“POLUATORUL PLATESTE” - Componenta a Managementului de Mediu -

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
CE ESTE POLUAREA?.
Advertisements

Ecosistem unic in Europa
MANAGEMENTUL ACHIZIȚIILOR STRATEGICE ȘI PUBLICE
Regulamentul cu privire la promovarea etică a medicamentelor
Poluarea apei Poluarea se produce atunci cand, in urma introducerii unor substante determinate – solide, lichide, gazoase, radioactive – apele sufera modificari.
CONDUCĂTORI AUTO PROFESIONIŞTI
Sistemul de pensii facultative - oportunitati si provocari 2008
Situatia actuala privind dezvoltarea sectorului serviciilor de alimentare cu apa si canalizare in Romania Ion Toma, Președinte CT Moldova Vicepresedinte.
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
SUB LUPA COFACE INTERCREDIT
Conformitatea aplicării actelor normative pentru realizarea calculelor aplicate agenţilor economici deversori de ape uzate la Staţia de Epurare a SA.
Reorganizarea judiciară, între mit și realitate
Masuri de sprijinire a contribuabililor aflati in dificultate financiara Temei legal: * Art.VIII si art. XI din OG 30/2011 pentru.
Competența face diferența!
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Cluj-Napoca, iunie 2019.
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
Ministerul Apelor și Pădurilor
Ministerul Apelor și Pădurilor
TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
Asociatia Profesionistilor Prof. dr. Mircea Vintilescu, Decan
Activitatea Serviciului Informatizare-Comunicaţii în anul 2004
ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ “APELE ROMÂNE”
Proiecte cu finanţare europeană în domeniul mediului înconjurător
Proiect cofinantat prin Fondul de Coeziune
Aurel Netin, Secretar de stat
Testul docimologic Conf. dr. Florin Frumos
Banca Tiriac - Servicii la dispozitia detinatorilor de carduri si comerciantilor 1. Sistemul de plata al obligatiilor bugetare locale prin intermediul.
PROIECTUL BUGETULUI GENERAL AL MUNICIPIULUI FOCŞANI PE ANUL 2019
Proiect.
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
Evolutia Pietei Leasingului Imobiliar in Romania si CEE
problematica protectiei mediului din perspectiva consultantului
Riscuri operationale - definitie
CONFERINTA “CRESTERE SUSTENABILA: ROLUL MEDIULUI DE AFACERI IN ECHILIBRUL MACROECONOMIC SI IN CONVERGENA REALA” 28 OCTOMBRIE 2015 SPINOASA PROBLEMA A CONTEXTULUI.
PIATA CREDITULUI IN ROMANIA – FAST FORWARD >>
SERVICII DE ASISTENTA TEHNICA PENTRU PROIECTUL INTEGRAT ”REDUCEREA RISCULUI LA INUNDATII IN BH IALOMITA AVAL DE ACUMULAREA PUCIOASA – COMPONENTA I BH IALOMITA.
Servicii de Comert Electronic
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
Colaborarea stat – asigurători – cetățean, esențială pentru o gestionare eficientă a riscurilor catastrofale Aurel Badea Responsabilul Secțiunii Property.
Conferinta internationala “Intarirea Legitimitatii”
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
METODA PROIECTULUI.
EVALUAREA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
Ministerul Apelor și Pădurilor
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale AGENTIA DE PLATI SI INTERVENTIE PENTRU AGRICULTURA SISTEMUL DE ECOCONDIŢIONALITATE DIN ROMÂNIA Martie 2019.
DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ MUREȘ
Apa Prod S.A. Deva Calitatea rezidă în oameni și în managementul pe care ei îl fac. *** Sistemul Integrat de Management Calitate – Mediu – SSM.
Modele de succes: Plăţile electronice în Noua Europă
Administraţia Fondului pentru Mediu
COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Tg. Mureș, iunie 2019.
Tema 4. Tipurile de strategii ale întreprinderii.
Aspecte juridice referitoare la piata de retail
Facilităţi fiscale şi modificarea Codului fiscal
Tudor Pereanu Cosmina clasa a V-a prof. coordonator. Maria Mitroi
Marian Velicu Senior Director, Regulatory, Legal and Corporate Affairs
Buletin informativ editat de Apa Serv Valea Jiului
Ministerul Apelor și Pădurilor
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Slatina, septembrie 2019.
DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII: Strategie si prognoze
  Consultare publică cu privire la normele privind răspunderea producătorului pentru prejudiciul cauzat de un produs cu defect Constanta, 25 aprilie 2017.
Cod SIPOCA 109 Închidere proiect:
Instrumentar de formare privind APE 7. 6
Instrumentar de formare privind APE 7. 2
Metodologia elaborării proiectelor de intervenţie
Instrumentar de formare privind APE 1
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Transcriere de prezentare:

“POLUATORUL PLATESTE” - Componenta a Managementului de Mediu - CONSILIUL LOCAL Pitesti CONSILIUL JUDEŢEAN Argeş “POLUATORUL PLATESTE” - Componenta a Managementului de Mediu -

1. CE INSEAMNA APA PENTRU NOI ?   Apa este o necesitate umana fundamentala pentru baut, prepararea alimentelor si spalat. Ea este de asemenea resursa economica, ce contribuie la satisfacerea nevoilor umane generale cum sunt: piscicultura, agricultura, industria, transportul si recreerea. Apa este un element vital al oricarui ecosistem si al oricarui peisaj, formand medii distinctive de sine statatoare. Apele sunt divizate in mod traditional intr-un numar mare de categorii. Dar apele nu recunosc aceste impartiri ; ele curg liber dintr - o categorie in alta si orice incercare de a administra resursele de apa trebuie sa recunoasca si sa ia in considerare acest fapt. 2. CARE SUNT PRINCIPIILE PE CARE LE APLICAM  ? Poluarea este definita drept “ introducerea directa sau indirecta, in aer, apa sau sol, ca rezultat al activitatii umane, de substante, vibratii, caldura sau zgomot care pot fi daunatoare sanatatii umane sau calitatii mediului, pot avea ca rezultat deteriorarea bunurilor materiale sau pot deteriora sau interfera cu frumusetile naturale sau ale utilizarii legitime ale mediului.” Poluarea este caracterizata in mod natural avand “sursa punctiforma ” sau “sursa difuza”.

Nivel ridicat de protectie In contextul managementului apei, se cere un nivel “ ambitios ” de protectie a sanatatii umane, resurselor de apa si ecosistemelor.   Principiul precautiei Politica trebuie sa fie totdeauna bazata pe principiile stiintifice recunoscute, iar greselile trebuie evitate manifestand precautie ori de cate ori exista dubii sau nu exista suficiente informatii. Poluatorul plateste Principiul urmareste simultan doua aspecte distincte: 1. Determinarea costurilor suplimentare ale serviciului de canalizare – epurare ape uzate, in cazul evacuarilor in reteaua de canalizare a unor cantitati de ape uzate la care parametrii depasesc limitele admise prin norme si autorizatia de evacuare; 2. Diminuarea parametrilor de incarcare a apelor uzate industriale (cu preponderenta) pana la limitele prevazute de legislatia in vigoare si/sau la acele limite de incarcare ce pot fi prelucrate de statiile de epurare fara costuri suplimentare si suportate de retelele de canalizare in limitele unor uzuri normale.

Daca primul aspect se rezolva prin implementarea costurilor suplimentare, al doilea aspect implica actiuni concertate in care “actiunea cheie” o reprezinta colaborarea intre poluator si operator, statutata si coordonata prin actiuni comune si/sau coercitive atunci cand actiunile de conformare nu sunt derulate corespunzator. Ca atare, principiul “poluatorul plateste” este, in mod evident, legat de principiul “actiunii corective ” si de principiul “remedierii la sursa a daunelor”. Actiunea preventiva Principiul recunoaste datoria morala de a preveni deteriorarea mediului inconjurator. El recunoaste, de asemenea, dificultatea si costurile contracararii sau remedierii daunelor aduse mediului.   Remedierea la sursa a daunelor Acest principiu deriva in mod logic din cel al “actiunii preventive”, insa se aplica o data ce daunele aduse mediului au fost recunoscute. Oriunde este posibil, trebuie actionat in directia intreruperii activitatii daunatoare, mai curand decat a cauta solutii tehnice pentru rezolvarea problemei “in aval”.

Utilizarea celor mai bune date tehnice si stiintifice disponibile Importanta acestui lucru a fost deja mentionata in contextul referitor la principiul precautiei. Trebuie facute toate eforturile pentru a utiliza cat mai bine cunostintele disponibile referitoare la starea mediului si impactul activitatii umane, atunci cand sunt elaborate deciziile politice in acest domeniu si trebuie utilizate informatiile cele mai precise cu privire la cele mai bune tehnici disponibile si diversele procese implicate in prevenirea si tratarea problemelor din domeniul mediului.   Dezvoltarea economica si sociala echilibrata a comunitatii El confirma faptul ca politica in domeniul apelor nu trebuie privita ca un element izolat, ci ca un element care contribuie la eforturile mai ample pentru realizarea unei economii echilibrate si durabile. Trebuie subliniat ca problemele economice si sociale legate de dezvoltatea comunitatii sunt de o relevanta cruciala pentru politica din domeniul apelor, intrucat apa este un factor crucial in crearea conditiilor favorabile pentru o dezvoltare durabila. O crestere durabila a calitatii rezervelor de apa dulce si o capacitate pe termen lung de a satisface cererea de apa necesita insa un management global, cu o viziune de perspectiva, al bazinelor de rau, apelor de suprafata si apelor subterane.

3. CE AM INTREPRINS NOI ?   Controlul poluarii din surse punctiforme este unul dintre elementele cele mai dezvoltate ale managementului apei, pur si simplu deoarece poluarea din surse punctiforme este una dintre problemele care pot fi cel mai usor recunoscute si impotriva carora este cel mai usor sa fie luate masuri. Principiul de baza a fost acela de a autoriza agentii economici care contribuie la poluarea apei si de a impune reducerea poluarii ca o conditie pentru eliberarea autorizatiei respective. In mod obisnuit, aceasta se exprima in termeni ai “controlului emisiilor”, stabilind limite cu privire la calitatea de poluant care poate fi descarcata intr-un volum de apa. Abordarea bazata pe valorile limita ale emisiilor este deseori legata de utilizarea “celor mai bune tehnici disponibile” , desi gradul de flexibilitate in interpretarea a ceea ce este “cel mai bun” si “disponibil” poate fi considerabil. In acest context, S.C. APA CANAL 2000 SA Pitesti a intreprins urmatoarele actiuni privind conformarea agentilor economici si institutiilor publice amplasate pe teritoriul municipiului Pitesti la legislatia in vigoare din domeniul protectiei apelor:

a) S-au stabilit aspectele de mediu si impactul asociat fiecarui aspect si elaborat ANALIZA PRELIMINARA DE MEDIU; b) S-a instituit un program de monitorizare a evacuarilor directe in reteaua de canalizare menajera si / sau pluviala , dupa caz , in urma caruia s-a depistat existenta infiltratiilor sau evacuarilor de ape uzate menajere in canalizarea pluviala ; c) S-a facut publica obligatia persoanelor juridice de a obtine “Autorizatia privind alimentarea cu apa potabila si evacuarea apelor uzate menajere, industriale si pluviale in sistemul de canalizare al municipiului Pitesti ”. In acest sens s-au publicat anunturi in ziarele locale de mare tiraj. Datorita faptului ca un procent foarte mic din persoanele juridice au raspuns solicitarilor noastre s-a reluat publicarea anuntului.

MODUL DE EVACUAREA A APELOR UZATE IN RETEAUA DE CANALIZARE A MUNICIPIULUI PITESTI AGENTI ECONOMICI AGENTI CASNICI canalizare menajera canalizare menajera canalizare pluviala canalizare pluviala

MONITORIZAREA AGENTILOR ECONOMICI CARE EVACUEAZA APE UZATE IN RETEAUA DE CANALIZARE ORASENEASCA ALIMENTATIE ( abatoare , carmangerie, panificatie, prelucrarea laptelui , vinificatie , restau-rante , laboratoare cofetarie, fast food-uri ) - in evidenta 62 unitati; - indicatori monitorizati: pH , suspensii , CBO5 , detergenti , substante extractibile,azot amoniacal CCO-Cr , fosfor total - frecventa de monitori-zare : lunar SERVICE AUTO - in evidenta : 12 unitati ; - indicatori monitorizati : pH , suspensii , detergenti , substante extractibile , azot amoniacal , CCO-Cr , fosfor total ; - frecventa de monitorizare: lunar ; UNITATI MILITARE - in evidenta 8 unitati; - indicatori monitorizati: pH , suspensii , CBO5 , detergenti , substante extractibile,azot amoniacal CCO-Cr,hidrogen sulfurat, fosfor total - frecventa de monitori-zare : lunar TEXTIL - in evidenta 3 unitati; - indicatori monitorizati: pH , suspensii , hidrogensulfurat,Cr hexavalent , detergenti , azot amoniacal CCO-Cr , fosfor total - frecventa de monitori-zare : bilunar ALTE ACTIVITATI ( fabrica incaltaminte, fabr. Piese auto,transporturi,depou CFR ) - in evidenta : 30 unitati; - indicatori monitorizati: pH , suspensii , detergenti , substante extractibile,azot amoniacal CCO-Cr,CBO5,fosfor total , cloruri, hidrogen sulfurat - frecventa de monitori-zare : lunar PRELUCRAREA LEMNULUI - in evidenta 5 unitati; - indicatori monitorizati: pH , suspensii , CBO5 , fenoli , substante extractibile,azot amoniacal CCO-Cr , fosfor total, hidrogen sulfurat,tannin , temperature ,culoare - frecventa de monitori-zare : bilunar SPALATORII AUTO SI STATII DISTRIBUTIE CARBURANTI - in evidenta : 24 unitati; - indicatori monitorizati: pH , suspensii , detergenti , substante extractibile,azot amoniacal CCO-Cr , fosfor total - frecventa de monitori-zare : trimestrial SECTII ACOPERIRI METALICE - in evidenta 4 unitati; - indicatori monitorizati: pH , suspensii , CBO5 , Cr hexavalent , substante extractibile,azot amoniacal CCO-Cr , fosfor total, Zn, CN - frecventa de monitori-zare : lunar

Exemplu – industria textila : Exemplu – industria lemnului :

d) In conformitate cu HG 1591/2002 si HCL 103 / 2004 s-a pus in aplicare procedura de autorizare a agentilor economici si a institutiilor publice care sunt racordate la reteaua de canalizare sau care evacueaza apele uzate in bazine vidanjabile. e) S-a solicitat realizarea unui studiu privind “Efectele impurificatorilor industriali asupra retelelor de canalizare si a procesului de epurare “ . Studiul a fost elaborat de catre Universitatea Tehnica de Costructii Bucuresti , Facultatea de Hidrotehnica in colaborare cu I.C.I.M. Bucuresti . f) Pe baza concluziilor studiului s-a propus metodologia de aplicare a principiului “poluatorul plateste“ prin metoda bilantului de substanta, luand in considerare impactul apelor uzate asupra sistemului de constructie a retelei de canalizare , gradul si frecventa depasirilor parametrilor de calitate . g) Odata cu intrarea in vigoare a HCL 103/2004, dar si in baza HG 188/2002 , S.C. APA CANAL 2000 S.A. a aplicat agentilor economici poluatori , penalitati conform metodologiei de aplicare a principiului “poluatorul plateste ” .

h) Cu agentii economici mari poluatori se afla in curs de finalizare un protocol privind posibilitatea utilizarii unui procent stabilit de comun acord din cuantumul penalitatilor aplicate. Protocolul este conditionat de utilizarea acestui procent in stabilirea si aplicarea solutiei optime de preepurare locala a apelor uzate deversate in canalizarea oraseneasca . In plus , s-au pus bazele unui parteneriat intre S.C. APA CANAL 2000 S.A. si agentii economici puternic poluatori prin proiectul finantat de USAID cu privire la sustinerea privatizarii, investitiilor si competitivitatii in sectorul de apa din Romania (SEPIC) . i) In cazul agentilor economici care refuza conformarea la cerintele legislatiei in vigoare, se aplica principiul “remedierii la sursa a daunelor“ – incetarea activitatii .

3. CE AR TREBUI SA FACEM IN CONTINUARE ?   · Identificarea noilor aspecte de mediu care ar cauza probleme retelei de canalizare si ar perturba functionarea statiei de epurare; · Stabilirea masurilor de prevenire a poluarilor si a masurilor pentru imbunatatirea tratarii apelor uzate care se impun a fi luate in vederea eliminarii/diminuarii fluxurilor de ape uzate si a depasirilor concentratiilor maxime de poluanti admise in apele uzate; · Stabilirea programului de monitorizare a cantitatii si calitatii apelor uzate la agentul economic potential poluator, inclusiv a procedurilor de monitorizare necesar a fi aplicate acestuia; · Elaborarea unui plan de conformare pentru implementarea masurilor de prevenire a poluarii si a celor ce vizeaza imbunatatirea tratarii apelor uzate la agentul economic potential poluator; · Implementarea planului de conformare negociat cu agentul economic si abordarea unor noi programe de parteneriat; · Monitorizarea activitatii si cuantificarea beneficiilor rezultate ca urmare implementarii de catre S.C. APA CANAL 2000 S.A. Pitesti a politicii din domeniul protectiei apelor;

· Implementarea unitara la nivel national a metodologiei si formelor de calcul pentru stabilirea costurilor suplimentare ; · Gestionarea sumelor rezultate pe conturi specifice, in vederea asigurarii platii costurilor suplimentare ale operatorului si elaborarii de studii si proiecte specifice de mediu care sa permita conformarea « poluatorului » si nu numai ; · Costurile suplimentare determinate sa reprezinte penalitati, nu majorari de tarif si/sau tarif diferentiat, motivatia fiind aceea ca tariful diferentiat se include in costuri ca element deductibil si nu stimuleaza actiunile de conformare → «platesc pentru a polua», nu «poluez – platesc» ; · Implementarea unitara de sanctiuni pentru cei care refuza si/sau, sub diferite pretexte, cauta sa eludeze principiul « poluatorul plateste » si anume : pe langa penalitate, se majoreaza tariful cu 50 % in primele 6 luni si cu 100 % in urmatoarele 6 luni. Dupa 12 luni de inactiune pe problema conformarii si/sau la depasirea termenelor de conformare stabilite prin autorizatia de bransare si/sau contractul de furnizare, se reziliaza contractul si se sisteaza accesul la utilitatile de apa si canalizare.

· Aplicarea de facilitati, unitar, la nivel national pentru « poluatorii » care respecta si se incadreaza in spiritul «poluatorul plateste» : - relaxarea indicatorilor de incarcare ai apelor uzate evacuate acolo unde agresivitatea punctuala nu este puternic distructiva si dilutia atenueaza influenta asupra procesului de epurare; - folosirea unei cote parti din penalitatile aplicate pentru sustinerea de catre operator a unor studii si proiecte care sa duca la gasirea solutiilor si implementarea tehnologiilor de depoluare punctuala.   ,,Apele fac parte din domeniul public al statului. Cunoasterea, protectia, punerea in valoare si utilizarea durabila a resurselor de apa sunt actiuni de interes general.’’ Legea apelor nr. 107/1996, modificata si completata prin Legea nr. 310/2004.