Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Curtea Supremă a Republicii Croația
Advertisements

UNIUNEA PIETELOR DE CAPITAL UN PROIECT EUROPEAN PRIORITAR
Registrul Potentialilor Contractori (RPC)
STADIUL IMPLEMENTĂRII PROGRAMULUI NAŢIONAL DE DEZVOLTARE RURALĂ
Conferința „Fundamentarea politicilor publice de investiţii în contextul modernizării administraţiei publice” Conferinţa de final a proiectului.
Finantarea proiectelor de investitii aferente IMM-urilor
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
Evolutii recente ale sistemului bancar
Cadru legislativ Fondurile deschise de investitii
BANCA TRANSILVANIA, JUCATOR IN DIVIZIA A
CREŞTEREA COMPETITIVITĂŢII: DE CE, CUM, CINE?
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Competența face diferența!
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
PROIECT DE COOPERARE Măsura 421
"Consolidarea capacităţii instituţionale a Consorţiului Regional (CR)- Regiunea de dezvoltare Centru" POSDRU/41/3.3./G/14068.
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
Urmărirea normelor europene de către Parlamentul francez
ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ “APELE ROMÂNE”
Proiecte cu finanţare europeană în domeniul mediului înconjurător
F.G.C.R. I F N S.A..
CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA
Proiect cofinantat prin Fondul de Coeziune
Analiza arieratelor. Măsuri propuse
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Prezentare de D-na. Veronica Toncea
Finantarea Agriculturii in CEC Bank
PROCESE FEEDBACK FUNDAMENTALE
PROIECTUL BUGETULUI GENERAL AL MUNICIPIULUI FOCŞANI PE ANUL 2019
Cine este Agricover AGRI-BUSINESS AGRI-FINANCE
I.2. Dezvoltarea durabilă și egalitatea de șanse și de gen
Programul Operaţional Regional
PROIECTUL DE FINANTARE RURALA
Rolul sistemului bancar în finanţarea dezvoltării economiei
PRIVATIZARE PRIN PIATA DE CAPITAL
ECONOMISIREA SI CREDITAREA PENTRU DOMENIUL LOCATIV
CONFERINTA “CRESTERE SUSTENABILA: ROLUL MEDIULUI DE AFACERI IN ECHILIBRUL MACROECONOMIC SI IN CONVERGENA REALA” 28 OCTOMBRIE 2015 SPINOASA PROBLEMA A CONTEXTULUI.
EVOLUŢIA ŞI SITUAŢIA DEPOZITELOR
Creșterea sustenabilă: Mediul de afaceri și rolul său în echilibrul macroeconomic și în convergența reală Ionut Dumitru Presedinte Consiliul Fiscal, Economist-sef.
Stadiul implementării Programului Operaţional Regional
Perspectivele implementarii SEPA in Romania
Prima rectificare a anului 2019
  GUVERNUL ROMÂNIEI MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII, COMERŢULUI ŞI MEDIULUI DE AFACERI  Agenţia pentru Implementarea proiectelor şi Programelor.
care vor să demareze o afacere în mediul urban, cu fonduri europene
Status EUGA in cifre Ce reprezinta EUGA?
Săptămâna Europeană a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii
MĂSURI DE INFORMARE ŞI PUBLICITATE
TRANSACTIONAL BANKING
prin Banca Transilvania
Posibilităţi de garantare a creditelor acordate
administrativ-teritorială
PARTENER DE ÎNCREDERE PENTRU
Stadiul implementării POSDRU în 2008 Braila,
Centrul Istoric plan de management Seminar:
POLITICA AGRICOLĂ COMUNĂ PREZENT ȘI VIITOR
Să lucrăm împreună pentru Noi şi Europa!
Posibilităţi de garantare prin F.G.C.R.
" Implicarea BCR in implementarea proiectelor finantate din fonduri europene din domeniul agriculturii si dezvoltarii rurale " RAMONA IVAN Director Executiv-
PARTENERIATUL CU BCR IN CADRUL PROIECTELOR FINANTATE DIN FONDURI EUROPENE
Instrumente financiare (IF)
Facilităţi fiscale şi modificarea Codului fiscal
DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII: Strategie si prognoze
MINISTERUL JUSTIŢIEI ŞI LIBERTĂŢILOR CETĂŢENEŞTI ROMÂNIA DIRECŢIA DE PROBAŢIUNE “Prezentarea experienţei României în dezvoltarea sistemului naţional de.
UNIUNEA NAŢIONALĂ A ORGANISMELOR
Robert C. Rekkers Director General, Banca Transilvania
administrate de F.G.C.R. – IFN S.A.
Un plan de investiții pentru Europa
POLITICA AGRICOLĂ COMUNĂ
Transcriere de prezentare:

Bilanţ 2014. Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie Ministerul Fondurilor Europene Bilanţ 2014. Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie

Evoluţia ratei de absorbţie curentă

Rata de absorbţie curentă pe ani Rata de absorbţie curentă şi sumele solicitate CE in 2013 faţă de 2007-2012

Rata de absorbţie curentă (cumulat 52% la final de 2014) Rata de absorbţie curentă şi sumele solicitate CE in 2013 faţă de 2007-2012

Fluxuri financiare România - Comisia Europeană Alocare financiară 2007 – 2013: 19,21 mld. euro I. Sume totale solicitate la CE – 12,06 mld. euro, din care: 2,11 mld. euro avansuri; 9,95 mld. euro plăţi intermediare, din care 8,32 mld. euro în perioada mai 2012 – decembrie 2014 II. Sume încasate de la CE – 10,73 mld. euro, din care: 8,63 mld. euro plăţi intermediare, din care 7,19 mld. euro în perioada mai 2012 – decembrie 2014 III. Rest de încasat de la CE (din sume solicitate în 2014): 1,33 mld. euro

Sume solicitate CE / rambursate de CE (fără avansuri) Mld. euro Rata de absorbţie curentă şi sumele solicitate CE in 2013 faţă de 2007-2012

Rata de absorbţie curentă la nivelul programelor operaţionale

România: Cea mai mare creştere din UE a sumelor rambursate de CE (2013-2014* vs 2007-2012) Rata de absorbţie curentă şi sumele solicitate CE in 2013 faţă de 2007-2012 * Informații actualizate la data de 31 octombrie 2014

Realizări Cadrul financiar 2007 - 2013 Ce am găsit (după 5 ani şi jumătate) Ce am schimbat (în 2 ani şi jumătate) 5 Programe Operaționale blocate Am deblocat toate aceste programe Rata de absorbție curentă de 8,53 % Am crescut de 6 ori rata de absorbție curentă, acum de 51,81 % Un nivel al încasărilor de la UE din fonduri nerambursabile de numai 3,54 miliarde euro (din care 2,11 miliarde euro avansuri) Am crescut semnificativ nivelul veniturilor la bugetul național la 10,7 miliarde euro (din care 2,11 miliarde euro avansuri) Blocaje în asigurarea finanțării programelor Am asigurat alocări de peste 15,5 miliarde lei de la bugetul de stat Am pus în aplicare mecanisme de plată directă pentru a nu bloca activitatea beneficiarilor finali (publici şi privați)

Realizări Cadrul financiar 2007 - 2013 Ce am găsit (după 5 ani şi jumătate) Ce am schimbat (în 2 ani şi jumătate) Lipsa de coordonare în managementul fondurilor europene: la nivel instituțional la nivel legislativ la nivel procedural Rezultate slabe şi riscuri majore la nivelul majorităţii programelor operaționale Am înfiinţat Ministerul Fondurilor Europene pentru eficientizarea şi consolidarea sistemului de management al fondurilor europene. Concentrarea Autorităţilor de Management pentru POS DRU, POS CCE, POS Mediu şi POS Transport în cadrul Ministerului Fondurilor Europene. Am flexibilizat procedurile de achiziţie pentru beneficiarii privaţi. Am promovat mecanisme eficiente de implementare a proiectelor majore de infrastructură. Am pus în aplicare mecanisme noi de prevenire a conflictelor de interese.

Realizări Cadrul financiar 2007 - 2013 Ce am găsit (după 5 ani şi jumătate) Ce am schimbat (în 2 ani şi jumătate) Nivel foarte ridicat al birocrației în accesarea şi implementarea programelor şi proiectelor (ex. pentru POS CCE, in mai 2012 erau peste 5000 de proiecte depuse şi neevaluate) Am simplificat accesarea şi implementarea programelor şi proiectelor prin: reducerea perioadei medii de evaluare şi selecţie a proiectelor (ex. POS DRU - de la 6-9 luni la 1-2 luni) reducerea perioadei medii de procesare a cererilor de rambursare şi de plată (ex. POS DRU - de la 60 de zile la 20 de zile) Nivel diferențiat de salarizare a personalului implicat în gestionarea fondurilor europene Am asigurat salarizarea unitară a personalului tuturor Autorităţilor de Management şi Organismelor Intermediare la nivelul Ministerului Fondurilor Europene

Fonduri alocate pentru fiecare program operațional Perioada de programare 2014 - 2020 Fonduri UE alocate României în perioada 2014 – 2020: 43 mld. euro Politica de Coeziune – 22,9 mld. euro Politica Agricolă – 19,7 mld. euro Fondul European pentru Pescuit și Afaceri Maritime – 0,17 mld. euro Fondul European pentru Ajutorarea Persoanelor Defavorizate – 0,44 mld. euro Fonduri alocate pentru fiecare program operațional Programul Operațional Infrastructură Mare 9,41 mld. euro Programul Operațional Capital Uman 4,22 mld. euro Programul Operațional Competitivitate 1,33 mld euro Programul Operațional Regional 6,7 mld. euro Programul Național de Dezvoltare Rurală 8 mld. euro Programul Operațional Pescuit și Afaceri Marine 0,17 mld. euro Programul Operațional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate 0,44 mld. euro Programul Operațional Asistență Tehnică 0,21 mld. euro Programul Operațional Capacitate Administrativă 0,55 mld. euro

Realizări Cadru financiar 2014-2020 Am asigurat coordonarea administrativă a gestiunii fondurilor europene prin stabilirea a 3 ministere cu rol de Autorităţi de Management Ministerul Fondurilor Europene: Programul Operațional Infrastructură Mare; Programul Operațional Capital Uman; Programul Operațional Competitivitate; Programul Operațional Asistenţă Tehnică; Programul Operațional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administrației Publice: Programul Operațional Regional; Programul Operațional Capacitate Administrativă; Programe de cooperare teritorială europeană. Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale: Programul Naţional de Dezvoltare Rurală; Plăţi directe în agricultură; Programul Operațional Pescuit şi Afaceri Maritime.

Realizări Cadru financiar 2014-2020 Comisia Europeană a aprobat Acordul de Parteneriat cu România în 6 august 2014, ţara noastră fiind al 11-lea stat UE care a obținut aprobarea acestui document România va atrage Fondurile Europene Structurale și de Investiții alocate pentru perioada 2014 – 2020 prin 9 programe, din care 8 au fost trimise Comisiei Europene încă din vara anului 2014. (Programul Operațional pentru Pescuit si Afaceri Maritime se află în negocieri informale.) Comisia Europeană a aprobat 3 programe: Programul Operațional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate - 28 noiembrie 2014 Programul Operațional Asistență Tehnică - 18 decembrie 2014 Programul Operațional Competitivitate - 19 decembrie 2014 Alte programe vor primi decizia de aproabre în perioada următoare: Programul Operațional Capital Uman – trimestrul I 2015 Programul Operațional Capacitate Administrativă – trimestrul I 2015 Programul Operațional Regional – în negociere cu CE Programul Operațional Infrastructură Mare – în negociere cu CE Programul Național de Dezvoltare Rurală – în negociere cu CE

Măsuri ce vor fi luate în anul 2015 pentru accelerarea absorbţiei Continuarea procesului de simplificare şi eficientizare a implementării programelor şi proiectelor Pregătirea portofoliului de proiecte majore Lansarea apelurilor de proiecte pentru toate programele operaţionale Simplificarea mecanismelor de promovare şi gestionare a proiectelor de investiţii (limitarea numărului de documente solicitate la depunerea proiectelor, standardizarea documentelor, reducerea termenelor de obtinere a avizelor şi autorizaţiilor) Vom reforma sectorul achiziţiilor publice pe plan legislativ (transpunerea noilor Directive), instituțional (eficientizarea instituțiilor) şi procedural (ex. documentații standardizate, reducerea numărului de documente solicitate operatorilor economici, etc.)

Măsuri ce vor fi luate în anul 2015 pentru accelerarea absorbţiei Continuarea reformei administrative prin introducerea evaluării personalului implicat în gestionarea programelor cu finanţare europeană şi folosirea acestuia pe bază de indicatori de performanţă Implicarea sistemului bancar în procesul de accesare şi implementare a programelor operaţionale Înfiinţarea băncii de dezvoltare pentru asigurarea unui acces facil la finanţare al beneficiarilor Atingerea unui nivel de 80 % a absorbţiei fondurilor, conform Programului de Guvernare (în condițiile în care acesta prevede atingerea unui nivel de 50-80%)