Unirea Principatelor de la 1859.

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Cadrul normativ privind organizarea procesului de învățământ, în anul școlar
Advertisements

CRUCIADELE Lecţie realizată de prof
de Liviu Rebreanu Roman
Barometrul opiniei publice Mai 2010
Subiectele 1. Administrarea publică centrală şi locală în R.Moldova
Acte juridice normative
Idealul democratic Ce este democratia?.
Simbolurile de Stat ale Republicii Moldova
STATELE ŞI GRUPĂRIELE REGIONALE DE STATE
Conferința Curs de Guvernare București, 22 octombrie 2014
Valorile și principiile Uniunii Europene
M E D A L I I & O R D I N E R O M Â N E Ş T I
Convenția de la viena articole.
ABATIA SAINT MICHEL-MINUNEA DIN LARGUL OCEANULUI
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
Incluziune si valorizare sociala
Reorganizarea judiciară, între mit și realitate
Campanie de informare a Reprezentanţei Comisiei Europene în România
Ideile din această prezentare le-am primit prin
Cadrul european cuprinzând Regulamentul 606/2013,
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Mecanismul de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
Competența face diferența!
Potrivit art. 1 alin. (4) din Constituţia României, republicată în 2003: „Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor.
1 2 3 X O Tabela de scor Clic aici dacă X câştigă
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
De ce sărbătorim Paştele
completări şi modificări aferente drepturilor acţionarilor:
Integrarea socială a infractorilor în Elveția
Raport de bilanţ al activităţii profesionale desfăşurate în anul 2015
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Metodologia elaborării proiectelor de intervenţie
Neprihănire, credință și faptele Legii Galateni 2:15-21
Cum să transmitem valorile generației următoare
Nu este o lecție de istorie
SĂPTĂMÂNA DE RUGĂCIUNE A TINERILOR MARTIE 2018
Codul de guvernare corporativă
Testul docimologic Conf. dr. Florin Frumos
I.2. Dezvoltarea durabilă și egalitatea de șanse și de gen
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
Cele 3 blonde si comisarul
Să știi mai multe, să fii mai bun
Conferinţă de Presă- Lansare Proiect “Conservarea și Consolidarea Cetății Poenari Argeș” Cod proiect Piteşti *63.
Standardele Internaţionale de Contabilitate (IAS)
(Din)EXPERIENȚA ELECTORALĂ a REPUBLICII MOLDOVA
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
Perspectivele implementarii SEPA in Romania
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
SINDICATUL ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEŢUL HUNEDOARA
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
Cadrul normativ privind organizarea
Problemele reglementării asociațiilor de asigurări în Ungaria
INVIDIA DAN PURIC Azi e vineri, 11 octombrie 2019 Acum este ora 15:27.
ARCUL DE TRIUMF de Valer Pop Bibliografie:
August 2009 LUNI MARŢI MIERCURI JOI VINERI SÂMBĂTĂ DUMINICĂ
Centrul Istoric plan de management Seminar:
Biruinţa prin Hristos.
Un cintec japonez faimos -Rimi Natsukawa –
NICOLAE NICOLAE IORGA IORGA.
Bine ați venit in cadrul Conventiei Primarilor pentru Clima & Energie Un angajament voluntar pentru a atinge indicatorii climatici si energetici.
prof. Valer Pop Şc.Gen.”Enea Grapini” Şanţ, Bistriţa-Năsăud
Structura anului şcolar aprobată prin OMEN nr. 3191/2019
TATUAJUL şi RISCURILE LUI
Mediul antreprenorial in România
Relațiile de muncă se schimbă. Cât de repede se schimbă legislația?
Rolul procurorului în sistemul de justiţie penală
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
Transcriere de prezentare:

Unirea Principatelor de la 1859

Înăbusirea revolutiei nu a pus capăt dorintei românilor de a înfăptui programele de la 1848. La aceasta, un rol important l-au avut exilatii români care s-au împrăstiat în întreaga Europă. Imperiul Otoman si Rusia Taristă, sfidând interesele poporului român si asigurându-si dreptul de a dispune de soarta acestuia, încheiau la Balta Liman - în primăvara anului 1849 - o Conventie, valabilă pe sapte ani si care stirbea grav suveranitatea Principatelor. Prin Conventie, domnitorii celor două tări, considerati înalti functionari ai Imperiului Otoman, erau numiti direct de sultan, cu acordul puterii "protectoare" (Rusia) pe timp de sapte ani; Adunările obstesti (ordinare si extraordinare) se suspendau, locul lor fiind luat de Consilii sau Divanuri Ad-Hoc; în Principate erau stationati 25.000 de soldati pentru fiecare din cele două puteri; în baza Conventiei au fost numiti domnii: Barbu Stirbey, în Tara Românească, si Grigore Alexandru Ghica, în Moldova.

Împotriva celor decise la Balta Liman, emigratia română a adresat un protest Adunării Nationale Franceze, si din initiativa lui C.A. Rosetti, la Paris, la începutul lunii iunie 1849, s-a constituit Comitetul Democratic Român. Războiul Crimeii, declansat în cursul anului 1853, a fost un rezultat al contradictiilor dintre puteri si a avut importante consecinte pe plan european; înfrângerea Rusiei a creat un nou echilibru pe continent, si a îngăduit ca problema românească să fie tratată ca o problemă europeană.

Prin tratatul de pace încheiat la Paris la 18 / 30 martie 1856, Principatele Române erau situate sub garantia colectivă a Puterilor semnatare ale actului international. Se solicita întrunirea la Bucuresti a unei comisii alcătuite din reprezentantii statelor semnatare, având obligatia de a cerceta starea internă a tării si a face propuneri cu privire la reorganizare. Turcia trebuia să se îngrijească de convocarea, în cele două Principate, a unor Divanuri Ad-Hoc, care să dea expresie dorintei românilor. Încă de la începutul lucrărilor Congresului, reprezentantii marilor Puteri erau informati în legătură cu dorinta de unire a românilor, si în timpul dezbaterilor a iesit în evidentă pozitia diferită a Puterilor fată de Unire. Franta sustinea înfăptuirea Unirii sub un principe străin; pentru Unire s-au pronuntat Rusia, Prusia si Sardinia; Anglia nu s-a pronuntat, problema rămânând deschisă. Împotriva Unirii au fost de la început, Turcia si Austria, pentru că fiecare avea sub stăpânire teritorii românesti. Dupa anul 1853, pasoptistii moldoveni si munteni s-au reîntors masiv în tară; conducătorii miscării unioniste s-au organizat în câte o formatiune politică denumită "Partida natională"; s-au format Comitete ale Unirii, care au făcut o largă popularizare programului politic national: autonomia si neutralitatea Principatelor, unirea, print străin, guvern reprezentativ, o singură Adunare.

Lucrările Adunării Ad-Hoc s-au deschis în septembrie 1857, si pentru prima oară au fost prezenti si deputati tărani, si tot pentru prima oară toate fortele sociale si politice erau chemate să se pronunte într-o chestiune crucială pentru viitorul României. În zilele de 7-8 / 19-29 octombrie, Adunările Ad-Hoc ale Moldovei si Tării Românesti au votat rezolutii asemănătoare, exprimând, unanim, vointa lor de unire: unirea Principatelor intr-un singur stat; autonomia si neutralitatea noului stat astfel format; print strain dintr-o familie domnitoare europeana, inviolabilitatea noului stat, guvern reprezentativ si constitutional, garantia colectiva a celor 7 puteri. Cererile Adunărilor Ad-Hoc, cuprinse într-un raport al Consiliilor puterilor europene, au fost înaintate reprezentantilor puterilor garante la Conferinta de la Paris din 10/22 mai - 7/19 august 1858. A fost adoptată o Conventie care cuprindea statutul international si principiile de organizare a Principatelor; se oferea românilor o unire incompletă.

Statul astfel rezultat urma să se numească Principatele Unite ale Moldovei si Valahiei, dar cu exceptia a două institutii cu adevărat unice - Comisia Centrală si Înalta Curte de Casatie si Justitie - ambele cu resedinta la Focsani, în cele două tări ar fi trebuit să fie doi domni, adunări si guverne separate. Trebuie precizat că prin Conventie, nici nu se încuraja, nici nu se descuraja "Partida Natională" din cele două tări în aspiratia ei spre unire, întrucât nicăieri nu se stipula că domnii alesi în cele două tări trebuie să fie persoane separate. Conventia de la Paris cuprindea o serie de principii importante, precum abolirea privilegiilor si a monopolurilor, statornicea raporturile dintre proprietari si tărani pe baze noi, moderne; legea electorală prevedea un cens ridicat, restrictie incompatibilă cu progresul. Era nevoie ca unirea să fie înfăptuită printr-un energic act national, care să pună diplomatia europeană în fata unui fapt împlinit. De aceea, pe bună dreptate V. Boerescu, în "Nationalul" din 14/26 august 1858 arăta: "Europa ne-a ajutat ... rămâne a ne ajuta noi însine. Noi multumim Europei că ne-a arătat că Unirea poate fi posibilă".

În Adunarea Electivă a Moldovei, după mai multe dispute, a fost propus si ales în unanimitate domn la 5/ 17 ianuarie 1859, Alexandru Ioan Cuza, "om nou la legi noi" - după cum aprecia Mihail Kogălniceanu. Adunarea Electivă a Tării Românesti era însă dominată de conservatori, de aceea victoria cauzei nationale era posibilă numai prin interventia hotărâtă a maselor. Peste 30.000 de oameni s-au aflat în preajma clădirii Adunării în acele zile istorice; într-o sedintă secretă deputatul Vasile Boerescu a propus la 24 ianuarie 1859 alegerea tot a lui Alexandru Ioan Cuza, propunere acceptată în unanimitate.

Harta dupa unirea principatelor

Alegerea aceluiasi domn în ambele Principate a reprezentat o însemnată victorie a poporului român în lupta pentru formarea unui stat national unitar.Puterile europene, întrunite la Conferinta de la Paris, la 26 august / 6 septembrie 1859, si sub presiunea evenimentelor internationale - izbucnirea războilui Frantei si a Sardiniei împotriva Austriei era iminent - au fost nevoite să accepte faptul împlinit de români; Cuza a fost recunoscut ca domn al Principatelor, recunoastere limitată, însă, numai la durata vietii acestuia. Actul de la 24 ianuarie 1859, a inaugurat politica faptului împlinit si a determinat, pe plan international, o reactie contradictorie: acceptată de către Franta, Rusia, Sardinia si Prusia, primită cu rezervă prudentă de guvernul englez, dubla alegere a lui Cuza a fost combătută de Turcia si Austria. Situatia creată în cele două Principate a fost obiectul Conferintelor de la Paris 26 martie / 7 aprilie - 25 august / 6 septembrie, unde, în final, a fost recunoscută dubla alegere de toate puterile europene. Un rol important în realizarea acestui obiectiv, în lipsa unor reprezentante diplomatice, l-au avut misiunile speciale, trimise în capitalele europene pentru a explica faptele si a purta tratative cu Puterile semnatare ale Tratatului de la Paris. Recunoasterea internatională a dublei alegeri si a Unirii depline deschidea perspectiva înfăptuirii României moderne. Un sprijin deosebit de important în punerea în practică a marilor reforme, l-a avut domnitorul din partea cabinetului condus de către Mihail Kogălniceanu (12/24 octombrie 1863 - 26 ianuarie / 7 februarie 1865).

„N-aş schimba săraca Moldovă nici pentru întâiul tron din lume”, afirma la Luneville, în Franţa, Mihail Kogălniceanu, cel care se considera, pe bună dreptate, „un adevărat fiu al secolului al XIX lea”. A fost istoric, scriitor, ziarist, om politic, prim-ministru şi, mai tarziu, ministru de externe. A jucat un rol important în Revoluţia de la 1848 şi în lupta pentru Unirea Principatelor Române. Personalitate fascinantă a epocii moderne, spirit pasionat şi comprehensiv, Mihail Kogălniceanu se situează în fruntea celor mai talentaţi reprezentanţi ai generaţiei paşoptiste. Era urmaş al razeşilor de pe Kogălnic. Asta nu l-a împiedicat în niciun fel să facă studii strălucite în Franţa şi Germania. În 1839, redactează "Foaea sătească a prinţipatului Moldovei", publicaţie nevinovată cu efecte modeste, dar sigure. În mai 1840 a anunţat apariţia a 6 tomuri din Letopiseţele Valahiei şi Moldaviei şi, în acelaşi an a pregătit apariţia unei publicaţii de documentaţie istorică, intitulată „Arhiva românească”. Publicaţia a apărut în 1841. La nouă ani de la Revoluţia din 1848, Kogălniceanu participă ca deputat de Dorohoi la adunarea ad-hoc de la Iaşi unde este chemat să se pronunţe în privinţa Unirii. Sfetnic al domnitorului Al.I.Cuza, ministru, apoi prim-ministru al României, în perioada 1863 – 1865, Kogălniceanu a avut un rol hotărâtor în adoptarea unor reforme cruciale. Ca ministru de externe al ţării în 1867 şi în perioada 1877–1878, Mihai Kogălniceanu şi-a legat numele de actul proclamării independenţei de stat a României.

În timpul guvernării Kogălniceanu au fost adoptate , legea secularizării averilor mânăstiresti, legea organizării puterii armate, legea instructiunii publice, legea comunală si au fost, după modelul francez, puse în practică, codul penal si de procedură penală si legea organizării judecătoresti. Legile electorală si rurală cu toate că au avut anumite limite au ajutat mult la dezvoltarea ulterioară a tânărului stat. Prin Proclamatia (dată la 26 august 1864) se putea citi printre altele: "De astăzi voi sunteti stăpâni pe bratele voastre; voi aveti o părticică de pământ, proprietate si mosie a voastră; de astăzi voi aveti o patrie de iubit si de apărat". Situatia dificilă din interior, unde Cuza era suspectat de radicali că ar intentiona să perpetueze regimul personal, nelinistea provocată pe plan extern de temerile că România ar dori să-si proclame independenta, au slăbit pozitiile domnitorului si au reanimat activitatea monstruoasei coalitii, hotărâtă să-l înlăture; complotistii au reusit să-si realizeze planurile: atrăgând de partea lor o parte din rândurile armatei (colonelul C.Haralambie, maiorul D.Lecca, s.a.), l-au constrâns pe domnitor să abdice în noaptea de 10/22 -11/23 februarie 1866; a fost instituită o locotenentă domnească alcătuită din L.Catargiu, N.Golescu si colonelul Haralambie din partea armatei. Conducerea guvernului a revenit lui Ion Ghica; apoi Senatul si Comisia au proclamat ca domn pe Filip de Flandra, din casa domnitoare belgiană, dar acesta n-a acceptat coroana.

În istoria noastră natională, Alexandru Ioan Cuza reprezintă o personalitate incontestabilă; în perioada cât el s-a aflat la cârma tării au avut loc transformări structurale ce au deschis drumul spre dezvoltarea statului român; Cuza a manifestat competentă si patriotism, a condus cu demnitate si dezinteres având asigurat un loc statornic în memoria poporului nostru. S-a stins din viată, departe de patrie, la Heidelberg, în Germania, în noaptea de 15 mai 1873, si a fost înmormântat la Ruginoasa. În fata mormântului, Mihail Kogălniceanu spunea; "Vesnica lui amintire nu se va stinge din inimile noastre si ale fiilor nostri; si cât va avea tara aceasta o istorie ... cea mai frumoasă pagină va fi aceea a lui Alexandru Ioan I".

Referat-Istorie Elev: Racoti-Florea Florin-Ionut Clasa: a X-a D Profesor: Botos Dumitru Bibliografie: w.w.w.referate.ro