comisiei Europene în România
Mecanismul de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
Promovarea eficientei energetice în concordanţă cu Strategia Energetică a României pentru perioada BUCURESTI 20 Martie 2008.
Competența face diferența!
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
Atelier tematic Liceul teoretic "Mihai Eminescu“ Cluj,
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Cluj-Napoca, iunie 2019.
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
Îmbunătăţirea proceselor ( CMMI )
Proiecte cu finanţare europeană în domeniul mediului înconjurător
Proiect cofinantat prin Fondul de Coeziune
FURNIZOR INTEGRAT DE ENERGIE SI RESURSE ENERGETICE
Alimentatia.O viata mult mai buna si sanatoasa
PROIECTUL BUGETULUI GENERAL AL MUNICIPIULUI FOCŞANI PE ANUL 2019
Servicii Imobiliare Complete
Proiect.
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
Autoritatea Națională pentru Calificări - ANC
Totul tine de date! Ce date sunt necesare pentru Inventarul de Emisii de Referință? Angajamentul Pactului Primarilor este transpus în acțiuni practice.
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
problematica protectiei mediului din perspectiva consultantului
LICEUL TEORETIC ,,LUCIAN BLAGA” CLUJ-NAPOCA Raportul Comisiei de Evaluare şi Asigurare a Calităţii AN ŞCOLAR
Ce este EURES ? EURES* - reţea de cooperare între Comisia Europeană, serviciile publice de ocupare a forţei de muncă din statele membre ale Spaţiului Economic.
Stadiul implementării Programului Operaţional Regional
„Walk the Talk” Recepţia, descărcarea şi plecarea autocamioanelor
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
Instrumentar de formare privind APE 2. Aspecte strategice ale APE
Instrumentar de formare privind APE Produse și servicii textile
METODA PROIECTULUI.
EVALUAREA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
MĂSURI DE INFORMARE ŞI PUBLICITATE
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale AGENTIA DE PLATI SI INTERVENTIE PENTRU AGRICULTURA SISTEMUL DE ECOCONDIŢIONALITATE DIN ROMÂNIA Martie 2019.
Solutii informatice integrate pentru sectorul auto
Este timpul pentru Acțiune
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Inspecţia şcolară Inspecţia şcolară reprezintă un ansamblu de acţiuni care urmăresc îndrumarea, controlul şi evaluarea activităţii desfăşurate de cadrele.
POLITICA AGRICOLĂ COMUNĂ PREZENT ȘI VIITOR
Apa Prod S.A. Deva Calitatea rezidă în oameni și în managementul pe care ei îl fac. *** Sistemul Integrat de Management Calitate – Mediu – SSM.
Administraţia Fondului pentru Mediu
COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Tg. Mureș, iunie 2019.
PARTENERIATUL CU BCR IN CADRUL PROIECTELOR FINANTATE DIN FONDURI EUROPENE
Instrumente financiare (IF)
Aspecte juridice referitoare la piata de retail
Florian Bodescu MULTIDIMENSION
Buletin informativ editat de Apa Serv Valea Jiului
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Slatina, septembrie 2019.
DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII: Strategie si prognoze
  Consultare publică cu privire la normele privind răspunderea producătorului pentru prejudiciul cauzat de un produs cu defect Constanta, 25 aprilie 2017.
Cod SIPOCA 109 Închidere proiect:
Instrumentar de formare privind APE 7. 4
Instrumentar de formare privind APE 7. 6
Instrumentar de formare privind APE 7. 2
Instrumentar de formare privind APE 3. Aspecte juridice ale APE
Instrumentar de formare privind APE 6. Implicarea activă a pieței
Instrumentar de formare privind APE 7. 8
Instrumentar de formare privind APE 7.9. Transportul rutier
Raportul Grupului de Lucru 3
Instrumentar de formare privind APE 1
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Transcriere de prezentare:

Instrumentar de formare privind APE 7. 5 Instrumentar de formare privind APE 7.5. Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Instrumentar de formare privind APE Modulul 1: Introducere Modulul 4: Evaluarea nevoilor Modulul 2: Aspecte strategice ale APE Modulul 5: Achizițiile publice circulare Modulul 3: Aspecte juridice ale APE Modulul 6: Implicarea activă a pieței Modulul 7: Operațional (clădiri de birouri) Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Impacturile asupra mediului Opțiuni-cheie privind proiectarea construcțiilor pentru reducerea impacturilor Construcție: produse de construcții (materiale reciclate, cum ar fi agregatele din construcții și deșeurile din demolări); transportul feroviar sau maritim al agregatelor la siturile de producție; managementul de mediu al deșeurilor din construcții și demolări. Construcția și utilizarea clădirilor în UE: utilizează aproximativ jumătate din totalul materialelor extrase; consumă 40 % din energie; consumă 1/3 din apă; generează 1/3 din totalul deșeurilor. Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Impacturile asupra mediului Opțiuni-cheie privind proiectarea construcțiilor pentru reducerea impacturilor (continuare) Utilizare: performanța energetică în perioada de ocupare (iluminat, încălzire, răcire și ventilație); durata de viață a clădirii și a elementelor acesteia (durata de exploatare): adaptarea clădirii și a structurii sale la sfârșitul duratei de exploatare; un mediu de lucru sănătos și atractiv (buna calitate a aerului din interior, a luminii naturale etc.). Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Impacturile asupra mediului Opțiuni-cheie privind proiectarea construcțiilor pentru reducerea impacturilor (continuare) De utilizat (continuare): soluții bazate pe natură (acoperișuri și pereți ecologici, habitate în curți și pe terase, rețele durabile de canalizare urbană, arbori stradali). Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Domeniul de aplicare Ce cuprind criteriile UE privind APE Renovarea clădirilor existente și construirea de noi clădiri de birouri: proiectarea, pregătirea amplasamentului, construcția, întreținerea și administrarea curentă Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Domeniul de aplicare Ce cuprind criteriile UE privind APE Criterii legate de: competențele echipei de proiectare și ale contractanților; performanța energetică și sursele de energie cu emisii de carbon reduse sau de nivel zero; mobilitatea durabilă; economisirea apei; controlul iluminatului; confortul termal; calitatea aerului interior; Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Domeniul de aplicare Ce cuprind criteriile UE privind APE (continuare) declarațiile de mediu pentru produs (DMP) pentru principalele elemente de construcție; materiale de construcție și aprovizionare durabile; depozitarea deșeurilor reciclabile și sistemul de gestionare a deșeurilor; gestionarea deșeurilor din demolări; instalarea și punerea în funcțiune a sistemelor energetice și surse de energie cu emisii de carbon reduse sau de nivel zero; contractul de performanță energetică. Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Evaluarea nevoilor Evaluarea nevoii de construcții noi sau de renovări majore Trei întrebări-cheie: Este necesară crearea de birouri noi? Există clădiri pentru diferite utilizări care pot fi renovate? Este posibilă reorganizarea spațiilor existente? Informații suplimentare în: Modulul 4: Evaluarea nevoilor Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Prezentare generală Abordarea UE privind APE pentru proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri Cerințe de performanță: energie Proiectarea și specificarea pentru întrunirea unor cerințe minime de performanță energetică pentru clădire și calcularea potențialului de încălzire globală (GWP) asociat declarațiilor de mediu pentru produse (DMP) în ceea ce privește elementele principale ale clădirii Proiectarea și specificarea pentru a conecta clădirile la sisteme energetice alternative cu un randament ridicat și eficiente din punctul de vedere al costurilor sau a asigura cel puțin 10 % din cererea de energie primară pentru clădire din surse de energie regenerabilă localizate sau din sisteme alternative cu un randament ridicat și eficiente din punctul de vedere al costurilor Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Prezentare generală Abordarea UE privind APE pentru proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri Cerințe de performanță: emisii, gestionarea deșeurilor Elaborarea unui program de mobilitate durabilă împreună cu autoritatea contractantă, cu autoritatea locală pentru planificare și cu furnizorii relevanți de infrastructură Proiectarea și construirea unui spațiu de depozitare special pentru a facilita trierea materialelor reciclabile și a produselor la sfârșitul ciclului de viață Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Prezentare generală Abordarea UE privind APE pentru proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri Cerințe de performanță: consumul de apă, condițiile în interior Proiectarea și construcția pentru eficiența utilizării apei în toate instalațiile sanitare și de apă pentru bucătărie Proiectarea și specificarea pentru realizarea unor condiții optime de confort în interior (controlul termic, al luminii naturale și al reflexiei, ventilația și calitatea aerului) Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Prezentare generală Abordarea UE privind APE pentru proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri Utilizarea materialelor Conținut reciclat în beton și zidărie Reducerea emisiilor de CO2e/tonă pentru transportul de agregate de utilizat în elementele de construcție specificate Aprovizionarea cu lemn obținut în mod legal de către principalul contractant al construcției Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Prezentare generală Abordarea UE privind APE pentru proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri Lucrări de pregătire pe șantier Auditul pentru deșeurile din demolări și planul de gestionare pentru colectarea triată a materialelor în vederea reutilizării, a reciclării și a recuperării Lucrări de construcții sau de renovare Instalarea și punerea în funcțiune a sistemelor energetice ale clădirilor asociate testării performanțelor funcționale, inclusiv măsurării performanței Limitele emisiilor pentru materiale și finisaje (TVOC, formaldehidă) Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Prezentare generală Abordarea UE privind APE pentru proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri Instalarea sistemelor energetice și furnizarea de servicii energetice Sisteme de încălzire, inclusiv producerea combinată de energie electrică și energie termică (CHP) Finalizarea și predarea Audit pentru a asigura continuitatea izolației și un nivel ridicat de etanșeitate la aer Audit privind sistemele de control al iluminatului Audit privind sistemul de gestionare a energiei în clădiri (SGEC) Instalarea și punerea în funcțiune a surselor de energie cu emisii de carbon reduse sau de nivel zero Testarea calității aerului Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Prezentare generală Abordarea UE privind APE pentru proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri Administrarea instalațiilor Controlul și managementul consumului de energie Specificarea contractului de performanță energetică (CPE) Un sistem de gestionare a deșeurilor care să le permită ocupanților și serviciilor de catering de la fața locului să separe hârtia, cartonul și ambalajele de alimente și băuturi Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Modele de achiziție Modele de achiziție și tipuri de contract Separarea proiectării și a construcției Combinarea proiectării și a construcției (PC) Proiectare, construcție și exploatare (PCE) Informații suplimentare în: Ghidul practicilor de achiziții pentru clădiri Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Criteriile UE privind APE Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri (2016) Exemple: Criterii de selecție (CS) – administratorul de proiect, echipa de proiectare și contractantul trebuie să aibă competențele și experiența corespunzătoare Specificații tehnice (ST) – Clădirea trebuie să aibă un certificat de performanță energetică (CPE) clasa C sau de trei ori în kWh/m2 valoarea-limită pentru cea mai bună clasă sau maximum 135 kWh/m2 Criterii de atribuire (CA) – se acordă puncte pe baza îmbunătățirii performanței pe durata ciclului de viață a elementelor principale ale clădirii Clauze de executare a contractului (CEC) – contractantul va pune în aplicare un plan de gestionare a deșeurilor pe șantier, monitorizând și raportând aplicarea pe durata desfășurării lucrărilor pe șantier Pentru a afla toate criteriile, consultați: Criteriile UE privind APE pentru proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Verificare Verificarea conformității cu criteriile privind APE pentru clădiri Ce trebuie solicitat? Când? Dovezi sub formă de informații și referințe privind contractele relevante Audituri efectuate de către terți Analiza ECV/CCV Date de monitorizare Planul de gestionare Planul de proiectare Date privind realizarea modelului și testele Rapoarte tehnice Conformitatea cu criteriile privind APE trebuie evaluată atât la momentul selectării celei mai bune oferte, cât și pe parcursul etapei de execuție a contractului și în momentul punerii în funcțiune. Pentru instrucțiuni complete privind verificarea, consultați: Criteriile UE privind APE pentru proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Disponibilitatea pe piață Aprovizionarea cu produse certificate ca fiind durabile Patru etichete ecologice ale UE pentru componente: Vopsele și lacuri de interior și de exterior Îmbrăcăminți rezistente Pardoseli din lemn Încălzitoare de apă Credibilitatea contează! Calitatea etichetelor ecologice poate varia. Entitățile contractante ar trebui să aleagă etichetele ecologice de „tipul 1”, adică verificate de către un terț și acordate ținând cont de costurile pe ciclu de viață. Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Legislația de la baza APE Directivele privind performanța energetică a clădirilor Directiva 2010/31/UE privind performanța energetică a clădirilor (EPBD) și Directiva 2018/844/UE (de modificare a Directivei 31) stabilesc că statele membre trebuie să ia măsurile necesare pentru a garanta că: în cazul clădirilor care fac obiectul unor renovări majore sau sunt noi, performanța energetică a clădirii sau a părții clădirii care a făcut obiectul renovării este îmbunătățită pentru a satisface cerințele minime de performanță energetică; până la 31 decembrie 2020, toate clădirile noi vor fi clădiri al căror consum de energie este aproape egal cu zero (NZEB)*; după 31 decembrie 2018, clădirile noi ocupate și deținute de autoritățile publice sunt clădiri al căror consum de energie este aproape egal cu zero (NZEB). Informații suplimentare: DIRECTIVA (UE) 2018/844 DIRECTIVA 2010/31/UE Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Legislația de la baza APE Directivele privind performanța energetică a clădirilor (continuare) Art. 11 din Directiva 2010/31: Statele membre stabilesc măsurile necesare pentru instituirea unui sistem de certificare a performanței energetice a clădirilor Art. 8 din Directiva 2018/844: în ceea ce privește clădirile nerezidențiale noi și clădirile nerezidențiale supuse unor renovări majore, care au mai mult de zece locuri de parcare, statele membre se asigură că este instalat cel puțin un punct de reîncărcare și infrastructura încastrată. Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Legislația de la baza APE REGULAMENTUL (UE) nr. 244/2012 de completare a Directivei 2010/31/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind performanța energetică a clădirilor prin stabilirea unui cadru metodologic comparativ de calcul al nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerințelor minime de performanță energetică a clădirilor și a elementelor acestora Informații suplimentare în: REGULAMENTUL (UE) nr. 244/2012 Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Etapele achiziției Puncte la care se pot adăuga criterii de mediu Definirea preliminară a domeniului de aplicare și a aplicabilității Proiectarea detaliată și cerințe privind performanțele Construcția și lucrări majore de renovare Utilizarea clădirii Întreținerea și exploatarea Încheierea ciclului de viață Informații suplimentare: Ghidul practicilor de achiziții pentru clădiri Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

CCV Exemple relevante și îndrumări privind CCV Construcția și extinderea clădirii existente, școala Ludwig-Börne (orașul Frankfurt, Germania) Calcularea costurilor pe ciclu de viață (CCV) ca o contribuție la construcțiile durabile. Îndrumări privind utilizarea metodologiei CCV și aplicarea acesteia în achizițiile publice [Către o metodologie europeană comună a calculării costurilor pe ciclu de viață (CCV) – Ghid – Davis Langdon Management Consulting] Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri

Studii de caz Serviciul de asistență privind APE Pentru asistență suplimentară privind APE, UE oferă gratuit un serviciu de asistență Reducerea emisiilor generate de construcție (Omsorgsbygg, Norvegia) Renovarea unei școli din estul Angliei pentru zero emisii de dioxid de carbon (Westborough, Anglia) Instrumentar elaborat pentru Comisia Europeană de către ICLEI – Autorități locale pentru durabilitate Autorul modulului: Fondazione Ecosistemi Proprietar, editor: Comisia Europeană, DG Mediu, 2019 Fotografii: prin bunăvoința Pixabay.com conform Creative Commons CC0 Declinare de răspundere: Acest instrumentar este un document orientativ al serviciilor Comisiei și nu poate genera niciun fel de obligații pentru această instituție. Nici Comisia Europeană, nici vreo persoană care acționează din partea Comisiei nu este responsabilă pentru posibila utilizare a informațiilor cuprinse în acest document. Modulul 7.5 – Proiectarea, construirea și gestionarea clădirilor de birouri