Autori: Înv. Boian Aurelia Cornelia – Şcoala cu clasele I-IV Cetan

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Şcoala Gimnazială Nr. 7 "Sfânta Maria" Timişoara-România
Advertisements

Asociația copiilor întreprinzători TIME IS MONEY
Proiect strategic POSDRU/87/1.3/S/ 62339
Aboradrea curriculara a disciplinei Consiliere si Orientare invatamantul profesional de 3 ani SIMONA LUCA   Consilier școlar în cadrul CMBARE, la Colegiul.
Propunere dezbateri la nivelul sistemului de învățământ
Să citim pentru mileniul III
F.L.O.R.A Finding Love Of natuRe Again The Human Impact on FLORA in the 21st century
CONSTRUCTUVISMUL.
COMENIUS REGIO “4S-Say Short Simply Sport”
INSTRUCȚIUNEA PRIVIND MANAGEMENTUL TEMELOR PENTRU ACASĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR, GIMNAZIAL ȘI LICEAL V.TONU,șefa DÎHâncești.
Abordarea de tip integrat a conținuturilor învățării
CONSFĂTUIREA PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ENGLEZĂ
ZIUA PORŢILOR DESCHISE,
ŞCOALA GIMNAZIALĂ „MIHAI VITEAZUL”
CURS DE FORMARE Metode eficiente de învățare a fizicii
Campanie de informare a Reprezentanţei Comisiei Europene în România
Transmiterea veştilor proaste
Metode de predare a literaturii române axate pe tehnologia on-line
Parteneri: Colegiul Tehnic Dimitrie Leonida Colegiul Naţional Emil Racoviţă Şcoala Gimnazială Nr. 88 Școala Profesională Specială pentru Deficienți.
Muzica – este arta combinării notelor în succesiune şi simultan într-o
Materiale electrotehnice noi
Prezentare proiect ”TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!” Proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul.
PROIECTUL Profesor: Babusca Tatiana
Titlul proiectului: Integrarea instrumentelor IT în predare – calea de a aduce elevii înapoi la şcoală Programul Erasmus+ Acţiunea Cheie 1 – Proiect.
Metodologia elaborării proiectelor de intervenţie
REFLECȚIA PEDAGOGICĂ Cunoașterea în afara reflecției e greu de imaginat, deoarece actul cunoașterii nu poate fi descris doar ca informație privită izolat.
Propunere dezbateri la nivelul sistemului de învățământ
PROGRAM DE FORMARE ACADEMICA I.
PROIECT-CONCURS LA NIVEL DE ȘCOALĂ
Nu este o lecție de istorie
Testul docimologic Conf. dr. Florin Frumos
PROIECTUL « EDUCAŢIA PENTRU INFORMAŢIE ÎN MEDIUL RURAL DEFAVORIZAT”
ÎMPREUNĂ PENTRU PACE Proiect educațional.
PROIECTUL EDUCAŢIONAL
STRATEGII DE STIMULARE A GÂNDIRII CRITICE LA PREȘCOLARI
Profilul psihologic-pilonul planificării şi dezvoltării carierei elevului PROF. PĂTRĂŞCOIU ANA-MARIA, ŞCOALA CONSTANTIN SĂVOIU; TG-JIU; GORJ.
Prioritățile MECC privind dezvoltarea curriculară în învățămîntul general Valentin CRUDU, șef Direcție Învățământ general.
Invatarea centrata pe elev
LICEUL TEORETIC ,,LUCIAN BLAGA” CLUJ-NAPOCA Raportul Comisiei de Evaluare şi Asigurare a Calităţii AN ŞCOLAR
STRATEGIE PRIVIND EDUCAȚIA ȘI FORMAREA PROFESIONALĂ (Draft document) Perioada de programare Reuniunea Comitetului Consultativ Tematic Educație.
RAPORT DE ANALIZĂ CEAC SEM. I.
UNIVERSITATEA DE STAT DIN MOLDOVA Facultatea de ……………..
Exploratori în lumea emoțiilor
“Educatie cu responsabilitate si oportunitate de dezvoltare pentru copii si tinerii romi din Homorod, judetul Brasov –EROD” Proiect finanţat cu sprijinul.
ÎNVĂŢĂMÎNTUL PREŞCOLAR ÎN ERA DIGITALĂ
Înţelege diabetul, preia controlul!
Programe de studii liceale și de formare profesională
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
Proiect co-finanţat din Fondul Social European
METODA PROIECTULUI.
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
Cadrul normativ privind organizarea
AGRESIVITATEA ȘI JOCUL PE CALCULATOR
Elemente de noutate ale programei Şcolare pentru disciplina
METODE INTERACTIVE DE GRUP
Inspecţia şcolară Inspecţia şcolară reprezintă un ansamblu de acţiuni care urmăresc îndrumarea, controlul şi evaluarea activităţii desfăşurate de cadrele.
COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
CURRICULUMUL ROMÂNESC PENTRU EDUCAŢIE TIMPURIE - un curriculum dinamic-evolutiv, prin preluare, adăugare și adaptare la noile contexte -
Impactul pedagogiei digitale asupra elevilor-avantaje și dezavantaje
Scoala Gimnaziala “Alexandru Ivasiuc” REZULTATE EVALUARE NATIONALA
Contractul de voluntariat
● Anul şcolar are 35 de săptămâni de cursuri, din care:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
Structura anului şcolar aprobată prin OMEN nr. 3191/2019
● Anul şcolar are 35 de săptămâni de cursuri, din care:
LICEUL TEORETIC ,,LUCIAN BLAGA” CLUJ – NAPOCA RAPORTUL COMISIEI INTERNE DE EVALUARE ŞI ASIGURARE A CALITĂŢII ANUL ŞCOLAR 2010 – 2011.
PORTOFOLIUL PROFESORULUI METODIST
Metodologia elaborării proiectelor de intervenţie
CONSFĂTUIRILE NAŢIONALE ALE INSPECTORILOR ȘCOLARI PENTRU LIMBI MODERNE
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Transcriere de prezentare:

ABORDAREA INTEGRATĂ ÎN ÎNVĂŢAREA ŞTIINŢELOR NATURII – rezumatul lucrării Autori: Înv. Boian Aurelia Cornelia – Şcoala cu clasele I-IV Cetan Instit. Boian Mircea Vasile – Şcoala cu clasele I-IV Valea Groşilor

MOTTO: ,, Toate fazele educaţiei converg spre acelaşi ideal de om: omul ca zidar sau ca agricultor are aceeaşi valoare ca omul în calitate de medic sau de înalt funcţionar şi fiecare om trebuie să-şi aibă locul în grupul său şi în societatea oamenilor. Nici o fază a educaţiei nu este ultima, fiecare îşi are raţiunea sa de a fi, dar ca etapă spre o realizare mai profundă a omului care se educă şi nu ca ţintă finală.” L. D’Hainaut, ,,Interdisciplinaritate şi integrare”

Conceptul de integrare La nivel curricular, integrarea înseamnă stabilirea de relaţii clare între cunoştinţele, capacităţile, competenţele, atitudinile şi valorile care aparţin unor discipline şcolare distincte.

Organizarea integrată a conţinuturilor Literatura de specialitate oferă trei modele de integrare: modelul interdisciplinar modelul transdisciplinar modelul pluridisciplinar sau multidisciplinar

Dimensiunile abordării integrate integrarea orizontală – reuneşte într-un ansamblu coerent două sau mai multe obiecte de studiu, aparţinând unor arii curriculare diferite; integrarea verticală – reuneşte două sau mai multe obiecte de studiu din aceeaşi arie curriculară.

clasificarea/gruparea, aplicarea unor metode specifice; În cadrul disciplinei Ştiinţe ale naturii, procesul de cunoaştere ştiinţifică presupune: observarea; clasificarea/gruparea, aplicarea unor metode specifice; efectuarea unor analize cantitative şi calitative; generalizarea, extinderea proprietăţilor observate asupra unei categorii mai largi; gândirea şi regândirea întregului ansamblu.

În predarea ştiinţelor este important să se ţină seama de următoarele aspecte: învăţarea nu este neapărat un rezultat al unui proces de predare; ceea ce elevul învaţă depinde de ideile lui preexistente; de obicei, evoluţia învăţării se face de la concret la abstract; o învăţare eficientă este aceea care implică o acţiune practică, conexiune şi verificare; speranţele şi perspectiva afectează performanţele învăţării; activitatea de învăţare depăşeşte timpul petrecut în şcoală.

Predarea ştiinţelor presupune cu necesitate: transmiterea unui model de gândire specific; reflectarea valorilor ştiinţifice; stimularea curiozităţii şi eliminarea plictiselii; continuarea învăţării în afara şcolii.

Pentru a realiza în clasă o învăţare eficientă la ştiinţe, învăţătorul ar trebui: să se bazeze pe speranţa elevului de a avea succes; să recurgă la activitatea în grupuri; să se sprijine pe curiozitatea şi creativitatea elevilor, pe promovarea discuţiilor şi a întrebărilor; să angajeze elevii în activităţi practice; să frâneze utilizarea memorării excesive; să dea o perspectivă istorică; să creeze ocazii de exersare a unei exprimări clare şi corecte; să folosească, pe cât posibil, exemplele din natură.

Caracteristici şi argumente ale activităţilor integrate: învăţarea devine un proiect personal al elevului, îndrumat, orientat, animat de către învăţător; învăţarea devine interesantă, stimulativă, semnificativă; la baza activităţii stă acţiunea practică, cu finalitate reală; elevii participă pe tot parcursul activităţilor desfăşurate; activităţile integrate sunt în opoziţie cu instruirea verbalistă şi livrescă; accentul cade pe activitatea de grup şi nu pe cea cu întreaga clasă;

Caracteristici şi argumente ale activităţilor integrate: le oferă elevilor posibilitatea de a se manifesta plenar în domeniile în care capacităţile lor sunt cele mai evidente; cultivă cooperarea şi nu competiţia; elevii se deprind cu strategia cercetării; învaţă să creeze situaţii, să emită ipoteze asupra cauzelor şi relaţiilor în curs de investigaţie, să estimeze rezultatele posibile, să mediteze asupra sarcinii date; sunt instrumente de apreciere prognostică deoarece arată măsura în care elevii prezintă sau nu anumite aptitudini şi au valoare diagnostică, fiind un bun prilej de testare şi de verificare a capacităţilor intelectuale şi a aptitudinilor creatoare ale acestora.

Caracteristici şi argumente ale activităţilor integrate: cadrul didactic trebuie să renunţe la stilul de lucru fragmentat, în care lecţiile se desfăşoară una după alta, cu distincţii clare între ele, ca şi cum nu ar face parte din acelaşi proces şi să adopte o temă de interes pentru elevi, care transcede graniţele diferitelor discipline, organizând cunoaşterea ca un tot unitar, închegat;

Caracteristici şi argumente ale activităţilor integrate: obiective ale mai multor discipline planificate în cursul săptămânii sunt atinse în cadrul unor scenarii/ activităţi zilnice care includ fragmente din disciplinele respective sub un singur generic. Unităţile de învăţare ale disciplinelor se topesc în cadrul conturat de temele activităţilor integrate.

Activitate interdisciplinară Clasa a IV-a Ştiinţe ale naturii Tema: Pădurea APLICAŢII Colecţionarea unor informaţii ştiinţifice despre pădure, apelând la surse variate (scrise, orale, vizuale, experimentale). Fişe de lucru pentru sistematizarea cunoştinţelor ştiinţifice despre pădure, după criterii date: - mediu de viaţă - importanţa - protejarea pădurii - proiecte, portofolii - etc.

Matematică - aplicaţii Măsurători utilizând unităţi şi instrumente de măsură pentru lungime (circumferinţa tulpinii unor copaci din pădure, înălţimea unor puieţi, dimensiunile frunzelor). Jocuri matematice cuprinzând date despre pădure. Măsurarea cu mijloace nestandard a cantităţilor de precipitaţii căzute în diferite zone ale pădurii. Rezolvarea unor probleme conţinând date despre pădure etc.

Literatura pentru copii - aplicaţii Selectarea unor texte literare în proză/ versuri având, ca tematică, pădurea. Realizarea unor colecţii de texte literare pentru copii, structurate pe tematici ca: ,,Pădurea şi omul”, ,,Pădurea şi anotimpurile” etc. Elaborarea unor eseuri simple, structurate sau libere, având ca temă- pădurea etc.

Geografie - aplicaţii Realizarea unui proiect pe tema ,,Mijloace de orientare în pădure”. Realizarea unui portofoliu structurat relevând specificul pădurii la câmpie, la deal, la munte. Realizarea unor referate, portofolii, fişe de lucru vizând flora şi fauna din pădurile din ţara noastră etc.

Educaţie civică - aplicaţii Cerc şcolar ,,Prietenii pădurii”. Concursuri tematice ,,Să fii bun cu pădurea” – discuţii, şezători, expoziţii, având ca obiectiv selectarea şi elaborarea unor mesaje vizând protecţia pădurii şi importanţa ei pentru om. Activităţi practice pentru întinerirea pădurii ,, Fiecare copil – un pom” etc.

Arte - aplicaţii Realizarea unor afişe /pliante pentru sărbătorirea ,,Zilelor pădurii”. Picturi reprezentând pădurea în diferite ipostaze. Lucrări plastice pe lemn. Reprezentarea prin mijloace plastice a unor descrieri vizând pădurea. Picturi realizate ca urmare a observării directe a pădurii. Concurs de desene: ,,Pădurea în ochi de copil”. Cântece despre pădure şi despre vieţuitoarele pădurii.

Educaţie fizică - aplicaţii Drumeţii, expediţii, excursii turistice la pădure sau de cercetare a pădurii. Jocuri sportive în pădure sau în apropierea pădurii. Sesiuni de comunicări, referate, discuţii cu privire la rolul educaţiei fizice în dezvoltarea armonioasă a organismului şi importanţa pădurilor pentru sănătatea oamenilor.

Educaţie tehnologică - aplicaţii Realizarea unor machete. Reprezentarea pădurii în diferite anotimpuri. Realizarea unor colaje utilizând materiale din pădure (fructe de pădure, crenguţe, muşchi şi scoarţă de copac, frunze, flori, gâze etc). Confecţionarea unor jucării folosind materiale din pădure (fructe de pădure, seminţe, ghinde, conuri de brad etc.)

Bibliografie Cucoş, Constantin, 2002, ,,Pedagogie”, Polirom, Iaşi. Cuciinic, Constanţa, 2003, ,,Activităţi de învăţare-Cunoaşterea mediului înconjurător, clasa I” , Aramis, Bucureşti. D’Hainaut, L., 1981, ,,Interdisciplinaritate şi integrare”,în Programe de învăţământ şi educaţie permanentă, EDP, Bucureşti. ,,Ghid metodologic de aplicare a programei şcolare de ştiinţe ale naturii la clasele a III-a – a IV-a”, Document MEN, Consiliul Naţional pentru Curriculum, 2001, Bucureşti. ,,Învăţământul primar”- Revistă dedicată cadrelor didactice, nr. 2-3, 2004.