Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice"— Transcriere de prezentare:

1 SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice
2 Aprilie 2013 Elaborarea documentelor stiintifice Instructor: Dr. Viorel Popescu Web: vioreldpopescu.com SCOPUL CURSULUI Va oferi oportunitatea de a dezvolta abilitati de comunicare scrisa si orala prin citirea literaturii de specialitate relevanta, de a forma o ipoteza dintr-o intrebare, de a colabora si a prezenta ideile (oricat de neconventionale ar fi).

2 Evaluarea 2 proiecte principale: 1) Scrierea unei Introduceri 30% 2) Prezentare stiintifica 30% Participare in clasa 20% 2 referate % TOTAL %

3 Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD
Rezumat Logica scrierii unui document stiintific Introducere Rezultate (grafice, tabele, statistici) Introducere (relevanta studiului si a metodelor de lucru) Metode Metode (arealul de studiu, metode empirica, analiza statistica, ecuatii) Rezultate Discutie Discutie

4 Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD
(5) Rezumat Logica scrierii unui document stiintific (2) Introducere Rezultate (grafice, tabele, statistici) Introducere (relevanta studiului si a metodelor de lucru) (3) Metode Metode (arealul de studiu, metode empirica, analiza statistica, ecuatii) (1) Rezultate Discutie (4) Discutie

5 Recapitulare: - Introducere Material nou: - Metode - Rezultate - Discutii Managementul referintelor

6 ACTIVITATE IN CLASA (30 minute)
Cititi articolul Scrieti un rezumat scurt (1/2 pagina) care sa sintetizeze: Scopul articolului (in contextul larg al literaturii de specialitate) Intrebarile cheie si metodele de adresare a acestora Rezultatul (rezultatele) cheie Importanta articolului in cadrul literaturii (optional) Discutati cele 4 puncte cu un coleg si identificati diferente si comonalitati Discutie generala in clasa

7 Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD
INTRODUCERE 3 elemente A) BIG PICTURE – contextul teoretic/global al problemei B) BACKGROUND INFO – prezentarea informatiilor relevante ale problemei care conecteaza BIG PICTURE cu SCOPUL studiului intr-un mod logic C) SCOPUL SI OBIECTIVELE STUDIULUI – ipoteze, intrebari pertinente, descrierea activitatilor (2) Introducere (A) (B) (C)

8 Care este noutatea studiului?
INTRODUCERE Care sunt punctele care trebuie atinse in Introducere? Care este noutatea studiului? Reprezinta o contributie semnificativa in domeniu? Se potriveste revistei respective? Introducerea NU ESTE LITERATURE REVIEW

9 GENERAL SPECIFIC INTRODUCERE Rationamentul logic al unei introduceri
Declara unde se situeaza problema in domeniul respectiv Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura existenta) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) Specifica scopul si obiectivele studiului, precum si metodele generale Identifica beneficiile studiului pentru domeniu (“why bother?”) SPECIFIC

10 GENERAL SPECIFIC EXERCITIU: Identificati elementele unei introduceri
INTRODUCERE Rationamentul logic al unei introduceri GENERAL Declara unde se situeaza problema in domeniul respectiv Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura existenta) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) Specifica scopul si obiectivele studiului, precum si metodele generale Identifica beneficiile studiului pentru domeniu (“why bother?”) SPECIFIC EXERCITIU: Identificati elementele unei introduceri

11 III IV II I V GENERAL SPECIFIC INTRODUCERE Cum scriem o introducere?
Declara unde se situeaza problema in domeniul respectiv Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura existenta) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) Specifica scopul si obiectivele studiului, precum si metodele generale Identifica beneficiile studiului pentru domeniu (“why bother?”) IV II I V SPECIFIC

12 INTRODUCERE Importanta primei propozitii a unui paragraf (Topic Sentence) Prima propozitie trebuie sa comunice continutul intregului paragraf Exercitiu: Cititi prima propozitie a fiecarui paragraf din articolul de discutat in clasa Puteti anticipa care va fi continutul paragrafului? Comparati ideile voastre cu continutul paragrafului

13 Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD
METODE Scop: reproductibilitatea si repetabilitatea studiului Rigurozitatea metodelor dau credibilitate studiului Daca metodele sunt noi, atunci descrie in amanunt Daca metodele folosite sunt deja publicate, atunci se face referire la articolele respective

14 Subsectiuni intalnite in mod comun
METODE Cum scriem sectiunea de metode? Subsectiuni intalnite in mod comun Descrierea zonei de studiu Descrierea organismului studiat Descrierea experimentelor, chestionarelor, observatiilor Descrierea detaliata a analizelor statistice / pasilor analizelor GIS (ideal pentru fiecare obiectiv sau ipoteza in parte) Pentru studii cu multi pasi sau care implica multe analize  FLOWCHART

15 METODE Popescu, Rozylowicz et al. 2013 in PLoS ONE

16 Metodele pot fi scrise in 2 moduri:
Cum scriem sectiunea de metode? Metodele pot fi scrise in 2 moduri: Metodele urmeaza logica si cursul Rezultatelor Pasii ce duc la Rezultatul 1 Pasii ce duc la Rezultatul 2, etc…. Fiecare paragraf al Metodelor introduce sau face referire la un obiectiv sau ipoteza din Introducere Pasii ce duc la atingerea Obiectivului 1 Pasii ce duc la atingerea Obiectivului 2, etc….

17 Diateza Pasiva vs. Diateza Activa
METODE Cum scriem sectiunea de metode? Diateza Pasiva vs. Diateza Activa Chestionarele au fost aplicate utilizand… vs. Am aplicat chestionarele utilizand… Datele au fost analizate utilizand programul R… Am analizat datele utilizand programul R…

18 METODE Cum scriem sectiunea de metode? Exercitiu: Cititi sectiunea de Metode din articolele de discutat si identificati subsectiunile Cum se leaga subsectiunile de ultimul paragraf al Introducerii si de subsectiunile Rezultatelor? Cat de usor este de citit seciunea de Metode? Comparati cele 2 articole. OPTIONAL: Ganditi-va la subsectiunile Metodelor din lucrarea de dizertatie

19 Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD
REZULTATE Rezultatele studiului FARA INTERPRETARE (lasat pentru Discutie) Reliefeaza cele mai importante aspecte are studiului Fac legatura intre Introducere (Ipoteze), Metode si Discutii Fac referire la Figuri si Tabelele in care se regasesc informatii aditionale

20 Logica prezentarii si mesajele cheie vor dicta structura articolului
REZULTATE Cum scriem sectiunea de rezultate? ATENTIE, informatia regasita in Tabele si Figuri nu trebuie repetata  scrieti doar despre rezultatele cheie Logica prezentarii si mesajele cheie vor dicta structura articolului Rezultat 1  Metode pt rezultatul 1  Introducerea ipotezelor pt rezultatul 1  Discutia pe larg a rezultatului 1

21 DISCUTIE Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD
Incepe cu recapitularea principalelor rezultate Paragrafe dedicate fiecarui rezultat principal (referinta la Figuri, Tabele); contextul studiului, comparatie cu alte studii Reliefeaza elementele inovatoare ale studiului NU INCLUDE REZULTATE NOI (toate trebuie raportate in REZULTATE) Propune noi directii de cercetare / alte cai de a evalua ipotezele

22 Sectiunea de Discutii NU ESTE LITERATURE REVIEW
DISCUTIE Cum scriem sectiunea de discutii? Sectiunea de Discutii NU ESTE LITERATURE REVIEW Identificati rezultatele cheie si focalizati discutiile pe aceste rezultate Nu divagati (pastrati focus pe rezultatele cheie) Este OK sa speculati legat de rezultatele studiului, dar trebuie sustinute de referinte

23 Pentru fiecare Rezultat Cheie
DISCUTIE Cum scriem sectiunea de discutii? Pentru fiecare Rezultat Cheie Reiterati rezultatul, inclusiv cu referire la tabele sau figuri Explicati rezultatul prin prisma literaturii existente (coroboreaza sau nu literatura de specialitate?) / speculati asupra mecanismelor (dar nu divagati) Care sunt limitarile? Se poate generaliza sau sunt conditii specific care nu pot garanta acelasi rezultat in alt studiu? Care sunt implicatiile rezultatului in mod general? Care este legatura cu domeniul de studiu? Care sunt recomandarile pentru viitoare studii? Ce aspecte relevante nu au fost atinse de studiul de fata care pot umple nisa in domeniu?

24 Rezultate, Rezultate, Rezultate ------ cum le interpretam?
DISCUTIE Cum scriem sectiunea de discutii? Rezultate, Rezultate, Rezultate cum le interpretam? Evidenta directa? folositi verbe de genul: demonstreaza, inseamna, determina Evidenta indirecta sau rezultate nu foarte puternice (e.g., sample size mic)? folositi verbe de genul: indica, sugereaza utilizati formulari precum: implicatii potentiale, este posibil ca, poate fi

25 DISCUTIE Cum scriem sectiunea de discutii? Exercitiu: Cititi sectiunea de Discutii din articolele de studiat Care sunt cele mai puternice asertiuni? Care e cel mai puternic rezultat? Care e cel mai slab? Cat de multa incredere aveti in rezultatele studiului?

26 CITARILE Cand este nevoie sa referentiem?
• Pentru a cita dintr-un alt text [“… Blah bla…”] – A SE EVITA folosirea unei citari mot a mot in documentele stiintifice • Pentru a parafraza (a exprima prin cuvinte proprii) – Rezultate, fapte, procentaje (mai e scurt decat textul original) – Cuvintele tale, dar ideile altcuiva • Pentru a sinteza infomatie – Cuvintele tale, ideile altcuiva, dar reflecta problema (BIG PICTURE): include sinteza unor concepte sau fapte bine stabilite

27 CITARILE

28 PLAGIATUL!!!! Ce este plagiatul?
însușirea ideilor, metodelor, procedurilor, tehnologiilor, rezultatelor sau textelor unei alte persoane, indiferent de calea prin care acestea au fost obținute, prezentându-le drept creație proprie. Legea nr. 206/2004 privind buna conduită în cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea tehnologică şi inovare

29 GENERAL SPECIFIC INTRODUCERE Rationamentul logic al unei introduceri
Declara unde se situeaza problema in domeniul respectiv Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura existenta) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) Specifica scopul si obiectivele studiului, precum si metodele generale Identifica beneficiile studiului pentru domeniu (“why bother?”) SPECIFIC

30 CITARILE Utilizati citarile pentru a dezvolta propriul argument
Citarile sunt critice in stadiile (2) si (3) ale Introducerii 2) Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura) 3) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) De ce este necesar ca subiectul X sa fie studiat? Folositi citari sa identificati GAP-ul in domeniul respectiv

31 CITARILE Utilizati citarile pentru a dezvolta propriul argument
Citarile sunt critice in stadiile (2) si (3) ale Introducerii 2) Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura) 3) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) EXEMPLU: Y si Z au fost studiate intensiv (Ion et al., 2014, Radu et al., 2014), dar X nu a fost abordat de cercetatori.

32 70-80% din citari se fac in Introducere si Discutii
“ARTA” DE A CITA 70-80% din citari se fac in Introducere si Discutii Unde ar trebui citari si ce fel de studii credeti ca ar trebui citate?

33 70-80% din citari se fac in Introducere si Discutii
“ARTA” DE A CITA 70-80% din citari se fac in Introducere si Discutii Ce amanunte importante lipsesc? Ce altceva ati dori sa stiti legat de ‘risk perception problems?’ Cum ati reformula?

34 TEMA 1 - pana Joi, 14 MAI Scrieti o scurta INTRODUCERE a tezei de Master respectand pasii discutati in clasa (sub 4 pagini) Pasi: Identificati intrebarile/ipotezele tezei de dizertatie Identificati literatura relevanta pentru stadiile (1), (2) si (3) ale Introducerii (cel putin 5 citari relevante pentru fiecare stadiu) Identificati topicul fiecarui paragraf (nu mai mult de 5-6 paragrafe) si scrieti prima propozitie pentru fiecare paragraf Sustineti fiecare topic cu argumente si citari relevante Progress check: 30 Aprilie si 7 Mai

35 MANAGEMENTUL REFERINTELOR
Software: ENDNOTE MENDELEY - gratis ZOTERO – gratis PAPERS – doar pt Mac Baze de date: Web of Science JSTOR ScienceDirect PubMed EBSCO BioONE

36 Curs 2: Activitati Recapitulare structura articolului Exercitiu: cititi articolul si scrieti rezumatul (30 min); confruntati cu rezumatul actual PAUZA Recapitulare: Introducerea Exercitiu: cititi prima propozitie din fiecare paragraf si identificati continutul Metode Exercitiu: legatura dintre subsectiunile Metodelor, Rezultate si Discutii Rezultate Discutii Exercitiu: Identificati cele mai puternice asertii in Discutii (care e cel mai puternic rezultat? Care e cel mai slab?) CITARILE Exercitiu: discutie in clasa pe articolul din Romania


Descărcați ppt "SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice"

Prezentări similare


Publicitate de la Google