Politica Agricolă Comună – prezent și viitor

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Activități pregătitoare
Advertisements

Ecosistem unic in Europa
Rețeaua Națională de Dezvoltare Rurală
STADIUL IMPLEMENTĂRII PROGRAMULUI NAŢIONAL DE DEZVOLTARE RURALĂ
Conferința „Fundamentarea politicilor publice de investiţii în contextul modernizării administraţiei publice” Conferinţa de final a proiectului.
PROIECTUL EUROPEAN “ENDURANCE”
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
Competența face diferența!
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
Atelier tematic Liceul teoretic "Mihai Eminescu“ Cluj,
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Cluj-Napoca, iunie 2019.
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
Ministerul Apelor și Pădurilor
Ministerul Apelor și Pădurilor
TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!
RAPORT DE ACTIVITATE.
ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ “APELE ROMÂNE”
Proiecte cu finanţare europeană în domeniul mediului înconjurător
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Prezentare de D-na. Veronica Toncea
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Moneasa, 7-9 iunie.
PROIECTUL BUGETULUI GENERAL AL MUNICIPIULUI FOCŞANI PE ANUL 2019
SESIUNE DE ANIMARE ÎN TERITORIUL GAL VALEA PRUTULUI
Proiect.
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Mamaia,
Totul tine de date! Ce date sunt necesare pentru Inventarul de Emisii de Referință? Angajamentul Pactului Primarilor este transpus în acțiuni practice.
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
STRATEGIE PRIVIND EDUCAȚIA ȘI FORMAREA PROFESIONALĂ (Draft document) Perioada de programare Reuniunea Comitetului Consultativ Tematic Educație.
Conferinţă de Presă- Lansare Proiect “Conservarea și Consolidarea Cetății Poenari Argeș” Cod proiect Piteşti *63.
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Băile Felix,
EVOLUŢIA ŞI SITUAŢIA DEPOZITELOR
SERVICII DE ASISTENTA TEHNICA PENTRU PROIECTUL INTEGRAT ”REDUCEREA RISCULUI LA INUNDATII IN BH IALOMITA AVAL DE ACUMULAREA PUCIOASA – COMPONENTA I BH IALOMITA.
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
Prima rectificare a anului 2019
  GUVERNUL ROMÂNIEI MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII, COMERŢULUI ŞI MEDIULUI DE AFACERI  Agenţia pentru Implementarea proiectelor şi Programelor.
Status EUGA in cifre Ce reprezinta EUGA?
EVALUAREA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
Fă parte din Agricultura Susținută de Comunitate!
STRATEGIA DE LA LISABONA
MĂSURI DE INFORMARE ŞI PUBLICITATE
Ministerul Apelor și Pădurilor
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale AGENTIA DE PLATI SI INTERVENTIE PENTRU AGRICULTURA SISTEMUL DE ECOCONDIŢIONALITATE DIN ROMÂNIA Martie 2019.
Practicarea pescuitului recreativ/sportiv pe teritoriul Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării! Practicarea pescuitului recreativ/sportiv se face pe baza.
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
POLITICA AGRICOLĂ COMUNĂ PREZENT ȘI VIITOR
Apa Prod S.A. Deva Calitatea rezidă în oameni și în managementul pe care ei îl fac. *** Sistemul Integrat de Management Calitate – Mediu – SSM.
Să lucrăm împreună pentru Noi şi Europa!
Administraţia Fondului pentru Mediu
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Tg. Mureș, iunie 2019.
Practicarea pescuitului recreativ/sportiv pe teritoriul Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării! Practicarea pescuitului recreativ/sportiv se face pe baza.
Posibilităţi de garantare prin F.G.C.R.
" Implicarea BCR in implementarea proiectelor finantate din fonduri europene din domeniul agriculturii si dezvoltarii rurale " RAMONA IVAN Director Executiv-
PARTENERIATUL CU BCR IN CADRUL PROIECTELOR FINANTATE DIN FONDURI EUROPENE
Instrumente financiare (IF)
Facilităţi fiscale şi modificarea Codului fiscal
Bine ați venit in cadrul Conventiei Primarilor pentru Clima & Energie Un angajament voluntar pentru a atinge indicatorii climatici si energetici.
Ministerul Apelor și Pădurilor
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Slatina, septembrie 2019.
DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII: Strategie si prognoze
Cod SIPOCA 109 Închidere proiect:
Instrumentar de formare privind APE 7. 6
Instrumentar de formare privind APE 7. 2
administrate de F.G.C.R. – IFN S.A.
Instrumentar de formare privind APE 1
Conferința tematică „Politica Agricolă Comună- prezent și viitor” organizată de Rețeaua Națională de Dezvoltare Rurală București, august 2019 Hotel.
POLITICA AGRICOLĂ COMUNĂ
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Conferința tematică „Politica Agricolă Comună- prezent și viitor” organizată de Rețeaua Națională de Dezvoltare Rurală Sibiu, septembrie 2019  
Transcriere de prezentare:

Politica Agricolă Comună – prezent și viitor Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale Direcția Generală Dezvoltare Rurală Autoritate de Management pentru PNDR Politica Agricolă Comună – prezent și viitor Oportunități de finanțare a intervențiilor care vizează mediul și clima în contextul Planului Național Strategic 2021-2027 Sibiu, 11 septembrie 2019

PNDR 2014 – 2020 și protecția mediului Zone țintă / acțiuni cheie Prioritățile de Dezvoltare Rurală Zone țintă / acțiuni cheie 1. Transferul de cunoștințe și inovare consolidarea legăturilor dintre agricultură, silvicultură, cercetare și inovare stimularea inovării și a bazei de cunoștințe în zonele rurale promovarea învățării pe tot parcursul vieții și formării profesionale în sectorul agricol şi forestier 4. Refacerea, conservarea şi consolidarea ecosistemelor restaurarea si conservarea biodiversității, inclusiv în zonele Natura 2000 , HNV si ANC, starea peisajelor europene îmbunătățirea managementului apei îmbunătățirea managementului solului 5. Eficienţa resurselor şi trecerea către emisii reduse de carbon şi rezistentă la schimbările climatice creşterea eficienţei în utilizarea apei în agricultura creşterea eficienţei în utilizarea energiei în agricultura și în procesarea alimentelor facilitarea furnizarii şi utilizarii surselor de energie regenerabile, din produse secundare deşeuri, reziduuri şi alte materiale nealimentare primă pentru scopuri bio-economice reducerea oxidului de N și a emisiilor de nitrați din agricultură sechestrarea carbonului prin agricultură și silvicultură

Context PNDR 2014-2020 stare bună de conservare a resurselor naturale de sol și apă varietate mare a peisajelor tradiționale diversitate biologică ridicată diversitatea mare de specii sălbatice si rase tradiționale resursele bogate de terenuri agricole HNV (5.221.251 ha) pondere ridicată a pădurilor cu funcții de protecție emisiile GES din agricultură reduse soluri de bună calitate amenințate de fenomene negative ecosistemele și peisajele HNV sunt amenințate de abandonul activităților agricole, de transformarea lor în terenuri arabile și de intervenții cu efecte negative pondere mare a zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice

MMC în PNDR 2014–2020 R.1305/2013 => minimum 30% din alocarea FEADR pentru măsuri legate de obiectivul MEDIU => alocare MMC 2014-2020 2,82 mld. EUR Măsuri de mediu și climă implementate prin PNDR 2014-2020: sM.8.1 – împăduriri și crearea de suprafețe împădurite (127 mil. EUR) M.10 – agro-mediu și climă (1,069 mld. EUR) M.11 – agricultura ecologică (236 mil. EUR) sM.11.1 - conversia la metodele de agricultură ecologică sM.11.2 - menținerea practicilor de agricultură ecologică M.13 – plăți pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice (1,318 mld. EUR) sM.13.1 - zona montană sM.13.2 - zone care se confruntă cu constrângeri naturale semnificative sM.13.3 - zone care se confruntă cu constrângeri specifice sM.15.1 - Plăți pentru angajamente de silvo-mediu (70 mil. EUR)

Măsura 10 – agro-mediu și climă alocare financiară: 1.068.996.985 euro Sub-măsura 10.1 – agro-mediu și climă Valoarea plății €/ha/an P1 – pajiști cu înaltă valoare naturală (HNV) 142 P2 – practici agricole tradiționale (aplicat numai în combinație cu Pachetul 1) v.2.1 – lucrări manuale pe pajiști permanente utilizate ca fânețe 100 v.2.2 – lucrări cu utilaje ușoare pe pajiști permanente utilizate ca fânețe 21 P3 – pajiști importante pentru păsări sP 3.1 – Crex crex v.3.1.1 – lucrări manuale 310 v.3.1.2 – lucrări cu utilaje ușoare 231 sP 3.2 – Lanius minor și Falco vespertinus v.3.2.1 – lucrări manuale 159 v.3.2.2 – lucrări cu utilaje ușoare 80 P4 – culturi verzi 128 P5 – adaptarea la efectele schimbărilor climatice 125 P6 – pajiști importante pentru fluturi (Maculinea sp.) v.6.1 – lucrări manuale 410 v.6.2 – lucrări cu utilaje ușoare 331 P7 – terenuri arabile importante ca zone de hrănire pentru gâsca cu gât roşu (Branta ruficollis) 250

Măsura 10 – agro-mediu și climă Sub-măsura 10.1 – Agro-mediu și climă Valoarea plății €/UVM/an P8 – creșterea animalelor de fermă din rase locale în pericol de abandon Ovine 87 Caprine 40 Bovine: taurine și bubaline 200 Ecvidee Porcine 176

Măsura 10 – agro-mediu și climă Sub-măsura 10.1 – Agro-mediu și climă Valoarea plății €/ha/an P9 - terenuri agricole importante ca zone de hrănire pentru acvila țipătoare mică (Aquila pomarina) sP 9.1 – terenuri arabile importante ca zone de hrănire pentru acvila țipătoare mică 200 sP 9.2 – pajiști permanente importante ca zone de hrănire pentru acvila țipătoare mică v.9.2.1 – lucrări manuale pe pajiști importante pentru acvila țipătoare mică, 269 v.9.2.2 – lucrări cu utilaje ușoare pe pajiști importante pentru acvila țipătoare mică 190 P10 - refugii ecologice pe terenuri arabile pentru speciile de păsări comune asociate terenurilor agricole 92 P11 - terenuri agricole importante pentru dropie (Otis tarda) sP 11.1 – terenuri arabile importante pentru dropie v.11.1.1 – conversia terenurilor arabile în pajiști 255 v.11.1.2 – zonă de protecție pentru dropie pe teren arabil 100 sP 11.2 – pajiști importante pentru dropie v.11.2.1 – lucrări manuale pe pajiști importante pentru dropie v.11.2.2 – lucrări cu utilaje ușoare pe pajiști importante pentru dropie v.11.2.3 – lucrări cu utilaje grele pe pajiști importante pentru dropie 169

M11 – Agricultura ecologică Alocare financiară: 235.697.498 euro Măsura 11 – agricultură ecologică – pachete Valoarea plății €/ha/an sM.11.1 Conversie sM.11.2 Certificat P1 – culturi agricole pe terenuri arabile (inclusiv plante de nutreț) 293 218 P2 – legume 500 431 P3 – livezi 620 442 P4 – vii 530 479 P5 – plante medicinale și aromatice 365 350 P6 – pajiști permanente - v.6.1 aplicabilă la nivel național pe suprafețe fără angajament M.10 143 129 v.6.2 (aplicabilă în zonele eligibile și numai împreună cu un angajament M.10) 39 73

M13 - Plăți pentru zonele care se confruntă cu constrângeri naturale Alocare financiară: 1.317.594.644 euro Măsura 13 – zonele care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice – sub-măsuri Valoarea plății €/ha/an sM.13.1 – zona montană (ANC ZM) 97 sM.13.2 – zone care se confruntă cu constrângeri naturale semnificative (ANC SEMN) 62 sM.13.3 – zone care se confruntă cu constrângeri specifice (ANC SPEC) 75

sM 13.1 – plăți compensatorii în zona montană (ANC ZM) 658 UAT eligibile Delimitarea zonelor montane (ZM) în PNDR 2007-2013 a fost realizată pe baza îndeplinirii unuia dintre următoarele criterii identificate în IACS, astfel: altitudinea medie la nivelul LAU2 (comune/orașe, municipii) ≥ 600 m sau altitudinea medie la nivelul LAU2 între 400 și 600m și panta medie ≥ 15%. Pentru PNDR 2014-2020 criteriile pentru desemnarea zonelor montane (ANC ZM) nu au fost modificate față de precedenta perioadă de programare, lista localităților încadrate în zona montană nu a suferit modificări în perioada de programare 2014 - 2020, cu excepția introducerii unei comune (Solca din județul Suceava) ca urmare a reorganizării administrativ-teritoriale prin divizare. sM 13.3 – plăți compensatorii pentru zone care se confruntă cu constrângeri specifice (ANC SPEC) 24 UAT eligibile Delimitarea zonelor care se confruntă cu constrângeri specifice (ANC SPEC) s-a realizat prin selectarea UAT care se suprapun total sau parțial cu Rezervația Biosferei „Delta Dunării” din cauza potențialului natural agricol mai scăzut decât în restul țării.

sM 13.2 - plăți compensatorii pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale semnificative (ANC SEMN) 757 UAT eligibile Zone selectate pe baza: criteriilor bio-fizice (R.1305/2013 Anexa III) care vizeaza caracteristicile nefavorabile de sol, clima si teren, aplicării procesului de fine tuning (pondere mare a culturilor permanente – peste 20% din suprafața agricolă a UAT, utilizarea irigațiilor – peste 50% din suprafața agricolă a UAT, producții medii >80% față de media UE) Campania 2019 actualizare fine tuning: 23 UAT (106,4 mii ha) au fost eliminate și 11 UAT (79 mii ha) au fost incluse față de desemnarea 2015-2018. Nivelul plății pentru UAT excluse scade degresiv: 2019: 62 euro/ha/an (66% din valoarea plății acordate în zonele care au fost eligibile în perioada de programare 2007-2013) 2020: 25 euro/ha/an (20% din valoarea plății acordate în zonele care au fost eligibile în perioada de programare 2007-2013, dar nu mai puțin de 25 euro/ha/an)

Stadiu implementare M.10, M.11, M.13 Măsura Tip teren 2017 2018 2019 Nr. fermieri Suprafața (ha) Suma (mil. euro) 10 (+214) PP 76.484 565.711 79,91 61.562 577.839 87,90 109.763 765.040 107,05 TA 3.230 181.961 28,50 2.786 174.797 29,75 2.913 196.282 33,81 Total 79.714 747.672 108,41 64.348 752.636 117,65 112.676 961.322 140,86 11 (+214) 621 11.672 1,20 1.552 40.844 3,89 2.502 82.119 7,13 2.384 107.941 25,39 2.968 162.675 40,86 3.537 199.514 49,67 CP 2.710 10.511 5,37 2.720 12.964 6,88 3.504 16.362 8,68 5.715 130.124 31,96 7.240 216.483 51,63 9.543 297.995 65,48 13 ANC SEMN 173.174 3.673.693 148,07 171.806 3.749.994 151,74 169.628 3.948.946 160,39 ANC PEC 2.817 144.554 6,74 2.868 148.408 6,96 2.754 147.172 6,92 ANC ZM 214.804 1.224.008 108,42 215.533 1.230.322 109,93 214.014 1.293.559 115,84 390.795 5.042.255 263,23 390.207 5.128.724 268,63 386.396 5.389.677 283,15 MMC TOTAL 476.224 5.920.051 403,60 461.795 6.097.843 437,91 508.615 6.648.994 489,49

sM 8.1 – Împăduriri și crearea de suprafețe împădurite Alocare financiară: 126.801.632 euro EUR/ha Terenuri agricole Terenuri neagricole Câmpie Deal Munte Prima 1 (rândul 1+rândul 2 + rândul 3) 1 Proiect tehnic Cost elaborare proiect tehnic de împădurire = VB + n x VM x 2%, în care: VB - 590 (476) euro n (ha) - suprafaţa totală solicitată a fi împădurită în baza schemei de ajutor de stat VM (euro) - 8.889 (7169) euro 2 Înfiinţare 3994 (3221) 2528 (2039) 2619 (2112) 4393 (3543) 2639 (2128) 2730 (2202) 3 Împrejmuire 2081 (1749) Prima 2* (rândul 4…9 + rândul 10…11 + rândul 12)   Lucrări de întreţinere (maximum 6 ani) 4 Întreţinere anul 1 1138 (918) 1443 (1164) 487 (393) 5 Întreţinere anul 2 2423 (1954) 1923 (1551) 1295 (1044) 6 Întreţinere anul 3 1671 (1348) 1438 (1160) 1198 (966) 7 Întreţinere anul 4 899 (725) 834 (673) 109 (88) 8 Întreţinere anul 5 632 (510) 465 (375) 9 Întreţinere anul 6 55 (44) Lucrări de îngrijire (2 ani) 10 Îngrijire 1 191 (154) 11 Îngrijire 2 157 (127) 262 (211) Compensaţii pentru acoperirea pierderilor de venit agricol (12 ani) * 12 Marja netă standard 190 - * Numai beneficiarii deținători de terenuri agricole, încadrați în categoria fermierilor activi la momentul depunerii cererii de sprijin, pot beneficia de compensația pentru acoperirea pierderilor de venit agricol. Între paranteze sunt prezentate valorile costurilor standard aplicabile beneficiarilor cu drept de deducere a TVA, conform legislației naționale aplicabile.

sM 15.1 – Plăți pentru angajamente de silvomediu Alocare financiară: 70.147.754 euro Măsura 15 – plăți pentru angajamente de silvomediu – pachete: Valoarea plății Pachetul 1– asigurarea de zone de liniște 38 €/ha/an Pachetul 2 - utilizarea atelajelor la colectarea lemnului din rărituri 137 €/ha/an Suprafața minimă pentru care se încheie un angajament pentru pachetul 1 este de 100 ha. Proprietarii de terenuri forestiere care dețin suprafețe mai mici și/sau care nu îndeplinesc condițiile de accesare se pot asocia pentru a aplica în cadrul schemei de ajutor de stat.

Stadiu implementare sM8.1 și sM15.1 Sesiune Stadiu Nr. cereri de sprijin Suprafața de împădurit (ha) Valoare cereri de sprijin/sesiune (euro) Sesiunea 1 selecție finalizată 28 329 4.486.465 Sesiunea 2 17 283 3.965.004 Sesiunea 3 în evaluare 25 351 3.846.002 TOTAL   70 963 12.297.471 sM 8.1 - Împăduriri și crearea de suprafețe împădurite Sesiunea 4 de depunere a cererilor de sprijin pentru accesarea sM 8.1 se va desfășura în perioada 16 septembrie – 13 decembrie 2019, alocarea financiară a sesiunii fiind de 15 mil. euro. sM15.1 Sesiune Stadiu Nr. cereri de sprijin Suprafața P1 (ha) Suprafața P2 (ha) Valoare cereri de sprijin/sesiune (euro) Sesiunea 1 selecție finalizată 16 16.017 1.058 1.649.316 Sesiunea 2 în evaluare 300 315.06 5.177 49.809.509 TOTAL   316 331.077 6.235 51.458.825 sM 15.1 - Plăți pentru angajamente de silvomediu Sesiunea 3 de depunere a cererilor de sprijin pentru sM 15.1 se va desfășura în perioada de depunere a cererilor unice de plată, respectiv 2 martie – 15 mai 2020, alocarea financiară a sesiunii fiind de cca. 29.000.000 euro. Pentru această sesiune, cererea de sprijin reprezintă și cerere de plată pentru anul 1 (1 ianuarie – 31 decembrie 2020). Potențialii beneficiari se pot adresa experților APIA și GF pentru asistența tehnică în ceea ce privește elaborarea dosarului tehnic începând cu data publicării Ghidului solicitantului pe site-ul APIA (estimat a fi publicat în luna septembrie 2019).

Informare și Promovare MMC PNDR 2014-2020 www.madr.ro www.pndr.ro www.rndr.ro www.afir.info www.apia.org.ro

PAC - post 2020 construcția intervențiilor de mediu și climă PNS 2021-2027 utilizează integrat instrumentele oferite de cei 2 piloni PAC (DR & PD), prin selectarea de către SM a instrumentelor dintr-un set flexibil de instrumente ETAPE: 1. Analiza SWOT (inclusive analiza situației actuale, identificarea indicatorilor de context) 2. Evaluarea nevoilor (identificare, prioritizare si ierarhizare) 3. Stabilirea obiectivelor si a strategiei de intervenție (in corelare cu strategiile si legislația de mediu – sol, aer, apa, biodiversitate, schimbări climatice, eficienta energetica) 4. Selecția intervențiilor (in corelare cu condiționalitățile / standardele de baza) si stabilirea alocărilor financiare 5. Stabilirea țintelor si a indicatorilor de rezultat => monitorizare & raportare 6. Evaluarea ex-ante (inclusiv SEA) si consultarea cu factorii interesați 7. Aprobarea de COM

PAC - post 2020 obiectivele de mediu și climă OBIECTIV GENERAL 2 AL PAC 2021-2027: să consolideze îngrijirea mediului și acțiunile climatice și să contribuie la obiectivele Uniunii privind mediul și climatul 3 OBIECTIVE SPECIFICE PENTRU MEDIU SI CLIMA d) contribuție la atenuarea schimbărilor climatice și la adaptarea la acestea, precum și la energia durabilă e) promovarea dezvoltării durabile și a managementului eficient al resurselor naturale precum apa, solul și aerul f) contribuție la protejarea biodiversității, îmbunătățirea serviciilor ecosistemice și conservarea habitatelor și a peisajelor Minim 30% din contribuția FEADR trebuie să fie alocată intervențiilor care răspund celor 3 obiective de mediu și climă stabilite în propunerea de Regulament PAC 2021-2027.

PAC - post 2020 obiective de mediu și climă mai ambițioase Art. 92: SM vor arăta o ambiție mai mare (în PS PAC) în ceea ce privește mediul și clima în comparație cu perioada actuală. Minim 30% din bugetul FEADR pentru intervenții care vizează cele trei obiective de mediu si climă (cu excepția sprijinului acordat ANC). Rata mai mare a contribuției FEADR (80%) pentru angajamentele de gestionare, dezavantaje specifice zonei si investiții neproductive. 40% din totalul cheltuielilor PAC (FEGA + FEADR) trebuie adresate intervențiilor care vizează schimbările climatice. Coordonare și consultare mai bune: implicarea autorităților de mediu și climă + alti factori interesați, îmbunătățirea sinergiilor si complementarității cu acțiunile finanțate prin proiecte LIFE Corelare mai buna a PAC cu legislația UE privind apa, aerul, biodiversitatea, schimbările climatice, energia și pesticidele (anexa XI) Contribuție mai buna a PS PAC la realizarea țintelor naționale pe termen lung (planuri de acțiune, strategii, legislație relevante) privind mediul si clima. Noua abordare PAC: planificate integrate in PS „arhitectură verde = condiționalități + eco-scheme (Pilonul I) + angajamente de mediu si clima (Pilonul II) - toate planificate împreună în planurile PAC

Obiective de mediu si clima angajamente de mediu si clima zone cu dezavantaje specific rezultate ca urmare a unor standard obligatorii Investiții nonproductive schimb de cunoștințe si informații cooperare zone cu constrângeri naturale sau alte constrângeri specifice

Tipuri de intervenții PNS 2021 – 2027 - mediu și climă - Art. 65 - angajamente în materie de mediu și climă și alte angajamente în materie de gestionare Statele membre compensează beneficiarii pentru costurile suplimentare și pierderile de venit aferente angajamentelor de mediu și climă asumate în mod voluntar pentru o perioadă de cinci până la șapte ani. Acestea pot fi: angajamente de agromediu și climă; angajamente de agricultură ecologică; angajamente de silvomediu; angajamente privind bunăstarea animalelor. Plățile se acordă anual și pot fi sub formă de rată forfetară sau de plată unică per unitate și vizează angajamentele care depășesc: cerințele legale în materie de gestionare relevante și standardele privind bunele condiții agricole și de mediu; cerințele minime relevante privind utilizarea îngrășămintelor și a produselor de protecție a plantelor, bunăstarea animalelor și alte cerințe obligatorii relevante prevăzute de dreptul național și de dreptul Uniunii; condițiile stabilite pentru menținerea suprafeței agricole, în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) litera (a) din propunerea de regulament;

Tipuri de intervenții PNS 2021 – 2027 - mediu și climă - Elemente cheie Art. 65: acoperă toate angajamentele de gestionare care depășesc standardele de bază obligatorii (agro-mediu si clima/AECM, agricultura ecologică, managementul silvic, bunăstarea animalelor, resursele genetice). AECM - angajamente obligatorii pentru SM, voluntare pentru fermieri. plăți calculate pe principiul acoperirii costurilor suplimentare si a pierderilor de venituri + costuri tranzacționale. caracter multianual al majorității tipurilor de angajamente. încurajarea aplicării unor scheme colective si a schemelor bazate pe rezultat complementaritate si evitarea dublei finanțări cu ecosistemele Pilonului I. rata de contribuție FEADR 80%.

Tipuri de intervenții PNS 2021 – 2027 - mediu și climă - Art. 66 – zone cu constrângeri naturale sau alte constrângeri specifice Statele membre pot acorda plăți pentru constrângeri naturale sau alte constrângeri specifice fermierilor din zonele delimitate în temeiul art. 32 din Regulamentul (UE) nr. 1305/ 2013. Plățile se acordă anual, pe unitatea de suprafață. Elemente cheie Art. 66: obiectiv: asigurarea unui venit echitabil și a unui sector agricol rezistent; beneficiari: fermieri autentici. se propune menținerea desemnărilor anterioare ANC (sM.13.2). plăți pentru compensarea constrângerilor calculate pe principiul scăderii veniturilor și a costurilor suplimentare. opțiunea de a compensa integral sau parțial costurile și pierderile inregistrate. rata de contribuție FEADR 65%.

Tipuri de intervenții PNS 2021 – 2027 - mediu și climă - Art. 67 - dezavantaje specifice anumitor zone, generate de anumite cerințe obligatorii Obiectiv: consolidarea sinergiilor cu alte tipuri de sprijin ale Uniunii pentru biodiversitate Statele membre pot acorda plăți pentru a compensa dezavantajele specifice anumitor zone, impuse de cerințe rezultate din implementarea Directivelor Păsări, Habitate si Directiva Cadru Apa. Plăți pentru a compensa beneficiarii pentru costurile suplimentare suportate și pentru pierderile de venit aferente dezavantajelor specifice din aceste zone, pentru implementarea unor cerințele care depășesc: standardele relevante privind bunele condiții agricole și de mediu (GAEC), precum și din condițiile stabilite pentru menținerea suprafeței agricole, în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) litera (a) din propunerea de regulament, în cazul terenurilor agricole; legislația națională silvică, în cazul terenurilor forestiere. Elemente cheie Art. 67: limitare la zonele desemnate de SM. plățile se acordă anual, pe hectar de suprafață. opțiunea de a compensa integral sau parțial acele costuri și pierderi rata de contribuție FEADR 80%

Vă mulţumim pentru atenţie ! Serviciul Măsuri de Mediu şi Climă Autoritatea de Management pentru PNDR 2014-2020 Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale www.madr.ro, mediu.ampndr@madr.ro