Comisia Naţională a Pieţei Financiare

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
UNIUNEA PIETELOR DE CAPITAL UN PROIECT EUROPEAN PRIORITAR
Advertisements

PRINCIPALELE REGLEMENTĂRI
INSTITUŢIILE DE CREDIT
Programul de training pentru jurnaliști
Nina Dosca Director Direcție generală supraveghere valori mobiliare
Modificarea şi completarea unor acte normative - OUG nr.114/2018
Conferinta Nationala ALB
ORGANIZAŢIILE DE MICROFINANŢARE Realizări, oportunităţi şi provocări
Evolutii recente ale sistemului bancar
SUB LUPA COFACE INTERCREDIT
Cadru legislativ Fondurile deschise de investitii
Reorganizarea judiciară, între mit și realitate
BANCA TRANSILVANIA, JUCATOR IN DIVIZIA A
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Eugen Rădulescu Direcția Stabilitate Financiară
Mecanismul de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
GrECo JLT Romania GmbH Viena Sucursala Bucuresti
Profilul pieţei bancare din mediul urban românesc
ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ “APELE ROMÂNE”
FURNIZOR INTEGRAT DE ENERGIE SI RESURSE ENERGETICE
Prezentare de D-na. Veronica Toncea
Codul de guvernare corporativă
PROCESE FEEDBACK FUNDAMENTALE
Conferinţele Finmedia Piaţa creditului
PROIECTUL BUGETULUI GENERAL AL MUNICIPIULUI FOCŞANI PE ANUL 2019
Cine este Agricover AGRI-BUSINESS AGRI-FINANCE
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
PROIECTUL DE FINANTARE RURALA
Rolul sistemului bancar în finanţarea dezvoltării economiei
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
Fonduri specializate si conturi administrate
Riscuri operationale - definitie
PRIVATIZARE PRIN PIATA DE CAPITAL
ECONOMISIREA SI CREDITAREA PENTRU DOMENIUL LOCATIV
Structura emitentilor listati la BVB
STRATEGIE PRIVIND EDUCAȚIA ȘI FORMAREA PROFESIONALĂ (Draft document) Perioada de programare Reuniunea Comitetului Consultativ Tematic Educație.
Tranziția de la NIMIC la un parteneriat durabil
Standardele Internaţionale de Contabilitate (IAS)
EVOLUŢIA ŞI SITUAŢIA DEPOZITELOR
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
MANAGEMENTUL RISCULUI îN PERSPECTIVA BASEL II
Prim-viceguvernator al BNR BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI
Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor și Finanțării Terorismului
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
domeniul construcțiilor
EVALUAREA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
30 % din volumul total al pieței de intermediere
Problemele reglementării asociațiilor de asigurări în Ungaria
TRANSACTIONAL BANKING
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Dr. Nicolae Dănilă Preşedinte
POTENȚIALUL INVESTIȚIONAL AL ASIGURĂRILOR ÎN ECONOMIA NAȚIONALĂ CONFERINȚA INTERNAȚIONALĂ CU PRILEJUL JUBILEULUI DE 20 DE ANI AL PIEȚEI ASIGURĂRILOR DIN.
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
Apa Prod S.A. Deva Calitatea rezidă în oameni și în managementul pe care ei îl fac. *** Sistemul Integrat de Management Calitate – Mediu – SSM.
Modele de succes: Plăţile electronice în Noua Europă
Oleg VEREJAN, Preşedintele Asociaţiei de Actuariat din Moldova
DEZVOLTARE ECONOMICA PRIN CAPITAL ROMANESC
Evolutia produsului si pietei de leasing din Romania
" Implicarea BCR in implementarea proiectelor finantate din fonduri europene din domeniul agriculturii si dezvoltarii rurale " RAMONA IVAN Director Executiv-
PARTENERIATUL CU BCR IN CADRUL PROIECTELOR FINANTATE DIN FONDURI EUROPENE
Instrumente financiare (IF)
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Constituirea Biroului de Credit
Dezvoltarea Penitenciarului nr
Cod SIPOCA 109 Închidere proiect:
UNIUNEA NAŢIONALĂ A ORGANISMELOR
Robert C. Rekkers Director General, Banca Transilvania
administrate de F.G.C.R. – IFN S.A.
PENSIILE PRIVATE, START 2007! IN PIATA FONDURILOR DE PENSII
Transcriere de prezentare:

Comisia Naţională a Pieţei Financiare Organizaţiile de microfinanţare – realizări, oportunităţi şi provocări Raportor : Alina Cebotariov Chişinău, 6 mai 2011

Studiul de fezabilitate privind supravegherea organizaţiilor de microfinanţare Asistenţa Băncii Mondiale Obiectivul: identificarea necesităţii supravegherii activităţii desfăşurate de organizaţiile de microfinanţare în contextul extinderii semnificative a pieţei acestora, inclusiv acceptării împrumuturilor din partea unui număr mare de persoane fizice, cu caracter de ”quasi depozite” , drept o sursă ulterioară de creditare a populaţiei, inclusiv a IMM-lor.

Grupul Consultativ pentru a Asista Săracii (CGAP) Principiile general recomandate de organizaţiile internaţionale sectoriale Grupul Consultativ pentru a Asista Săracii (CGAP) Reglementări neprudenţiale: Permisiunea de a credita Prevenirea fraudelor şi crimelor financiare Limitarea ratelor de dobîndă Taxarea Protecţia consumatorilor

Grupul Consultativ pentru a Asista Săracii (CGAP) Principiile general recomandate de organizaţiile internaţionale sectoriale Grupul Consultativ pentru a Asista Săracii (CGAP) Protecţia consumatorilor 6 Principii de Protecţie a Clienţilor în Microfinanţare: Evitarea supra-înadatorării clienţilor Preţuri transparente Practici adecvate de colectare Comportamentul etic al angajaţilor Mecanisme pentru soluţionarea pretenţiilor Protecţia datelor cu caracter personal

Grupul Consultativ pentru a Asista Săracii (CGAP) Principiile general recomandate de organizaţiile internaţionale sectoriale Grupul Consultativ pentru a Asista Săracii (CGAP) Reglementări prudenţiale: protejarea sistemului financiar al ţării prin prevenirea falimentării unei instituţii care ar condiţiona falimentarea altora protejarea micilor depunători de economii care deţin informaţii limitate pentru monitorizarea performanţelor financiare ale instituţiei.

Comitetul Basel pentru Supravegherea Bancară: Principiile general recomandate de organizaţiile internaţionale sectoriale Comitetul Basel pentru Supravegherea Bancară: Recomandări expuse în publicaţia din mai 2010 „Activităţile de microfinanţare şi principiile de bază pentru supravegherea bancară efectivă” Principiul 6 – Suficienţa capitalului Principiul 7 – Procesul de administrare a riscului Principiul 8 – Riscul de creditare Principiul 9 – Activele problematice, provizioanele şi rezervele Principiul 18 – Abuzul serviciilor financiare Principiul 21 – Raportarea de supraveghere

Profilurile de risc Riscul de creditare Riscul ratei dobînzii Riscul de lichiditate Riscul de administrare Riscul de sector nou Riscul de proprietate Riscul de dependenţă faţă de furnizorul de surse financiare

Analiza evoluţiei sectorului de microfinanţare în Republica Moldova Indicatori 2006 2007 2008 2009 2007/ 2006 % 2008/2 007 % 2009/2008 % 2009/ Nr OM 11 13 24 35 118,2 184,6 145,8 318,2 Capitalul propriu, mil. lei 99,1 184 405,3 491,1 185,7 220,3 121,2 495,6 Total active, mil. lei 1266,5 1917,3 2454,9 1933,8 151,4 128 78,8 152,7 Împrumuturi primite, mil. lei 856,4 1176,3 1458,1 1380,1 137,4 124 94,7 161,2 Împrumuturi acordate, mil.lei 772,1 1024,2 1467,8 1360,9 132,7 143,3 92,7 176,3 Profit net, mil. lei 22,3 26,2 73,8 77,1 117,5 281,7 104.5 345,7

Constatări suplimentare privind dezvoltarea sectorului organizaţiilor de microfinanţare PAR = 21,5 % (2009) Marja la dobîndă valută naţională – 14%, valută străină – 9% Valoarea maximă a unui împrumut acordat unei persoane Valoarea medie a unui împrumut acordat unei persoane garantat negarantat 153 489 Persoană fizică 11 525 644 500 000 Persoană juridică 24 603 400 4 500 000

Analiza cadrului legal existent, identificarea lacunelor şi riscurilor Legea nr. 280-XV din 22.07.2004 „Cu privire la organizaţiile de microfinanţare” Neajunsurile legislative: definirea insuficient de exactă a „activităţii de microfinanţare” lipsa unei valori absolute sau relative maxime a unui împrumut micro existenţa dreptului de atragere a mijloacelor băneşti de la persoane fizice (populaţie) lipsa unor prevederi unice comune pentru constituirea provizioanelor lipsa cerinţelor de informare şi evidenţă lipsa cerinţelor minime prudenţiale lipsa cerinţelor neprudenţiale

Analiza comparativă a cerinţelor de supraveghere aferente activităţii de microfinanţare Examinat cadrul legislativ la 8 ţări din regiune Criteriile: Identificarea legii primare care defineşte aspectele conceptuale Definirea organizaţiei de microfinanţare / a activităţii de microfinanţare Valoarea maximă a împrumutului Activităţile permise/interzise Valoarea minimă a capitalului Cerinţe privind forma organizatorico-juridică Licenţierea/autorizarea activităţii de microfinanţare Cerinţe faţă de fondatori Cerinţe minime privind suficienţa capitalului Cerinţe privind constituirea provizioanelor Limitarea împrumuturilor persoanelor afiliate şi concentrarea împrumuturilor Cerinţe faţă de calificarea adminsitratorilor Reglementări speciale privind rata dobînzii aplicată la acordarea împrumuturilor

Concluzii şi recomandări Obţinerea autorizaţiei (permisului) deţinerea cerinţei minime de capital stabilite; respectarea cerinţelor stabilite faţă de administratori; stabilirea expresă a activităţilor permise Definirea exhaustivă şi univocă a activităţii de microfinanţare: stabilirea mărimii maxime a unui microîmprumut acordat beneficiarului; stabilirea ponderii microîmprumuturilor în totalul portofoliu de împrumuturi acordate; interzicerea expresă a acceptării de către organizaţiile de microfinanţare a mijloacelor financiare de la persoane fizice sub orice formă, cu excepţia persoanelor fizice care sînt fondatori; identificarea altor servicii care pot fi acordate de organizaţiile de microfinanţare Indicatori prudenţiali – constituirea provizioanelor pentru pierderi la împrumuturi potrivit cerinţelor unice Cerinţe neprudenţiale: Raportarea financiară trimestrială; Efectuarea auditului obligatoriu anual şi prezentarea raportului acestuia autorităţii de supraveghere competente; Dezvăluirea detaliată a ratei efective la împrumuturi; Adoptarea printr-o politică internă a mecanismelor de soluţionare a pretenţiilor clienţilor; Cerinţe privind combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.