(Din)EXPERIENȚA ELECTORALĂ a REPUBLICII MOLDOVA

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Cadrul normativ privind organizarea procesului de învățământ, în anul școlar
Advertisements

Curtea Supremă a Republicii Croația
PRINCIPALELE REGLEMENTĂRI
Barometrul opiniei publice Mai 2010
Subiectele 1. Administrarea publică centrală şi locală în R.Moldova
Idealul democratic Ce este democratia?.
Simbolurile de Stat ale Republicii Moldova
Test PACT
STATELE ŞI GRUPĂRIELE REGIONALE DE STATE
Peste 500 de milioane de cetățeni
Valorile și principiile Uniunii Europene
Nina Dosca Director Direcție generală supraveghere valori mobiliare
Conferinta Nationala ALB
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
Incluziune si valorizare sociala
Reorganizarea judiciară, între mit și realitate
Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal al Republicii Moldova Potențiale modificări în Legea privind protecția datelor cu caracter.
Campanie de informare a Reprezentanţei Comisiei Europene în România
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Masuri de sprijinire a contribuabililor aflati in dificultate financiara Temei legal: * Art.VIII si art. XI din OG 30/2011 pentru.
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Mecanismul de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
Competența face diferența!
Finanţat de Uniunea Europeană
Potrivit art. 1 alin. (4) din Constituţia României, republicată în 2003: „Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor.
1 2 3 X O Tabela de scor Clic aici dacă X câştigă
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
BANII, FRAUDA ŞI POLITICIANUL
completări şi modificări aferente drepturilor acţionarilor:
Seminar de lucru privind piaţa muncii
Urmărirea normelor europene de către Parlamentul francez
Nu este o lecție de istorie
RAPORT DE ACTIVITATE FNPLR
Codul de guvernare corporativă
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Moneasa, 7-9 iunie.
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Mamaia,
3D Secure Un standard care s-a impus cu autoritate în România,
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
Prioritățile MECC privind dezvoltarea curriculară în învățămîntul general Valentin CRUDU, șef Direcție Învățământ general.
Laurențiu Dan Leoreanu Deputat circumscripția electorală nr. 29 Neamț
Standardele Internaţionale de Contabilitate (IAS)
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Băile Felix,
Au fost APLICATE ŞI centralizate răspunsurile din 1279 de CHESTIONARE completate de cetățeni
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
Unirea Principatelor de la 1859.
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare - Romania -
“Educatie cu responsabilitate si oportunitate de dezvoltare pentru copii si tinerii romi din Homorod, judetul Brasov –EROD” Proiect finanţat cu sprijinul.
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
SINDICATUL ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEŢUL HUNEDOARA
Cadrul normativ privind organizarea
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
August 2009 LUNI MARŢI MIERCURI JOI VINERI SÂMBĂTĂ DUMINICĂ
Modele de succes: Plăţile electronice în Noua Europă
Calea spre succes. O educatie mai buna pentru toti
PREZENT! Stimularea participării la formarea continuă a angajatilor aflati în situatie de risc pe piata muncii – informare, constientizare si acces la.
COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
Suportul statisticii în societatea civilă
Aspecte legale ale recuperarii creantelor de la populatie
Formularul 097“Notificare privind aplicarea / încetarea aplicării sistemului TVA la încasare“ 2015.
Structura anului şcolar aprobată prin OMEN nr. 3191/2019
MINISTERUL JUSTIŢIEI ŞI LIBERTĂŢILOR CETĂŢENEŞTI ROMÂNIA DIRECŢIA DE PROBAŢIUNE “Prezentarea experienţei României în dezvoltarea sistemului naţional de.
Viaţa independentă şi autoreprezentarea
Susţinerea reformării Sistemului Instituţiilor Penitenciare şi a Reformei Penale în Republica Moldova (2011)
Cod SIPOCA 109 Închidere proiect:
Actualitatea politică
Buletin Informativ nr.55/22.08
Relațiile de muncă se schimbă. Cât de repede se schimbă legislația?
Sondajul de opinie privind transparenta activitații APL
Rolul procurorului în sistemul de justiţie penală
Transcriere de prezentare:

(Din)EXPERIENȚA ELECTORALĂ a REPUBLICII MOLDOVA

Preambul Începând cu 27 august 1991, Republica Moldova depune eforturi întru construirea unei societăți democratice. În pofida impedimentelor întâlnite încă de fragila noastră democrație, puterea politică în Republica Moldova este rezultatul voinței cetățenilor, exprimată prin alegeri libere și corecte, organizate în baza Codul electoral adoptat la 21. XI. 1997, moment în care legislația electorală autohtonă a fost ajustată la standardele internaționale.

Standarde ce au impus: Explicarea exactă a noțiunilor din legislația electorală. Reglementarea aplicării și exercitării drepturilor electorale. Constituirea și reglementarea funcționării organelor electorale: Comisia Electorală Centrală, Consilii și Birouri electorale. Standardizarea procedurilor electorale pentru toate tipurile de alegeri și referendumuri. Asigurarea informării cetățenilor despre activitatea organelor electorale. Soluționarea litigiilor electorale și asigurarea transparenței procesului electoral. Publicarea rapidă a rezultatelor preliminare și oficiale ale alegerilor.

CODUL ELECTORAL al Republicii Moldova Din momentul adoptării, a suportat mai multe amendamente, modificări și redactări, menite să-i ajusteze prevederile la realitățile socio-politice și la legislația electorală internațională. 1999 - prezent = modificări în baza a 55 de legi

I. PRACTICI ELECTORALE ANTERIOARE INDEPENDENȚEI Prime experiențe: 1812- 1918 Între 1818-1828, Basarabia se bucură de o anumită autonomie în sistemul politic al Imperiului Rus. Ulterior e transformată în gubernie. Încercări de aplicare a unui sistem electoral în Rusia s-au făcut între 1808-1810, dar s-a renunțat repede la idee, revenindu-se la problemă abia în 1904-1906, când a fost adoptată o primă lege pentru alegerile în Duma de Stat.  

Divanul ad-hoc și Parlamentul României. a) Prime experiențe: 1812- 1918 Sudul Basarabiei, judeţele Cahul, Bolgrad și Ismail, a gustat din experiența electorală odată cu unificarea Principatelor Românești la 1859. Conform Convenţiei privind organizarea Principatelor Române, din 7/19 august 1858 și Legilor electorale din 3 iulie 1864 și 30 iulie 1866, populaţia din sudul Basarabiei a participat la alegerile pentru Divanul ad-hoc și Parlamentul României.

a) Prime experiențe: 1812-1918 După retrocedarea celor trei județe imperiului țarist, până în 1905-1906, populaţia întregii Basarabii a participat doar la alegerile organelor administraţiei publice locale, zemstvele.

a) Prime experiențe: 1812-1918 Conform Legii pentru alegerea Dumei de Stat, din decembrie 1905, nu aveau dreptul la vot femeile, tinerii până în 25 ani, militarii, argaţii, cei care închiriau imobile și așa-numiții „subiecți non-ruși”. În problemele naţionale, prima Dumă a solicitat doar egalitatea în drepturi a tuturor naţionalităţilor. Dar nici următoarele dume (februarie și noiembrie 1907, 1912) nu au schimbat radical domeniul electoral, deoarece Legea reducea reprezentarea ţăranilor și declara că Duma trebuie să fie „rusă în spirit”, micșorându-se astfel numărul deputaţilor de la periferiile imperiului.

Concluzii alegerile din imperiul țarist de la înc. de sec. XX reprezentau inegal categoriile sociale, censul de avere și impozitare fiind condiţie de participare; inegalitatea se manifesta prin reprezentarea diferită a centrului și a periferiilor;  membrii Dumei de Stat erau numiţi, deseori, reprezentanţi ai guberniei respective; rezultatul alegerilor reprezentanților Basarabiei în cele 4 Dume: nu a fost ales niciun român basarabean.

Locul Basarabiei în Duma de stat Mișcarea de emancipare naţională din Basarabia ia amploare în 1917, culminând cu înființarea Sfatului Ţării (primul parlament în teritoriul dintre Prut și Nistru). Congresul gubernial al ţăranilor basarabeni a desemnat 14 candidați la alegerile în Adunarea Constituantă a Imperiului, printre ei, Ion Inculeţ și Pan Halippa.

b) Integrarea Basarabiei în viața politică a României interbelice Populația participă la alegerile parlamentare din anii 1919, 1920 și 1922. În urma scrutinului din 1922, 37 deputați și 90 senatori basarabeni reprezentau raportul de forțe pe arena politică a Basarabiei. Conform prevederilor Constituţiei din 1923, erau membri ai Senatului și foștii președinţi ai Adunărilor Naţionale care declaraseră Unirea cu România, de la Chișinău, Cernăuţi și Alba Iulia. La alegerile din iunie 1926, partidele politice din Basarabia au participat ca filiale ale celor din România.

c) 1940-1990: alegeri de tip sovietic Sistemul electoral sovietic unipartitist din RASSM dntre anii 1924-1937 s-a aplicat și în RSSM, odată cu „schimbarea structurii societăţii” în urma lichidării claselor „antisocialiste”. Rata prezenței la urne - 99%. În1941 au avut loc alegerile formale în Sovietul Suprem al RSSM, cu un total de 99,6% alegători, sistemul electoral sovietic rămânînd intact următorii 50 de ani.

c) 1940-1990: alegeri de tip sovietic Prima încercare de schimbare radicală a unui sistem electoral perimat are loc la Conferinţa a XIX-ea a PCUS din vara anului 1988, prin permisiunea de a înainta mai multe persoane într-o circumscripţie electorală. Abia în noiembrie 1989, Sovietul Suprem al RSSM a adoptat 2 legi care au pus bazele pluralismului politic, pluripartitismului și viitorului sistem electoral din Republica Moldova: legea despre alegerile locale în RSSM și legea despre alegerea deputaţilor în Sovietul Suprem al RSSM (viitorul Parlament al R.M.)

II. PARLAMENTUL INDEPENDENȚEI Suveranitatea și independența Republicii Moldova au fost proclamate de către Parlamentul ales în februarie-martie 1990, în baza Legii 144 cu privire la alegerile deputaților poporului RSS Moldovenești. Adoptată la 23 noiembrie 1989, aceasta a pus bazele alegerilor libere și pluraliste în Republica Moldova.

Parlamentul Independenței a adoptat: Legea nr.81-XII, din 5 iunie 1990 cu privire la completarea Constituției RSSM, prin care s-au stabilit simbolurile RSSM - stema, drapelul și imnul; Declarația cu privire la suveranitatea RSS Moldova, din 23 iunie 1990; Declarația de Independență a Republicii Moldova din 27 august 1991.

III. EVOLUȚIA PROCESULUI și SISTEMULUI ELECTORAL de după INDEPENDENȚĂ Procesul electoral în Republica Moldova se desfășoară în conformitate cu: Declarația Universală a Drepturilor Omului (1948) Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice (1966) Convenția Europeană a Drepturilor Omului

SISTEMUL ELECTORAL actual TIPURI DE SCRUTINE Alegeri parlamentare Alegeri prezidențiale Alegeri locale Referendumuri

DATE STATISTICE PRIVIND SCRUTINELE DESFĂŞURATE ÎN PERIOADA 1990 -2017 Din anul 1990 până în prezent, au fost organizate şi desfăşurate 20 de scrutine naţionale: 9 parlamentare, 6 locale generale, 3 prezidențiale, 2 referendumuri republicane. Conform legislaţiei, toate aspectele organizatorice au ținut de competenţa comisiilor electorale.

-voința poporului drept bază a puterii de stat. Alegeri parlamentare Startul reformei electorale - Legea nr. 1609-XII din 14 octombrie 1993 privind alegerea Parlamentului, care prevedea instituirea sistemului proporțional pe principiul pluripartitismului. Parlamentul ales la 25 februarie 1994 a adoptat, pe 29 iulie, noua Constituție ce a impus: -101 deputați, -pluripartitismul, -voința poporului drept bază a puterii de stat.

Alegeri parlamentare În scrutinele parlamentare desfăşurate între 1994 și 2009, conversiunea voturilor în mandate s-a făcut în baza sistemului electoral proporţional. În 2010, la alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie, distribuirea mandatelor de deputat s-a făcut după metoda prin coeficient.

Alegerile prezidențiale La 19 aprilie 2013, Parlamentul a adoptat Legea nr. 94 privind schimbarea sistemului electoral proporțional cu sistemul electoral mixt (proporțional și majoritar). Dar la mai puțin de o lună s-a revenit la sistemul electoral proporțional, sistemul nou adoptat fiind acuzat de mai multe carențe. În urma dezbaterilor și consultărilor publice, Legea nr. 154 din 20 iulie 2017 a introdus un nou sistem electoral mixt, în baza căruia urmează să se desfășoare următoarele alegeri parlamentare.

PARTICIPAREA ALEGĂTORILOR LA ALEGERILE PARLAMENTARE (1994-2014)

Alegerile prezidențiale La 3.10.1990, Parlamentul a adoptat Legea cu privire la instituirea funcției de Președinte și la introducerea unor modificări și completări în Constituția statului. Primul președinte al R.M., Mircea Snegur, a fost ales de către deputați. Ulterior, la 8.12.1991, acesta a fost ales Președinte al Republicii Moldova de către întreg electoratul, pe un termen de 5 ani. Prin reforma constituțională din 2000, alegerea Președintelui a trecut în competența Parlamentului.

Alegerile prezidențiale Între 2001 - 2016, Președintele Republicii Moldova a fost ales de către Parlament de 3 ori: 2001, 2005 și 2012. În 2016, Curtea Constituțională a declarat neconstituțională modalitatea de alegere a șefului statutului de către Parlament și a revigorat prevederile Codului electoral aferente procedurii alegerii șefului statului de către popor. Drept urmare, în același an s-au desfășurat alegeri directe ale Președintelui Republicii Moldova, iar pe 13.12.2016 Curtea Constituțională a validat mandatul noului Președinte ales în urma turului II de scrutin.

Alegerile locale Pentru un mandat de 4 ani: primarii și consilierii în consiliile locale, în baza sistemului electoral proporţional. Comisia Electorală Centrală a organizat alegeri locale generale în: 1995, 1999, 2003, 2007, 2011, 2015.  

Încheiere Robert Schuman: „democraţia nu poate fi construită dintr-o singură lovitură, deoarece, pentru crearea acesteia, Europa a avut nevoie de mai multe milenii”. Civilizaţia occidentală a demonstrat că afirmarea valorilor precum libertatea individuală, responsabilitatea personală, gândirea şi acţiunea raţională, justiţia, egalitatea de şanse, s-a făcut anevoios și în timp, reușind instituirea statului de drept şi educarea culturii participative. Republica Moldova depune eforturi întru cultivarea și aplicarea acestora.