COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Bibliografie suplimentară
Advertisements

Proiectul vietii si asigurarile de viata
Rețeaua Națională de Dezvoltare Rurală
Conferința „Fundamentarea politicilor publice de investiţii în contextul modernizării administraţiei publice” Conferinţa de final a proiectului.
Procesul Bologna si sistemul de învăţământ tehnic superior
Publicitatea in cadrul societatii S.C.CLADI S.R.L
PROIECTUL EUROPEAN “ENDURANCE”
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
ORGANIZAŢIILE DE MICROFINANŢARE Realizări, oportunităţi şi provocări
Abordarea de tip integrat a conținuturilor învățării
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Competența face diferența!
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
"Consolidarea capacităţii instituţionale a Consorţiului Regional (CR)- Regiunea de dezvoltare Centru" POSDRU/41/3.3./G/14068.
Atelier tematic Liceul teoretic "Mihai Eminescu“ Cluj,
Metode de predare a literaturii române axate pe tehnologia on-line
GL 1 «Acces şi creşterea ratei de tranziţie în sistemul de educaţie şi formare profesională" Programarea 2014 – 2020 Progres 2013.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
Registrul Educațional Alternativ
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Cluj-Napoca, iunie 2019.
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
Prezentare proiect ”TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!” Proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul.
TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
7 aprilie 2019 Ziua Mondială a Sănătăţii
Raport de bilanţ al activităţii profesionale desfăşurate în anul 2015
ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ “APELE ROMÂNE”
Proiecte cu finanţare europeană în domeniul mediului înconjurător
PROGRAM DE FORMARE ACADEMICA I.
Testul docimologic Conf. dr. Florin Frumos
Politici publice-concept,tipologie Ananliza politicilor publice
PROCESE FEEDBACK FUNDAMENTALE
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Moneasa, 7-9 iunie.
PROIECTUL EDUCAŢIONAL
Gala “Doamne în Energie”
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Mamaia,
4.(Re)proiectarea propriu-zisă
Florin Talpes CEO Bitdefender/Softwin 14 Noiembrie 2013
STRATEGIE PRIVIND EDUCAȚIA ȘI FORMAREA PROFESIONALĂ (Draft document) Perioada de programare Reuniunea Comitetului Consultativ Tematic Educație.
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Băile Felix,
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
Conferinta internationala “Intarirea Legitimitatii”
“Educatie cu responsabilitate si oportunitate de dezvoltare pentru copii si tinerii romi din Homorod, judetul Brasov –EROD” Proiect finanţat cu sprijinul.
PREVENIRE CORUPȚIE ÎN EDUCAȚIE
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
SINDICATUL ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEŢUL HUNEDOARA
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
UNIUNEA EUROPEANĂ Fondul Social European GUVERNUL ROMANIEI
Implicarea în procesul de formare profesională a Patronatului Român din Industria de morărit și panificație - Rompan Dr. ing. Daniela Voica – Director.
Prof. Mihaela Apetroae – I.S.J. Iaşi
Dr. Nicolae Dănilă Preşedinte
POLITICA AGRICOLĂ COMUNĂ PREZENT ȘI VIITOR
Apa Prod S.A. Deva Calitatea rezidă în oameni și în managementul pe care ei îl fac. *** Sistemul Integrat de Management Calitate – Mediu – SSM.
Modele de succes: Plăţile electronice în Noua Europă
Oleg VEREJAN, Preşedintele Asociaţiei de Actuariat din Moldova
PREZENT! Stimularea participării la formarea continuă a angajatilor aflati în situatie de risc pe piata muncii – informare, constientizare si acces la.
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Tg. Mureș, iunie 2019.
Tema 4. Tipurile de strategii ale întreprinderii.
Suportul statisticii în societatea civilă
Radu Enache, Director General HP România 11/07/2011
Bine ați venit in cadrul Conventiei Primarilor pentru Clima & Energie Un angajament voluntar pentru a atinge indicatorii climatici si energetici.
Contractul de voluntariat
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Slatina, septembrie 2019.
“STUDIU SATISFACTIE CLIENTI”
MINISTERUL JUSTIŢIEI ŞI LIBERTĂŢILOR CETĂŢENEŞTI ROMÂNIA DIRECŢIA DE PROBAŢIUNE “Prezentarea experienţei României în dezvoltarea sistemului naţional de.
Cod SIPOCA 109 Închidere proiect:
Raportul Grupului de Lucru 3
Speranța Pîrciog, director științific
Să înţelegem revendicările (e) Convertor electric de putere
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Transcriere de prezentare:

COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE 12 decembrie 2011

Raţionamente (1) Justificarea creării unei Instituţii (Institut / Centru) pentru Studii Demografice în R. Moldova Mandatul, structura de guvernare, gestionarea şi funcţionarea Instituţiei Demografice vor fi diferite de activităţile de cercetare sau predare/instruire ale / în mediului academic sau universitar Instituţie Autonomă, Consultativă pentru Politici Publice şi de Monitorizare în domeniul Dinamicii şi Dezvoltării Demografice

Raţionamente (2) O instituţie Demografică cu un mandat clar, funcţii şi modalităţi de raportare În acelaşi timp, o asemenea instituţie este menită să colaboreze şi să se bazeze pe: forţa de cercetare academică activitatea fundamentală a altor organisme naţionale de profil (ex. Biroul Naţional de Statistică, ÎS “Registru”, direcţiile de Statistică din cadrul diferitor Ministere etc.)

Expectanţe faţă de o Instituţie Demografică (1) Studierea şi contabilizarea situaţiei demografice naţionale Analiza complexă a tendinţelor demografice şi de dezvoltare, curente şi viitoare, cu scopul de a propune direcţii şi opţiuni concrete de politici Asigurarea unei abordări pragmatice, multidisciplinare şi axate pe soluţionarea provocărilor demografice Documentarea experienţelor de succes şi a bunelor practici naţionale şi internaţionale

Expectanţe faţă de o Instituţie Demografică (2) Facilitarea obiectivelor generale de informare a politicilor guvernamentale şi publice privind populaţia şi tendinţele de dezvoltare Prestarea analizelor demografice pentru optimizarea şi ajustarea politicilor în contextul vast de dezvoltare socială, economică şi de mediu a ţării Monitorizarea performanţelor şi a impactului programelor şi politicilor publice guvernamentale pentru populaţie, familie, a politicilor sociale, economice şi de mediu Propunerea strategiilor de intervenţie corectivă în cazul şi locul unde acestea vor fi justificate

Expectanţă importantă Instituţia Demografică Autonomă, Consultativă în domeniul Politicilor Publice, de Observare şi Anticipare a Tendinţelor demografice trebuie să devină o Ramură (instituţie) subordonată Guvernului

Instituţia Demografică Va examina conjunctura şi tendinţele demografice pe termen lung Va utiliza datele existente şi va genera date ad-hoc prin intermediul unor cercetări punctuale şi aplicate cu scopul optimizării analizei şi opţiunilor pentru politicile publice Va oferi guvernului o contribuţie constantă la elaborarea programelor şi politicilor prin prisma situaţiei şi prognozelor demografice

Instituţia Demografică vs sectorul Academic (1) Recunoaşte meritul instituţiilor existente academice şi de învăţământ specializate, care sunt active în domeniul larg definit al populaţiei, demografiei, statisticilor (ex. Academia de Ştiinţe, ASEM, BNS) Evidenţiază faptul că mandatul acestora nu trebuie să fie perceput în concurenţă cu Instituţia Demografică, ci, mai degrabă Oferă sprijin, sinergie şi complementaritate, fiecare dintre aceste instituţii avându-şi propria nişă de activitate şi mandat specific

Instituţia Demografică vs sectorul Academic (2) Instituţiile academice îşi au rolul de predare, cercetare fundamentală şi stabilire de standarde Pe de altă parte, au mandatul de a crea, documenta, împărtăşi şi promova în spaţiul public cunoştinţe academice şi realizări notorii în anumite domenii, inclusiv demografic

Instituţia Demografică vs sectorul Academic (3) Instituţiile academice reprezintă un avantaj imens naţional pentru: documentarea, promovarea şi schimbul de cunoştinţe în spaţiul public consolidarea capacităţilor noilor generaţii de profesionişti în domeniul statisticilor naţionale şi a aspectelor populaţiei şi dezvoltării

Instituţia Demografică vs Biroul Naţional de Statistică Biroul Naţional de Statistică, în mod obişnuit, se ocupă de colectarea, generarea şi prestarea a tot felul de date şi statistici la nivel macro (recensământ, studii demografice şi de sănătate, anchete ale forţei de muncă şi consum, etc.) Rareori BNS dispune de mandatul sau expertiza specializată (şi resursele necesare umane) pentru a realiza analize aplicate aprofundate, relevante din punct de vedere al politicilor în context demografic.

Instituţia pentru Studii Demografice Va dispune de autonomie deplină Va participa direct la formularea politicilor şi implementarea programelor cu monitorizarea cerinţelor guvernului Va avea mandatatul de a efectua analize aplicate aprofundate, relevante din punct de vedere al politicilor, care ar corespunde cu direcţiile şi opţiunile politicilor guvernamentale Va reprezenta o instituţie de “piaţă” servind drept interfaţă între sectorul academic şi guvern.

Instituţia pentru Studii Demografice Va avea un rol bine integrat în implementarea politicilor guvernamentale Îşi poate începe activitatea cu un număr limitat de resurse umane, dar comportând un angajament de extindere şi creştere, odată cu sporirea cererii Va aborda în analizele şi rapoartele sale demografice: sectorul social (protecţie socială, sănătate, educaţie) sectorul economic (analize şi prognoze în context demografic) migraţia etc. Va efectua studii orientate pe politici şi alte studii aplicate în domeniul populaţiei şi al dezvoltării /demografiei.

Instituţia pentru Studii Demografice Crearea unei asemenea instituţii necesită “nucleizarea” echipei (crearea “masei critice” de expertiză în domeniu) Delegarea specialiştilor notorii, specialişti în domeniu, către instituţia nou creată în baza organigramei şi responsabilităţilor clar stabilite Unitatea respectivă va îndeplini două funcţii paralele: (a) să poată activa ca o unitate independentă de studiu; (b) în acelaşi timp, va constitui punctul focal al unei reţele, coordonând şi cuprinzând activitatea cercetătorilor afiliaţi altor instituţii Demografia ca ştiinţa este mai intâi o ştiinţă economică, iar apoi una socială sau de cercetare…

Instituţia pentru Studii Demografice Avantaj: existenţa unui registru de evidenţă a populaţiei bine dezvoltat Neajuns: capacitatea limitată, practic inexistentă a ţării de a forma specialişti instruiţi corespunzător în domeniul populaţiei/demografiei Crucial necesar: specialişti instruiţi corespunzător în instituţiile de învăţământ superior Funcţionarii de stat şi alţi actori relevanţi trebuie să aibă acces la oportunităţi de instruire suficientă.

Paşi de urmat Evaluarea capacităţii instituţionale a Moldovei în domeniul populaţiei şi al demografiei (cadrul instituţional existent) în paralel cu Evaluarea independentă internaţională a Conceptului de Centru Demografic Dezvoltarea Conceptului final (grupuri de lucru cu expertiza internaţională) Aprobarea conceptului în cadrul CNPD Aprobarea conceptului în Guvern Crearea Instituţiei Demografice prin dispoziţie de Guvern