INTEROPERABILITATE prin Guvernarea Electronica

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Registrul Potentialilor Contractori (RPC)
Advertisements

Conferința „Fundamentarea politicilor publice de investiţii în contextul modernizării administraţiei publice” Conferinţa de final a proiectului.
Sistemul de pensii facultative - oportunitati si provocari 2008
Educație financiară Internet banking.
Publicitatea in cadrul societatii S.C.CLADI S.R.L
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
SUB LUPA COFACE INTERCREDIT
GoPro.net Managementul proceselor de business si al documentelor aferente Integrator: CG&GC IT SA Partener: GoPro Ltd. Islanda 12 Aprilie 2005.
Business Information Systems
Competența face diferența!
Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
„Cum facem sa nu ni se intample noua?...“!
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
FURNIZOR INTEGRAT DE ENERGIE SI RESURSE ENERGETICE
Aurel Netin, Secretar de stat
Finanţarea IMM-urilor prin cardurile de plată
INFRASTRUCTURA DE ACCEPTARE A CARDURILOR 2006 SUB SEMNUL EMV!
Percepţia mediului de afaceri asupra economiei Raport de cercetare Pregătit pentru Camera de Comerţ şi Industrie a României Martie 2015 Studiu desfăşurat.
MODULUL III: NOILE TEHNOLOGII SI OPTIMIZAREA LOR IN EDUCATIE
Provocari si oportunitati in industria platilor
Banca Tiriac - Servicii la dispozitia detinatorilor de carduri si comerciantilor 1. Sistemul de plata al obligatiilor bugetare locale prin intermediul.
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Moneasa, 7-9 iunie.
Eveniment de lansare proiect Activitati si rezultate
Cine este Agricover AGRI-BUSINESS AGRI-FINANCE
Curs 4: Arhitectura unei Intreprinderi Digitale
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
Gala “Doamne în Energie”
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Mamaia,
Evolutia Pietei Leasingului Imobiliar in Romania si CEE
3D Secure Un standard care s-a impus cu autoritate în România,
Prof. univ. dr. DORIN MITRUŢ
Riscuri operationale - definitie
PRIVATIZARE PRIN PIATA DE CAPITAL
Creşte performanţa organizaţiei tale - Strategii eLearning -
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Băile Felix,
Servicii de Comert Electronic
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
DE CE OUTSOURCING? DE CE INFORM LYKOS?.
Conferinta internationala “Intarirea Legitimitatii”
Dematerializarea documentelor administraţiei publice
Perspectivele implementarii SEPA in Romania
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
Operaţiunile cu instrumente de plată electronică în România
Business Information Systems
  GUVERNUL ROMÂNIEI MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII, COMERŢULUI ŞI MEDIULUI DE AFACERI  Agenţia pentru Implementarea proiectelor şi Programelor.
Status EUGA in cifre Ce reprezinta EUGA?
Reinventing Public Administration Processes
concepte si instrumente de lucru e-Learning si software educational
EVOLUTIA SI IMPORTANTA CARDULUI DE CREDIT
MĂSURI DE INFORMARE ŞI PUBLICITATE
TRANSACTIONAL BANKING
Solutii informatice integrate pentru sectorul auto
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
prin Banca Transilvania
Formularul 394 “Declaraţie informativă
Centrul Istoric plan de management Seminar:
Apa Prod S.A. Deva Calitatea rezidă în oameni și în managementul pe care ei îl fac. *** Sistemul Integrat de Management Calitate – Mediu – SSM.
Modele de succes: Plăţile electronice în Noua Europă
PREZENT! Stimularea participării la formarea continuă a angajatilor aflati în situatie de risc pe piata muncii – informare, constientizare si acces la.
COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
Tema 4. Tipurile de strategii ale întreprinderii.
PARTENERIATUL CU BCR IN CADRUL PROIECTELOR FINANTATE DIN FONDURI EUROPENE
Administrația publică - pe drumul digitalizării
Radu Enache, Director General HP România 11/07/2011
“STUDIU SATISFACTIE CLIENTI”
Cod SIPOCA 109 Închidere proiect:
Plata cu card online Rolul integratorului de eCommerce
CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE PRAHOVA in calitate de Partener al evenimentului organizat de DoingBusiness.ro, are placerea sa va invite la “Business Evolution.
E-Sign Romania Solutii de securitate.
Transcriere de prezentare:

INTEROPERABILITATE prin Guvernarea Electronica Mihai IORDACHE Public Sector Manager

AGENDĂ Interoperabilitate Guvernarea electronică Presiuni pentru trecerea la Guvernarea Electronică Actori şi interacţiuni Guvernarea electronică – etape De ce este necesară? Government Gateway Poziţionare Arhitectură Beneficii Adăugarea de noi servicii Direcţii viitoare Agenda Prezentarea este organizata in 4 mari subiecte care decurg in mod logic unul din altul. Astfel va voi prezenta conceptul de interoperabilitate care la randul sau il va introduce pe cel de guvernare electronica, iar acesta pe cel de GG. In final va voi expune viziunea Softwin privind directiile dezirabile si posibile de evolutie a acestui din urma domeniu la nivelul tarii noastre.

Este necesară în contextul guvernării electronice ? Interoperabilitate Este necesară în contextul guvernării electronice ? Deficienţe ale unei administraţii publice: Lipsă de transparenţă în administraţia publică Birocraţie, ineficienţă, timp pierdut pentru cetăţeni Costuri generale excesive Acces limitat la servicii În plus, sistemele informatice existente: Sunt disparate, non-interactive şi cu grad scăzut de integrare Suferă de duplicare şi reinventare O soluţie posibilă: implementarea conceptului de Guvernare Electronică (Administraţie Electronică) Interoperabilitate Putem defini interoperabilitatea ca proprietatea sistemelor informatice de a schimba si utiliza date intre ele. Utilizarea la un nivel de eficienta maxima al acestor sisteme informatice, in conditiile in care numarul lor a crescut semnificativ in ultimii ani, presupune posibilitatea ca acestea sa comunice si sa schimbe date intre ele, adica sa fie interoperabile. De aceea, intrebarea daca interoperabilitatea este necesara in contextul administratiei publice este una retorica, de natura a sublinia caracterul imperativ al atingerii acestui deziderat. Interoperabilitatea poate fi insa obtinuta pe 2 cai: Prin construirea de sisteme interoperabile (o solutie destul de costisitoare) Prin adaptarea sistemelor existente in vederea unei integrari comune (solutie de preferat) Administratia publica din romania, si nu numai daca veni vorba, sufera de o serie de probleme care tind sa devina endemice. Aceste probleme sunt accentuate de faptul ca administratia publica este aflata in permanenta in atentia cetatenilor, este interfata dintre stat si cetatean: o parte dintre acestea sunt exemplificate pe slide si constau in…. Acestor probleme generale li se adauga si cele legate de infrastrucura informatica tipica unei administratii (locale sau centrale):…. Toate aceste probleme îşi găsesc rezolvarea prin implementarea conceptului de Guvernare Electronică; acesta integrează sistemele existente şi în plus impune o viziune şi o stragie de evoluare a serviciilor informatice.

Ce înseamnă Guvernarea Electronică? Înseamnă folosirea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor pentru a creşte eficienţa, eficacitatea, transparenţa şi responsabilitatea guvernării în interacţiunea cu: Cetăţenii Sectorul privat Angajaţii (sindicate) Alte instituţii guvernamentale Ce inseamna guvernarea electronica?

Presiuni pentru trecerea la Guvernarea Electronică Europene integrare, armonizare standardizare climat de încredere în e-guvernare Locale nevoia de eficienţă a guvernării reducerea birocraţiei, corupţiei marketizare nevoia de servicii îmbunătăţite şi noi descentralizarea deciziei control administrativ cererea cetăţenilor implicarea cetăţenilor transparenţa guvernării dezvoltare economică Presiuni pentru trecerea la Guvernare Electronica Practic aceste presiuni au dus in Romania la realizarea Sistemului Electronic National care foloseste ca si platforma de interoperabilitate platforma Government Gateway de la Microsoft

Sistemul Electronic National Sistemul Electronic National (SEN), este ansamblul unitar alcatuit din: Sistemul e-guvernare si Sistemul e-administratie Principii de baza care stau la baza functionarii SEN: Transparenta in furnizarea de informatii si servicii publice; Acces egal, nediscriminatoriu, la informatiile si serviciile publice; Eficienta utilizarii fondurilor publice; Garantarea protejarii secretului datelor cu caracter personal; Garantarea disponibilitatii informatiilor si a serviciilor publice. Sistemul Electronic National definire

Actori şi interacţiuni Guvernare către guvernare (G2G) Partajarea datelor între instituţiile publice Schimbare de informaţii Lupta împotriva infracţionalităţii G2G Guvernare către cetăţean (G2C) Plata taxelor Asigurare socială Căutare locuri de muncă Informare Buletin, paşaport Plăţi amenzi Guvernare Guvernare către sectorul privat (G2B) Achiziţii/vânzări publice Informare reglementări Plata taxelor Resurse umane Import şi export Cetăţeni Sectorul privat Actori si Interctiuni Exista 3 tipuri de actori principali implicati in guvernarea electronica si 6 tiputi de interactiuni care sustin complexitatea si completitudinea acestui concept. B2B Interacţiuni între reprezentanţii mediului de afacerii C2C Comunităţi B2C Facilităţi e-Commerce oferite de către guvern

Guvernarea Electronică - etape Îmbunătăţirea livrării serviciilor către clienţi devine VIZIUNEA CENTRALĂ Gradul de utilizare al serviciilor devine metrică de măsurare a succesului eGuvernare nu mai este o iniţiativă disparată este un serviciu naţional Integrarea tuturor canalelor de comunicare Schimbări la nivel organizational, de procese şi tehnologii între agenţtii Informare Interacţiune Tranzacţionare Redefinierea actului de guvernare: Rol şi Relaţionări Portaluri pentru tranzacţii Pachete de servicii Structură organizatorică transparentă Relaţionare şi colaborare între agenţii la diferite nivele guvernamentale Încredere mărită în serviciile care şi-au dovedit valoarea Serviciile către clienţi devin obiectivul principal Etapele de transformare ale guvernării electronice Dezvoltări de infrastructură (securitate şi certificări) Numărul agenţiilor interesate creşte Capabilităţi pentru tranzacţionare online Primele cooperari între agenţii Primele orientări pe client Preocupări pentru extinderea serviciilor Guvernare Electronica - etape Faza de informare in Romania Multe site-uri de prezentare ale instituţiilor statului: primării, Guvern, Parlament, ministere ş.a. Legislaţie, descărcare software, formulare Faza de interactiune + tranzactionare Portal Sistem Electronic Naţional: www.e-guvernare.ro Formulare online: http://formulare.e-guvernare.ro (180 formulare PDF) Legea semnăturii electronice Legea comerţului electronic Primele servicii de tranzacţionare ONLINE: Declaraţie CAS Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat Decont privind taxa pe valoarea adăugată Permise auto e-statistica Depunere bilanţ contabil Autorizaţii transport internaţional Sistem informatic integrat Viza on line Declaraţii vamale on line Informaţii publicate online Puţine servicii disponibile Puţine agenţii interesate Primele investiţii în infrastructura - crearea şi dezvoltare cadrului legislativ Declanşare Reformare

Avantaje ale guvernării electronice – dezvoltare economică Guvernarea eficientizată prin reforma proceselor vechi - informatizate prin reducerea graniţelor interdepartamentale prin centralizarea, unificarea şi exploatarea datelor (stocate digital) prin îmbunătăţirea relaţiei cu sectorul privat (achiziţii, vânzări publice) se cunosc mai bine nevoile cetăţenilor birocraţie mai puţină Cetăţeni mulţumiţi şi informaţi au acces facil şi direct la informaţia publică participă la actul guvernării primesc servicii îmbunătăţite primesc servicii noi au acces facil la serviciile publice birocraţie şi corupţie mai puţină transparenţă a guvernării Sector privat mai productiv prin acces facil şi direct la informaţia publică prin reducerea costurilor de informare prin reducerea costurilor privind plata taxelor şi impozitelor, înfiinţarea de companii, alte proceduri şi documente cerute de lege prin creşterea concurenţei şi transparenţei în relaţiile de afaceri cu administraţia publică birocraţie şi corupţie mai puţină Avantaje ale guvernarii electronice Transparenta- procedurile sunt unitare, nu mai sunt alterate de functionarii publici prin aplicare discriminatorie; toata lumea ce fol sistemul este tratata la fel Reducerea costurilor afacerilor prin automatizare si simplificarea operatiunilor care pâna acum se realizau manual – consumatoare de timp/resurse Deschide calea initiativelor guvernamentale referitoare la eficienta si transparenta actului de guvernare; sunt 2 feluri de initiatite (unele care aduc facilitati noi online – vot electronic) si altele ca re consolideaza serviciile existente (smart-carduri) – ex: adoptarea serviciilor securizate pe baza de smart-carduri, organizarea de referendum-uri on-line (vot electronic) Beneficiile se adreseaza atat mediului de afaceri si cetatenilor (Reducerea costurilor şi a timpului utilizat pentru interacţiunea cu administraţia publică; Reducerea erorilor administrative; Reducerea tarifelor pentru licenţe şi permise; taxe mai mici;imbunatatirea serviciilor primite) Beneficii pentru guvern: costuri mai mici de tranzactionare, sincronizarea diferitelor sisteme folosite in institutiile publice, crestera transparentei si a operativitatii, reducerea birocratiei si a coruptiei)

‘’Middleware’’ (Gateway) Guvernamental Condiţii necesare implementării sistemului de Guvernare Electronică Adoptarea standardelor de interoperabilitate (tehnologice şi de reprezentare a datelor) Dezvoltarea şi menţinerea unui catalog central pentru meta-informaţii Definirea unui plan guvernamental pe 3-5 ani Dezvoltarea şi lansarea serviciilor electronice Integrarea serviciilor prin utilizarea unui ‘’middleware’’ guvernamental – Government Gateway (GG) Guvernare Catalog Central ‘’Middleware’’ (Gateway) Guvernamental Conditii necesare implementarii sistemului de guvernare electronica 1) Standarde – fara aceste standarde nu avem interoperabilitate (XML – standard de integrare/agragare date, HTTP –standard de transmisie date, Standarde de securitate =certificate digitale bazate pe algoritmi consacrati) 2) Catalogul central de meta-informatii = Central Directory care contine numai scheme XML nu si date. (exemple: CAEN, CODUL unic al profesiilor din Romania, etc). Partial facut prin formularele administrative. 3) Realizarea unui parteneriat strategic care sa asigure succesul implementarii planului 3. (care sa includa: Guvernul, companii IT&C private de prestigiu , institutiile administratiei plublice (centrale si locale) 4) Avem fundatia si apoi incepem sa constuim pe ea. 5) Astfel se asigura interfatarea intre toti actorii Cetăţeni Sectorul privat

Poziţionarea Gateway-ului Portaluri publice Utilizatori publici Utilizatori comerciali Site-uri WEB, Portal, Aplicatii, etc. Government Gateway Pozitionare Gateway Instantiere concreta a slide anterior despre ce inseamna GG Avem actorii (cetateni, business si guvern) Administraţia Publică locală Intranet Guvernamental Securizat Ministerul Finanţelor Publice

Scenariu de implementare www.e-guvernare.ro SID Government Gateway Infrastructură GG Scenariu de Implementare O instantiere a etapelor initierii guvernarii electronice. Avem institutii care isi fac publica prezenta pe internet prin site-uri proprii. Apoi acestea sunt integrate intr-un portal comun (ca singur punct de acces) pt a integra o parte din serviciile puse la dispozitie de institutiile respective. In faza 3, GG adauga dimensiunea interactiva a e-guvernarii prin posibilitatea efectuarii tranzactiilor. SID-urile sunt niste servere propriu zise instalate la furnizorii de servicii reprezentand interfata acestora cu gateway-ul. SID - Server de integrare departamentală

Arhitectura soluţiei Utilizatori Government Gateway Instituţii Portal Trimitere document Autentificare şi autorizare Internet Motor de Tranzacţii (MT) Motor de Inregistrare si Control al Accesului Government Gateway Autorizare tranzacţie Interfata catre SID Trimitere document Arhitectura Solutiei Sunt cele 3 componente ale sistemului privite dpv al unui sistem de eguvernare:utilizatorii, partea de GG care include portalul si gateway-ul si sistemele informatice ale furnizorilor de servicii. Pas 1: prin certificatul digital se realizeaza identificarea utilizatorului de catre sistem (e un modul separat in gateway care se ocupa de partea de securitate) Pas 2: odata identificat, utilizatorul transmite documentele dorite (se realizeaza prin motorul de tranzactii care realizeaza rutarea catre destinatari). Acest motor garanteaza livrarea documentelor la destinatari (furnizori de servicii) Pas 3: o autorizare interna a tranzactiei ca utilizatorul are dreptul de a face acea operatiune (un nivel suplimentar de securitate) Pt flexibilitate GG e bazat pe interfete si standarde, existand interfate inclusiv catre serverele de integrare departamentala In final se poate primi si un raspuns de la sistemul backend. Instituţii (sisteme back-end)

Adaptor la nivelul furnizorului de servicii Integrarea serviciilor Adaptor la nivelul furnizorului de servicii Fiecare sistem se supune aceloraşi reguli de interfaţare Dezvoltare numai la nivelul furnizorului Punct de acces comun X A X B Gateway X C Integrarea Serviciilor Slide-ul concretizeaza arhitectura de interoperabilitate a sistemului bazat pe GG. In prima faza sunt serviciile ce se doresc a fi integrate. Fiecare furnizor de servicii isis adapteaza sistemele informatice conform cu interfetelle gateway-ului a.i. vor arata toti la fel pt gateway. Adaptarea unui serviciu nou presupune dezvoltarea numai a componentelor specifice folosindu-se o baza comuna pentru integrare – interfete/standarde Adaptor la nivelul …- alternativ s-ar putea adopta realizarea adaptarii la niv gateway-ului, care ar necesita adaugarea de noi module cu fiecare serviciu integrat. Dezavantaj principal: se fac modificari in GG pt fiecare nou serviciu (acest gen de extindere nu e de preferat) X D

Traseul mesajelor dinspre GG spre furnizorul de servicii Confirmare trimisa catre GG Răspuns trimis de SID către GG <XML> <RES> Gateway SID <ACK> <XML> SID trimite mesaj către furnizor Sistemul furnizorului trimite raspunsul catre SID Mesaj XML trimis la SID Traseul mesajelor dinspre GG spre furnizorul de servicii <RES> Back-end System Raspunsul poate fi sincron, asincron sau poate lipsi

Realizarea unui nou serviciu(1) I. Realizarea serviciului Dezvoltare “in-house” de către instituţiile publice sau alţi furnizori de servicii: adaptarea unui sistem existent (sistemul back-end) dezvoltarea unui sistem nou alinierea la standardele de interoperabilitate impuse de GG Achiziţionarea de la furnizorii de soluţii informatice definirea cerinţelor pentru serviciu includerea în caietele de sarcini ca şi specificaţii tehnice a standardelelor de interoperabilitate impuse de GG II. Integrarea serviciului cu Government Gateway III. Publicarea, lansarea în exploatare, mentenanţa serviciului Realizarea unui nou serviciu(1)

Dezvoltare, integrare (configurare), publicare Realizarea unui nou serviciu(2) Dezvoltare, integrare (configurare), publicare Realizarea unui nou serviciu 2 Arhitectura generală a unei soluţii tip Government Gateway are în centru un nod de procesare responsabil pentru implementarea şi expunerea funcţiilor sistemului. Acest nod central expune utilizatorilor finali serviciile prin intermediul unui portal web şi se interfaţează cu furnizorii de servicii printr-o componentă locală fiecărui furnizor Serverul de Integrare Departamentală (SID). Plasarea în centrul sistemului a acestui nod şi izolarea diferitelor componente prin interfeţe bine stabilite asigură intedependenţa sistemului de tipul şi numărul serviciilor expuse. Acest fapt este un factor important care ofera stabilitate, scalabilitate şi securitate având marele avantaj de a reduce impactul asupra sistemului la adăugarea de noi servicii – dezvoltările noi se efectuează numai la nivelul sistemelor informatice ale furnizorilor de servicii. Definirea de interfeţe şi utilizarea standarde tehnologice sunt două concepte cheie care stau la baza arhitecturii. Aceste interfeţe şi standarde sunt reglementate legal printr-o lege publică fapt care oferă sistemului o fundaţie solidă in vederea extinderii pe scară largă a acestuia. La niv serverului WEB se realizeaza interfata pt noul serviciu. La niv GG si SID se realizeaza numai configurare si dezvoltarea servicului se face la niv sistemului back end. Dezvoltarea e la interfete (extreme), mijlocul (core-ul gateway-ului) nu se schimba. Interfata publica WEB nu face parte propriu zis din GG. Poate fi privit ca o aplicatie care acceseaza GG.

Beneficiile Government Gateway Ascunde complexitatea mecanismului guvernamental Identitate unică pentru fiecare utilizator faţă de toate serviciile Punct de acces unic pentru utilizatori Noile servicii vor deveni disponibile mai repede Interfaţă standard între furnizorii de servicii şi Guvern Nod central, securizat şi partajat, utilizat de toţi furnizorii de servicii Costuri reduse Toate acestea se obţin prin utilizarea unei infrastructuri comune (Government Gateway) care implementează facilităţile necesare. Beneficiile Government Gateway Noile servicii electronice vor deveni mai repede disponibile tuturor utilizatorilor deoarece exista infrastructura (deployment centralizat, integrare standard) Interfata standard intre furnizori si Guvern, datorita implementarii interfetelor de interoperabilitate Fiecare utilizator are o identitate unica fata de toate serviciile, datorita autentificarii securizate (certificat digital, eventual stocat pe smart-card) la nivelul Gateway-ului. Costuri reduse datorita utilizarii unei infrastructuri comune, scaderea timpilor de procesare, eliminarea redundantei, etc (sunt si pt utilizatori si pt guvern) Nod cental: garanteaza calitatea si securitatea serviciilor oferite; faciliteaza integrarea

Direcţii viitoare Creşterea numărului de servicii publice online Plăţi on-line, facturare electronică Creşterea numărului de instituţii ale administraţiei publice integrate în sistem Integrarea sistemelor GIS pentru gestiunea electronică a teritoriilor Penetrarea internetului in randul utilizatorilor serviciilor publice Extinderea infrastructurii IT pentru accesarea serviciilor electronice Creşterea interoperabilitatii între Administraţia Publica Centrala şi Administraţia Publica Locală prin intermediul GG

Direcţii viitoare Outcome: 2005 2006 2007 2008 Extinderea Pilotului “Mari Contribuabili” la nivel national Lansarea programului pilot “IMM” si “Cetateni” la nivel de Bucuresti si judetul Ilfov Lansare aliniere back-office-urilor din Ministere (infrastructura, aplicatii)- 2 ministere Lansare proiect eAdministratie la nivel Consilii Judetene (administratie locala) Initiative legislative pentru utilizarea eServicii in administratie Centrala si Locala- standard unic Extinderea Pilotului “IMM” si “Cetateni” la nivel national Proiect Pilot “Schimbul electronic de informatii” intre institutiile publice (5 ministere) Extindere proiect eAdministratie la jumatate din numarul de Consilii Judetene (administratie locala) Finalizarea alinierii back-office-uri la nivelul administratiei centrale Proiect pilot “Schimbul electronic de date” intre un minister si unitatile teritoriale Extinderea proiectului “Schimb electronic de informatii” la nivelul tuturor ministerelor la nivel central generalizarea proiectului eAdministratie in Romania Proiectele incepute in anii anteriori sint finalizate cu succes 2005 2006 2007 2008 Alinierea Romaniei la standardele eEurope si atingerea interoperabilitatii cu structurile Europene Imbunatatirea procesului de urmarire / procesare declaratii financiare Atingerea unui numar de 100 servicii on-line, si pozitionarea Romaniei pe un loc fruntas in CEE Atingerea unui standard ridicat de interoperabilitate in Administratia Centrala