Nina Dosca Director Direcție generală supraveghere valori mobiliare

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
UNIUNEA PIETELOR DE CAPITAL UN PROIECT EUROPEAN PRIORITAR
Advertisements

Buletin Informativ nr.12/21.01
PRINCIPALELE REGLEMENTĂRI
“FINANŢE INTERNAŢIONALE”
MANAGEMENTUL ACHIZIȚIILOR STRATEGICE ȘI PUBLICE
Modificarea şi completarea unor acte normative - OUG nr.114/2018
BINE AŢI VENIT !.
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
ORGANIZAŢIILE DE MICROFINANŢARE Realizări, oportunităţi şi provocări
Evolutii recente ale sistemului bancar
SUB LUPA COFACE INTERCREDIT
Cadru legislativ Fondurile deschise de investitii
Reorganizarea judiciară, între mit și realitate
Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal al Republicii Moldova Potențiale modificări în Legea privind protecția datelor cu caracter.
BANCA TRANSILVANIA, JUCATOR IN DIVIZIA A
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Mecanismul de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
Competența face diferența!
completări şi modificări aferente drepturilor acţionarilor:
BURSA DE VALORI BUCURESTI
Analiza arieratelor. Măsuri propuse
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Compania de Asigurări SIGUR-ASIGUR
Codul de guvernare corporativă
Conferinţele Finmedia Piaţa creditului
- PROGRESE ÎN ARMONIZAREA CADRULUI LEGISLATIV -
BURSA DE VALORI BUCURESTI DIRECTII DE ACTIUNE STRATEGICA
TAIEX Ana Maria DOBRE Chişinău, Mai 2012
LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR Eliminarea barierelor în calea comerţului Aplicarea principiului recunoaşterii reciproce Mirona Coropciuc Ministerul Integrării.
Produse structurate emise de Erste Group Bank AG
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
Fonduri specializate si conturi administrate
Corina Necula Director Direcția Monitorizare Investigare
Riscuri operationale - definitie
PRIVATIZARE PRIN PIATA DE CAPITAL
Tranziția de la NIMIC la un parteneriat durabil
Standardele Internaţionale de Contabilitate (IAS)
PIATA CREDITULUI IN ROMANIA – FAST FORWARD >>
EVOLUŢIA ŞI SITUAŢIA DEPOZITELOR
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare - Romania -
Prim-viceguvernator al BNR BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI
Alocațiile copiilor în anul 2019
  GUVERNUL ROMÂNIEI MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII, COMERŢULUI ŞI MEDIULUI DE AFACERI  Agenţia pentru Implementarea proiectelor şi Programelor.
SINDICATUL ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEŢUL HUNEDOARA
EVALUAREA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
30 % din volumul total al pieței de intermediere
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
Bursa de Valori Bucuresti Perspective de dezvoltare
Problemele reglementării asociațiilor de asigurări în Ungaria
EVOLUTIA SI IMPORTANTA CARDULUI DE CREDIT
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
prin Banca Transilvania
Formularul 394 “Declaraţie informativă
Oleg VEREJAN, Preşedintele Asociaţiei de Actuariat din Moldova
Buletin Informativ nr.43/05.07
Practicarea pescuitului recreativ/sportiv pe teritoriul Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării! Practicarea pescuitului recreativ/sportiv se face pe baza.
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Facilităţi fiscale şi modificarea Codului fiscal
Aspecte legale ale recuperarii creantelor de la populatie
MINISTERUL JUSTIŢIEI ŞI LIBERTĂŢILOR CETĂŢENEŞTI ROMÂNIA DIRECŢIA DE PROBAŢIUNE “Prezentarea experienţei României în dezvoltarea sistemului naţional de.
Susţinerea reformării Sistemului Instituţiilor Penitenciare şi a Reformei Penale în Republica Moldova (2011)
Constituirea Biroului de Credit
UNIUNEA NAŢIONALĂ A ORGANISMELOR
Buletin Informativ nr.55/22.08
Buletin Informativ nr.48/22.07
PENSIILE PRIVATE, START 2007! IN PIATA FONDURILOR DE PENSII
Transcriere de prezentare:

Cadrul legal existent pentru instrumentele financiare nebancare și perspectivele acestora Nina Dosca Director Direcție generală supraveghere valori mobiliare Comisia Națională a Pieţei Financiare, Republica Moldova 28 iunie 2011, Chişinău

Actele legislative care reglementează emisiunea şi circulaţia valorilor mobiliare Codul civil al Republicii Moldova – Legea nr.1107-XV din 06.06.2011 Legea nr. 199-XIV din 18.11.1998 „Cu privire la piaţa valorilor mobiliare” Legea nr. 1134-XIII din 02.04.1997 „Privind societăţile pe acţiuni” Legea nr. 192-XVI din 18.11.1998 “Cu privire la Comisia Naţională a Pieţei Financiare” Actele normative emise de Comisia Naţională a Pieţei Financiare

Tipurile de instrumente financiare nebancare reglementate acţiuni ordinare nominative acţiuni preferențiale nominative obligaţiuni corporative asigurate (prin gajul bunurilor sale proprii şi/sau bunurilor persoanelor terţe şi/sau cu garanţia bancară, şi/sau prin fidejusiune, şi/sau prin poliţa de asigurare) neasigurate, cu următoarele condiții: - capitalul social al emitentului este mai mare de 1 mln. lei - emitentul desfășoară activitate de minim 3 ani, în ultimii 2 ani a obținut profit net. - în ultimii 3 ani emitentul a respectat prevederile legislației cu privire la dezvăluirea informației și drepturile acționarilor. - emitentul nu are cazuri de neexecutare sau de nerespectare a termenelor de executare a obligațiilor sale față de deținătorii obligațiunilor plasate anterior. recipisele depozitare moldoveneşti valoare mobiliară derivată, emisă de emitentul înregistrat în Republica Moldova, care conferă dreptul de proprietate asupra uneia sau asupra mai multor valori mobiliare străine

Atribuţiile Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare în privinţa instrumentelor financiare acordă codul ISIN pentru valorile mobiliare plasate prin intermediul ofertelor publice şi închise (private) înregistrează emisiunile de valori mobiliare ale emitenţelor din Republica Moldova şi eliberează emitenţilor permise pentru circulaţia valorilor mobiliare în afara ţării stabileşte modul de plasare şi de circulaţie a valorilor mobiliare străine pe piaţa valorilor mobiliare din Republica Moldova stabileşte modul de înregistrare, înregistrează ofertele publice şi cele de preluare referitoare la valorile mobiliare ţine registrul de stat al valorilor mobiliare

califică valorile mobiliare (determină tipul) Drepturile Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare în privinţa instrumentelor financiare califică valorile mobiliare (determină tipul) suspendă sau anulează emisiunea valorilor mobiliare în cazurile prevăzute de legislaţie suspendă circulaţia valorilor mobiliare pe piaţa secundară monitorizează circulaţia valorilor mobiliare în ţara

Aspecte supuse reglementării valorile mobiliare emise pot fi numai nominative (art. 161 (3), 163 (1) din Cod civil (CC), art. 4 (2) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare (LPVM), art. 11 (4) din Legea privind societăţile pe acţiuni (LSA)) valorile mobiliare pot fi emise în formă materializată sau nematerializată (înscriere pe contul personal al deţinătorului) (art. 161 (3) din CC, art. 4 (1) din LPVM, art. 11 (2) din LSA) modul de plasare: obligaţiunile pot fi emise numai prin ofertă publică (art. 163 (5) din CC) acţiunile pot fi emise prin ofertă publică şi închisă (art. 159 (1) din CC, art. 9 (1) din LPVM, art. 44(4) din LSA )

Aspecte supuse reglementării modul de achitare: obligaţiunile pot fi achitate numai cu mijloace băneşti (art. 163(5) din CC, art. 16 (7) din LSA) acţiunile pot fi achitate cu mijloace băneşti şi nebăneşti (art. 161(3) din CC, art.41 (2) din LSA) termenul de plasare a valorilor mobiliare – nu mai mare de 12 luni din data adoptării hotărîrii de către organul de conducere competent (art. 9 (5) din LPVM)

Aspecte supuse reglementării Etapele emisiunii: LPVM reglementează detaliat fiecare etapă aferentă plasării valorilor mobiliare (acţiuni, obligaţiuni): începînd cu adoptarea deciziei privind emisiunea de valori mobiliare şi finalizînd cu introducerea subscriitorilor în registrul deţinătorilor de valori mobiliare (art. 9-20 din LPVM)

Aspecte supuse reglementării Motive de refuz, suspendare sau anulare a emisiunii de valori mobiliare (art. 15, art.31 din LPVM) Circulația valorilor mobiliare pe piața secundară (bursieră și extrabursieră) (art.24, art.261, art.48 din LPVM) Valorile mobiliare străine (art.29 din LPVM) Protecția intereselor investitorilor(art.54-58 din LPVM, LSA, CC ) Realizarea dreptului de preemțiune la valorile mobiliare plasate suplimentar (art.27 din LSA, art.12(4) din LPVM)

Deosebiri de practica internațională Codul ISIN este alocat de către depozitarul central de valori mobiliare sau agențiile naționale de numerotare (ANN) Autoritățile de supraveghere similare CNPF înregistrează numai ofertele publice, ofertele închise nu se supun înregistrării. Dările de seamă asupra rezultatelor emisiunii suplimentare nu se înregistrează de către autoritatea de supraveghere. Instrumentele financiare se admit spre tranzacționare în baza prospectului aprobat de către autoritatea de supraveghere competentă.

Perspective în contextul proiectului Legii privind piața de capital Diversificarea instrumentelor financiare a) valori mobiliare; b) unităţi (titluri) emise de organismele de plasament colectiv în valori mobiliare; c) instrumente ale pieţei monetare; d) contracte options, contracte futures, contracte swap, contracte forward pe rata dobînzii şi orice alte instrumente financiare derivate referitoare la valori mobiliare, valute, rate ale dobînzii, rate ale rentabilităţii, indici financiari sau bunuri; e) instrumente financiare derivate pentru transferul riscului de credit; f) contracte financiare pentru diferenţe; g) alte instrumente financiare admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi/sau în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare.

Perspective în contextul proiectului Legii privind piața de capital Diversificarea serviciilor prestate de către o companie licențiată primirea şi transmiterea ordinelor privind unul sau mai multe instrumente financiare; executarea ordinelor privind instrumentele financiare în numele clienţilor; tranzacţionarea în cont propriu; managementul portofoliului; consultanţa de investiţii; subscrierea instrumentelor financiare şi/sau plasamentul instrumentelor financiare în baza unui angajament ferm; plasamentul instrumentelor financiare fără angajament ferm; exploatarea unui MTF.

Perspective în contextul proiectului Legii privind piața de capital Suplimentar serviciilor şi activităţilor de investiţii enumerate societăţile de investiţii pot presta următoarele servicii auxiliare: custodia şi administrarea instrumentelor financiare în contul clienţilor, inclusiv păstrarea şi serviciile conexe, precum gestionarea de numerar/garanţii; acordarea de credit sau împrumut unui client pentru ai permite efectuarea unei tranzacţii cu unul sau mai multe instrumente financiare, în care este implicată societatea de investiţii care acordă creditul sau împrumutul; consultanţă acordată societăţilor pe acţiuni privind structura capitalului, strategia industrială şi aspectele conexe şi servicii referitoare la fuziuni şi achiziţii de societăţi; operaţiuni de schimb valutar, în cazul în care aceste operaţiuni sînt direct legate de prestarea serviciilor de investiţii; cercetări în investiţii şi analiza financiară sau orice altă formă de recomandare generală privind tranzacţiile cu instrumente financiare; servicii conexe subscrierii instrumentelor financiare; serviciile şi activităţile de investiţii, precum şi serviciile auxiliare menţionate privind instrumentele derivate.

Perspective în contextul proiectului Legii privind piața de capital Creșterea gradului de protecție a investitorului (client obișnuit, client profesional, crearea fondului de compensare a investitorilor etc.) Crearea condițiilor pentru dezvoltarea investitorilor calificați și instituționali (OPCVM) Îmbunătățirea climatului investițional

VĂ MULŢUMIM PENTRU ATENŢIE!