Subiectele 1. Administrarea publică centrală şi locală în R.Moldova

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Curtea Supremă a Republicii Croația
Advertisements

PRINCIPALELE REGLEMENTĂRI
INFORMAŢII GENERALE Asociaţia ADIVEST este persoană juridică română de drept privat, fără scop patrimonial, apolitică, nonsindicală şi nonsectantă, constituită.
Barometrul opiniei publice Mai 2010
Acte juridice normative
Simbolurile de Stat ale Republicii Moldova
Test PACT
STATELE ŞI GRUPĂRIELE REGIONALE DE STATE
Peste 500 de milioane de cetățeni
Valorile și principiile Uniunii Europene
Implementarea legislației UE în legislația națională
Convenția de la viena articole.
Indicatori de performanță IMI și date statistice
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
Reorganizarea judiciară, între mit și realitate
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Cadrul european cuprinzând Regulamentul 606/2013,
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Mecanismul de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
Competența face diferența!
Potrivit art. 1 alin. (4) din Constituţia României, republicată în 2003: „Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
completări şi modificări aferente drepturilor acţionarilor:
Urmărirea normelor europene de către Parlamentul francez
Raport de bilanţ al activităţii profesionale desfăşurate în anul 2015
ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ “APELE ROMÂNE”
Proiecte cu finanţare europeană în domeniul mediului înconjurător
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Durata de implementare proiect -16 luni
Codul de guvernare corporativă
Conferința Națională OER 2012
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Moneasa, 7-9 iunie.
PROIECTUL BUGETULUI GENERAL AL MUNICIPIULUI FOCŞANI PE ANUL 2019
I.2. Dezvoltarea durabilă și egalitatea de șanse și de gen
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Mamaia,
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
Prioritățile MECC privind dezvoltarea curriculară în învățămîntul general Valentin CRUDU, șef Direcție Învățământ general.
Raport de bilanț al activității profesionale desfășurate în anul 2016
HOTĂRÂRE nr din 14 decembrie 2011
Raport de bilanț al activității profesionale desfășurate în anul 2018
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Băile Felix,
TIPURI DE CERERI SI SCRISORI
AUTORITATEA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ
(Din)EXPERIENȚA ELECTORALĂ a REPUBLICII MOLDOVA
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
Programul: INTERREG V-A RO-BG Axa prioritară-4
Dematerializarea documentelor administraţiei publice
PREVENIRE CORUPȚIE ÎN EDUCAȚIE
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
Prima rectificare a anului 2019
  GUVERNUL ROMÂNIEI MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII, COMERŢULUI ŞI MEDIULUI DE AFACERI  Agenţia pentru Implementarea proiectelor şi Programelor.
SINDICATUL ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEŢUL HUNEDOARA
care vor să demareze o afacere în mediul urban, cu fonduri europene
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
UNIUNEA EUROPEANĂ Fondul Social European GUVERNUL ROMANIEI
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
administrativ-teritorială
Centrul Istoric plan de management Seminar:
Oleg VEREJAN, Preşedintele Asociaţiei de Actuariat din Moldova
COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
Practicarea pescuitului recreativ/sportiv pe teritoriul Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării! Practicarea pescuitului recreativ/sportiv se face pe baza.
Suportul statisticii în societatea civilă
Recunoașterea calificărilor profesionale
Aspecte legale ale recuperarii creantelor de la populatie
MINISTERUL JUSTIŢIEI ŞI LIBERTĂŢILOR CETĂŢENEŞTI ROMÂNIA DIRECŢIA DE PROBAŢIUNE “Prezentarea experienţei României în dezvoltarea sistemului naţional de.
Susţinerea reformării Sistemului Instituţiilor Penitenciare şi a Reformei Penale în Republica Moldova (2011)
CONFERINŢA ECONOMICĂ NAŢIONALĂ
Rolul procurorului în sistemul de justiţie penală
Transcriere de prezentare:

Tema 3. Administraţia publică centrală şi locală în Republica Moldova şi statele Uniunii Europene

Subiectele 1. Administrarea publică centrală şi locală în R.Moldova 2. Administrarea publică centrală şi locală în unele state din UE Company Name

1. Administrarea publică centrală şi locală în R.Moldova Cunoașterea managementului public necesită o cunoaștere a autorităților publice. Există trei tipuri de autoritate: Autoritate legislativă Autoritate executivă Autoritate juridică. Company Name

Autoritatea legislativă Autoritatea legislativă aparține Parlamentului Republicii Moldova, care este organul reprezentativ suprem al poporului și unica autoritate legislativă a statului. Parlamentul adoptă legi constituționale, legi organice și legi ordinare. Inițiativa legislativă aparține deputaților în Parlament, Președintelui R.M. Și Guvernului. Company Name

Autoritatea executivă Autoritatea executivă conform Constituției R.M. Aparține Președintelui R.M., Guvernului, ministerelor și altor instituții de specialitate care își exercită autoritatea la nivel național. Constituția R.M. prevede, de asemenea o colaborare între Președintele Republicii și Guvern. De asemenea, Președintele poate participa la ședințele Guvernului. În acest caz el prezidează ședințele Guvernului la care participă. Company Name

Autoritatea executivă Ministerele sunt organe de specialitate ale statului, funcționează în subordinea Guvernului și transpun politiva Guvernului, hotărîrile și dispozițiile lui. Company Name

Organele centrale de specialitate ale administrației publice sunt: Ministerul Economiei Ministerul Finanțelor Ministerul Justiției Ministerul Afacerilor Interne Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene Ministerul Apărării Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcțiilor Ministerul Agriculturii Și Industriei Alimentare Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor Ministerul Mediului Ministerul Educației Ministerul Culturii Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei Ministerul Sănătății Ministerul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor Ministerul Tineretului și Sportului Company Name

Alte autorități administrative centrale Parlamentul R.M. La propunerea Prim-ministrului formează pe lîngă Guvern alte autorități administrative centrale. Aceste autorități administrative centrale se constituie în domeniul organizării economice și alte domenii care nu intră în atribuțiile ministerelor. Autoritățile administrative centrale sunt conduse de directori generali sau directori, numiți și eliberați din funcție de Guvern. Company Name

Aceste autorități administrative centrale sunt: Biroul Național de Statistică Agenția Relații Funciare și Cadastru Biroul Relații Interetnice Serviciul Grăniceri Agenția ”Moldsilva” Agenția Rezerve Materiale Agenția Turismului CNA (Centrul National Anticoruptie) Company Name

Autoritatea juridică Autoritatea juridică este exercitată de Curtea Constituțională, care este unica autoritate de juristicție constituțională în R.M. care este formată din șase judecători numiți pe un termen de șase ani. - Doi judecători sunt numiți de Parlament, - Doi judecători de Președintele R.M. -Doi judecători de Consiliul Superior al Magistraturii. Company Name

Autoritatățile și instituțiile administrației publice locale Autoritatea publică locală constituie totralitatea organelor cu competență generală sau specială formate pentru satisfacerea intereselor generale ale locuitorilor unei unități administrativ-teritoriale. Divizarea teritoriului în unități administrativ-teritoriale este chemată să asigure realizarea principiilor autonomiei locale, descentralizarea serviciilor publice, asigurării cetățenilor la organele puterii și consultării lor. Company Name

Consiliile Sătești, Comunale Autoritatățile administrației publice locale cu putere deliberativă Autoritățile care contribuie la realizarea administrației publice locale sunt reprezentate de : Autoritățile locale cu putere deliberativă care sunt: 1 Consiliile Sătești, Comunale 2 Consiliile Orășănești 3 Consiliile Municipale Company Name

Autoritățile locale cu putere executivă care sunt: Autoritatățile administrației publice locale cu putere executivă Autoritățile locale cu putere executivă care sunt: 2 Primăriile Orășănești 3 Primăriile Municipale 4 Primarii și Primarul General al Capitalei 1 Primăriile Sătești și Comunale Company Name

Principiul de funcționare al Consiliului local Consiliile locale sunt autoritățile administrației publice locale prin intermediul cărora se realizează autonomia locală. Scopul urmărit de consiliile locale este de a soluționa problemele publice din unitățile respective. Consiliile locale sunt constituite din consilieri aleși în condițiile Codului electoral, numărul cărora se stabilește în funcție de numărul locuitorilor unității administrativ-teritoriale de la data de 1 ianuarie a anului în care au loc alegerile. Company Name

Componența numerică al consiliilor locale Numărul de locuitori ai unității administrativ-teritoriale Numărul de consilieri Până la 1500 9 Între 1501 și 2500 11 Între 2501 și 5000 13 Între 5001 și 7000 15 Între 7001 și 10000 17 Între 10001 și 20000 23 Între 20001 și 50000 27 Între 50001 și 100000 33 Între 100001 și 200000 35 Peste 200000 43 Company Name

Organigrama Primăriei Municipiului Chișinău Primarul General al Municipiului Chișinău Sectretarul Consilului Viceprimar Viceprimar Viceprimar Viceprimar Direcția administrare publică locală Direcția social-umanitară și relații interetnice Direcția asigurării inginerești Direcția controlului regimului urban Cabinetul Primarului general Direcția administrativ gospodărească Direcția judiciară Direcția tehnologii și sisteme informaționale Direcția management financiar și audit Arhiva municipiului de stat Chișinău Oficiul de Stare Civilă

Studiu de caz Primarul municipiului Chişinău intenţionează să mărească salariul unui funcţionar public din Direcţia Administrativ Gospodărească, care face parte componentă a organigramei Primăriei Municipiului Chişinău. 1. Poate Primarul să stabilească mărimea salariului acestui funcţionar? Company Name

Studiu de caz b) propune, în condiţiile legii, organigrama şi statele primăriei, schema de salarizare a personalului acesteia şi le supune aprobării consiliului local;     c) numeşte, stabileşte atribuţiile şi încetează raporturile de serviciu sau de muncă cu şefii de subdiviziuni, de servicii, de întreprinderi municipale din subordinea autorităţii administraţiei publice locale respective, personalul primăriei, conduce şi controlează activitatea acestora, contribuie la formarea şi reciclarea profesională; Company Name

Probleme în funcţionarea sistemului administrativ Cele trei probleme majore care cauzează fracturi în funcţionarea sistemului administrativ 1 Legislaţia fragmentată, neclară şi care deseori creează contradicţii 2 Lipsa de pregătire a unui procent semnificativ dintre aleşii locali, dar şi a funcţionarilor publici 3 Instabilitatea politică

2. Administrarea publică centrală şi locală în unele state din UE Conform Constituției, România este un stat național, suveran și independent, unitar și indivizibil. Forma de guvernământ a statului român este republică semiprezidenţială. Statul se organizează potrivit principiului separației și echilibrului puterilor: Autoritate legislativă Autoritate executivă Autoritate juridică. Company Name

Autoritatea legislativă Preşedintele este ales prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat. În urma amendamentelor din 2003, mandatul de președinte a fost prelungit de la 4 la 5 ani. Președintele numește primul-ministru, care la rândul său numește Guvernul. Parlamentul României este bicameral, fiind alcătuit din Senat, cu 137 de membri, și Camera Deputaţilor, cu 314 de membri. Parlamentul are rol legislativ, discutând și votând legile ordinare și organice, atât în comisiile de specialitate cât și în plen. Membrii parlamentului sunt aleși prin vot uninominal mixt, universal, direct și secret. Sistemul electoral este unul proporțional (membrii parlamentului se aleg din toate partidele care au depășit pragul electoral de 5 % din totalul sufragiilor exprimate, în baza unui algoritm). Alegerile se țin o dată la 4 ani. Company Name

Autoritatea executivă Guvernul României este autoritatea publică a puterii executive, care funcționează în baza votului de încredere acordat de Parlament și care asigură realizarea politicii interne și externe a țării și exercită conducerea generală a administrației publice. Numirea Guvernului se face de Președintele României, pe baza votului de încredere acordat Guvernului de Parlament Company Name

Autoritatea judecătorească În România, justiția se înfăptuiește numai de către Înalta Curte de Casație și Justiție și celelalte instanțe judecătorești, respectiv curțile de apel, tribunalele, tribunalele specializate și judecătoriile Company Name

Mulțumesc de atenție!