Cum scriem un articol.

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
GHID ELECTRONIC INTERACTIV DE EXPRIMARE CORECTĂ ÎN LIMBA ROMÂNĂ
Advertisements

CONSOLIDAREA CUNOSTINTELOR CLASA A VII-A
de Liviu Rebreanu Roman
Împrumuturile. Neologismele – Recapitulare
Regulamentul cu privire la promovarea etică a medicamentelor
SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice
Conferința Curs de Guvernare București, 22 octombrie 2014
Frunza Alcătuire şi funcţii.
:47:25 teste teste teste.
Şomerul…..
Asociației „Moldova Apă-Canal”
Publicitatea in cadrul societatii S.C.CLADI S.R.L
Un program ASF dedicat copiilor.
E X P R E S I I L E L O C U Ţ I U N I L E
ZIUA PORŢILOR DESCHISE,
Web 2.0? Radu Meza.
PASTELUL.
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Ileana Vulpescu.
Transmiterea veştilor proaste
Metode de predare a literaturii române axate pe tehnologia on-line
SESIUNEA ANUALĂ DE COMUNICĂRI ŞTIINŢIFICE A STUDENŢILOR NORDTech 2019
Capitolul 32 Elihu se mânie de tăcerea prietenilor lui Iov.
“Cand nu mai am putere inchid ochii si realizez ca prietenii mei imi sunt energia mea .”
SALATĂ DE FRUCTE LEGILE LUI MURPHY (1)
Materiale electrotehnice noi
PROIECTUL Profesor: Babusca Tatiana
Transmiterea veştilor proaste
prof. univ. dr. ing. Claudiu Vasile KIFOR ş.l. dr. ing. Lucian LOBONŢ
UNITATEA V SUBSTANTIVUL CLASA a V-a CAZURILE.
Prezentări subiecte de cercetare
PROFESIONIST vs. SPECIALIST
Arta de a vorbi în public
PROGRAM DE FORMARE ACADEMICA I.
CATEGORIE GRAMATICALĂ = ?
Primo B U PT Primo - sistem de informare de tip discovery, delivery care oferă acces rapid la resursele și serviciile documentare puse la dispoziție de.
PROIECTUL EDUCAŢIONAL
Algoritmi.
Gabriel Garcia Marquez
Simulare de examen Psihologie medicală
Profilul psihologic-pilonul planificării şi dezvoltării carierei elevului PROF. PĂTRĂŞCOIU ANA-MARIA, ŞCOALA CONSTANTIN SĂVOIU; TG-JIU; GORJ.
Prof. Stănărîngă Carmen Scoala cu cls I-VIII Ghidici, jud. Dolj
Invatarea centrata pe elev
Cadrul legal al procedurilor de informare și consultare a angajaților
Informatica in economie
„Nu există ceva mai presus de tată și de mamă printre oameni ”
Înţelege diabetul, preia controlul!
EVALUAREA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
Universitatea POLITEHNICA din București - Curs de 16 ore – Curs 2
METODE INTERACTIVE DE GRUP
EVANGHELIA VEŞNICĂ Studiul 10 pentru 9 martie 2019.
COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
Tastați aici detaliile evenimentului dvs.
Evolutia produsului si pietei de leasing din Romania
Impactul pedagogiei digitale asupra elevilor-avantaje și dezavantaje
Zilei Mondiale de Luptă Împotriva Rabiei
Prof. Irina Prodan – I.S.J. Iaşi
ADJECTIVUL.
“STUDIU SATISFACTIE CLIENTI”
Comunicarea în coaching.
CREAȚIA LUI DUMNEZEU Studiul 1, pentru 6 Iulie 2019.
TATUAJUL şi RISCURILE LUI
Facultatea de ………………………………………
CONFERINŢA ECONOMICĂ NAŢIONALĂ
LICEUL TEORETIC ,,LUCIAN BLAGA” CLUJ – NAPOCA RAPORTUL COMISIEI INTERNE DE EVALUARE ŞI ASIGURARE A CALITĂŢII ANUL ŞCOLAR 2010 – 2011.
PORTOFOLIUL PROFESORULUI METODIST
Cum pot sa invat gramatica pe cont propriu?
Metodologia elaborării proiectelor de intervenţie
Sondajul de opinie privind transparenta activitații APL
Astăzi e marţi, 17 decembrie 2019
Transcriere de prezentare:

Cum scriem un articol

Tipuri de articole Informativ De opinie De analiză

Tipuri de articole Într-un fel, toate articolele sunt informative, însă trebuie să separăm informaţia de opinie

Articolele informative Articol de tip ştire Articol de tip feature (portret/profil, reportaj etc.)

Ce-i aia ştire? (Ce merită să fie publicat?) ŞTIRE / NEWS STORY = un tip de articol ȘTIRE / NEWS = un concept jurnalistic ce defineşte importanţa unui subiect Este ştire = merită să fie publicat

News value Valoarea de informare Jurnalistul trebuie să ghicească ce vrea să ştie publicul Pentru acest lucru aplică o serie de criterii de stabilire a valorii de informaţie

News value Valoarea de informare Când un câine muşcă un om, nu e ştire Când un om muşcă un câine, e ştire

Criterii de stabilire a valorii de informare Proximitate temporală Proximitate spaţială Impact şi consecinţe Proeminenţa personalităţii Interes uman Raritate şi unicitate (neobişnuitul) Conflictul şi competiţia

Cum scriem Ca să scriem bine, trebuie să citim mult

Cum scriem Articolele bune scot în faţă informaţia şi o prezintă astfel încât cititorul să înţeleagă de ce e importantă/interesantă/relevantă/utilă

5 W + H Cine? Ce? Când? Unde? De ce? Cum?

Piramida inversată

Piramida inversată Lead Dezvoltare Context

Cum scriem o ştire Lead-ul comprimă toate informaţiile esenţiale (şi poate fi citit independent de restul ştirii) Lăsaţi detaliile neesenţiale pentru mai târziu Evitaţi exprimările complicate Evitaţi cuvintele preţioase, pompoase Nu începeţi cu propoziţii subordonate Fără gerunziu Fără infinitiv substantival (profesarea, învăţarea, accesarea etc.) Ex.: Autorităţile chineze au interzis accesarea internetului. Folosiţi diateza activă şi evitaţi diatezele pasivă şi reflexivă

Cum scriem o ştire Folosiţi verbe active, tari Evitaţi expresiile impersonale Evitaţi cuvintele şi expresiile de legătură (astfel, de asemenea etc.) Lăsaţi deoparte deducţiile, comentariile şi judecăţile de valoare Eliminaţi clişeele Evitaţi lead-ul etichetă (care expune subiectul la modul general) Răriţi adjectivele şi adverbele Daţi informaţii concrete

Cum scriem o ştire Cel mai bine e să arăţi (reţineţi detalii şi expuneţi-le): “Arăta ciudat” vs. “Avea părul portocaliu, ochii mov şi nasul roşu” Evitaţi negaţia în lead, în titlu şi, de preferat, în restul textului.

Cum scriem un articol-feature Suspended interest story (structura interesului în suspensie) Intro Dezvoltare Concluzie

Cum scriem un articol-feature Cerc Intro Dezvoltare Concluzie

Feature Accent pe o anumită trăsătură a subiectului Sunt importante personajele, povestirea, descrierile Lead-ul nu trebuie să fie de tip hard-news Anecdotă >>> Nut graph (paragraful-miez) >>> Dezvoltare >>> Concluzie Stilul poate fi apropiat de literatură - figuri de stil E tot un text informativ