Instrumentar de formare privind APE 7. 4

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Managementul Calității în Sănătate
Advertisements

Activități pregătitoare
Estimarea Cheltuielilor
Asistenta sociala Activitatea de asistenta sociala presupune verificarea informatiilor privind identitatea cetatenilor, veniturile si patrimoniul.
PRINCIPALELE REGLEMENTĂRI
Ecosistem unic in Europa
MANAGEMENTUL ACHIZIȚIILOR STRATEGICE ȘI PUBLICE
Regulamentul cu privire la promovarea etică a medicamentelor
Conferința „Fundamentarea politicilor publice de investiţii în contextul modernizării administraţiei publice” Conferinţa de final a proiectului.
INSTRUCȚIUNEA PRIVIND MANAGEMENTUL TEMELOR PENTRU ACASĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR, GIMNAZIAL ȘI LICEAL V.TONU,șefa DÎHâncești.
Publicitatea in cadrul societatii S.C.CLADI S.R.L
PROIECTUL EUROPEAN “ENDURANCE”
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Mecanismul de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
Competența face diferența!
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
Atelier tematic Liceul teoretic "Mihai Eminescu“ Cluj,
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Cluj-Napoca, iunie 2019.
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
BANII, FRAUDA ŞI POLITICIANUL
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ “APELE ROMÂNE”
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Testul docimologic Conf. dr. Florin Frumos
Servicii Imobiliare Complete
Eveniment de lansare proiect Activitati si rezultate
Proiect.
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
Perspectivele bancassurance-ului
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Mamaia,
Totul tine de date! Ce date sunt necesare pentru Inventarul de Emisii de Referință? Angajamentul Pactului Primarilor este transpus în acțiuni practice.
Rolul sistemului bancar în finanţarea dezvoltării economiei
problematica protectiei mediului din perspectiva consultantului
Riscuri operationale - definitie
TIPURI DE CERERI SI SCRISORI
Servicii de Comert Electronic
Ce este EURES ? EURES* - reţea de cooperare între Comisia Europeană, serviciile publice de ocupare a forţei de muncă din statele membre ale Spaţiului Economic.
„Walk the Talk” Recepţia, descărcarea şi plecarea autocamioanelor
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
Instrumentar de formare privind APE 2. Aspecte strategice ale APE
Instrumentar de formare privind APE Produse și servicii textile
METODA PROIECTULUI.
EVALUAREA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
Fă parte din Agricultura Susținută de Comunitate!
MĂSURI DE INFORMARE ŞI PUBLICITATE
Solutii informatice integrate pentru sectorul auto
Este timpul pentru Acțiune
Apa Prod S.A. Deva Calitatea rezidă în oameni și în managementul pe care ei îl fac. *** Sistemul Integrat de Management Calitate – Mediu – SSM.
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Tg. Mureș, iunie 2019.
P R O C E D U R A D E Î N R E G I S T R A R E
Tema 4. Tipurile de strategii ale întreprinderii.
PARTENERIATUL CU BCR IN CADRUL PROIECTELOR FINANTATE DIN FONDURI EUROPENE
Contractul de voluntariat
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Slatina, septembrie 2019.
DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII: Strategie si prognoze
“STUDIU SATISFACTIE CLIENTI”
  Consultare publică cu privire la normele privind răspunderea producătorului pentru prejudiciul cauzat de un produs cu defect Constanta, 25 aprilie 2017.
Instrumentar de formare privind APE 7. 5
Cod SIPOCA 109 Închidere proiect:
Instrumentar de formare privind APE 7. 6
Instrumentar de formare privind APE 7. 2
Instrumentar de formare privind APE 3. Aspecte juridice ale APE
Metodologia elaborării proiectelor de intervenţie
Instrumentar de formare privind APE 6. Implicarea activă a pieței
Instrumentar de formare privind APE 7. 8
Instrumentar de formare privind APE 7.9. Transportul rutier
Instrumentar de formare privind APE 1
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Transcriere de prezentare:

Instrumentar de formare privind APE 7. 4 Instrumentar de formare privind APE 7.4. Servicii de curățenie interioară

Instrumentar de formare privind APE Modulul 1: Introducere Modulul 4: Evaluarea nevoilor Modulul 2: Aspecte strategice ale APE Modulul 5: Achizițiile publice circulare Modulul 3: Aspecte juridice ale APE Modulul 6: Implicarea activă a pieței Modulul 7: Operațional (servicii de curățenie interioară) Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Impacturile asupra mediului Ciclul de viață al produselor/serviciilor de curățenie Extracția și prelucrarea materiilor prime > surse neregenerabile, CO2 emisii, poluare Producție > poluare Distribuție > emisii de CO2 Utilizare > emisii de CO2, consum de apă, efecte asupra sănătății Eliminare > poluare, deșeuri Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Impacturile asupra mediului Alegeri care afectează impactul asupra mediului Formula produselor de curățare și utilizarea materiilor prime Consumul de energie și apă în etapa de utilizare Evacuarea de apă uzată Generarea de deșeuri Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară Domeniul de aplicare Ce cuprind criteriile UE privind APE Servicii de curățenie interioară de rutină profesionale Curățarea suprafețelor vitrate la care se poate ajunge fără a se utiliza echipamente sau mașini specializate Produse/accesorii de curățare Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară Evaluarea nevoilor Definirea nevoilor reale de curățenie Trei întrebări-cheie: Care sunt exact spațiile care necesită curățare? Diferă nevoile și frecvențele de curățare ale acestor spații? Ce nivel de calitate a curățeniei este necesar în aceste spații? Clauzele de executare a contractului Managementul de mediu și formarea personalului pot fi și ele necesare și îmbunătățite pe parcursul duratei de viață a unui serviciu de curățenie Pentru detalii, consultați Criteriile privind APE Exemplu: contractarea de servicii de curățenie pe baza unor cerințe de execuție de calitate (CSCU, Spania) Informații suplimentare în: Modulul 4: Evaluarea nevoilor Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară Prezentare generală Abordarea UE privind APE pentru serviciile de curățenie interioară Furnizorul de servicii trebuie să aibă anumite competențe esențiale și să aplice anumite măsuri și practici-cheie în domeniul managementului de mediu Personalul furnizorului de servicii trebuie să beneficieze frecvent de instruire adecvată Impunerea utilizării unor produse de curățare cu impact redus asupra mediului Încurajarea achiziționării unor produse de curățare în formă concentrată Impunerea utilizării unor accesorii de curățare cu impact redus asupra mediului (inclusiv produse din microfibre) Impunerea utilizării unor echipamente electrice de curățare (inclusiv aspiratoare) eficiente din punct de vedere energetic Impunerea furnizării de consumabile cu impact redus asupra mediului Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Criteriile UE privind APE Servicii de curățenie interioară (2018) Exemple: Criterii de selecție (CS) – demonstrarea de experiență și competențe relevante în ceea ce privește furnizarea de servicii de curățenie interioară ecologice Specificații tehnice (ST) – produsele de curățare care urmează să fie utilizate în vederea executării sarcinilor trebuie să respecte criteriile 1 și 4 ale etichetei ecologice a UE pentru produsele de curățare pentru suprafețe dure Criterii de atribuire (CA) – se vor acorda puncte proporțional cu calitatea sistemului de management de mediu pe care ofertanții se angajează să îl instituie pentru executarea contractului Clauze de executare a contractului (CEC) – trebuie să se pună la dispoziția personalului de curățenie aparatele adecvate pentru dozare și diluare Pentru a afla toate criteriile, consultați: Criteriile UE privind APE pentru servicii de curățenie interioară Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară Verificare Verificarea conformității cu criteriile privind APE pentru curățenie Ce trebuie solicitat? Când? Rapoartele de testare/datele de monitorizare Etichetele ecologice/certificarea terță Documentele care să dovedească respectarea cerințelor Descrierea sistemelor aplicate Fișele cu date de securitate/instrucțiunile de utilizare Descrieri și trimiteri la experiențe anterioare Conformitatea cu criteriile privind APE trebuie evaluată atât în timpul evaluării ofertelor, cât și pe parcursul etapei de execuție a contractului. Pentru instrucțiuni complete privind verificarea, consultați: Criteriile UE privind APE pentru servicii de curățenie interioară Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară Verificare Exemple dintre criterii ST1.1 Utilizarea de produse de curățare cu etichetă ecologică Criteriu de bază: Următoarele tipuri de produse de curățare (lista produselor de curățare urmează să fie definită de autoritatea contractantă) care urmează să fie utilizate în vederea executării sarcinilor contractuale trebuie să respecte criteriul 1 (toxicitatea pentru mediul acvatic) și 4 (substanțele excluse sau limitate) ale etichetei ecologice ale UE pentru produsele de curățare pentru suprafețe dure Verificare: ofertantul trebuie să furnizeze o listă cu produsele de curățare care vor fi utilizate pentru executarea contractului și să pună la dispoziție documente care să dovedească respectarea cerințelor. Produsele care au primit eticheta ecologică a UE pentru produse de curățare pentru suprafețe dure vor fi considerate conforme cu cerințele. Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară Verificare Exemple dintre criterii CA3 Sisteme de management de mediu Se vor acorda puncte proporțional cu calitatea sistemului de management de mediu pe care ofertanții se angajează să îl instituie pentru executarea contractului. (O listă a măsurilor de sistem de management de mediu care trebuie evaluate se găsește în Criteriile UE privind APE pentru servicii de curățenie interioară.) Verificare: Ofertantul trebuie să furnizeze o descriere a măsurilor care urmează să fie luate pentru a îndeplini cerințele privind un sistem de management de mediu. Se va considera că sistemele de management de mediu certificate conform standardului ISO 14001 îndeplinesc cerințele de la literele a)-d). Se va considera că sistemele de management de mediu înregistrate în EMAS îndeplinesc toate cerințele cuprinse în criterii. Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Disponibilitatea pe piață Verificarea serviciilor și a produselor de curățenie sustenabile Criteriile privind APE pentru serviciile de curățenie pot fi verificate pe baza etichetelor ecologice ale UE pentru: servicii de curățenie interioară (etichetă nouă); produse pentru curățarea suprafețelor dure (3901 acordate); produse textile (2625 acordate); produse cosmetice care se îndepărtează prin clătire (2205 acordate). Credibilitatea contează! Există și alte etichete ecologice pentru curățenie, dar calitatea acestora poate varia. Entitățile contractante ar trebui să aleagă etichetele ecologice de „tipul I”, adică verificate de către un terț și acordate ținând cont de costurile pe ciclu de viață. A se vedea Modulul 3 (Aspecte juridice) pentru informații suplimentare privind etichetele ecologice Pentru informații suplimentare privind produsele și serviciile care au primit eticheta ecologică a UE, accesați Catalogul produselor care au primit eticheta ecologică a UE Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Utilizarea etichetelor ecologice în APE Adăugarea unor criterii suplimentare la licitație Alături de verificare, etichetele ecologice de tipul I pot fi o sursă de criterii suplimentare Unele criterii ale etichetelor ecologice – dar nu toate – se pot folosi într-o licitație. De exemplu, eticheta ecologică a UE pentru servicii de curățenie interioară Criteriul O8: Solicitantul trebuie să desemneze un manager de servicii și să instituie proceduri pentru monitorizarea, evaluarea și îmbunătățirea calității serviciilor de curățenie. Criteriul M6: Solicitantul trebuie să pună la dispoziție mijloacele necesare personalului pentru a sorta deșeurile solide generate la sediul solicitantului în categoriile adecvate de flux de deșeuri. Criteriile etichetei ecologice a UE pentru produsele textile se găsesc în Decizia 2018/680/UE a Comisiei Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Legislația de la baza APE Regulamentul (CE) nr. 1907/2009 (REACH) REACH însărcinează întreprinderile (în locul autorităților publice) cu responsabilitatea de a identifica și a gestiona riscurile reprezentate de substanțele chimice și de a le furniza utilizatorilor informații referitoare la securitate. Substanțele chimice cancerigene, mutagene, toxice pentru reproducere sau persistente, bioacumulative și toxice pot fi identificate ca substanțe care prezintă motive de îngrijorare deosebită (SVHC) și adăugate pe lista substanțelor candidate REACH. Întreprinderile au obligația legală de a raporta concentrațiile de SVHC peste 0,1 % la cererea consumatorilor. Informații suplimentare în: Lista REACH a SVHC candidate Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Calcularea costurilor pe ciclu de viață CCV privind serviciile de curățenie interioară CCV = luarea în calcul a tuturor costurilor care vor fi suportate pe durata de viață a unui produs, a unei lucrări sau a unui serviciu Salariile personalului reprezintă cea mai mare parte a costurilor serviciilor de curățenie, ceea ce înseamnă că: costul produselor ecologice este nesemnificativ în raport cu costul general; practicile de curățare ecologice pot reduce timpul de curățare și pot genera beneficii în ceea ce privește costurile. Exemplu de CCV: Produsele textile din microfibre Produsele mai scumpe generează o creștere de ~1 % a costurilor Creșterea eficienței produsului generează o reducere cu ~10 % a orelor de manoperă = 9 % reducere a CCV în ansamblu Pentru informații suplimentare privind CCV ale serviciilor de curățenie, consultați Raportul tehnic general Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară

Ghiduri suplimentare Contractarea de servicii de curățenie pe baza unor cerințe de execuție de calitate (CSCU, Spania) Introducerea unor criterii ecologice în contractul de servicii de curățenie (Garda Națională de Mediu, România) Achiziții publice ecologice de produse de curățenie (orașul Gent, Belgia) Serviciul de asistență privind APE Pentru asistență suplimentară privind APE, UE oferă gratuit un serviciu de asistență Instrumentar elaborat pentru Comisia Europeană de către ICLEI – Autorități locale pentru durabilitate Autorul modulului: ICLEI – Autorități locale pentru durabilitate Proprietar, editor: Comisia Europeană, DG Mediu, 2019 Fotografii: prin bunăvoința Pixabay.com conform Creative Commons CC0 Declinare de răspundere: Acest instrumentar este un document orientativ al serviciilor Comisiei și nu poate genera niciun fel de obligații pentru această instituție. Nici Comisia Europeană, nici vreo persoană care acționează din partea Comisiei nu este responsabilă pentru posibila utilizare a informațiilor cuprinse în acest document. Modulul 7.4 – Servicii de curățenie interioară