Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

MANAGEMENTUL RISCULUI îN PERSPECTIVA BASEL II

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "MANAGEMENTUL RISCULUI îN PERSPECTIVA BASEL II"— Transcriere de prezentare:

1 MANAGEMENTUL RISCULUI îN PERSPECTIVA BASEL II
Acordul Basel II, provocări pentru autorităţile de supraveghere, instituţiile de credit şi firmele de investiţii Prof. univ. dr. Gabriela Anghelache Preşedinte al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare 24 Aprilie 2007

2 Cadrul legal aplicabil
În prezent: OUG nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului 13 regulamente emise în comun de CNVM şi BNR în aplicarea OUG nr. 99/2006 acte normative care transpun: Directiva nr.2006/48/EC privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de către instituţiile de credit Directiva nr.2006/49/EC privind activitatea instituţiilor de credit

3 Obiectivele noului cadru de reglementare privind cerinţele de capital
Modernizarea legislaţiei privind cerinţele de capital în vederea adaptării la tipurile de risc luând în considerare multitudinea practicilor de management al riscului firmelor de investiţii şi instituţiilor de credit Promovarea stabilităţii financiare prin implementarea unor modele mult mai sensibile la risc Asigurarea unui cadru de reglementare unitar la nivelul firmelor de investiţii şi al instituţiilor de credit prin eliminarea arbitrajului în domeniul reglementării Acoperirea unor noi categorii de riscuri la care sunt expuse firmele de investiţii şi instituţiile de credit

4 Noul cadru de reglementare
Pentru atingerea obiectivelor, legislaţia privind cerinţele de capital a urmărit structura pe trei piloni a Noului Acord de capital Basel II: Pilonul 1: calcularea cerinţelor minime de capital pentru riscul de credit, riscul de piaţă şi riscul operaţional Pilonul 2: supravegherea respectării cerinţelor privind adecvarea capitalului – fiecare firmă de investiţii şi instituţie de credit trebuie să deţină capital corespunzător profilului său de risc Pilonul 3: disciplina de piaţă – firmele de investiţii şi instituţiile de credit trebuie să furnizeze autorităţii de supraveghere şi publicului o serie de informaţii care să permită evaluarea profilului de risc al acestora şi asigurarea disciplinei de piaţă

5 Cerinţele minime de capital
Elemente comune Basel I - Basel II Metoda de evaluare a capitalurilor este aceeaşi Cerinţele de capital pentru riscul de piaţă rămân neschimbate Se păstrează principiul diversificării Elemente de noutate ale Basel II modificarea metodei de calcul a activelor ponderate la risc - vizează schimbări majore în tratarea riscului de credit: ponderile sunt diferite, evaluarea se face în funcţie de bonitatea debitorului şi nu de tipul de instituţie introducerea unor modele mai avansate de determinare a cerinţelor de capital pentru riscul de credit, bazate pe modele interne de rating tratarea în mod explicit a riscului operaţional

6 Riscul de credit - abordarea standard
Elementul de legătură cu Basel I Metodologia de stabilire a cerinţelor privind fondurile proprii prin utilizarea coeficienţilor de risc de credit Elemente de noutate ale Basel II posibilitatea determinării calităţii creditului prin raportarea la evaluările realizate de instituţii externe de evaluare a creditului, recunoscute ca eligibile de autorităţile de supraveghere calcularea activelor ponderate este mai senzitivă la risc; activele se împart pe diferite categorii de risc monitorizarea expunerilor mari conform noilor indicatori o atenţie mai mare acordată reducerii riscului de credit prin utilizarea colateralului, garanţiilor şi a derivatelor pe credit

7 Riscul de credit - abordarea bazată pe modele interne (1)
Firmele de investiţii vor putea calcula valoarea ponderată a expunerilor la risc utilizând propriile modele interne, sub condiţia obţinerii acordului CNVM Sistemele de management şi de rating pentru expunerile la riscul de credit trebuie să îndeplinească criterii prin care să permită cuantificarea riscului prin utilizarea indicatorilor specifici Noi informaţii cantitative vor trebui colectate: probabilitatea de nerambursare (PD), pierderea din nerambursare (LGD), expunerea la riscul de nerambursare (EAD) şi scadenţa (M) Utilizarea abordării bazate pe modele interne de rating necesită ca sistemele de administrare şi de rating implementate pentru riscul de credit să fie conforme cu standardele şi cerinţele minime de evaluare a conformităţii, stabilite prin reglementări

8 Riscul de credit - abordarea bazată pe modele interne (2)
Firma de investiţii care a obţinut aprobarea pentru utilizarea metodei abordării bazate pe modele interne de rating, trebuie să implementeze această abordare pentru toate expunerile Autoritatea de supraveghere poate aproba implementarea succesivă a abordării bazate pe modele interne de rating, în condiţiile stabilite prin reglementări. Aceste condiţii trebuie să asigure că flexibilitatea acordată nu este utilizată în mod selectiv de către firma de investiţii, în scopul de a obţine un nivel mai redus al cerinţelor sale de capital Firma de investiţii trebuie să menţină cerinţele iniţiale. Dacă aceasta nu mai îndeplineşte condiţiile în care a obţinut aprobarea pentru utilizarea abordării bazate pe modele interne de rating trebuie să prezinte autorităţii un plan adecvat de înlăturare a deficienţelor sau să probeze că efectele generate de neîndeplinirea condiţiilor nu sunt semnificative

9 Riscul operaţional - abordări privind determinarea cerinţelor minime (1)
Metoda indicatorului de bază Există un singur indicator - volumul operaţiunilor. Cerinţa de capital se determină prin aplicarea unui procent de 15% venitului mediu brut din ultimii trei ani; veniturile excepţionale nu sunt incluse Metoda standardizată descompunerea operaţiunilor pe tipuri şi subtipuri de activităţi determinarea indicatorilor relevanţi pentru fiecare subtip de activitate ţinând cont de ultimele trei exerciţii financiare încheiate calcularea cerinţelor de capital separat pentru fiecare activitate însumarea rezultatelor obţinute pentru determinarea necesarului de capital Metoda evaluării avansate Cerinţe stabilite pe baza modelelor interne, integrate în procesul zilnic de management al riscului, validate intern şi extern de către autoritate şi auditorul specializat

10 Riscul operaţional (2) Firma de investiţii trebuie să dispună de o funcţie independentă de administrare a riscului operaţional Sistemul intern de cuantificare a riscului operaţional trebuie să facă parte integrantă din procesele curente de administrare a riscului Firma de investiţii trebuie să implementeze proceduri menite să asigure controlul periodic al conformităţii cu politicile, sistemele de control şi procedurile interne aferente sistemului de administrare a riscului, precum şi cu reglementările, actele şi recomandările emise de autoritate Firma de investiţii trebuie să implementeze politici de gestionare a cazurilor de neconformitate

11 Riscul operaţional (3) Procesele de administrare şi sistemul de cuantificare ale riscului operaţional trebuie supuse unor examinări periodice realizate de către auditori interni şi/sau externi Raportările privind expunerile la riscul operaţional şi pierderile înregistrate efectiv trebuie să se realizeze periodic. Firma de investiţii trebuie să dispună de proceduri de implementare a măsurilor de remediere care se impun Validarea de către autoritatea de supraveghere a sistemului de cuantificare a riscului operaţional implică în special verificarea următoarelor aspecte: a) procesele de validare internă să opereze într-o manieră satisfăcătoare b) fluxurile de date şi procedeele asociate sistemelor de cuantificare a riscului să fie transparente şi accesibile

12 Procedurile interne privind managementul riscului (1)
Pentru a dezvolta proceduri interne, fiecare firmă de investiţii trebuie: să identifice şi să cuantifice riscurile semnificative cu care se confruntă să evalueze care ar putea fi impactul acestor riscuri şi să efectueze monitorizare şi control în vederea contrabalansării respectivelor impacturi să ia în calcul un număr variat de scenarii care pot avea un impact negativ asupra activităţii să determine ce măsuri trebuie luate în eventualitatea în care riscul se identifică în fiecare dintre scenarii să utilizeze standarde riguroase pentru monitorizarea şi managementul riscurilor

13 Procedurile interne privind managementul riscului (2)
să calculeze impactul financiar dacă riscul nu poate fi contrabalansat să evalueze dacă are suficiente resurse pentru a face faţă cerinţelor de capital, inclusiv cerinţelor adiţionale de capital aferente riscurilor să elaboreze procedurile de management al riscului astfel încât acestea să prezinte modul în care măsurile vor fi puse în aplicare să utilizeze o arhitectură IT prin care datele să fie colectate, agregate, validate şi reconciliate zilnic să înfiinţeze o funcţie de audit intern care să monitorizeze managementul riscului operaţional şi metodele folosite pentru evaluarea acestuia

14 Supravegherea respectării cerinţelor de adecvare a capitalului (1)
Supravegherea se bazează pe patru principii: Firma de investiţii trebuie să dispună de strategii şi procedee interne solide, eficiente şi complete de evaluare şi menţinere în permanenţă a nivelului, structurii şi distribuţiei capitalului, care sunt considerate adecvate pentru acoperirea tuturor riscurilor la care firma de investiţii este sau poate fi expusă, într-un mod corespunzător naturii şi nivelului acestor riscuri Autoritatea de supraveghere trebuie să analizeze şi să revadă strategiile şi procedurile de evaluare a cerinţelor de adecvare a capitalului intern al firmelor de investiţii şi să monitorizeze capacitatea acestora de a se conforma cerinţelor prevăzute de reglementări, astfel încât să se asigure că ele rămân în permanenţă cuprinzătoare şi acoperitoare în raport cu natura, extinderea şi complexitatea activităţilor desfăşurate de firma de investiţii

15 Supravegherea respectării cerinţelor de adecvare a capitalului (2)
Autoritatea de supraveghere poate solicita firmei de investiţii să deţină capital în exces faţă de nivelul minim impus. Aceasta se aşteaptă ca firmele de investiţii să desfăşoare activităţi peste nivelul minim al capitalului. Fiecare firmă de investiţii este responsabilă pentru procedurile interne de evaluare a cerinţelor de adecvare a capitalului la profilul său de risc Autoritatea de supraveghere trebuie să implementeze mecanisme care să-i permită să intervină într-un stadiu incipient pentru a preveni scăderea capitalului firmelor de investiţii sub nivelul minim necesar pentru acoperirea riscurilor la care acestea se expun. Aceasta trebuie să solicite adoptarea de urgenţă de către firmele de investiţii a măsurilor ce se impun pentru remedierea situaţiei

16 Supravegherea – Guvernanţa internă
Fiecare firmă de investiţii trebuie să dispună de un cadru formal de administrare a activităţii riguros conceput, care să includă o structură organizatorică clară cu responsabilităţi bine definite, transparente şi coerente, de procese eficiente de identificare, administrare, monitorizare şi raportare a riscurilor la care este sau ar putea fi expusă şi de mecanisme adecvate de control intern, care să includă proceduri administrative şi contabile riguroase Cadrul de administrare, procesele şi mecanismele firmei de investiţii trebuie să fie cuprinzătoare şi adaptate la natura, extinderea şi complexitatea activităţii desfăşurate de aceasta. Criteriile tehnice care trebuie avute în vedere sunt stabilite prin reglementările emise în comun de CNVM şi BNR Mecanismele de control intern trebuie să asigure cel puţin organizarea funcţiilor de control al riscurilor, de asigurare a conformităţii şi de audit intern

17 Supravegherea CNVM presupune
CNVM asigură verificarea cadrului de administrare, a strategiilor, proceselor şi mecanismelor implementate de firma de investiţii, pentru respectarea dispoziţiilor legislaţiei privind cerinţele de capital şi realizează propria evaluare a riscurilor la care aceasta este sau poate fi expusă Pe baza verificării şi evaluării efectuate, CNVM determină în ce măsură cadrul de administrare, strategiile, procesele şi mecanismele implementate de firma de investiţii şi fondurile proprii deţinute de aceasta asigură o administrare prudentă şi o acoperire adecvată a riscurilor în raport cu profilul de risc al firmei de investiţii CNVM stabileşte frecvenţa şi gradul de detaliere a verificărilor şi evaluărilor, având în vedere mărimea, importanţa sistemică, natura, extinderea şi complexitatea activităţilor desfăşurate de fiecare firmă de investiţii, cu luarea în considerare a principiului proporţionalităţii. Verificările şi evaluările se actualizează cel puţin o dată pe an.

18 Supravegherea - măsuri ce pot fi adoptate de CNVM (1)
În cazul în care o firmă de investiţii nu respectă cerinţele prevăzute în legislaţie sau nu dă curs unei recomandări, CNVM poate să dispună măsuri cum ar fi: să oblige firma să dispună de fonduri proprii la un nivel mai mare decât cel minim necesar acoperirii cerinţelor de capital să solicite firmei îmbunătăţirea cadrului de administrare, a strategiilor, proceselor şi mecanismelor implementate să solicite firmei de investiţii să aplice o politică specifică de provizionare sau un tratament specific al expunerilor din perspectiva cerinţelor de fonduri proprii să restricţioneze sau să limiteze activitatea, operaţiunile sau reţeaua de sucursale ale firmei de investiţii, inclusiv prin retragerea aprobării acordate pentru înfiinţarea sucursalelor din străinătate

19 Supravegherea - măsuri ce pot fi adoptate de CNVM (2)
CNVM poate să dispună şi alte măsuri, cum ar fi: să solicite firmei de investiţii reducerea riscurilor aferente operaţiunilor, produselor şi/sau sistemelor acesteia să dispună firmei de investiţii înlocuirea persoanelor desemnate să asigure conducerea compartimentelor din cadrul firmei şi/sau a sucursalelor acesteia să instituie supravegherea specială sau, după caz, administrarea specială, asupra firmei de investiţii să limiteze participaţiile calificate în entităţi financiare sau nefinanciare

20 Disciplina de piaţă şi transparenţa
Firma de investiţii trebuie să facă publice date şi informaţii referitoare la activitatea desfăşurată, în măsura şi în condiţiile prevăzute în reglementări Firma de investiţii trebuie să adopte politici formale pentru asigurarea respectării cerinţelor de publicitate stabilite şi pentru evaluarea corectitudinii datelor şi informaţiilor publicate Firma de investiţii trebuie să facă publice datele şi informaţiile necesare cel puţin anual, imediat ce acestea sunt disponibile Modalităţile de publicare a datelor şi informaţiilor necesare, locaţia unde acestea sunt disponibile şi mijloacele de verificare a respectării cerinţelor de publicitate se stabilesc de către fiecare firmă de investiţii

21 Supravegherea consolidată
În cazul în care o instituţie de credit are ca societate-mamă o societate de servicii de investiţii financiare-mamă la nivelul României, doar societatea de servicii de investiţii financiare este supravegheată pe bază consolidată de către CNVM În cazul în care o societate de servicii de investiţii financiare are ca societate-mamă o instituţie de credit-mamă la nivelul României, doar instituţia de credit este supravegheată pe bază consolidată de către BNR În cazul în care o societate financiară holding are ca filiale cel puţin o instituţie de credit, persoană juridică română, şi o societate de servicii de investiţii financiare, este supusă supravegherii pe bază consolidată de către BNR doar instituţia de credit

22 Beneficiile şi costurile implementării noilor cerinţe de capital
Beneficiile implementării noilor cerinţe de capital Costurile implementării noilor cerinţe de capital 1. Urmăresc specificul activităţii fiecărei firmei de investiţii şi profilul de risc pe care aceasta îl prezintă 2. Conduce la dezvoltarea pieţei agenţiilor de rating 3. Asigura diversificarea metodelor privind evaluarea riscurilor şi stabilirea cerinţelor de capital de la un nivel simplificat la unul sofisticat 4. Determină o reducere a cerinţelor de capital în contextul evoluţiei de la o abordare simplificată la una avansată 1. Resurse financiare suplimentare determinate în special de nevoia schimbării arhitecturii IT 2. Resurse umane suplimentare, cu o calificare corespunzătoare 3. Creşterea concentrării influenţând negativ competiţia dar şi creşterea numărului de firme de investiţii mici ce se vor retrage de pe piaţă 4. Posibilitatea existenţei de modele interne diferite pentru sucursalele străine


Descărcați ppt "MANAGEMENTUL RISCULUI îN PERSPECTIVA BASEL II"

Prezentări similare


Publicitate de la Google