în sectoarele constructii si comert

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Managementul Calității în Sănătate
Advertisements

Consumul de tutun și consecințele sale în România
CONDUCĂTORI AUTO PROFESIONIŞTI
Valorile și principiile Uniunii Europene
Contract: IEE/13/516/SI Durată: 02/ /2017.
VALENŢE CULTURALE ALE SECURITĂŢII ŞI SĂNĂTĂŢII ÎN MUNCĂ
Indicatori de performanță IMI și date statistice
Publicitatea in cadrul societatii S.C.CLADI S.R.L
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
SUB LUPA COFACE INTERCREDIT
Reorganizarea judiciară, între mit și realitate
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Masuri de sprijinire a contribuabililor aflati in dificultate financiara Temei legal: * Art.VIII si art. XI din OG 30/2011 pentru.
Cadrul european cuprinzând Regulamentul 606/2013,
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Competența face diferența!
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
GrECo JLT Romania GmbH Viena Sucursala Bucuresti
PROIECTUL Profesor: Babusca Tatiana
TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!
Metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului dual
7 aprilie 2019 Ziua Mondială a Sănătăţii
ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ “APELE ROMÂNE”
Statistica evenimentelor produse în judeţul Vrancea în anul 2011
Alimentatia.O viata mult mai buna si sanatoasa
Aurel Netin, Secretar de stat
PACHETUL DE BAZĂ – MEDICINA DE FAMILIE
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Moneasa, 7-9 iunie.
Eveniment de lansare proiect Activitati si rezultate
PROIECTUL EDUCAŢIONAL
I.2. Dezvoltarea durabilă și egalitatea de șanse și de gen
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Mamaia,
ACCIDENTE DE MUNCĂ DE CIRCULAŢIE
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
LICEUL TEORETIC ,,LUCIAN BLAGA” CLUJ-NAPOCA Raportul Comisiei de Evaluare şi Asigurare a Calităţii AN ŞCOLAR
STRATEGIE PRIVIND EDUCAȚIA ȘI FORMAREA PROFESIONALĂ (Draft document) Perioada de programare Reuniunea Comitetului Consultativ Tematic Educație.
Standardele Internaţionale de Contabilitate (IAS)
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Băile Felix,
Ce este EURES ? EURES* - reţea de cooperare între Comisia Europeană, serviciile publice de ocupare a forţei de muncă din statele membre ale Spaţiului Economic.
MANAGEMENTUL RISCULUI îN PERSPECTIVA BASEL II
„Walk the Talk” Recepţia, descărcarea şi plecarea autocamioanelor
Perspectivele implementarii SEPA in Romania
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
METODA PROIECTULUI.
EVALUAREA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
Fă parte din Agricultura Susținută de Comunitate!
Implicarea în procesul de formare profesională a Patronatului Român din Industria de morărit și panificație - Rompan Dr. ing. Daniela Voica – Director.
Companii Sănătoase, cu angajați Sănătoși
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
Inspecţia şcolară Inspecţia şcolară reprezintă un ansamblu de acţiuni care urmăresc îndrumarea, controlul şi evaluarea activităţii desfăşurate de cadrele.
Apa Prod S.A. Deva Calitatea rezidă în oameni și în managementul pe care ei îl fac. *** Sistemul Integrat de Management Calitate – Mediu – SSM.
Aspecte juridice referitoare la piata de retail
DELIA COMŞA - Inspector de muncă ITM Sibiu
Contractul de voluntariat
  Consultare publică cu privire la normele privind răspunderea producătorului pentru prejudiciul cauzat de un produs cu defect Constanta, 25 aprilie 2017.
MINISTERUL JUSTIŢIEI ŞI LIBERTĂŢILOR CETĂŢENEŞTI ROMÂNIA DIRECŢIA DE PROBAŢIUNE “Prezentarea experienţei României în dezvoltarea sistemului naţional de.
Cod SIPOCA 109 Închidere proiect:
Relațiile de muncă se schimbă. Cât de repede se schimbă legislația?
Curs 4 Valoarea atribuită muncii. Comportamente contraproductive
Rolul procurorului în sistemul de justiţie penală
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Ziua Internațională a Sănătății
Transcriere de prezentare:

în sectoarele constructii si comert Campania europeană SLIC 2008 de inspecţie şi comunicare privind manipularea manuală a maselor în sectoarele constructii si comert

SLIC SLIC este o organizaţie ce reuneşte inspecţiile muncii din statele membre ale Uniunii Europene. Comitetul Superior al Inspectorilor de Muncă (SLIC) reprezintă reţeaua de oficiali care lucrează în scopul aplicării eficace a legislaţiei sociale în Comunitate şi forumul pentru colaborarea şi schimbul de informaţii dintre experţii din statele membre şi Comisie.

iniţiată de către SLIC sprijinită de Comisia Europeană implementare în colaborare cu Agenţia Europeană pentru Securitate şi Sănătate în Muncă participanţi: toate Inspecţiile Muncii din statele membre UE

Obiectivele generale ale campaniei Îmbunătăţirea implementării în UE a Directivei 90/269/CEE “Manipularea manuală a maselor” pentru reducerea afecţiunilor musculo - scheletice Îmbunătăţirea metodelor de inspecţie şi comunicare ale Inspecţiilor Muncii, prin concluziile utile ce se pot trage din metodele existente Armonizarea aplicării legislaţiilor privind manipularea manuală a maselor în statele UE

Aşteptări din punct de vedere calitativ: Informarea partenerilor sociali privind proiectul SLIC 2007 Conştientizarea angajatorilor, lucrătorilor şi a tuturor părţilor implicate asupra riscurilor şi măsurilor de prevenire privind manipularea manuală a maselor O schimbare culturală în ceea ce priveşte abordarea riscurilor datorate manipulării manuale a maselor implică abordarea problemelor la sursă, ţinând seama de strategia de prevenire Armonizarea cu activităţile desfăşurate în cadrul Săptămânii Securităţii şi Sănătăţii în Muncă 2007

Aşteptări din punct de vedere calitativ: Pregătirea inspectorilor de muncă pentru efectuarea controalelor privind manipularea manuală a maselor Conştientizarea inspectorilor de muncă privind riscurile pe care le implică manipularea manuală a maselor Pregătirea inspectorilor de muncă pentru a utiliza sau realiza evaluarea riscurilor datorate manipulării manuale a maselor, în cadrul controalelor, cu scopul de a identifica zonele cu grad înalt de risc Inspectorii de muncă care iau parte la proiectul de manipulare manuală a maselor 2007 să poată judeca o evaluare a riscurilor datorate manipulării manuale a maselor.

Dimensiunea problemelor datorate manipulării manuale a maselor în Uniunea Europeană

Rapoartele europene arată că manipularea manuală: Ce spun statisticile? Rapoartele europene arată că manipularea manuală: Este prezentă în practic toate activităţile profesionale Reprezintă cauza a aproximativ 33% din afecţiunile lucrătorilor, în principal pentru durerile lombare Afecţiunile musculo - scheletice reprezintă cea mai răspândită problemă de sănătate de ordin ocupaţional. “The status of safety and health at work in the European Union” Report of the European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (2000) Community Labour Force Survey. Publication Eurostat 1999. Muscular skeletal disorders in Europe. Eurogip March 2006. 8 million people in Europe state that they suffer from health problems; 53% of such problems are muscular skeletal disorders. There is no harmonised European statistical study on the manual handling of loads. Analyses are specific to each country and use their own methods and indicators. Accordingly, it is extremely difficult to adopt a synthetic approach. Lumbago is lower back pain and injury.

Exemple din Europa Ţara Sumar Suedia 2004-2005 : 21.000 afecţiuni musculo - scheletice manipularea manuala a maselor cauza pentru 56% Marea Britanie 2001 - 2002 : 507.000 2003 - 2004 : 468.000 Austria Accidente de muncă care se soldează cu ITM mai mare de 3 zile sau deces: 2002 : 4.555 2003 : 4 56 2004 : 4.538 Slovacia 2002 : 3.881 2003 : 3.366 2004 : 2.544 Suedia: muncă manuală grea – cea de a 3-a cauza determinanta pentru afectiunile la femei; a 2-a pentru afectiunile la barbati. MB: Prevalenta estimata a Afectiunilor MS declarate care afecteaza in principal spatele, daca astfel de afectiuni sunt determinate sau agravate de munca Slovacia: vatamari datorate: maselor (materiale, obiecte in miscare sau alte operatii de manipulare) ; Materiale, obiecte (margini/muchii ascutite si neregulate etc.) in timpul diverselor operatii de manipulare, deplasari si miscari; Materiale sau bucati de echipamente de munca desprinse in timpul operatiilor de manipulare manuala sau obiecte care cad si se sparg/ rup (afectarea ochilor, perforarea altor parti ale corpului). Source: Senior Labour Inspectorate Committee - EU Project on the Manual Handling of Loads (MHL) 2007/ Working 3 : Training Plan

Exemplu din Irlanda Source: Senior Labour Inspectorate Committee - EU Project on the Manual Handling of Loads (MHL) 2007/ Working 3 : Training Plan

Exemple din Franţa Accidente de munca in 2004 Cauza Accident de muncă Invaliditate Deces Zile pierdute Manipulare manuala 233 965 15 728 25 11 130 373 Procent din total 34% 30% 4% 32% Sursa: statistici provenind de la fondul national de asigurări de sanatate 2004. Date anuale pentru toate sectoarele Manipularea manuala a maselor: Cauza majora a accidentelor de munca in Franţa = costuri foarte mari umane si financiare

Sectoare implicate Agricultură, construcţii, transporturi, comert, sănătate şi asistenţă socială Creşterea durerilor de spate afectează profesiile intelectuale şi ştiinţifice Nu exisă diferenţe: între femei şi bărbaţi, angajaţi şi lucrători independenţi

Obstacole întâmpinate în implementarea directivei Nu se cunosc riscurile Lipsa reglementărilor clare si a unei metode simple si uniforme de evaluare Mentalitatea angajatorului şi angajatului 5 CATEGORII Cost scăzut al muncii manuale Riscul pierderii postului Necunoasterea riscurilor inerente manipularii manuale a maselor, a modului în care acestea ar trebui evaluate si prevenite, precum si a legislatiei existente Lipsa standardelor si a unor metode simple de evaluare pentru a permite evaluarea cu usurinta a nivelului pericolului (aceasta se referă la intreprinderile si inspectorii). Lipsa de uniformitate (diferente intre sectoare de activitate si diferente între resursele aflate la dispoziţia serviciilor de inspectie pentru a actiona) Mentalitatea angajatoruilui si lucratorului. Munca fizica extenuanta nu este intotdeauna considerata a fi un risc; si acest risc, nu este intotdeauna considerat in sens negativ Costuri. Cateva inspectii au reliefat faptul ca un cost scazut al muncii manuale descurajeaza implementarea de alternative (introducerea metodelor mecanice). Riscul pierderii postului in eventualitatea automatizarii Cultura profesiei medicale. S-a raportat ca profesia medicala nu prea recomanda repaus pentru problemele cu spatele, intrucat pe termen lung este mai bună mentinerea unui nivel corespunzator de activitate.

Manipularea Manuală a Maselor Cadrul legal

Ierarhizarea Normelor de securitate şi sănătate în muncă în Europa DIRECTIVA CADRU 89/391/CEE Directive specifice în aplicarea articolului 16 §-1 Directiva 90/269/CEE Directiva Consiliului 89/391/CEE din 12 iunie 1989 Directiva Consiliului 90/269/CEE din 29 Mai 1990 Aceste directive au fost transpuse in legislatia nationala de catre Statele membre. Instruirea se focalizeaza exclusiv pe legislatia Comunitara si nu pe legislatia nationala Legislaţie naţională

Reglementări naţionale Directiva nr. 90/269/CEE s-a transpus integral în legislaţia română prin: Hotărârea nr.1051 din 9 august 2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru manipularea manuală a maselor care prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecţiuni dorsolombare

DIRECTIVA CADRU 89/391/CEE Angajatorii au obligaţia să implementeze măsurile necesare pentru asigurarea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor pe baza următoarelor principii de prevenire: Evitarea riscurilor; Evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate; Combaterea riscurilor la sursa; Adaptarea muncii la om; Adaptarea la progresul tehnic; Înlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai puţin periculos; Dezvoltarea unei politici de prevenire coerente; Adoptarea, în mod prioritar, a măsurilor de protecţie colectivă faţă de măsurile de protecţie individuală; Furnizarea de instrucţiuni corespunzătoare lucrătorilor. Directiva se refera la implementarea masurilor care au ca scop imbunatatirea securitatii si sanatatii lucratorilor la locul de munca. Aceasta a fost adoptata in baza (fostului) articol 118A al tratatului CEE care prevede adoptarea unor cerinte minime in vederea promovarii imbunatatirii, in special la locurile de munca, astfel incat sa se garanteze un nivel mai inalt de protectie a securitatii si sanatatii lucratorului. Mesajul principal: Evitarea riscurilor; Evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate; Combaterea riscurilor la sursa; Adaptarea muncii la om.

DIRECTIVA 90/269/CEE Cerinţe minime de securitate şi sănătate în muncă pentru manipularea manuală a maselor care prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecţiuni dorsolombare REMINDER Definiţia manipulării manuale Orice tip de transport sau susţinere a unei mase precum: ridicarea, aşezarea, împingerea, tragerea, purtarea, deplasarea unei mase. de către unul ori mai mulţi lucrători, care, datorită caracteristicilor acesteia sau condiţiilor ergonomice necorespunzătoare, prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecţiuni dorsolombare Titlul complet: cerinte minime de securitate si sanatate pentru manipularea manuala a maselor care prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecţiuni dorsolombare. Directiva adoptata in sensul articolului 16(1) al Directivei 89/391/CEE. Definitia manipularii manuale (art.2): “orice tip de transport sau susţinere a unei mase de către unul ori mai mulţi lucrători, inclusiv ridicarea, aşezarea, împingerea, tragerea, purtarea sau deplasarea unei mase, care, datorită caracteristicilor acesteia sau condiţiilor ergonomice necorespunzătoare, prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecţiuni dorsolombare”. Principiile generale sunt stabilite in articolul 3. Primul poate fi indeplinit in special p[rin utilizarrea echipamenului mecanic. Reducerea riscului: Organizarea muncii la posturile de lucru astfel incat sa se asigure ca aceasta manipulare este cat mai sigura si sanatoasa posibil.

DIRECTIVA 90/269/CEE 1 / Angajatorul trebuie să respecte principiile generale: Să evite manipularea manuală a maselor de către lucrători. Dacă nu se poate evita manipularea manuală a maselor de către lucrători, să se reducă riscul legat de manipulare.

DIRECTIVA 90/269/CEE 2 / Informaţii pentru a defini riscurile: 2-1 Factori "Externi" a / Caracteristici ale masei: Prea grea sau prea mare; Prea voluminoasă sau greu de ţinut; În echilibru instabil sau cu un conţinut care se poate mişca; Poziţionată astfel încât necesită a fi ţinută sau manipulată la distanţă faţă de trunchi sau necesită îndoirea sau răsucirea trunchiului; Susceptibilă să producă leziuni lucrătorilor, din cauza marginilor şi/sau consistenţei sale, în special în cazul unei coliziuni. Acesti factori sunt cuprinsi in Anexa 1

DIRECTIVA 90/269/CEE b / Efort fizic necesar: Prea intens; Poate fi realizat numai prin răsucirea trunchiului; Poate duce la o mişcare bruscă a masei; Realizat atunci când corpul se află într-o poziţie instabilă. Acesti factori sunt cuprinsi in Anexa 1

DIRECTIVA 90/269/CEE c / Caracteristici ale mediului de lucru: Spaţiu liber insuficient pentru realizarea activităţii; Solul prezintă denivelări sau este alunecos; Loc de muncă sau mediu care nu permit manipularea manuală a maselor la înălţime în securitate sau intr-o poziţie de lucru corectă; Sol sau punct de sprijin instabile; Temperatură, umiditate sau circulaţie de aer necorespunzătoare.

DIRECTIVA 90/269/CEE d / Cerinţe ale activităţii : Eforturi fizice frecvente sau prelungite care solicită în special coloana vertebrală; Recuperare fizică sau timp de refacere insuficiente; Distanţe prea mari pentru ridicare, coborâre sau transport ; Ritm de muncă impus printr-un proces pe care lucrătorul nu îl poate controla.

DIRECTIVA 90/269/CEE 2-2 Factori individuali: Incapacitate fizică de a îndeplini sarcina in cauză; Îmbrăcăminte, încălţăminte sau alte efecte personale necorespunzătoare; Nu are cunoştinţe sau instruire suficientă sau adecvată.

DIRECTIVA 90/269/CEE 3 / Obligaţiile angajatorului: Evaluarea condiţiilor de securitate si sănătate pentru tipul de lucrare respectiv, în special a caracteristicilor masei. Luarea măsurilor corespunzătoare, luând în considerare caracteristicile mediului de munca si cerinţele activităţii.

Principiile de prevenire Evaluarea riscului REMINDER Principiile de prevenire Luarea in considerare a factorilor de risc individual Evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate   Reducerea riscurilor Consultarea si participarea lucratorilor Evitarea riscurilor   Adaptarea muncii la om Furnizarea de instrucţiuni corespunzătoare lucrătorilor privind masa si centrul de greutate al unei incărcături Adaptarea la progresul tehnic The main prevention principles are defined by article 6 of the framework directive and taken up in the manual handling directive Avoid risks: by taking appropriate organisational measures Adapt the work to suit the people: design of work stations, choice of working equipment and working and production methods Plan prevention: by covering a coherent set of prevention measures including technical issues, work organisation, working conditions, labour relations and the influence of ambient factors in the work place Plan de prevenire

Planul de prevenire, focalizat pe domeniile stabilite de directivă Plan de prevenire Evitarea riscului 1 Reducerea riscului 2 Informarea şi pregătirea lucrătorilor 3

Planul de prevenire: Evitarea riscurilor Printr-o organizare corespunzătoare De exemplu: dotarea posturilor de lucru si mărirea spaţiului pentru a permite utilizarea echipamentelor mecanice de manipulare (ex: benzi transportoare,…) Utilizarea echipamentelor mecanice; Printr-o proiectare corespunzătore a locului de munca

Reducerea riscurilor necesită… Planul de prevenire: Reducerea riscurilor Reducerea riscurilor necesită… Mijloace mecanice Măsuri organizatorice

Planul de prevenire: Reducerea riscurilor Masuri organizatorice Acţionare asupra sarcinii Marcarea masei şi centrului de greutate Condiţii de depozitare (la nivelul trunchiului, stabilă) Modul de ambalare (reducerea dimensiunii sau masei ambalajelor). Acţionare asupra efortului necesar Adaptarea muncii la om: se tine cont de morfologia si caracteristicile individuale (femei, tineri etc.). Alunecarea încărcăturii pe plan inclinat ca alternativă a purtării ei Mijloace corespunzătoare pentru prinderea maselor Evitarea mişcărilor de răsucire Împingerea maselor in locul tragerii lor.

Planul de prevenire: Reducerea riscurilor Masuri organizatorice Acţiuni asupra mediului de lucru Spaţiu suficient si ordonat Podele drepte, fără găuri sau denivelări Condiţii de temperatură optime Ritmul de lucru Pauze Managementul fluxurilor si circuitelor Îmbrăcăminte corespunzătoare de lucru Stres (munca monotonă, probleme relaţionale, lipsa de vizibilitate la locul de munca) Acţiuni asupra modului de lucru

DIRECTIVA 90/269/CEE Informarea lucrătorilor şi/sau a reprezentanţilor acestora cu privire in special la: Greutatea unei mase; Centrul de greutate sau partea cea mai grea, atunci când conţinutul pachetelor nu este centrat. Instruirea lucrătorilor cu privire la modul corect de manipulare a maselor şi la riscurile la care se expun, în special atunci când activităţile nu se realizează in mod corect. Informarea trebuie realizata luand in considerare prevederile art. 10 al Directivei 89/391/CEE. Instruirea trebuie efectuata luand in considerare prevederile art. 12 al Directivei 89/391/CEE.

Instruire şi informare Privind metodele sigure de manipulare manuala Privind riscurile specifice legate de manipularea manuala Privind procedurile sigure de lucru Privind utilizarea materialelor si echipamentelor Privind marcarea ( masa încărcăturii şi centrul de greutate)

Managementul manipulării manuale a maselor

Evaluarea riscurilor şi efectuarea inspecţiilor Managementul Manipulării Manuale a Maselor în companii este organizat pe 5 domenii Politica de MMM Consultarea Evaluarea riscurilor şi efectuarea inspecţiilor Formarea Rolul ergonomiei în proiectarea activităţilor

Managementul Manipulării Manuale a Maselor Politica de MMM Evaluarea riscurilor şi efectuarea inspecţiilor Consultarea Formarea Rolul ergonomiei în proiectarea activităţilor Avută în vedere în proiectarea întreprinderii Avută în vedere la alegerea echipamentelor Avută în vedere la Planificarea cursurilor de instruire şi a conţinutului tematicii Avută în vedere la Implementarea şi analiza indicatorilor Avută în vedere la evaluarea riscurilor Avută în vedere la definirea planurilor de prevenire Avută în vedere la evaluarea resurselor umane, tehnice şi financiare Avută în vedere la implementarea procedurilor

Managementul Manipulării Manuale a Maselor Politica de MMM Evaluarea riscurilor şi efectuarea inspecţiilor Consultarea Formarea Rolul ergonomiei în proiectarea activităţilor Reprezentanţilor lucrătorilor Medicilor de medicina muncii

Managementul Manipulării Manuale a Maselor Politica de MMM Evaluarea riscurilor şi efectuarea inspecţiilor Consultarea Formarea Rolul ergonomiei în proiectarea activităţilor riscurile imediate estimarea gravităţii, frecvenţei şi probabilităţii de apariţie implementarea indicatorilor de monitorizare

Managementul Manipulării Manuale a Maselor Politica de MMM Evaluarea riscurilor şi efectuarea inspecţiilor Consultarea Formarea Rolul ergonomiei în proiectarea activităţilor modul corect şi poziţii corecte de manipulare utilizarea echipamentelor/materialelor

Managementul Manipulării Manuale a Maselor Politica de MMM Evaluarea riscurilor şi efectuarea inspecţiilor Consultarea Formarea Rolul ergonomiei în proiectarea activităţilor Riscurile referitoare la manipulare trebuie să fie avute în vedere în proiectarea întreprinderii La posturile de lucru În fluxurile de producţie

Manipularea Manuală a Maselor Metodologia de control

Controlul este un proces logic desfăşurat în etape … Observarea: Controlul începe cu observarea situaţiilor de muncă. Înţelegerea/analiza: Se face o diagnoză. Acţiune/recomandare: Se recomandă acţiuni. Evaluare/acţiuni ulterioare evaluării /raportare: Un document scris stabileşte recomandările şi permite organizarea acţiunii ulterioare evaluării, furnizând informaţii persoanelor implicate.

… şi se aplică următoarelor zone: Mediu: Împrejurimile companiei inclusiv căile de circulaţie şi parcările. Clădiri: Clădirile în care este amplasat locul de muncă. Atelier/birou: Locul unde se desfăşoară activitatea. Post de lucru: Locul unde lucrătorii îşi îndeplinesc sarcinile de muncă. Dotări sociale: Locurile de odihnă pentru lucrători.

Şi se bazează pe metoda LMFOP Locaţie : Unde ne aflăm? Ce fel de unitate este? Maşini şi echipamente: Ce resurse sunt folosite? Factori de risc: La ce factori atmosferici sunt expuşi lucrătorii? Organizare: Ce tip de organizare este aplicată? Personal : Câţi oameni sunt implicaţi?