Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor și Finanțării Terorismului

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor și Finanțării Terorismului"— Transcriere de prezentare:

1 Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor și Finanțării Terorismului
Autor: Eugen GHILEȚCHI Comisia Națională a Pieței Financiare

2 Cuprins Spălarea Banilor (descriere generală)
Finanţarea Terorismului (descriere generală) Legislaţia în vigoare în domeniu Exemple de spălare a banilor în microfinanțare Supraveghere

3 Finanțarea Terorismului
Spălarea Banilor în Legislația RM Legea nr. 190-XVI: ”spălare a banilor – acțiuni, stabilite în Codul penal la art.243, orientate spre atribuirea unui aspect legal sursei și provenienței veniturilor ilicite ori spre tăinuirea originii apartenenței unor astfel de venituri” ”venituri ilicite – bunuri destinate, folosite sau rezultate, direct sau indirect, din săvîrșirea unei infracțiuni, orice beneficiu obținut din aceste bunuri, precum și bunuri convertite sau transformate, parțial sau integral, din bunuri destinate, folosite sau rezultate din săvîrșirea unei infracțiuni și din beneficiul obținut din aceste bunuri;” Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

4 Finanțarea Terorismului
Spălarea Banilor în Legislația RM Codul Penal: ”a) convertirea sau transferul bunurilor de către o persoană care știe ori trebuia să știe că acestea constituie venituri ilicite, în scopul de a tăinui sau de a deghiza originea ilicită a bunurilor sau de a ajuta orice persoană, implicată în comiterea infracțiunii principale, de a se sustrage de la consecințele juridice ale acestor acțiuni; b) tăinuirea sau deghizarea naturii, originii, amplasării, dispunerii, transmiterii, deplasării proprietății reale a bunurilor ori a drepturilor aferente de către o persoană care știe sau trebuia să știe că acestea constituie venituri ilicite; c) achiziționarea, deținerea sau utilizarea bunurilor de către o persoană care știe ori trebuia să știe că acestea constituie venituri ilicite;” Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

5 Finanțarea Terorismului
Spălarea Banilor în Legislația RM Codul Penal: ” se pedepseşte cu amendă în mărime de la 1000 la 2000 unităţi convenţionale sau cu închisoare de pînă la 5 ani, în ambele cazuri cu (sau fără) privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 2 la 5 ani, cu amendă, aplicată persoanei juridice, de la la de unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate sau cu lichidarea persoanei juridice.” Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

6 Finanțarea Terorismului
Scurt Istoric Pentru milenii întregi principiile spălării de bani nu s-au schimbat, s-au schimbat doar mecanismele Începutul sec. XX, “mafia” aveau profituri mari din activităţi ilegale (casinouri, producere de băuturi alcoolice) 2 origini de provenienţă a termenului de spălare a banilor Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

7 Finanțarea Terorismului
Procesul de Spălare a Banilor Procesul prin care infractorii încearcă să ascundă originea și posesia reală a veniturilor provenite din activități criminale Exemple: vînzările ilegale de arme, contrabanda, traficul de droguri, rețele de prostituție etc. Se dorește controlarea fondurilor fără a fi atrasă atenția autorităților față de activitatea persoanelor implicate Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

8 Finanțarea Terorismului
Procesul de Spălare a Banilor Venitul Adunarea fondurilor obținute din activități ilicite Stratificare Mișcarea banilor între diferite conturi pentru a le ascunde originea Integrare Reintrarea fondurilor în circuitul economic legal Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

9 Finanțarea Terorismului
Procesul de Spălare a Banilor ANONIMATUL – tranzactiile spalatorilor de bani par a fi obisnuite, astfel incat nu atrag atentia asupra lor; VITEZA – circulatia rapida a valorilor, pentru a nu putea fi detectate; COMPLEXITATEA – pista este greu de urmarit; SECRETUL – transferul valorilor spre locuri unde implementarea legii nu este usor de controlat. Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

10 Finanțarea Terorismului
Consecințele Spălării Banilor Subminarea instituțiilor financiare individuale și ulterior a întregului sistem financiar (ex. cererea pentru numerar, rata dobînzii, nivelul de schimb valutar, procese inflaționiste etc.) Afectarea existenței unei piețe libere și competitive, și afectarea dezvoltării unei economii sănătoase Efectul advers asupra investițiilor străine directe Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

11 Finanțarea Terorismului
Spălarea Banilor vs. Evaziune Fiscală Scopuri diferite: EF: transformarea unui venit legal castigat intr-unul ilegal prin ascunderea originilor sale SB: oferitrea venituri ilegale a unei aparenta legale Evazionistii fiscali raporteaza castiguri legale mai mici platind deci mai putin impozit decat ar trebui, spalatorii de bani de multe ori raporteaza mai mult decat castigurile pe care le obtin prin afacerile lor legale Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

12 Finanțarea Terorismului
Obiectuvl Terorismului: De intimidare a populatiei sau de a obliga un guvern sau o organizatie internationala sa faca sau sa se abtina de efectua vreo actiune. Surse de venituri: Sprijin financiar acordat de catre organizaţii sau persoane fizice Cîştigul indirect din activităţi ce generează venituri Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

13 Finanțarea Terorismului
Codul Penal: ”Articolul 279. Finanţarea terorismului     (1) Finanţarea terorismului, adică punerea la dispoziţie sau colectarea intenţionată de către orice persoană, prin orice metodă, direct sau indirect, a bunurilor de orice natură dobîndite prin orice mijloc, sau prestarea unor servicii financiare în scopul utilizării acestor bunuri ori servicii sau cunoscînd că vor fi utilizate, în întregime sau parţial:     a) la organizarea, pregătirea ori comiterea unei infracţiuni cu caracter terorist;” Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

14 Finanțarea Terorismului
Codul Penal: ”Articolul 279. Finanţarea terorismului     se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 10 ani cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 2 la 5 ani, cu amendă, aplicată persoanei juridice, în mărime de la 7000 la unităţi convenţionale cu lichidarea persoanei juridice.” Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

15 Finanțarea Terorismului
Finanţarea Terorismului vs. SB Finantarea terorismului este diferita fata de clasica spalare a banilor. SB: veniturile activitatii ilicite sunt spalate sau stratificate in mijloace care le fac sa para legale, iar scopul final este, de obicei, castigarea unor cantitati mai mari de bani. FT: sursa de fonduri sau de finantare este adesea “legitima”, iar scopul final nu este in mod obligatoriu atragerea de mai multe fonduri. Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

16 Finanțarea Terorismului
Cadrul Legal Legea nr. 190-XVI cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului din Regulamentul (49/14 din ) privind măsurile de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pe piaţa financiară nebancară Ordinul CNA nr. 117 din 20 noiembrie 2007 privind raportarea activităţilor sau tranzacţiilor care cad sub incidenţa Legii nr. 190-XVI Ordinul CNA nr 118 din 20 noiembrie 2007 privind aprobarea Ghidului activităţilor sau tranzacţiilor suspecte, care cad sub incidenţa Legii nr. 190-XVI Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

17 Finanțarea Terorismului
Identificarea SB sau FT Utilizarea unor indicatori pentru a depista potenţialele tranzacţii suspecte Prevenire Raportarea tranzacţiilor suspecte în pregătire sau derulare Raportarea Încetarea relaţiei de afaceri cu clienţi sau persoane implicate în SB sau FT Încheierea Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

18 Finanțarea Terorismului
Rolul OMF’urilor Identificarea Riscurilor Determinarea tipurilor de activități specifice sectorului de microfinanțare care pot prezenta riscuri înalte de spălare a banilor. Utilizarea unor indicatori pentru a depista posibilele tranzacții suspecte. Dezvoltarea programelor proprii de prevenire a spălării banilor. Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

19 Finanțarea Terorismului
Rolul OMF’urilor 2. Monitorizarea clienților Aplicarea măsurile de identificare a clienților, conform legislației, cu un accent deosebit pe cunoașterea beneficiarului efectiv al fiecărei tranzacții. Un accent deosebit se pune pe persoanele expuse politic, persoanele nerezidente, și persoanele din zone off-shore sau din jurisdicții cu riscuri înalte de spălare a banilor. Păstrarea evidenței/înregistrărilor pentru o perioadă de cel puțin 5 ani. Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

20 Finanțarea Terorismului
Rolul OMF’urilor 3. Raportarea și Încheierea Raportarea tranzacțiilor suspecte, în caz de depistare a acestora, în conformitate cu Legea nr. 190 și Ghidul CNA nr. 118 Tranzacții în numerar >100 mii lei Tranzacții în virament > 500 mii lei Încheierea relației de afaceri în cazul depistării tentativelor de spălare a banilor. Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

21 Finanțarea Terorismului
Legea nr. 190-XVI Articolul 8. Raportarea activităţilor sau tranzacţiilor care cad sub incidenţa prezentei legi (1) Entităţile raportoare sînt obligate să informeze imediat Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor despre orice activitate sau despre orice tranzacţie suspectă de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului în curs de pregătire, de realizare sau deja realizată. Datele privind activităţile sau tranzacţiile suspecte sînt indicate într-un formular special, care se remite Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în cel mult 24 de ore de la primirea cererii. Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

22 Finanțarea Terorismului
Legea nr. 190-XVI (2) Datele privind activităţile sau tranzacţiile realizate în numerar, printr-o operaţiune cu o valoare de cel puţin 100 de mii de lei (sau echivalentul acesteia) ori prin mai multe operaţiuni în numerar care par a avea o legătură între ele, sînt indicate într-un formular special, ce se remite Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în decurs de 10 zile lucrătoare. (3) Datele privind activităţile sau tranzacţiile realizate prin virament, printr-o operaţiune cu o valoare ce echivalează sau depăşeşte 500 de mii de lei, sînt indicate într-un formular special, ce se remite Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor cel tîrziu la data de 15 a lunii imediat următoare lunii de gestiune. Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

23 Finanțarea Terorismului
Ordinul nr. 118 al CNA Ghidului activităţilor sau tranzacţiilor suspecte, care cad sub incidenţa Legii cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului Ţările în care poate avea loc fabricarea ilegală a substanţelor narcotice Ţările care reprezintă un risc sporit datorită nivelului înalt de infracţionalitate şi de corupţie Ţările şi/sau zonele off-shore Ţările necooperante şi cu risc sporit în spălarea banilor şi finanţarea terorismului Ţările care nu dispun de norme suficiente în spălarea banilor şi finanţarea terorismului (proces continuu) Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

24 Finanțarea Terorismului
Spălări de bani în microfinanțare Insistența unui client de a încheia o tranzacție rapid și nebiroctratic fără a se fi înțeles motivul unei astfel de plăți. Refuzul clientului de a furniza informații necesare pentru un raport obligatoriu, sau refuze să efectueze o tranzacție după ce a fost informat că raportul trebuie completat. Scopul declarat de client pentru împrumut nu este justificat. Utilizarea împrumutului în scopul, altul decît declarat la accesarea lui. Transferarea sumelor împrumutului către o bancă dintr-o zonă off-shore. Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

25 Finanțarea Terorismului
Prevenirea spălări banilor Elementele cheie pentru prevenirea spălării banilor în asigurări: Cunoaşterea caracteristicilor şi a comportamentului clienţilor Cunoaşterea caracteristicilor şi procedurilor de menţinere/schimbare a produselor oferite Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

26 Finanțarea Terorismului
Proceduri de control intern Proceduri de control intern conform Articolului 9 (Legea nr. 190): Politici şi metode adecvate în materie de precauţie privind clientela, în domeniul păstrării evidenţelor; Desemnarea persoanelor învestite cu atribuţii de executare a legii nr. 190-XVI; Programe proprii pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, conform recomandărilor şi actelor normative aprobate de organele de supraveghere. Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

27 Finanțarea Terorismului
Programe proprii Definirea procesului posibil de spălare a banilor şi finanţare a terorismului în dependenţă de particularităţile caracteristice ale entităţii raportoare; Măsuri de identificare a clientului (regulile “cunoaşte-ţi clientul”); Proceduri de raportare internă şi externă către autorităţile competente privind activităţile şi operaţiunile suspecte; Modalităţi de întocmire şi păstrare a evidenţelor corespunzătoare, precum şi stabilirea accesului la acestea; Standarde pentru angajare şi programe de pregătire a personalului în domeniul cunoaşterii clienţilor, inclusiv proceduri privind selectarea angajaţilor noi. Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

28 Finanțarea Terorismului
Structura Supravegherii FATF MONEYVAL MOLDOVA SPCSB CNPF BNM Spălarea Banilor Finanțarea Terorismului Cadrul Legal Exemple Supraveghere

29 Eugen GHILEȚCHI


Descărcați ppt "Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor și Finanțării Terorismului"

Prezentări similare


Publicitate de la Google