Conferinţa Curs de Guvernare

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Proiectul vietii si asigurarile de viata
Advertisements

UNIUNEA PIETELOR DE CAPITAL UN PROIECT EUROPEAN PRIORITAR
Estimarea Cheltuielilor
Consumul de tutun și consecințele sale în România
Conferința „Fundamentarea politicilor publice de investiţii în contextul modernizării administraţiei publice” Conferinţa de final a proiectului.
Sistemul de pensii facultative - oportunitati si provocari 2008
Conferința Curs de Guvernare București, 22 octombrie 2014
ÎNTREBĂRILE PE CARE AR TREBUI SĂ NI LE PUNEM
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
ORGANIZAŢIILE DE MICROFINANŢARE Realizări, oportunităţi şi provocări
Evolutii recente ale sistemului bancar
CREŞTEREA COMPETITIVITĂŢII: DE CE, CUM, CINE?
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Promovarea eficientei energetice în concordanţă cu Strategia Energetică a României pentru perioada BUCURESTI 20 Martie 2008.
TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!
Reforma fiscală - Măsuri şi rezultate aşteptate -
Proiecte cu finanţare europeană în domeniul mediului înconjurător
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
FURNIZOR INTEGRAT DE ENERGIE SI RESURSE ENERGETICE
Percepţia mediului de afaceri asupra economiei Raport de cercetare Pregătit pentru Camera de Comerţ şi Industrie a României Martie 2015 Studiu desfăşurat.
PROCESE FEEDBACK FUNDAMENTALE
Conferinţele Finmedia Piaţa creditului
PROIECTUL BUGETULUI GENERAL AL MUNICIPIULUI FOCŞANI PE ANUL 2019
Situaţia României în anul 2003
Proiect.
Instrumente şi mecanisme de promovare prin sectorul public
Rolul sistemului bancar în finanţarea dezvoltării economiei
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
Fonduri specializate si conturi administrate
ECONOMISIREA SI CREDITAREA PENTRU DOMENIUL LOCATIV
CONFERINTA “CRESTERE SUSTENABILA: ROLUL MEDIULUI DE AFACERI IN ECHILIBRUL MACROECONOMIC SI IN CONVERGENA REALA” 28 OCTOMBRIE 2015 SPINOASA PROBLEMA A CONTEXTULUI.
STRATEGIE PRIVIND EDUCAȚIA ȘI FORMAREA PROFESIONALĂ (Draft document) Perioada de programare Reuniunea Comitetului Consultativ Tematic Educație.
Conferinţă de Presă- Lansare Proiect “Conservarea și Consolidarea Cetății Poenari Argeș” Cod proiect Piteşti *63.
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
Creșterea sustenabilă: Mediul de afaceri și rolul său în echilibrul macroeconomic și în convergența reală Ionut Dumitru Presedinte Consiliul Fiscal, Economist-sef.
Stadiul implementării Programului Operaţional Regional
Prima rectificare a anului 2019
care vor să demareze o afacere în mediul urban, cu fonduri europene
Status EUGA in cifre Ce reprezinta EUGA?
EVOLUTIA SI IMPORTANTA CARDULUI DE CREDIT
Elena Apostolescu, FCCA
Implicarea în procesul de formare profesională a Patronatului Român din Industria de morărit și panificație - Rompan Dr. ing. Daniela Voica – Director.
Zona Rusia America latina
prin Banca Transilvania
Centrul Istoric plan de management Seminar:
Modele de succes: Plăţile electronice în Noua Europă
PREZENT! Stimularea participării la formarea continuă a angajatilor aflati în situatie de risc pe piata muncii – informare, constientizare si acces la.
Tema 4. Tipurile de strategii ale întreprinderii.
Suportul statisticii în societatea civilă
DEZVOLTARE ECONOMICA PRIN CAPITAL ROMANESC
Posibilităţi de garantare prin F.G.C.R.
Evolutia produsului si pietei de leasing din Romania
PARTENERIATUL CU BCR IN CADRUL PROIECTELOR FINANTATE DIN FONDURI EUROPENE
Instrumente financiare (IF)
Pregatirea IMM pentru integrarea europeana
DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII: Strategie si prognoze
MINISTERUL JUSTIŢIEI ŞI LIBERTĂŢILOR CETĂŢENEŞTI ROMÂNIA DIRECŢIA DE PROBAŢIUNE “Prezentarea experienţei României în dezvoltarea sistemului naţional de.
Mediul antreprenorial in România
CONSIDERAŢII PRIVIND CRITERIILE DIN TABLOUL DE BORD
Sistemul de pensii facultative Oportunitati si provocari 2008
UNIUNEA NAŢIONALĂ A ORGANISMELOR
Robert C. Rekkers Director General, Banca Transilvania
Raportul Grupului de Lucru 3
PENSIILE PRIVATE, START 2007! IN PIATA FONDURILOR DE PENSII
Un plan de investiții pentru Europa
Impactul deciziilor politice asupra evaluarii companiilor
Ziua Internațională a Sănătății
Transcriere de prezentare:

Conferinţa Curs de Guvernare Reformele structurale: singura cale spre convergenţa reală cu ţările dezvoltate Valentin Lazea Conferinţa Curs de Guvernare Bucureşti, 28 octombrie 2015

I. Două viziuni diferite În materie de dezvoltare economică, se ciocnesc două viziuni complet diferite: Viziunea mediului de afaceri Viziunea macroeconomiştilor - pe termen scurt - pe termen mediu / lung - microeconomică - macroeconomică - parohială, cu accente “originale” - europeană / globală Mediul de afaceri trebuie să înţeleagă că stabilitatea macroeconomică constituie fundamentul oricărei dezvoltări durabile, o condiţie sine qua non (şi nu doar ceva “nice to have”). România a atins deja un nivel înalt al stabilităţii macroeconomice, care însă riscă să fie periclitată de politici populiste.

II. Pierderea stabilităţii macroeconomice echivalează cu pierderea instrumentelor de politică fiscală si monetară O ţară care are o datorie publică de 40 la sută din PIB şi se poate împrumuta la o rată medie a dobânzii de 4 la sută va avea cheltuieli anuale bugetare cu dobânzile de 1,6 la sută din PIB = (40% x 4%). Aceeaşi ţară, având o datorie publică de 80 la sută din PIB, va avea dublul cheltuielilor anuale bugetare cu dobânzile, de 3,2 la sută din PIB => Politica fiscală va fi constrânsă, întrucat cele 1,6 procente din PIB suplimentare de plătit la dobânzi nu vor mai putea finanţa educaţia, sănătatea, infrastructura, etc. Nu numai politica fiscală va deveni constrânsă, ci şi politica monetară: banca centrală va fi timorată în a majora dobânzile (chiar şi când este necesar), de teamă de a nu împovăra suplimentar bugetul => O ţară care a permis creşterea agresivă a datoriei publice se află într-o situaţie (aproape) fără ieşire.

III. Reformele structurale: Complementul stabilităţii macroeconomice Stabilitatea macroeconomica, deşi esenţială, nu este suficientă pentru a garanta convergenţa reală şi apropierea nivelului de trai cu cel din ţările dezvoltate ale UE; pentru aceasta este nevoie de reforme structurale, care să crească PIB potenţial de circa 3 la sută (cât este in prezent) la aproximativ 4 – 5 la sută. Nicăieri, niciodata, o creştere economică sustenabilă nu a fost obţinută prin relaxarea politicilor monetară şi fiscală. Aceste relaxări sunt destinate doar să “cumpere timp” ca politicienii să poată implementa reformele structurale. PIB potenţial depinde de cei trei factori de producţie: capital forţă de muncă productivitate care au fost afectaţi grav în ultimul deceniu.

V Măsuri concrete pentru pregătirea adoptării euro: cazul României (3) Fig.9 PIB efectiv şi PIB potenţial, 2000-2013

Tabel 5

V Măsuri concrete pentru pregătirea adoptării euro: cazul României (8) Tabel 6

V Măsuri concrete pentru pregătirea adoptării euro: cazul României (9) Tabel 6

IV. Care sunt, concret, reformele structurale necesare pentru creşterea PIB potenţial şi accelerarea convergenţei reale? Factorul Capital: - O mai buna atragere a Investiţiilor Străine Directe şi canalizarea lor înspre domeniile exportabile (tradables); - O absorbţie mai bună a fondurilor structurale europene; - Promovarea Bursei de Valori Bucureşti de la stadiul de “piaţă de frontieră” la cel de “piaţa emergentă”; - Revitalizarea Parteneriatelor Public – Privat în proiecte de investiţie majore; - Stimularea investiţiilor şi a exporturilor (mai degraba decât a consumului) prin legislaţie fiscală; evitarea capcanei venitului mijlociu.

B. Factorul Forţă de Muncă 6 B. Factorul Forţă de Muncă 6. - Educaţia ca prioritate absolută: creşterea egalităţii de şanse, stimularea învăţământului profesional, perfecţionarea pe tot parcursul vieţii, oferirea unui statut respectat cadrelor didactice etc; 7. - Reforma sănătăţii (în paralel cu introducerea bugetării conform rezultatelor); 8. - Stimularea natalităţii şi inversarea declinului demografic; 9. - Politici ţintite de atragere a imigranţilor şi de repatriere a diasporei române; 10. - Prelungirea vieţii active după vârsta de pensionare, pentru cei apţi şi dispuşi să continue.

C. Factorul Productivitate 11 C. Factorul Productivitate 11. - Reducerea energo-intensităţii producţiei româneşti (în prezent, de 2,5 ori mai mare decât mediua UE); alinierea preţurilor energiei la cele europene; 12. - Creşterea productivităţii agricole prin consolidarea terenurilor şi prin investiţii ale sectorului privat în sisteme de irigaţii, transport, depozitare; 13. - Îmbunatăţirea infrastructurii de transport: două autostrăzi care să traverseze Carpaţii (nord-sud si est-vest); 14. - Dezvoltarea unui ecosistem favorabil Cercetării-Dezvoltării şi utilizarea rezultatelor ei în aplicaţii industriale; 15. - Stimularea plăţilor electronice, ca e-commerce, e-government etc.;

Interesant este faptul că exact aceleaşi reforme structurale care sunt necesare pentru creşterea PIB potenţial sunt reformele necesare adoptării euro şi continuării convergenţei înăuntrul “clubului”. România trebuie să evite experienţa altor ţări din flancul sudic al eurozonei, care au stimulat convergenţa economică până la intrarea în “club”, după care s-au relaxat odată cu intrarea (Italia, Grecia, Cipru etc.).

V. Romania: Ce fel de model de economie? Recenta criză a arătat că statele care au trecut cel mai uşor prin ea sunt cele care au avut exporturi mai sofisticate (ind. manufacturieră, servicii) şi un surplus de cont curent.

Cu actuala sa structură, industria reprezentând circa 25% din PIB, România poate să continue pe calea deschisă de statele Grupului Visegrad, câştigând în sofisticare şi în materie de surplus de cont curent. Din contră, stimularea în acest moment a consumului intern riscă o deteriorare a contului curent, dificultăţi în finanţarea acestuia şi, pe termen mediu / lung, condamnarea României la capcana venitului mijlociu, unde rămân prinse ţările cu venit de 8 000 – 12 000 $ / locuitor.

Structura economiei naţionale pe ramuri de activitate