Planul de Mobilitate Urbană Durabilă concept promovat la nivel UE

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Conferința „Fundamentarea politicilor publice de investiţii în contextul modernizării administraţiei publice” Conferinţa de final a proiectului.
Advertisements

Conferința de final a proiectului
CONDUCĂTORI AUTO PROFESIONIŞTI
Conferința Curs de Guvernare București, 22 octombrie 2014
Contract: IEE/13/516/SI Durată: 02/ /2017.
COMENIUS REGIO “4S-Say Short Simply Sport”
INSTRUCȚIUNEA PRIVIND MANAGEMENTUL TEMELOR PENTRU ACASĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR, GIMNAZIAL ȘI LICEAL V.TONU,șefa DÎHâncești.
Modulul 2: Tu și Uniunea Europeană
PROIECTUL EUROPEAN “ENDURANCE”
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
Railway PRO Investment Summit , București 2016
DETERMINAREA AMPRENTEI DE CARBON: PREGĂTIREA COMPANIILOR PENTRU VIITOARELE STANDARDE UE/CERINŢE ALE CLIENŢILOR/ ETICHETA ECO Igor Davydenko.
Campanie de informare a Reprezentanţei Comisiei Europene în România
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Competența face diferența!
PENTRU MEMBRII ASOCIAȚIEI „MOLDOVA APĂ-CANAL”
Atelier tematic Liceul teoretic "Mihai Eminescu“ Cluj,
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Cluj-Napoca, iunie 2019.
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
ALT/BAU GRUP LOCAL URBACT PRIMA ÎNTÂLNIRE 18/12/2018
Titlul proiectului: Integrarea instrumentelor IT în predare – calea de a aduce elevii înapoi la şcoală Programul Erasmus+ Acţiunea Cheie 1 – Proiect.
ESPON Climate – Schimbări climatice şi efecte teritoriale asupra economiilor locale şi regionale în Europa Dr. ecol.-urb., drd. geogr. Alexandru-Ionuţ.
ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ “APELE ROMÂNE”
Proiecte cu finanţare europeană în domeniul mediului înconjurător
Aurel Netin, Secretar de stat
Platforma e-learning: Gifted European Mathematicians
Conferința Națională OER 2012
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Moneasa, 7-9 iunie.
PROIECTUL BUGETULUI GENERAL AL MUNICIPIULUI FOCŞANI PE ANUL 2019
Eveniment de lansare proiect Activitati si rezultate
Proiect.
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Mamaia,
PROGRAMUL DE ÎNVĂŢARE PE TOT PARCURSUL VIETII “ Lifelong Learning “
Totul tine de date! Ce date sunt necesare pentru Inventarul de Emisii de Referință? Angajamentul Pactului Primarilor este transpus în acțiuni practice.
Prioritățile MECC privind dezvoltarea curriculară în învățămîntul general Valentin CRUDU, șef Direcție Învățământ general.
Florin Talpes CEO Bitdefender/Softwin 14 Noiembrie 2013
Seminar de lucru privind piaţa muncii şi ocuparea pentru stimularea rolului dialogului social la nivel local organizat de CNSLR-Frăţia Băile Felix,
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
Colaborarea stat – asigurători – cetățean, esențială pentru o gestionare eficientă a riscurilor catastrofale Aurel Badea Responsabilul Secțiunii Property.
Ce este EURES ? EURES* - reţea de cooperare între Comisia Europeană, serviciile publice de ocupare a forţei de muncă din statele membre ale Spaţiului Economic.
Creșterea sustenabilă: Mediul de afaceri și rolul său în echilibrul macroeconomic și în convergența reală Ionut Dumitru Presedinte Consiliul Fiscal, Economist-sef.
Programul: INTERREG V-A RO-BG Axa prioritară-4
Conferinta internationala “Intarirea Legitimitatii”
PREVENIRE CORUPȚIE ÎN EDUCAȚIE
Proiect Erasmus+ ”Consorțiu regional pentru educație de calitate în medii defavorizate” (CREDEM) RO01-KA "Structured Educational Visit.
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
Fă parte din Agricultura Susținută de Comunitate!
Rolul valorilor culturale în dezvoltarea vieţii comunitare
MĂSURI DE INFORMARE ŞI PUBLICITATE
Elena Apostolescu, FCCA
Este timpul pentru Acțiune
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
GHIMBAV orașul oamenilor fericiți conectare
Stadiul implementării POSDRU în 2008 Braila,
Centrul Istoric plan de management Seminar:
POLITICA AGRICOLĂ COMUNĂ PREZENT ȘI VIITOR
Apa Prod S.A. Deva Calitatea rezidă în oameni și în managementul pe care ei îl fac. *** Sistemul Integrat de Management Calitate – Mediu – SSM.
Să lucrăm împreună pentru Noi şi Europa!
Modele de succes: Plăţile electronice în Noua Europă
PREZENT! Stimularea participării la formarea continuă a angajatilor aflati în situatie de risc pe piata muncii – informare, constientizare si acces la.
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Tg. Mureș, iunie 2019.
Bine ați venit in cadrul Conventiei Primarilor pentru Clima & Energie Un angajament voluntar pentru a atinge indicatorii climatici si energetici.
Viitoarea PAC și Directiva Nitrați Slatina, septembrie 2019.
DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII: Strategie si prognoze
“STUDIU SATISFACTIE CLIENTI”
Robert C. Rekkers Director General, Banca Transilvania
Raportul Grupului de Lucru 3
Instrumentar de formare privind APE 1
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Transcriere de prezentare:

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă concept promovat la nivel UE Conferința Anuală OER Brașov 15 martie 2012 Ana-Maria Baston project coordinator Asociația pentru Tranziția Urbană, București

SUMP / PMUD concept promovat la nivel UE SUMP >>> termen introdus în 2007 prin proiectul PILOT în urma unui amplu proces de consultare la nivel european acreditat în comunicarea oficială la nivelul Comunității Europene Un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) este >>> >>> o STRATEGIE proiectată pentru a satisface nevoile de mobilitate ale oamenilor din orașe și împrejurimile lor cu scopul de a ameliora CALITATEA VIEȚII. Planul construiește pe PRACTICILE DE PLANIFICARE EXISTENTE și ține cont de principiile de INTEGRARE, PARTICIPARE, EVALUARE

SUMP – politica de mobilitate UE Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă au câștigat recunoaștere și importanță la nivel European Planul de Acțiune privind Mobilitatea Urbană - 2009 Consiliul European al Miniștrilor adoptă Planul de Acțiune pe 24 iunie 2010 Acțiunea 1: “Accelerarea implementării planurilor de mobilitate urbană sustenabilă” Pe termen scurt, Comisia va sprijini autoritățile locale pentru a dezvolta planuri de mobilitate urbană sustenabilă. Pe termen lung, Comisia ar putea să ia măsuri suplimentare, de exemplu prin intermediul stimulentelor sau al recomandărilor. Comisia va introduce dimensiunea mobilității urbane în Convenția primarilor pentru a promova o abordare integrată care să pună în relație energia și schimbările climatice, pe de o parte, și transporturile, pe de alta. (…) va încuraja orașele care participă la convenție să introducă aspectele legate de transport și mobilitate în planurile de acțiune pentru energia sustenabilă. Action Plan on Urban Mobility Action 1 — Accelerating the take-up of Sustainable Urban Mobility plans Support of local authorities in developing SUMPs Guidance material, best practice exchange, educational activities for urban mobility professionals EC could take further steps, for example through incentives and recommendations! Introduction of urban mobility dimension in the Covenant of Mayors (integration with Sustainable Energy Action Plans). [Action Plan on Urban Mobility COM(2009) 490/5] European Council of Ministers The European Council of Ministers "supports the development of sustainable urban mobility plans for cities and metropolitan areas" (Luxembourg, 24 June 2010), it: "supports the initiatives … to adopt an integrated policy approach" "recognises that policies … can be conducted most efficiently through a cooperation between competent public bodies" "considers that public participation processes favour the inclusion of stakeholders including all social groups" "encourages the coordination of transport infrastructure and service planning with town and country planning, including land use planning“ 2011 Transport White Paper Mixed strategy involving land-use planning, pricing schemes, efficient public transport services and infrastructure for non-motorised modes and charging/refuelling of clean vehicles is needed to reduce congestion and emissions. Encouragement of cities to develop SUMPs bringing all these elements together. Examining the possibility of a mandatory approach for cities of certain size, according to national standards based on EU guidelines. Link regional development and cohesion funds to cities and regions that have submitted a current, independently validated Urban Mobility Performance and Sustainability Audit certificate.

SUMP – politica de mobilitate UE Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă au câștigat recunoaștere și importanță la nivel European Cartea Albă a Transporturilor >>> “Foaie de parcurs pentru un Spațiu European Unic al Transporturilor – Către un sistem de transport competitiv și eficient din punct de vedere al resurselor” martie 2011 Examinează posibilitatea unei abordări obligatorii a planificării SUMP pentru orașe de anumite dimensiuni >>> cadru suport european pentru o implementare progresivă a SUMP Conectează fondurile pentru dezvoltarea regională cu fondurile de coeziune pentru orașele și regiunile care au dezvoltat și implementat un SUMP precum și un Certificat de Audit al Performanței și Durabilității Mobilității Urbane Încurajează abordarea strategică integrată Action Plan on Urban Mobility Action 1 — Accelerating the take-up of Sustainable Urban Mobility plans Support of local authorities in developing SUMPs Guidance material, best practice exchange, educational activities for urban mobility professionals EC could take further steps, for example through incentives and recommendations! Introduction of urban mobility dimension in the Covenant of Mayors (integration with Sustainable Energy Action Plans). [Action Plan on Urban Mobility COM(2009) 490/5] European Council of Ministers The European Council of Ministers "supports the development of sustainable urban mobility plans for cities and metropolitan areas" (Luxembourg, 24 June 2010), it: "supports the initiatives … to adopt an integrated policy approach" "recognises that policies … can be conducted most efficiently through a cooperation between competent public bodies" "considers that public participation processes favour the inclusion of stakeholders including all social groups" "encourages the coordination of transport infrastructure and service planning with town and country planning, including land use planning“ 2011 Transport White Paper Mixed strategy involving land-use planning, pricing schemes, efficient public transport services and infrastructure for non-motorised modes and charging/refuelling of clean vehicles is needed to reduce congestion and emissions. Encouragement of cities to develop SUMPs bringing all these elements together. Examining the possibility of a mandatory approach for cities of certain size, according to national standards based on EU guidelines. Link regional development and cohesion funds to cities and regions that have submitted a current, independently validated Urban Mobility Performance and Sustainability Audit certificate.

Clasificarea ţărilor UE AVANSAT >>> Țări care beneficiază de un cadru strategic bine stabilit privind planificarea transportului (combinat cu un context legiferat și/sau direcții de orientare naționale privind SUMP): Belgia (Flandra), Franța, Germania, Italia, Olanda, Norvegia, Marea Britanie (Anglia și Țara Galilor) INTERMEDIAR >>> Țări care au început procesul de planificarea mobilității durabile: Austria, Belgia (Wallonia), Danemarca, Estonia, Finalnda, Ungaria, Polonia, Portugalia, Spania, Slovenia, Suedia, Marea Britanie (Scoția) ÎNCEPĂTOR >>> Țări care abia încep să abordeze problema planificării mobilității durabile: Bulgaria, Croația, Cehia, Grecia, Irlanda, Letonia, Lituania, Malta, România, Slovacia, Marea Britanie (Irlanda de Nord). Țara Informare asupra conceptului SUMP Capacitate tehnică Suport politic Bulgaria NU LIMITAT Croația DA ? Cehia Grecia Irlanda Letonia Lituania Malta FOARTE LIMITAT Slovacia România Action Plan on Urban Mobility Action 1 — Accelerating the take-up of Sustainable Urban Mobility plans Support of local authorities in developing SUMPs Guidance material, best practice exchange, educational activities for urban mobility professionals EC could take further steps, for example through incentives and recommendations! Introduction of urban mobility dimension in the Covenant of Mayors (integration with Sustainable Energy Action Plans). [Action Plan on Urban Mobility COM(2009) 490/5] European Council of Ministers The European Council of Ministers "supports the development of sustainable urban mobility plans for cities and metropolitan areas" (Luxembourg, 24 June 2010), it: "supports the initiatives … to adopt an integrated policy approach" "recognises that policies … can be conducted most efficiently through a cooperation between competent public bodies" "considers that public participation processes favour the inclusion of stakeholders including all social groups" "encourages the coordination of transport infrastructure and service planning with town and country planning, including land use planning“ 2011 Transport White Paper Mixed strategy involving land-use planning, pricing schemes, efficient public transport services and infrastructure for non-motorised modes and charging/refuelling of clean vehicles is needed to reduce congestion and emissions. Encouragement of cities to develop SUMPs bringing all these elements together. Examining the possibility of a mandatory approach for cities of certain size, according to national standards based on EU guidelines. Link regional development and cohesion funds to cities and regions that have submitted a current, independently validated Urban Mobility Performance and Sustainability Audit certificate. 5

SUMP – BARIERE NIVEL UE Lipsa voinței politice Comunitate orientată către utilizarea intensivă a automobilului personal Lipsa de informație - aparatul administrativ și comunitate Lipsa resurselor (cunoștințe tehnice) pentru elaborarea și implementarea planurilor (mai ales în Noile State Membre)

SUMP – BARIERE NIVEL SEE În țările din fostul bloc comunist, termenul planificare are adesea o conotație negativă. În cazul țărilor din categoria 3, planificarea transporturilor tinde să se axeze pe mari lucrări de infrastructură și sunt doar puține strategii de transport reglementate. Mai mult, planurile de transport existente sunt incluse în planurile de dezvoltare urbană care identifică coridoare și arii pentru infrastructura majoră de transport. Provocarea constă în crearea unei legături între SUMP și aceste planuri de dezvoltare urbană. Action Plan on Urban Mobility Action 1 — Accelerating the take-up of Sustainable Urban Mobility plans Support of local authorities in developing SUMPs Guidance material, best practice exchange, educational activities for urban mobility professionals EC could take further steps, for example through incentives and recommendations! Introduction of urban mobility dimension in the Covenant of Mayors (integration with Sustainable Energy Action Plans). [Action Plan on Urban Mobility COM(2009) 490/5] European Council of Ministers The European Council of Ministers "supports the development of sustainable urban mobility plans for cities and metropolitan areas" (Luxembourg, 24 June 2010), it: "supports the initiatives … to adopt an integrated policy approach" "recognises that policies … can be conducted most efficiently through a cooperation between competent public bodies" "considers that public participation processes favour the inclusion of stakeholders including all social groups" "encourages the coordination of transport infrastructure and service planning with town and country planning, including land use planning“ 2011 Transport White Paper Mixed strategy involving land-use planning, pricing schemes, efficient public transport services and infrastructure for non-motorised modes and charging/refuelling of clean vehicles is needed to reduce congestion and emissions. Encouragement of cities to develop SUMPs bringing all these elements together. Examining the possibility of a mandatory approach for cities of certain size, according to national standards based on EU guidelines. Link regional development and cohesion funds to cities and regions that have submitted a current, independently validated Urban Mobility Performance and Sustainability Audit certificate. 7

SUMP – ROMÂNIA NIVEL NAȚIONAL ROMÂNIA ARE NEVOIE DE: VIZIUNE INTEGRATĂ >>> STRATEGIE >> PLANURI > PROIECTE STUDII REALE ȘI INFORMAȚII MANAGEMENT URBAN VOINȚĂ Action Plan on Urban Mobility Action 1 — Accelerating the take-up of Sustainable Urban Mobility plans Support of local authorities in developing SUMPs Guidance material, best practice exchange, educational activities for urban mobility professionals EC could take further steps, for example through incentives and recommendations! Introduction of urban mobility dimension in the Covenant of Mayors (integration with Sustainable Energy Action Plans). [Action Plan on Urban Mobility COM(2009) 490/5] European Council of Ministers The European Council of Ministers "supports the development of sustainable urban mobility plans for cities and metropolitan areas" (Luxembourg, 24 June 2010), it: "supports the initiatives … to adopt an integrated policy approach" "recognises that policies … can be conducted most efficiently through a cooperation between competent public bodies" "considers that public participation processes favour the inclusion of stakeholders including all social groups" "encourages the coordination of transport infrastructure and service planning with town and country planning, including land use planning“ 2011 Transport White Paper Mixed strategy involving land-use planning, pricing schemes, efficient public transport services and infrastructure for non-motorised modes and charging/refuelling of clean vehicles is needed to reduce congestion and emissions. Encouragement of cities to develop SUMPs bringing all these elements together. Examining the possibility of a mandatory approach for cities of certain size, according to national standards based on EU guidelines. Link regional development and cohesion funds to cities and regions that have submitted a current, independently validated Urban Mobility Performance and Sustainability Audit certificate. România nu duce lipsă de strategii, idei și proiecte, cu toate acestea există o lipsă de viziune, prioritizare și implementare. . 8

Care este esența unui SUMP? O abordare eficientă a acțiunii către o cultură și practică a planificării care urmărește șabloane reale de transport și mobilitate sustenabilă Înseamnă viziune asupra viitorului orașului centrată pe locuitorii săi. Înseamnă “Planificare pentru Oameni” Înseamnă a merge spre direcția corectă Ar trebui să pornească de la practicile existente în orașele Europene care deja aplică multe dintre aspectele acoperite de SUMP Action Plan on Urban Mobility Action 1 — Accelerating the take-up of Sustainable Urban Mobility plans Support of local authorities in developing SUMPs Guidance material, best practice exchange, educational activities for urban mobility professionals EC could take further steps, for example through incentives and recommendations! Introduction of urban mobility dimension in the Covenant of Mayors (integration with Sustainable Energy Action Plans). [Action Plan on Urban Mobility COM(2009) 490/5] European Council of Ministers The European Council of Ministers "supports the development of sustainable urban mobility plans for cities and metropolitan areas" (Luxembourg, 24 June 2010), it: "supports the initiatives … to adopt an integrated policy approach" "recognises that policies … can be conducted most efficiently through a cooperation between competent public bodies" "considers that public participation processes favour the inclusion of stakeholders including all social groups" "encourages the coordination of transport infrastructure and service planning with town and country planning, including land use planning“ 2011 Transport White Paper Mixed strategy involving land-use planning, pricing schemes, efficient public transport services and infrastructure for non-motorised modes and charging/refuelling of clean vehicles is needed to reduce congestion and emissions. Encouragement of cities to develop SUMPs bringing all these elements together. Examining the possibility of a mandatory approach for cities of certain size, according to national standards based on EU guidelines. Link regional development and cohesion funds to cities and regions that have submitted a current, independently validated Urban Mobility Performance and Sustainability Audit certificate.

Caracteristici Implicarea activă a tuturor actorilor urbani și angajamentul cetățenilor Devotament pentru sustenabilitate, care înseamnă echitate socială, mediu înconjurător de calitate și dezvoltare economică Privind “dincolo de limite” o abordare integrată între sectoarele politice cooperare între nivelurile autorității coordonare între autoritățile adiacente Focalizare pe atingerea obiectivelor ambițioase dar măsurabile Urmărirea internalizării costurilor adică revizuirea costurilor de transport și a beneficiilor asupra societății Includerea tuturor etapelor din ciclul de viață al conceperii și implementării politicilor Action Plan on Urban Mobility Action 1 — Accelerating the take-up of Sustainable Urban Mobility plans Support of local authorities in developing SUMPs Guidance material, best practice exchange, educational activities for urban mobility professionals EC could take further steps, for example through incentives and recommendations! Introduction of urban mobility dimension in the Covenant of Mayors (integration with Sustainable Energy Action Plans). [Action Plan on Urban Mobility COM(2009) 490/5] European Council of Ministers The European Council of Ministers "supports the development of sustainable urban mobility plans for cities and metropolitan areas" (Luxembourg, 24 June 2010), it: "supports the initiatives … to adopt an integrated policy approach" "recognises that policies … can be conducted most efficiently through a cooperation between competent public bodies" "considers that public participation processes favour the inclusion of stakeholders including all social groups" "encourages the coordination of transport infrastructure and service planning with town and country planning, including land use planning“ 2011 Transport White Paper Mixed strategy involving land-use planning, pricing schemes, efficient public transport services and infrastructure for non-motorised modes and charging/refuelling of clean vehicles is needed to reduce congestion and emissions. Encouragement of cities to develop SUMPs bringing all these elements together. Examining the possibility of a mandatory approach for cities of certain size, according to national standards based on EU guidelines. Link regional development and cohesion funds to cities and regions that have submitted a current, independently validated Urban Mobility Performance and Sustainability Audit certificate.

Ciclul SUMP Un ciclu complet al SUMP include patru etape principale: 1. Faza de pregătire pentru procesul de planificare 2. Stabilirea transparentă și rațională a obiectivelor 3. Elaborarea strategiei 4. Implementarea planului 4 1 Action Plan on Urban Mobility Action 1 — Accelerating the take-up of Sustainable Urban Mobility plans Support of local authorities in developing SUMPs Guidance material, best practice exchange, educational activities for urban mobility professionals EC could take further steps, for example through incentives and recommendations! Introduction of urban mobility dimension in the Covenant of Mayors (integration with Sustainable Energy Action Plans). [Action Plan on Urban Mobility COM(2009) 490/5] European Council of Ministers The European Council of Ministers "supports the development of sustainable urban mobility plans for cities and metropolitan areas" (Luxembourg, 24 June 2010), it: "supports the initiatives … to adopt an integrated policy approach" "recognises that policies … can be conducted most efficiently through a cooperation between competent public bodies" "considers that public participation processes favour the inclusion of stakeholders including all social groups" "encourages the coordination of transport infrastructure and service planning with town and country planning, including land use planning“ 2011 Transport White Paper Mixed strategy involving land-use planning, pricing schemes, efficient public transport services and infrastructure for non-motorised modes and charging/refuelling of clean vehicles is needed to reduce congestion and emissions. Encouragement of cities to develop SUMPs bringing all these elements together. Examining the possibility of a mandatory approach for cities of certain size, according to national standards based on EU guidelines. Link regional development and cohesion funds to cities and regions that have submitted a current, independently validated Urban Mobility Performance and Sustainability Audit certificate. 3 2

Comparaţie SUMP vs. planificare tradiţională PLANURI DE MOBILITATE URBANĂ DURABILĂ Perspectivă pe termen scurt Lipsa unei viziuni strategice Nivel strategic / viziune Include o viziune strategică pe termen mediu cu un orizont de timp de 20-30 de ani Axare pe un anumit oraș Scop geografic Oraș funcțional, cooperarea între municipalitate și autoritățile vecine (nivel metropolitan, regional) este esențială Aport limitat din partea operatorilor și a altor parteneri locali, lipsa obligativității Nivelul implicării publice Nivel ridicat de implicare activă a locuitorilor și a actorilor urbani – caracteristică esențială Nu este un considerent obligatoriu Durabilitate Urmărește echilibrul între echitate socială, calitatea mediului și dezvoltare economică Nivel scăzut, focus pe infrastructură și transport Integrare sectorială Integrarea practicilor și politicilor în politicile sectoriale (mediu, planificare teritorială, incluziune socială etc) În general cooperarea între nivelurile administrației nu este obligatorie Cooperare inter-instituțională Integrarea nivelurilor diferite de autoritate (de ex. cartier/sector, municipalitate, aglomerare urbană, regiune) În generl lipsește sau pune accent pe obiective generale Monitorizare și evaluare Axare pe atingerea obiectivelor măsurabile și a rezultatelor (evaluarea impactului) Emfază pe dezvoltarea infrastructurii, scheme de circulație stradală Teme cheie Schimbare de paradigmă – încurajarea utilizării TP, a mersului pe jos sau cu bicicleta, calitatea spațiului public, utilizarea terenurilor etc Nu este luat în considerare Internalizarea costurilor Revizuire a costurilor și beneficiilor transportului și între nivelurile politicilor sectoriale Action Plan on Urban Mobility Action 1 — Accelerating the take-up of Sustainable Urban Mobility plans Support of local authorities in developing SUMPs Guidance material, best practice exchange, educational activities for urban mobility professionals EC could take further steps, for example through incentives and recommendations! Introduction of urban mobility dimension in the Covenant of Mayors (integration with Sustainable Energy Action Plans). [Action Plan on Urban Mobility COM(2009) 490/5] European Council of Ministers The European Council of Ministers "supports the development of sustainable urban mobility plans for cities and metropolitan areas" (Luxembourg, 24 June 2010), it: "supports the initiatives … to adopt an integrated policy approach" "recognises that policies … can be conducted most efficiently through a cooperation between competent public bodies" "considers that public participation processes favour the inclusion of stakeholders including all social groups" "encourages the coordination of transport infrastructure and service planning with town and country planning, including land use planning“ 2011 Transport White Paper Mixed strategy involving land-use planning, pricing schemes, efficient public transport services and infrastructure for non-motorised modes and charging/refuelling of clean vehicles is needed to reduce congestion and emissions. Encouragement of cities to develop SUMPs bringing all these elements together. Examining the possibility of a mandatory approach for cities of certain size, according to national standards based on EU guidelines. Link regional development and cohesion funds to cities and regions that have submitted a current, independently validated Urban Mobility Performance and Sustainability Audit certificate. 12

Beneficii SUMP Efecte vizibile la nivel local Ameliorarea calității vieții & centre atractive ale orașelor Mediu urban mai sigur Economie mai puternică Incluziune socială Evitarea expansiunii urbane Locuitori mai sănătoși  Devin tot mai vizibile mai ales pe termen mediu și lung Action Plan on Urban Mobility Action 1 — Accelerating the take-up of Sustainable Urban Mobility plans Support of local authorities in developing SUMPs Guidance material, best practice exchange, educational activities for urban mobility professionals EC could take further steps, for example through incentives and recommendations! Introduction of urban mobility dimension in the Covenant of Mayors (integration with Sustainable Energy Action Plans). [Action Plan on Urban Mobility COM(2009) 490/5] European Council of Ministers The European Council of Ministers "supports the development of sustainable urban mobility plans for cities and metropolitan areas" (Luxembourg, 24 June 2010), it: "supports the initiatives … to adopt an integrated policy approach" "recognises that policies … can be conducted most efficiently through a cooperation between competent public bodies" "considers that public participation processes favour the inclusion of stakeholders including all social groups" "encourages the coordination of transport infrastructure and service planning with town and country planning, including land use planning“ 2011 Transport White Paper Mixed strategy involving land-use planning, pricing schemes, efficient public transport services and infrastructure for non-motorised modes and charging/refuelling of clean vehicles is needed to reduce congestion and emissions. Encouragement of cities to develop SUMPs bringing all these elements together. Examining the possibility of a mandatory approach for cities of certain size, according to national standards based on EU guidelines. Link regional development and cohesion funds to cities and regions that have submitted a current, independently validated Urban Mobility Performance and Sustainability Audit certificate.

Beneficii SUMP Efecte vizibile la nivel UE Contribuie la atingerea cerințelor legale, de ex. Directiva UE privind Calitatea Aerului Contribuie la atingerea obiectivelor internaționale, UE, naționale (de ex. “20-20-20”) Olanda, Franța, Anglia – SUMP reprezintă condiție obligatorie pentru obținerea finanțărilor de la administrația centrală Conlucrează cu domenii diverse, de ex. sănătate, mediul înconjurător, dezvoltare economică Acces la finanțările Europene (condiționare?)

Vitoria-Gasteiz, Spania STUDIU DE CAZ Vitoria-Gasteiz, Spania

Studiu de caz >> Vitoria-Gasteiz 276 km² 238 247 inhabitants 860,69 inhabitants/km² Region of Alava: 2963 km² 317.352 inhabitants 107 inhabitants/km² Urban public transport network (bus and tramway)

Studiu de caz >> Vitoria-Gasteiz ANALIZA Distribuția modurilor de deplasare în funcție de scop Distribuția modurilor de deplasare în teritoriu mers de jos TP automobil bicicleta altele 17

Studiu de caz >> Vitoria-Gasteiz SCOP Obiectivul planului de Mobilitate Durabilă și Spațiu Public al orașului Vitoria-Gasteiz este de a schimba obișnuințele de deplasare ale locuitorilor pentru a pune accent pe mijloacele alternative de mobilitate, creșterea calității cadrului urban și îmbunătățirea accesibilității tuturor la serviciile publice. OBIECTIVE ȘI MĂSURI Mers pe jos Deplasarea cu bicicleta, role și alte mijloace non-motorizate TP Transportul privat (promovarea utilizării eficiente) Parcare, inter-modalitate 18

Studiu de caz >> Vitoria-Gasteiz SUMP FAZA 1 Propunere rețea de piste de biciclete 19

Studiu de caz >> Vitoria-Gasteiz SUMP FAZA 1 Rețea nouă de TP (simplificare + economie de timp) http://es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Euskotran_vitoria_1.jpg 20

Studiu de caz >> Vitoria-Gasteiz Implementarea SUMP din 2008 Promovarea utilizării TP si a deplasării cu bicicleta Restructurarea rețelei de transport cu autobuzul în corelare cu cea de tramvai Canalizarea fluxurilor de deplasare cu automobilul personal Extinderea zonelor pietonale Conversia spațiilor aferente automobilelor în spații pentru pietoni Crearea unei rețele de trasee de bicicletă funcțională Sondaj de opinie privind mobilitatea urbană: Determinarea gradului în care obiceiurile de deplasare ale locuitorilor s-au schimbat Studiul a constat în: 4000 interviuri telefonice (pentru evaluarea SUMP) Interviuri directe cu 300 companii + 2 700 angajați Comparație între sondajele de opinie - 2006 și 2010: Rezultate preliminare: numărul de utilizatori TP a crescut cu 43% 21

Studiu de caz >> Vitoria-Gasteiz Masterplan rețea trasee de bicicleta 2010-2014 Gradul de înclinare a străzilor: TOP motive ale accidentelor în care au fost implicați cicliști: 22

Studiu de caz >> Vitoria-Gasteiz Acțiuni pentru promovarea mersului cu bicicleta Lecții de ciclism Înregistrarea bicicletelor Planificarea traseului de parcurs Studiu privind deplasarea cu bicicleta Plan de acțiune pentru diminuarea furturilor de biciclete 23

Studiu de caz >> Vitoria-Gasteiz Capitala Europeană Verde 2012 Managementul apei :: obiectiv >>> reducerea consumului de apă (<100l/cap de locuitor) Natura în oraș: inelul verde din jurul Vitoria – Gasteiz (rețea de parcuri semi-naturale) 24

Capitala Europeană Verde 2014? Brașov – încotro? Capitala Europeană Verde 2014? 25

Vă mulțumesc pentru atenție! Ana-Maria Baston anamaria.baston@yahoo.com www.mobilityplans.eu Trainer could enter his/her contact information in font size 20 between the thank-you note and the website address.

Cursuri gratuite pe tema mobilităţii durabile organizate în România în cadrul proiectului TRANSPORT LEARNING Trainer could enter his/her contact information in font size 20 between the thank-you note and the website address. Înregistrarea participanților se realizează pe pagina proiectului: http://transportlearning.net/index.php?id=56