VIOLENŢA ÎN MEDIUL ŞCOLAR

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Şcoala Gimnazială Nr. 7 "Sfânta Maria" Timişoara-România
Advertisements

Cadrul normativ privind organizarea procesului de învățământ, în anul școlar
Proiect strategic POSDRU/87/1.3/S/ 62339
COMPONENȚA COMISIEI DE VERIFICARE CATALOAGE, NOTARE RITMICĂ, TEZE Hilohe Andra Diana Frigura Elena Bordianu Gabriela Cenuşe Lavineta Ismana-Ilisan Camelia.
Prevenirea fenomenelor de violenţă în şcoală presupune dezvoltarea şi implementarea unor strategii care să implice diverse categorii de actori din mediul.
Propunere dezbateri la nivelul sistemului de învățământ
PROGRAME SI ACTIVITĂȚI DE REINTEGRARE SOCIALă CARE POT FACE DIFERENȚA LA LIBERARE. BUNE PRACTICI LA PENITENCIARUL BUCUREȘTI-JILAVA în ARIA ASISTENței SOCIALE.
Să citim pentru mileniul III
COMENIUS REGIO “4S-Say Short Simply Sport”
INSTRUCȚIUNEA PRIVIND MANAGEMENTUL TEMELOR PENTRU ACASĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR, GIMNAZIAL ȘI LICEAL V.TONU,șefa DÎHâncești.
ZIUA PORŢILOR DESCHISE,
ŞCOALA GIMNAZIALĂ „MIHAI VITEAZUL”
Campanie de informare a Reprezentanţei Comisiei Europene în România
Transmiterea veştilor proaste
Atelier tematic Liceul teoretic "Mihai Eminescu“ Cluj,
Metode de predare a literaturii române axate pe tehnologia on-line
Parteneri: Colegiul Tehnic Dimitrie Leonida Colegiul Naţional Emil Racoviţă Şcoala Gimnazială Nr. 88 Școala Profesională Specială pentru Deficienți.
Ziua Internaţională Împotriva Violenţei asupra Femeilor 25 Noiembrie
ÎMPREUNĂ PENTRU TOLERANŢĂ
PROIECTUL Profesor: Babusca Tatiana
Transmiterea veştilor proaste
Titlul proiectului: Integrarea instrumentelor IT în predare – calea de a aduce elevii înapoi la şcoală Programul Erasmus+ Acţiunea Cheie 1 – Proiect.
7 aprilie 2019 Ziua Mondială a Sănătăţii
ȘCOALA GIMNAZIALĂ CENTRALĂ, CÂMPINA
Campania Globală pentru Educație
PROGRAM DE FORMARE ACADEMICA I.
COMENIUS REGIO ‘YES’ VIDEOCONFERINTA Bologna-Iasi 13 decembrie 2010
PROIECT-CONCURS LA NIVEL DE ȘCOALĂ
Nu este o lecție de istorie
ÎMPREUNĂ PENTRU PACE Proiect educațional.
GRADINITA CU P.P. “MOTANUL INCALTAT” GALATI
STRATEGII DE STIMULARE A GÂNDIRII CRITICE LA PREȘCOLARI
GRADINITA GRADINITA CU PROGRAM PRELUNGIT NR.3 CU PROGRAM NORMAL NR.24
Simulare de examen Psihologie medicală
Să știi mai multe, să fii mai bun
Violenţa în şcoală. Agresivitate în rândul elevilor
Simulare de examen Psihologie medicală
3 Reînvie Speranța Creat pentru iubire SET PARTEA
Prioritățile MECC privind dezvoltarea curriculară în învățămîntul general Valentin CRUDU, șef Direcție Învățământ general.
Invatarea centrata pe elev
LICEUL TEORETIC ,,LUCIAN BLAGA” CLUJ-NAPOCA Raportul Comisiei de Evaluare şi Asigurare a Calităţii AN ŞCOLAR
SCOALA DE ARTE SI MESERII……
RAPORT DE ANALIZĂ CEAC SEM. I.
ORIGINILE NERVOASE ALE EMPATIEI
“Să formezi o echipă este doar începutul, Să rămâi împreună înseamnă progresul, Să lucrezi împreună aduce succesul! ” Henry Ford.
Conferinta internationala “Intarirea Legitimitatii”
Exploratori în lumea emoțiilor
“Educatie cu responsabilitate si oportunitate de dezvoltare pentru copii si tinerii romi din Homorod, judetul Brasov –EROD” Proiect finanţat cu sprijinul.
PREVENIRE CORUPȚIE ÎN EDUCAȚIE
Proiect co-finanţat din Fondul Social European
Ora de net Asociația Salvați Copiii
METODA PROIECTULUI.
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
Cadrul normativ privind organizarea
AGRESIVITATEA ȘI JOCUL PE CALCULATOR
TINERII INTRE “DA” SI “NU”
Prof. Mihaela Apetroae – I.S.J. Iaşi
METODE INTERACTIVE DE GRUP
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
Monitorizarea modului de creştere şi îngrijire a copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate.
Scoala Gimnaziala “Alexandru Ivasiuc” REZULTATE EVALUARE NATIONALA
Dezvoltarea Penitenciarului nr
Adolescenta.
LICEUL TEORETIC ,,LUCIAN BLAGA” CLUJ – NAPOCA RAPORTUL COMISIEI INTERNE DE EVALUARE ŞI ASIGURARE A CALITĂŢII ANUL ŞCOLAR 2010 – 2011.
PORTOFOLIUL PROFESORULUI METODIST
Metodologia elaborării proiectelor de intervenţie
Chişinău 2016 Iuliana Curea
Raportul Grupului de Lucru 3
Ghid de utilizare în siguranță a Internetului
H.G. 691/2015 SPAS identifică situaţiile de risc la care este supus copilul şi care impun acordarea de servicii şi beneficii. Situaţii de risc.
Transcriere de prezentare:

VIOLENŢA ÎN MEDIUL ŞCOLAR Campania europeană ,,Fare Football People Action Weeks 2013 ” against racism and discrimination ,,Săptămâna de acţiune împotriva rasismului şi discriminării” 15 - 29 octombrie 2013 VIOLENŢA ÎN MEDIUL ŞCOLAR Participant: Liceul Tehnologic de Mecatronică şi Automatizări Iaşi. Jud. Iaşi Profesori: Viorel Dimitriu, Ludmila Donea, Costina Ungureanu Şi L.T.Emil Racoviţă

Violenţa este una dintre marile probleme ale lumii contemporane Chiar dacă reprezintă o problemă delicată, luarea în stăpânire a fenomenului violenţei nu se poate face decât dacă îi sunt cunoscute originile, cauzele, formele de manifestare şi posibilităţile de prevenire.

Manifestarea violenţei în şcoală Violenţa fizică Violenţa verbală Multiplicarea violenţei faţă de profesori Creşterea numărului de violenţă extremă în spaţiul şcolar Difuzia mediului proxim şcolii în spaţiul şcolar

Constatări: dimensiunea fenomenului de violenţă în şcoală România se află pe primul loc între 37 țări din lume privind numărul de profesori care au raportat acte de violență ale elevilor în timpul orelor. În România 70% dintre tineri se tem să se ducă la ore din cauza actelor de huliganism, care, conform statisticilor, se petrec cel puțin o data pe săptămână. Proporţia unităţilor de învăţământ la nivelul cărora se înregistrează fenomene de violenţă depăşeşte 75%.

Actori ai violenţei în şcoală Violenţa între elevi; Manifestări violente ale elevilor faţă de profesori; Manifestări violente ale profesorilor faţă de elevi; Părinţii – actori ai violenţei în şcoală; Violenţa în proximitatea şcolii;

Cauzele violenţei în şcoală     Cauzele violenţei în şcoală sunt multiple: Mediul familial reprezintă cea mai importantă sursă de acest fel. Mulţi dintre copiii care prezintă un profil agresiv provin din familii dezorganizate, au experienţa divorţului părinţilor şi trăiesc în familii monoparentale. Mediul social conţine numeroase surse de influenţă de natură să inducă violenţa şcolară: situaţia economică, slăbiciunea mecanismelor de control social, inegalităţile sociale, criza valorilor morale, mass-media, lipsa de cooperare a instituţiilor implicate în educaţie. Trăsăturile de personalitate ale elevului adolescent sunt şi ele într-o corelaţie strânsă cu comportamentele violente. trăsături de ordin egocentric, diminuarea sentimentului de responsabilitate şi culpabilitate, instabilitatea emoţională, slăbiciunea mecanismelor voluntare, de autocontrol. problemele specifice vârstei adolescenţei

Profilul psihologic al elevului violent Comparativ cu colegii lor, elevii cu comportament agresiv prezintă următoarele caracteristici: O lipsă a controlului asupra dispoziţiilor (stărilor) lor ceea ce îi aduce în conflict cu alţi elevi şi cu adulţii. Lipsa lor de cooperare în clasă se transformă în imposibilitatea de a urma instrucţiunile şi inabilitatea de a respecta cererile profesorilor. Aceşti elevi au dificultăţi în realizarea corectă a temelor şi continuitatea muncii în timp. Depun din ce în ce mai puţin efort pentru activităţile şcolare. Elevii cu acest tip de comportament îşi pierd interesul pentru şcoală, iar actele minore de agresivitate cresc odată cu vârsta (Loeber şi Strouthemer-Loeber, 1998). Se ceartă mai mult Ameninţă Îmbrâncesc alţi elevi mai des Răspund obraznic adulţilor când sunt mustraţi Uneori argumentele lor sfârşesc în furie Reacţionează negativ la critică Sunt incapabili sa accepte ideile altora

Profilul elevului violent: ipostaze posibile Eşti al nimănui! Descurcă-te cum poţi în viaţă! Fie ce-o fi! Viaţa este o junglă. În viaţă îţi ajută tare mult dacă ştii să te baţi.

Cauzele cele mai frecvente ale violenţei Lipsa motivaţiei de învăţare; Imaginea de sine negativă; Modelul comportamental violent din familie, grupul de vârsta, cartier; Lipsa suportului emoţional pozitiv; Evenimentele şcolare trăite de copii ca eşec; Lipsa implicării părinţilor, familiei în aplanarea, prevenirea unor potenţiale conflicte;

Cele mai frecvente forme de violenţă între elevi Loviri – agresiune fizică; Injurii, jigniri; Agresiune nonverbală; Atitudini ironice, sarcastice; Refuzul îndeplinirii sarcinilor; Ignorarea mesajelor transmise; Indisciplina; Absenteismul, fuga de la ore;

RECOMANDĂRI privind prevenirea comportamentelor agresive păstrarea calmului şi educarea autocontrolului; gândirea pozitivă; menţinerea deschisă a căilor de comunicare; foarte multă flexibilitate şi perseverenţă; evitarea jignirii, umilinţei, durităţii excesive şi nemotivate; oferirea dragostei necondiţionate acordarea atenţiei depline pentru ca elevul să se simtă iubit, respectat, valoros; canalizarea resurselor elevilor spre activităţi sportive, de relaxare, activităţi plăcute, discuţii cu persoane mai mature; rezolvarea problemelor familiale; controlul mai strict al lecţiilor şi al programelor TV urmărite.

Intervenţii strategice COOPERAREA între participanţii la actul educaţional - profesori, elevi şi părinţi CAMPANII de conştientizare; SISTEM DE MONITORIZARE a fenomenelor de violenţă în şcoală TEME DE LUCRU privind violenţa şcolară abordate în orele de consiliere şcolară, şedinţele cu părinţii, orele de diriginţie; STIMULAREA CERCETĂRII privind violenţa şcolară

RECOMANDĂRI privind liniile de urmat în situaţia agresivităţii între elevi            dezvoltarea spirituală, morală, socială, culturală a comunităţii în care se integrează şcoala: valori promovate, oportunităţi şi implicare în activităţi extracurriculare; şcoala ar trebui să ofere şanse egale pentru toţi la exprimare şi succes, ceea ce presupune regândirea raportului dintre cooperare-competiţie şi recompensele puse în joc; satisfacerea nevoilor speciale, pentru elevii vulnerabili, fiind necesară satisfacerea unui climat de securitate; promovarea unui cod normativ clar în privinţa conduitelor de violenţă; educarea părinţilor (cum să intervină în cazul în care copilul lor este fie agresor, fie victimă a agresiunii), profesorilor (cum să încurajeze copiii să comunice incidentele de violenţă şi cum să intervină în cazul violenţelor între elevi) şi elevilor (cum să evite violenţele şi cum să se implice ei înşişi în acţiuni împotriva violenţei); crearea unor facilităţi pentru descărcarea sentimentelor de frustrare sau mânie astfel încât să se evite exprimarea lor prin agresiuni asupra colegilor (să trântească cu putere o minge, să lovească o pernă, să facă un tur în jurul şcolii); consiliere, cursuri de autoapărare pentru elevii victimizaţi.