Cum scriem un articol
Tipuri de articole Informativ De opinie De analiză
Tipuri de articole Într-un fel, toate articolele sunt informative, însă trebuie să separăm informaţia de opinie
Articolele informative Articol de tip ştire Articol de tip feature (portret/profil, reportaj etc.)
Ce-i aia ştire? (Ce merită să fie publicat?) ŞTIRE / NEWS STORY = un tip de articol ȘTIRE / NEWS = un concept jurnalistic ce defineşte importanţa unui subiect Este ştire = merită să fie publicat
News value Valoarea de informare Jurnalistul trebuie să ghicească ce vrea să ştie publicul Pentru acest lucru aplică o serie de criterii de stabilire a valorii de informaţie
News value Valoarea de informare Când un câine muşcă un om, nu e ştire Când un om muşcă un câine, e ştire
Criterii de stabilire a valorii de informare Proximitate temporală Proximitate spaţială Impact şi consecinţe Proeminenţa personalităţii Interes uman Raritate şi unicitate (neobişnuitul) Conflictul şi competiţia
Cum scriem Ca să scriem bine, trebuie să citim mult
Cum scriem Articolele bune scot în faţă informaţia şi o prezintă astfel încât cititorul să înţeleagă de ce e importantă/interesantă/relevantă/utilă
5 W + H Cine? Ce? Când? Unde? De ce? Cum?
Piramida inversată
Piramida inversată Lead Dezvoltare Context
Cum scriem o ştire Lead-ul comprimă toate informaţiile esenţiale (şi poate fi citit independent de restul ştirii) Lăsaţi detaliile neesenţiale pentru mai târziu Evitaţi exprimările complicate Evitaţi cuvintele preţioase, pompoase Nu începeţi cu propoziţii subordonate Fără gerunziu Fără infinitiv substantival (profesarea, învăţarea, accesarea etc.) Ex.: Autorităţile chineze au interzis accesarea internetului. Folosiţi diateza activă şi evitaţi diatezele pasivă şi reflexivă
Cum scriem o ştire Folosiţi verbe active, tari Evitaţi expresiile impersonale Evitaţi cuvintele şi expresiile de legătură (astfel, de asemenea etc.) Lăsaţi deoparte deducţiile, comentariile şi judecăţile de valoare Eliminaţi clişeele Evitaţi lead-ul etichetă (care expune subiectul la modul general) Răriţi adjectivele şi adverbele Daţi informaţii concrete
Cum scriem o ştire Cel mai bine e să arăţi (reţineţi detalii şi expuneţi-le): “Arăta ciudat” vs. “Avea părul portocaliu, ochii mov şi nasul roşu” Evitaţi negaţia în lead, în titlu şi, de preferat, în restul textului.
Cum scriem un articol-feature Suspended interest story (structura interesului în suspensie) Intro Dezvoltare Concluzie
Cum scriem un articol-feature Cerc Intro Dezvoltare Concluzie
Feature Accent pe o anumită trăsătură a subiectului Sunt importante personajele, povestirea, descrierile Lead-ul nu trebuie să fie de tip hard-news Anecdotă >>> Nut graph (paragraful-miez) >>> Dezvoltare >>> Concluzie Stilul poate fi apropiat de literatură - figuri de stil E tot un text informativ