Cadrul european cuprinzând Regulamentul 606/2013,

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Curtea Supremă a Republicii Croația
Advertisements

PRINCIPALELE REGLEMENTĂRI
INFORMAŢII GENERALE Asociaţia ADIVEST este persoană juridică română de drept privat, fără scop patrimonial, apolitică, nonsindicală şi nonsectantă, constituită.
OFICIUL DE STAT PENTRU INVENȚII ȘI MĂRCI
Subiectele 1. Administrarea publică centrală şi locală în R.Moldova
Acte juridice normative
MANAGEMENTUL ACHIZIȚIILOR STRATEGICE ȘI PUBLICE
Dreptul la liberă circulație și ședere în UE
ORDINUL DE PROTECŢIE ÎN ROMÂNIA
MODIFICARI LEGISLATIVE
Valorile și principiile Uniunii Europene
F.L.O.R.A Finding Love Of natuRe Again The Human Impact on FLORA in the 21st century
Nina Dosca Director Direcție generală supraveghere valori mobiliare
Implementarea legislației UE în legislația națională
Convenția de la viena articole.
Indicatori de performanță IMI și date statistice
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
Reorganizarea judiciară, între mit și realitate
Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal al Republicii Moldova Potențiale modificări în Legea privind protecția datelor cu caracter.
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Mecanismul de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
Competența face diferența!
Potrivit art. 1 alin. (4) din Constituţia României, republicată în 2003: „Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Cluj-Napoca, iunie 2019.
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
completări şi modificări aferente drepturilor acţionarilor:
CONFERINȚA Bune practici privind realizarea și publicarea lucrărilor științifice 18 Aprilie 2019, Galați   Revista Amfiteatru Economic - un jurnal al cercetarii.
prof. univ. dr. ing. Claudiu Vasile KIFOR ş.l. dr. ing. Lucian LOBONŢ
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Alimentatia.O viata mult mai buna si sanatoasa
Aurel Netin, Secretar de stat
Codul de guvernare corporativă
I.2. Dezvoltarea durabilă și egalitatea de șanse și de gen
TAIEX Ana Maria DOBRE Chişinău, Mai 2012
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
Mediul concurential - conditie a succesului in afaceri-
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
Raport de bilanț al activității profesionale desfășurate în anul 2016
HOTĂRÂRE nr din 14 decembrie 2011
În contextul deținerii Președinției Consiliului Uniunii Europene, România și-a propus să contribuie la consolidarea rolului Uniunii Europene ca actor.
Standardele Internaţionale de Contabilitate (IAS)
Raport de bilanț al activității profesionale desfășurate în anul 2018
EVOLUŢIA ŞI SITUAŢIA DEPOZITELOR
TIPURI DE CERERI SI SCRISORI
UNIVERSITATEA DE STAT DIN MOLDOVA Facultatea de ……………..
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare - Romania -
BIRIŞ GORAN SCPA, PARTENER PRINCIPAL
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
SINDICATUL ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEŢUL HUNEDOARA
EVALUAREA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
Cadrul normativ privind organizarea
Problemele reglementării asociațiilor de asigurări în Ungaria
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
Oleg VEREJAN, Preşedintele Asociaţiei de Actuariat din Moldova
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Tg. Mureș, iunie 2019.
Centrul European pentru Educație și Cercetare
-pe baza transferului de inovaţie de la partenerii străini-
Aspecte juridice referitoare la piata de retail
Judecatoria Gaesti 23 Ianuarie 2009 Sedinta Bilant 2008.
Recunoașterea calificărilor profesionale
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Slatina, septembrie 2019.
Aspecte legale ale recuperarii creantelor de la populatie
  Consultare publică cu privire la normele privind răspunderea producătorului pentru prejudiciul cauzat de un produs cu defect Constanta, 25 aprilie 2017.
MINISTERUL JUSTIŢIEI ŞI LIBERTĂŢILOR CETĂŢENEŞTI ROMÂNIA DIRECŢIA DE PROBAŢIUNE “Prezentarea experienţei României în dezvoltarea sistemului naţional de.
CONFERINŢA ECONOMICĂ NAŢIONALĂ
Relațiile de muncă se schimbă. Cât de repede se schimbă legislația?
Instrumentar de formare privind APE 3. Aspecte juridice ale APE
Rolul procurorului în sistemul de justiţie penală
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Transcriere de prezentare:

Cadrul european cuprinzând Regulamentul 606/2013, PROTECTING THE CIVIL RIGHTS OF THE EUROPEAN CITIZENS - MULTIDISCIPLINARY APPROACH Cadrul european cuprinzând Regulamentul 606/2013, Directiva 2004/38 și Carta drepturilor fundamentale a UE Martie, 2017 Iaşi, România

Necesitatea Regulamentului 606/2013 Coordonarea cu Directiva în materie penală. Necesitatea unui certificat european Rolul autorităților naționale Domeniul de aplicare – materie civilă Protecția datelor cu caracter personal

Jurisprudență relevantă în contextul Directivei 2004/38 Ordine publică în Directiva 2004/38 extinsă și la Regulamentul 606/2013? Interpretare restrictivă a CJUE, dar și interpetarea preambulului Regulamentului nr. 606: “În circumstanțe excepționale, considerații de interes public pot justifica un refuz al instanțelor statelor membre solicitate de a recunoaște sau executa o măsură de protecție în cazul în care aplicarea acesteia ar fi vădit incompatibilă cu ordinea publică a statului membru respectiv.” par. 32

Temeiul emiterii Regulamentului nr. 606/2013 “Articolul 81 alineatul (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) ” Par. 2 din Preambul “Articolul 3 alineatul (2) din Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE) și cu articolul 21 din TFUE” Par. 3 din Preambul

Context european Reglementări în materie https://e-justice.europa.eu/content_european_judicial_atlas_in_civil_matters-321-ro.do în special Regulamentul (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului din 27 noiembrie 2003 privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor judecătorești în materie matrimonială și în materia răspunderii părintești, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000 - http://eur- lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=celex:32003R2201 Regulamentul (UE) nr. 1215/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 decembrie 2012 privind competența judiciară, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie civilă și comercială http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/ALL/?uri=CELEX:32012R1215

Coordonare cu legislația anterioară (I) Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea și protecția victimelor criminalității. Regulamentul “completează Directiva 2012/29/UE. Faptul că o persoană face obiectul unei măsuri de protecție dispuse în materie civilă nu exclude neapărat posibilitatea ca persoana respectivă să fie definită drept „victimă” în temeiul directivei menționate.” Par. 8 din Preambul

Coordonare cu legislația anterioară (II) “Prezentul regulament nu ar trebui să aducă atingere funcționării Regulamentului (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului din 27 noiembrie 2003 privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor judecătorești în materie matrimonială și în materia răspunderii părintești ( 2 ) (denumit în continuare „Regulamentul Bruxelles IIa”). Deciziile luate în temeiul Regulamentului Bruxelles IIa ar trebui să continue să fie recunoscute și executate în temeiul regulamentului respectiv. ” Par. 11 din Regulament

Regulament de punere în aplicare REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) nr. 939/2014 al Comisiei din 2 septembrie 2014 de stabilire a certificatelor menționate la articolele 5 și 14 din Regulamentul (UE) nr. 606/2013 al Parlamentului European și al Consiliului privind recunoașterea reciprocă a măsurilor de protecție în materie civilă, JO L 263, 3.9.2014, p. 10–20 http://eur-lex.europa.eu/legal- content/RO/TXT/?uri=CELEX:32014R0939

Directiva 2004/38 și Regulamentul nr. 606 Jurisprudența anterioară a CJUE referitoare la libertatea de stabilire și recunoașterea reciprocă: Cauza C-340/89, Vlassopoulou / Ministerium für Justiz, Bundes- u. Europaangelegenheiten Baden-Württemberg, hotărârea din 7 mai 1991, ECR 1991 p. I-2357, par. 15. "Chiar dacă sunt aplicate fără discriminare în ceea ce privește cetățenia, cerințele naționale referitoare la calificare pot avea ca efect împiedicarea resortisanților celorlalte state membre în exercitarea dreptului lor de stabilire. Acesta ar putea fi cazul dacă normele naționale respective nu au ținut cont de cunoștințele și calificările deja dobândite de persoana interesata într-un alt stat membru. "

CDFUE: dispoziții aplicabile – art. 21 Același par. 32... “Cu toate acestea, instanțele ar trebui să nu poată aplica excepția de ordine publică pentru a refuza recunoașterea sau executarea unei măsuri de protecție dacă în felul acesta ar încălca drepturile prevăzute de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, în special articolul 21.”

CDFUE, art. 47, 48 “Prezentul regulament respectă drepturile fundamentale și principiile recunoscute în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. În special, acesta are ca obiectiv garantarea dreptului la apărare și la un proces echitabil, astfel cum acestea sunt prevăzute la articolele 47 și 48. Prezentul regulament ar trebui să se aplice în conformitate cu aceste drepturi și principii.” * Jurisprudența CJUE

Concluzii Rolul major al CJUE Rol important al autorităților administrative naționale și al instanțelor naționale Rolul judecătorilor naționali în aplicarea CDFUE

Bibliografie Michael BOGDAN, Some reflections on the scope of application of the EU Regulation no 606/2013 on mutual recognition of protection measures in civil matters, Yearbook of Private International Law, vol. 16/2014-2015, p. 405-410. Prof. Geert van CALSTER, European Private International Law (ediţia a doua, Hart Publishing, Oxford, 2016, LV+520p.).​ Anatol DUTTA, Cross-border protection measures in the European Union (Journal of Private International Law, vol. 12, nr. 1/2016, p. 169- 184).

Prof. univ. dr. Daniel-Mihail Şandru Mulţumesc! Prof. univ. dr. Daniel-Mihail Şandru Cercetător ştiinţific gr. II, fondatorul și coordonatorul Centrului de Studii de Drept European (CSDE) din cadrul Institutului de Cercetări Juridice „Acad. Andrei Rădulescu” al Academiei Române; prof. univ. dr. la Universitatea Creştină „Dimitrie Cantemir”, Bucureşti, Asociaţia română de drept şi afaceri europene (ARDAE), Preşedinte mihai.sandru@csde.ro ardae.ro csde.ro iaduer.ro mihaisandru.ro