Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Instrumentar de formare privind APE 7.9. Transportul rutier

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "Instrumentar de formare privind APE 7.9. Transportul rutier"— Transcriere de prezentare:

1 Instrumentar de formare privind APE 7.9. Transportul rutier

2 Instrumentar de formare privind APE
Modulul 1: Introducere Modulul 4: Evaluarea nevoilor Modulul 2: Aspecte strategice ale APE Modulul 5: Achizițiile publice circulare Modulul 3: Aspecte juridice ale APE Modulul 6: Implicarea activă a pieței Modulul 7: Operațional (transportul rutier) Modulul 7.9 – Transportul rutier

3 Impacturile asupra mediului
Ce efect are transportul rutier asupra mediului? Transportul reprezintă aproape ¼ din emisiile de GES din Europa Principala cauză a poluării aerului în orașe Transportul rutier reprezintă peste 70 % din totalul emisiilor de GES din transport (2014) Modulul 7.9 – Transportul rutier

4 Modulul 7.9 – Transportul rutier
Domeniul de aplicare Ce cuprind criteriile UE privind APE Sunt incluse următoarele categorii de vehicule și servicii: achiziționarea, leasingul sau închirierea de autoturisme, vehicule comerciale ușoare și vehicule din categoria L; servicii de mobilitate; achiziționarea sau leasingul de autobuze; servicii de transport cu autobuzul; camioane pentru colectarea deșeurilor; servicii de colectare a deșeurilor; servicii poștale, de curierat și de mutare. Pentru definiții, consultați: Criteriile UE privind APE pentru transportul rutier Modulul 7.9 – Transportul rutier

5 Modulul 7.9 – Transportul rutier
Evaluarea nevoilor Satisfacerea nevoilor de mobilitate Nevoile de mobilitate nu necesită întotdeauna vehicule noi Se pot îmbunătăți ratele de utilizare a vehiculelor existente? Există alternative? De exemplu, teleconferințe, legitimații de transport public, sisteme de partajare a autoturismelor sau a bicicletelor etc. Reducerea emisiilor Cursurile de șofat ecologic și întreținerea periodică pot contribui și ele la reducerea emisiilor de CO2 și a altor emisii poluante de la vehiculele existente Exemplu: Creșterea eficienței gestionării flotelor prin partajarea autoturismelor (Bremen, Germania) Informații suplimentare în: Modulul 4: Evaluarea nevoilor Modulul 7.9 – Transportul rutier

6 Modulul 7.9 – Transportul rutier
Prezentare generală Abordarea UE privind APE pentru transportul rutier Impunerea de criterii privind: emisiile de CO2 la momentul omologării de tip a autoturismelor și a vehiculelor comerciale ușoare și tehnologii specifice pentru vehiculele grele și vehiculele din categoria L; emisiile de poluanți atmosferici ale autoturismelor și ale vehiculelor comerciale ușoare și tehnologii specifice pentru vehiculele grele și vehiculele din categoria L; rezistența la rulare a pneurilor; eficiența energetică a autoturismelor electrice și a vehiculelor comerciale ușoare; garanțiile privind bateriile; emisiile de zgomot ale vehiculelor și ale pneurilor; anvelopele și lubrifianții pentru activitățile de întreținere. Plus: Furnizorii de servicii trebuie să aibă anumite competențe esențiale și să aplice anumite măsuri și practici-cheie în domeniul managementului de mediu Personalul furnizorilor de servicii trebuie să beneficieze frecvent de instruire adecvată Modulul 7.9 – Transportul rutier

7 Criteriile UE privind APE
Transportul rutier (2019) Exemple: Criterii de selecție (CS) – pentru servicii: experiență relevantă necesară la: identificarea, evaluarea și punerea în aplicare a tehnologiilor disponibile și a măsurilor de reducere a emisiilor de GES și de poluanți atmosferici; proceduri de monitorizare și de raportare a emisiilor de GES Specificații tehnice (ST) – pentru vehiculele electrice: trebuie să ofere o garanție a bateriei de minimum 150 000 km sau opt ani împotriva pierderii capacității sub 70 % din valoarea inițială a acesteia din momentul livrării Criterii de atribuire (CA) – pentru autoturisme, vehicule comerciale ușoare sau vehicule de tip L: se vor acorda puncte potrivit distanței pe care o poate parcurge autoturismul fără emisii de gaze de eșapament, proporțional cu capacitatea vehiculelor Pentru a afla toate criteriile, consultați: Criteriile UE privind APE pentru transportul rutier Modulul 7.9 – Transportul rutier

8 Criteriile UE privind APE
Transportul rutier (2019) (continuare) Exemple (continuare): Clauze de executare a contractului – pentru servicii. Toți șoferii trebuie să beneficieze periodic de formare pentru creșterea eficienței consumului de combustibil și trebuie să primească periodic informații despre propriile performanțe Pentru a afla toate criteriile, consultați: Criteriile UE privind APE pentru transportul rutier Modulul 7.9 – Transportul rutier

9 Modulul 7.9 – Transportul rutier
Verificare Verificarea conformității cu criteriile privind APE pentru transporturi Ce trebuie solicitat? Când? Declarația pe proprie răspundere Certificatele Fișele tehnice Rapoartele de testare (sau alte tipuri de dovezi adecvate, cum ar fi dosarele tehnice – dacă nu sunt disponibile rapoarte de testare) Conformitatea cu criteriile privind APE trebuie evaluată: în etapa de selecție (la procedurile din două etape); pe parcursul evaluării ofertelor; și în etapa de execuție a contractului. Pentru instrucțiuni complete privind verificarea, consultați: Criteriile UE privind APE pentru transportul rutier Modulul 7.9 – Transportul rutier

10 Modulul 7.9 – Transportul rutier
Verificare Exemple dintre criterii ST1: Valoarea CO2 pentru omologarea de tip (exhaustiv) Emisiile de CO2 generate de autoturisme, vehicule comerciale ușoare și vehicule de categoria L nu trebuie să depășească următoarele: 2019: 40 CO2 g/km 2020: 35 CO2 g/km 2021: 25 CO2 g/km Verificare: Ofertantul trebuie să prezinte certificatul de conformitate al vehiculului Modulul 7.9 – Transportul rutier

11 Modulul 7.9 – Transportul rutier
Verificare Exemple dintre criterii ST6: Garanție minimă (vehicule electrice – autoturisme, vehicule comerciale ușoare și vehicule de categoria L) Ofertantul trebuie să ofere o garanție a bateriei de minimum km sau opt ani împotriva pierderii capacității sub 70 % din valoarea inițială a acesteia din momentul livrării (EN 62660) Verificare: Ofertantul trebuie să prezinte o declarație cu termenele garanției. Modulul 7.9 – Transportul rutier

12 Legislația de la baza APE
Directiva privind vehiculele nepoluante Această directivă vizează introducerea la scară largă pe piață a vehiculelor ecologice. Directiva impune luarea în calcul a impactului energetic și de mediu aferent operării vehiculelor pe toată durata de viață a acestora la achiziționarea de vehicule de transport rutier: prin stabilirea de specificații tehnice pentru performanța energetică și ecologică; sau includerea impactului energetic și de mediu drept criterii de atribuire. Directiva privind vehiculele nepoluante este în curs de revizuire, existând inclusiv propuneri de stabilire a unor praguri noi privind emisiile de CO2 și poluarea aerului. Informații suplimentare în: Directiva 2009/33/CE privind vehiculele nepoluante Revizuirea Directivei privind vehiculele nepoluante Modulul 7.9 – Transportul rutier

13 Disponibilitatea pe piață
Etichetele ecologice pentru transportul rutier Nu există nicio etichetă ecologică a UE pentru transportul rutier, dar: Blue Angel (Germania) acordă etichete ecologice pentru următoarele: partajarea autoturismelor; partajarea autoturismelor din cadrul flotelor de vehicule electrice; vehiculele cu nivel scăzut de zgomot și de poluare; Bra Miljöval (Suedia): servicii de curierat/de livrare. Credibilitatea contează! Etichetele ecologice de tipul I pot fi o sursă de criterii suplimentare (dacă sunt legate de obiectul contractului!) Etichetele ecologice de „tipul I” = verificate de către un terț și acordate ținând cont de impacturile asupra ciclului de viață A se vedea Modulul 3 (Aspecte juridice) pentru informații suplimentare privind etichetele ecologice Eticheta ecologică a UE pentru lubrifianți se poate utiliza pentru verificarea criteriilor de acordare pentru uleiurile lubrifiante, lichidele hidraulice și agenții de gresare Modulul 7.9 – Transportul rutier

14 Calcularea costurilor pe ciclu de viață
CCV pentru transportul rutier CCV = luarea în calcul a tuturor costurilor care vor fi suportate pe durata de viață a unui produs, a unei lucrări sau a unui serviciu CCV estimat al vehiculelor și al serviciilor: autoturismele și vehiculele comerciale ușoare cu emisii de CO2stricte reduc CCV cu 15-20 %; autobuzele electrice reduc CCV cu 2,5-6 %; șofatul ecologic reduce CCV cu 0,5-2 %. CCV al vehiculelor: Costurile totale aferente proprietății: Costurile de achiziție Costurile cu combustibilul Costurile de întreținere Asigurare Taxe Costul externalităților: emisiile de CO2 și NOX, NMHC și particule Pentru informații suplimentare privind CCV ale transportului rutier, consultați Raportul tehnic general Modulul 7.9 – Transportul rutier

15 Studii de caz Un cadru pentru vehiculele cu alimentare alternativă
(Agenția Federală pentru Achiziții Publice, Austria) Către transporturi publice fără emisii (provincia Noord-Brabant, Țările de Jos) Biciclete electrice pentru livrările poștale (serviciul poștal croat) Serviciul de asistență privind APE Pentru asistență suplimentară privind APE, UE oferă gratuit un serviciu de asistență Instrumentar elaborat pentru Comisia Europeană de către ICLEI – Autorități locale pentru durabilitate Autorul modulului: ICLEI – Autorități locale pentru durabilitate Proprietar, editor: Comisia Europeană, DG Mediu, 2019 Fotografii: prin bunăvoința Pixabay.com conform Creative Commons CC0 Declinare de răspundere: Acest instrumentar este un document orientativ al serviciilor Comisiei și nu poate genera niciun fel de obligații pentru această instituție. Nici Comisia Europeană, nici vreo persoană care acționează din partea Comisiei nu este responsabilă pentru posibila utilizare a informațiilor cuprinse în acest document. Modulul 7.9 – Transportul rutier


Descărcați ppt "Instrumentar de formare privind APE 7.9. Transportul rutier"

Prezentări similare


Publicitate de la Google