BIRIŞ GORAN SCPA, PARTENER PRINCIPAL

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Curtea Supremă a Republicii Croația
Advertisements

UNIUNEA PIETELOR DE CAPITAL UN PROIECT EUROPEAN PRIORITAR
PRINCIPALELE REGLEMENTĂRI
INFORMAŢII GENERALE Asociaţia ADIVEST este persoană juridică română de drept privat, fără scop patrimonial, apolitică, nonsindicală şi nonsectantă, constituită.
Rețeaua Națională de Dezvoltare Rurală
Valorile și principiile Uniunii Europene
Indicatori de performanță IMI și date statistice
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
ORGANIZAŢIILE DE MICROFINANŢARE Realizări, oportunităţi şi provocări
SUB LUPA COFACE INTERCREDIT
Cadru legislativ Fondurile deschise de investitii
Reorganizarea judiciară, între mit și realitate
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Cadrul european cuprinzând Regulamentul 606/2013,
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Mecanismul de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
Ministerul Apelor și Pădurilor
Ministerul Apelor și Pădurilor
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
România 2008 PENSIILE PRIVATE o evaluare la start
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
7 aprilie 2019 Ziua Mondială a Sănătăţii
Proiecte cu finanţare europeană în domeniul mediului înconjurător
Aurel Netin, Secretar de stat
Codul de guvernare corporativă
Provocari si oportunitati in industria platilor
<Solutii de recuperare a creantelor comerciale>
Banca Tiriac - Servicii la dispozitia detinatorilor de carduri si comerciantilor 1. Sistemul de plata al obligatiilor bugetare locale prin intermediul.
Eveniment de lansare proiect Activitati si rezultate
Cine este Agricover AGRI-BUSINESS AGRI-FINANCE
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
3D Secure Un standard care s-a impus cu autoritate în România,
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
Riscuri operationale - definitie
PRIVATIZARE PRIN PIATA DE CAPITAL
Standardele Internaţionale de Contabilitate (IAS)
PIATA CREDITULUI IN ROMANIA – FAST FORWARD >>
EVOLUŢIA ŞI SITUAŢIA DEPOZITELOR
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
Ce este EURES ? EURES* - reţea de cooperare între Comisia Europeană, serviciile publice de ocupare a forţei de muncă din statele membre ale Spaţiului Economic.
Conferinta internationala “Intarirea Legitimitatii”
Perspectivele implementarii SEPA in Romania
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
  GUVERNUL ROMÂNIEI MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII, COMERŢULUI ŞI MEDIULUI DE AFACERI  Agenţia pentru Implementarea proiectelor şi Programelor.
SINDICATUL ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEŢUL HUNEDOARA
Problemele reglementării asociațiilor de asigurări în Ungaria
Ministerul Apelor și Pădurilor
TRANSACTIONAL BANKING
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
Modele de succes: Plăţile electronice în Noua Europă
Oleg VEREJAN, Preşedintele Asociaţiei de Actuariat din Moldova
COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
“Banca Profesiilor Liberale” -Solutii financiare pentru medici-
Tema 4. Tipurile de strategii ale întreprinderii.
Posibilităţi de garantare prin F.G.C.R.
PARTENERIATUL CU BCR IN CADRUL PROIECTELOR FINANTATE DIN FONDURI EUROPENE
Contractul de voluntariat
Ministerul Apelor și Pădurilor
Aspecte legale ale recuperarii creantelor de la populatie
MINISTERUL JUSTIŢIEI ŞI LIBERTĂŢILOR CETĂŢENEŞTI ROMÂNIA DIRECŢIA DE PROBAŢIUNE “Prezentarea experienţei României în dezvoltarea sistemului naţional de.
Susţinerea reformării Sistemului Instituţiilor Penitenciare şi a Reformei Penale în Republica Moldova (2011)
Constituirea Biroului de Credit
UNIUNEA NAŢIONALĂ A ORGANISMELOR
CONFERINŢA ECONOMICĂ NAŢIONALĂ
Relațiile de muncă se schimbă. Cât de repede se schimbă legislația?
Rolul procurorului în sistemul de justiţie penală
PENSIILE PRIVATE, START 2007! IN PIATA FONDURILOR DE PENSII
Transcriere de prezentare:

BIRIŞ GORAN SCPA, PARTENER PRINCIPAL 2010 - APLICAREA MEDIERII ÎN RELAŢIA CU SISTEMUL BANCAR INSTITUTUL BANCAR ROMÂN Soluţionarea extrajudiciară a diferendelor dintre consumatori şi furnizorii de servicii financiar-bancare Discuţie despre necesitatea unui ombudsman în sectorul financiar din România BIRIŞ GORAN SCPA, PARTENER PRINCIPAL ANA BIRCHALL, AVOCAT, LL.M. , PH.D. COORDONATOR, DEPARTAMENTUL DE INSOLVENŢĂ ŞI REORGANIZARE JUDICIARĂ BUCUREŞTI, ROMÂNIA 28 IUNIE 2010 Biriş Goran SCPA 77 Emanoil Porumbaru Street, RO-011424, Bucharest T +40 21 260 07 10, F +40 21 260 07 20 www.birisgoran.ro

ROLUL ŞI AVANTAJELE ADR (ALTERNATIVE DISPUTE RESOLUTION) Alternative Dispute Resolution – Soluţionarea diferendelor în afara instanţelor de judecată: Mediere, conciliere – soluţionarea facultativă a diferendelor prin intermediul concilierii organizate şi conduse de către mediatori autorizaţi, potrivit legii Arbitraj – soluţionarea obligatorie a diferendelor prin judecata unei terţe părţi, arbitru – procedură quasi-judiciară Ombudsman – soluţionarea obligatorie sau facultativă a plângerilor înaintate de consumatori într-un anumit domeniu, de către o autoritate independentă, stabilită prin lege sau acordul operatorilor economici

ROLUL ŞI AVANTAJELE ADR (ALTERNATIVE DISPUTE RESOLUTION) (CONT.) Avantajele solutionării alternative a diferendelor (în special prin mediere/ombudsman): ieftină (costul unui proces judiciar în România este de cca. 20% din suma pretinsă de consumator) eficienţă (durata unei proceduri judiciare în prima instanţă în România poate ajunge la cca. 18 luni) întăreşte încrederea consumatorilor în sistemul financiar-bancar încurajează consumul şi cumpărarea de produse transfrontaliere degrevează aparatul judiciar de procese relativ minore apară interesele consumatorilor (costul şi durata unui proces judiciar descurajează realizarea drepturilor în instanţă)

MEDIATORUL: PROFESIE INDEPENDENTĂ Medierea conform Legii 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator: Activitate de interes public; Modalitate facultativă de soluţionare a disputelor pe cale amiabilă; Ajungerea la soluţii reciproc convenabile, eficiente şi durabile; Părţile recurg la mediere în mod voluntar; Are la bază încheierea unui contract de mediere cu un mediator autorizat Compromisul sau înţelegerea în urma medierii se manifestă prin încheierea unui contract, iar nu prin luarea unei decizii obligatorii pentru părţi; Contractul devine executoriu doar după pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti; Părţile pot renunţa la mediere oricând, în orice fază a procedurii de mediere; Organele judiciare şi arbitrale trebuie să informeze părţile cu privire la posibilitatea şi avantajele medierii

MEDIATORUL: PROFESIE INDEPENDENTĂ (CONT.) Profesia de mediator: Profesie distinctă, independentă; Se bazează pe neutralitate, imparţialitate, confidenţialitate Consiliul de Mediere (www.cmediere.ro) – organism autonom de interes public, autoritate naţională de reglementare în domeniul medierii; Definitivarea şi publicarea tabloului de mediatori – 2008 – cca. 1300 de mediatori înscrişi în tabloul mediatorilor autorizaţi; 31 de asociaţii ale mediatorilor înscrise in Registrul Naţional al Asociaţiilor Mediatorilor din România, având cca. 600 de membri Disputa neproductivă în jurul categoriei ad-hoc a „mediatorilor bancari”; Iniţiativă productivă: lansarea unei reviste de specialitate (www.revistademediere.ro) şi a unui ghid de bune practici

MEDIATORUL: PROFESIE INDEPENDENTĂ (CONT.) Activitate: Cazuri mediate: Uniunea Naţională a Mediatorilor din România menţionează „în total, câteva mii de cazuri”, până în momentul actual; Valoarea cazurilor mediate este necunoscută În ansamblu, lipsa unui sistem unitar, care să fie sprijinit de bănci şi alţi operatori importanţi de pe piaţă conduce la ineficienţa ADR-ului în acest moment, în sectorul financiar-bancar

UNIUNEA EUROPEANĂ. FIN-NET Recomandările Comisiei Europene 98/257/EC din 30 martie 1998 şi 2001/310/EC din 4 aprilie 2001. CE prescrie 7 principii pe care fiecare organism ADR ar trebui să le respecte în oricare din Statele Membre: independenţă, transparenţă, contradictorialitate, eficienţă, legalitate, libertate, dreptul la reprezentare Statele Membre ale Uniunii Europene notifică Comisiei Europene organismele extrajudiciare naţionale care îndeplinesc cel puţin criteriile minime stabilite în cele două recomandări. România a notificat un singur organism ADR ( i.e., ANCOM) Comisia Europeană a lansat un document consultativ în decembrie 2008 (http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/docs/adr/adr_consultation_en.pdf), privind soluţionarea disputelor din sectorul financiar prin scheme ADR.

UNIUNEA EUROPEANĂ. FIN-NET (CONT.) Răspunsurile primite de la autorităţi, asociaţii ale consumatorilor şi operatori economici au fost rezumate de comisie şi publicate în septembrie 2009 (http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/docs/redress/consultation_summary_en.pdf). În principiu: Este încurajată extinderea FIN-NET (reţeaua europeana de scheme ADR) Se susţine intervenţia activă a Comisiei în încurajarea înfiinţării schemelor ADR şi a aderării la memorandum-ul FIN-NET S-a punctat obligativitatea operatorilor economici de a adera la scheme ADR România nu a comentat documentul consultativ Directiva 2008/52/EC privind medierea în domeniul civil şi comercial (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2004:0718:FIN:EN:PDF) Rol activ al European Consumer Centre (http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm)

ROMÂNIA: STADIUL ACTUAL O singura schemă ADR a fost notificată Comisiei Europene: Autoritatea Naţională pentru Reglementare şi Administrare în Comunicaţii (ANCOM), care soluţionează diferende în sectorul comunicaţiilor electronice (www.ancom.org.ro) România nu este membră FIN-NET (http://ec.europa.eu/internal_market/fin-net/members_en.htm) Nu există date sau statistici disponibile cu privire la domeniile în care există ADR, acoperirea geografică, sursele de finanţare pentru schemele ADR, numărul de cazuri soluţionate sau eventuale proceduri de soluţionare colectivă a plângerilor (ANPC ar fi raportat de pildă peste 5000 de plângeri cu privire la serviciile financiare în primele 3 luni ale anului 2008; în prezent, numărul a crescut cu siguranţă, dată fiind şi recesiunea economică) Gradul de conştientizare a drepturilor consumatorilor: creşterea numărului de plângeri înaintate de către consumatori. Necesitatea soluţionării eficiente şi rapide a acestora

ROMÂNIA: STADIUL ACTUAL (CONT.) Există abordări şi soluţii diferite în domeniul bancar, al valorilor mobiliare şi al asigurărilor. Sectoarele asigurări, valori mobiliare şi pensii private beneficiază de sisteme arbitrale proprii, însă acestea sunt în principiu destinate soluţionării disputelor dintre furnizorii de servicii, nu dintre aceştia şi consumatori Nu există un studiu definitiv cu privire la beneficii şi costuri pentru eventuala punere în practică a unui sistem ADR în sectorul bancar sau, în întregime, în sectorul financiar Nu există instanţe sau proceduri speciale, mai rapide, pentru plângeri înaintate de consumatori (aşa-numitele small courts) Legea 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator a devenit cu greu funcţională, profesia de mediator şi funcţia benefică a medierii încă necesită cunoaştere din partea consumatorilor, iar aplicarea acesteia nu este îndeajuns de monitorizată

ROMÂNIA: STADIUL ACTUAL (CONT.) Medierea, deşi un mecanism salutar din perspectiva punerii în practică a unui sistem ADR, pare să nu reprezinte o soluţie în sine pentru rezolvarea plângerilor din sectorul financiar în afara instanţelor de judecată Înfiinţarea unui program ADR cu implicarea ANPC-ului, industriei financiar-bancare şi Consiliului de mediere este în continuare, în ciuda recomandărilor UE şi altor studii, în stadiu de discuţie

ROMÂNIA: STADIUL ACTUAL (CONT.) Un număr de studii şi rapoarte ale UE, Băncii Mondiale şi Centrului European al Consumatorilor analizează eforturile României cu punerea în practică a unor sisteme ADR, inclusiv în sectorul financiar: Studiu comandat de Comisia Europeană (Study on the use of Alternative Dispute Resolution in the European Union, 16 octombrie 2009) (http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/adr_study.pdf) Studiu efectuat de Centrul European al Consumatorilor (The Necessity of Alternative Dispute Resolution Systems in Romania, 14 mai 2009) (http://www.eccromania.ro/publicatii/report-of-the-the-necessity-of-alternative-dispute/at_download/file) Studiu efectuat de World Bank (Romania: Diagnostic Review of Consumer Protection and Financial Literacy, iulie 2009) (http://siteresources.worldbank.org/ROMANIAEXTN/Resources/RO_-_CPFL_Vol_I_31Jul09.pdf)

ROMÂNIA: STADIUL ACTUAL (CONT.) Recomandările făcute în studii şi rapoarte sunt numeroase, în principiu: monitorizarea şi colectarea organizată, unitară şi disciplinată a datelor statistice, baza unor eventuale politici şi reglementări înfiinţarea unui ombudsman sau instituţie de mediere a disputelor pre-litigioase, cel puţin în domeniul bancar

MEDIEREA ÎN SISTEMUL BANCAR: NECESITATE SAU OPORTUNITATE? Medierea: facultativă şi rezultat contestabil în instanţă: sistemul bancar necesită mai mult decât atât? Necesitatea sau oportunitatea înfiinţării unui sistem ADR unitar, cel puţin la nivelul băncilor? ombudsman bancar mediere combinaţie? Numărul mare de plângeri în legătură cu prestarea serviciilor financiare (posibil, peste 30000 în 2010) ar indica necesitatea unui sistem alternativ

MEDIEREA ÎN SISTEMUL BANCAR: NECESITATE SAU OPORTUNITATE? (CONT.) Impărţirea costurilor unui sistem ADR. Statul ar trebui să participe? Avantajele şi necesitatea unui sistem ADR – studiu de fezabilitate definitiv Campanie de informare a publicului consumator Asigurarea imparţialităţii prin implicarea mediatorilor şi a Consiliului de mediere Conlucrare între bănci şi mediatori Necesitatea specializării mediatorilor în domeniul bancar, fără a se crea o categorie distinctă în cadrul profesiei

PROVOCĂRI Soluţii juridice de organizare şi funcţionare a unui ombudsman bancar, cu implicarea Consiliului de mediere: Asociaţie independentă? Organism înfiinţat prin lege? Contract încheiat cu asociaţiile mediatorilor?

PROVOCĂRI (CONT.) Ce ar presupune un sistem ADR de ombudsman bancar? Crearea unui cadru specific de soluţionare a plângerilor: redactarea şi aplicarea unui cod specific Împărţirea costurilor de înfiinţare şi operare a sistemului ADR Costul soluţionării diferendelor pentru consumatori Soluţiile sistemului ADR: obligatorii sau nu pentru părţi? Cel puţin pentru furnizorii de servicii financiar-bancare? Diminuarea implicării notarilor publici şi a instanţelor de judecată, decizia ombudsman-ul fiind obligatorie/prevalând

PROVOCĂRI (CONT.) Este necesară modificarea legii privind medierea? Este necesară o nouă lege? Implicarea ANPC? Cum? Funcţionarea ombudsman-ului ar trebui să se facă în conformitate cu legea medierii România ar trebui să devină membră a FIN-NET?

Biriş Goran SCPA Ana Birchall abirchall@birisgoran.ro Tel: + 40 21 260 07 10 Fax: + 40 21 260 07 20 www.birisgoran.ro