Online Banking în România - cercetare eFinance 2012 - Studiu făcut în martie 2012 cu sprijinul a 20 de bănci comerciale Cota cumulată de piaţă a băncilor respective – peste 90% Au refuzat colaborarea bănci precum Citibank, RBS Bank, Credit Europe Bank sau Banca Comercială Carpatica Datele procesate aparţin băncilor comerciale
Creştere susţinută a numărului de clienţi în 2011 Creştere pe ansamblu a numărului de clienţi 2011/2010 de 17% 2,72 milioane clienţi înrolaţi 2,31 milioane persoane fizice (+14,3%) 353.000 persoane juridice (+38,8%) de presupus – 2 milioane persoane fizice înrolate
Număr de clienţi - performerii anului 2011 Creşteri impresionante: Bancpost – 149,1% Banca Transilvania – 54,7% Raiffeisen Bank – 32,2% CEC Bank - 32,2% Scăderi semnificative: Intesa Sanpolo Bank – 61,8% Alpha Bank România – 12,0% Banca Comercială Română - 1,2%
Cota de piaţă după numărul de clienţi
Rate de creştere strălucite Persoane juridice Banca Comercială Română – 126,2% ATE Bank – 48% Banca Transilvania – 45,3% Garanti Bank România – 42,9% Raiffeisen Bank - 38,6% Persoane fizice Bancpost – 210,3% ATE Bank - 88,5% Banca Transilvania – 57% Garanti Bank România – 52,6% Banca Românească - 32,8%
Banca Comercială Română – 43.200 Raiffeisen Bank – 15.300 Cele mai mari creşteri ale numărului de clienţi noi Raiffeisen Bank – 125.327 Banca Transilvania – 78.200 Bancpost - 73.675 Persoane fizice Raiffeisen Bank – 110.000 Bancpost – 68.000 Banca Transilvania - 65.000 Persoane juridice Banca Comercială Română – 43.200 Raiffeisen Bank – 15.300 Banca Transilvania - 12.800
Performanţe privind numărul total de tranzacţii ING Bank România – 10 Performanţe privind numărul total de tranzacţii ING Bank România – 10.690.000 Banca Comercială Română – 10.144.000 Unicredit Ţiriac Bank - 5.056.500 Rate creştere persoane fizice Garanti Bank România – 69,5% Unicredit Ţiriac Bank – 52,4% Raiffeisen Bank - 52,1% Rate creştere persoane juridice Garanti Bank România – 62,6% Unicredit Ţiriac Bank – 60% Banca Comercială Română - 45,5%
Performanţe privind valoarea tranzacţiilor (lei) Banca Comercială Română – 148,7 mld. ING Bank România – 137,4 mld. Unicredit Ţiriac Bank – 72,16 mld. Rată de creştere persoane fizice Intesa Sanpaolo Bank – 284% Raiffeisen Bank – 100% Garanti Bank - 92% Rată de creştere persoane juridice Intesa Sanpaolo Bank – 146% Garanti Bank – 90% BRD - Groupe Societe Generale – 62,4%
Ponderea clienţilor de servicii internet banking în total număr clienţi Top 3 bănci 2011 (persoane fizice) ING Bank România – 40% Garanti Bank – 27% Bank Leumi - 20% Top 3 bănci 2011 (persoane juridice) Bank Leumi – 93% Unicredit Ţiriac Bank – 89% ING Bank România - 78%
Ponderea clienţilor de servicii internet banking în total număr clienţi
Numărul mediu de tranzacţii per utilizator în 2011 Persoane fizice Pro Credit Bank – 33 ATE Bank – 21 Libra Bank – 20 Notă: Lipsesc din cercetare datele unor bănci importante (ex. ING Bank, Raiffeisen Bank, Volksbank, Bank Leumi etc.) Persoane juridice Banca Comercială Română – 146 ATE Bank – 125 Intesa Sanpaolo Bank – 114
Valoarea medie a unei tranzacţii (lei) Persoane fizice Pro Credit Bank – 5.930 lei Bank Leumi şi Alpha Bank România – 5.930 lei Libra Bank – 3.647 lei Romanian International Bank – 3.616 lei Persoane juridice Bank Leumi – 230.000 lei ING Bank România – 28.000 lei Banca Comercială Română – 20.325 lei Alpha Bank România – 19.781 lei
Starea serviciilor mobile banking în 2011 1. Cele mai importante lansări pe zona de mobile banking din 2011 au venit din partea Băncii Transilvania, Raiffeisen Bank, BCR, ING Bank, Citibank, Unicredit Țiriac, Volksbank și Millennium Bank, care au optat pentru una dintre cele două variante: aplicație sau internet banking pe telefonul mobil. 2. BRD este instituția cu cea cel mai mare numpăr de utilizatori de mobile banking. Serviciul oferit de bancă, Mobilis, are o vârstă aprecibilă (9 ani), și funcționează pe bază de SMS-uri. Aproximativ 92.000 de clienți erau înrolați în serviciu la finalul anului trecut, aceștia derulând tranzacții în valoare de 740 mil. lei în decursul anului trecut. Este de aşteptat un upgrade semnificativ.
Starea serviciilor mobile banking în 2011 (continuare) 3. La BCR, în 3 luni de la lansarea serviciului de internet banking pentru telefonul mobil, s-au înregistrat aproape 72.000 de accesări de pe un astfel de terminal și un volum de tranzacții de 22 mil. lei. 4. La Banca Transilvania, peste 13.000 de clienți au optat pentru serviciul de mobile banking, de la lansarea lui, din august 2011 și până la finalul anului. Dintre aceștia, aproximativ 3.000 au utilizat serviciul în cele 5 luni de la lansare, realizând tranzacții în valoare de aproape 19 mil. lei. 5. Raiffeisen a lansat la începutul lui noiembrie aplicație de mobile banking, disponibilă de noua generație de terminale, care urmează treptat să o înlocuiască vechiul serviciu SmarTel, bazat pe SMS-uri, pe care banca îl oferea încă din 2003. Obiectivul Raiffeisen este migrarea unui număr cât mai mare din cei aproximativ 70.000 de clienți ai vechiului serviciu pe nou Smart Mobile. În prima luna de la lansarea serviciului se înregistraseră 7.000 de descărcări ale aplicaţiei.