Ministerul Apelor și Pădurilor Gestionarea gunoiului de grajd la nivel comunal vs la nivel individual Ministerul Apelor și Pădurilor Cluj-Napoca, iunie 2019
Context: polarizarea sectorului
Context: Sprijinul existent acoperă sub 1% din ferme
...50 m de locuințe și sursele de apă Context: probleme de alegerea locației platformelor individuale ...50 m de locuințe și sursele de apă
Rezultatul: Poluare istorică acumulată Lipsa managementului gunoiului de grajd în majoritatea fermelor individuale / gospodării Lipsa infrastructurii pentru colectarea și depozitarea gunoiului de grajd.
Investițiile comunale Controlul Integrat al Poluării cu Nutrienți
Bazin pentru colectarea fracției lichide Plantarea de copaci în jurul platformei Cabina personalului Drum de acces
Platforme comunale și individuale în uz
Echipamentele livrate
Împrăștierea gunoiului
Operarea unei platforme comunale Fermierul – încheie contract cu Operatorul Operatorul – Preia gunoiul de grajd de la fermier sau la poarta platformei Fermierul – își păstrează sau nu dreptul la compost / plătește sau nu taxă de depozitare Fermierul – preia de la platformă gunoiul de grajd compostat / plătește servicii de împrăștiere Operatorul – vinde compostul la poarta platformei sau oferă servicii de împrățtiere
..................vs platforme individuale Bazin fracție lichidă
Operarea la nivel de primarie cu + + + si - - - + - Rezolvă problema poluării difuze Nivelul de conștientizare a problemelor de mediu și sănătate rămâne scăzut, problema poluării rămâne insuficient adresată Costurile de operare pot fi acoperite Costurile de operare nu sunt acoperite dacă rata de colectare a gunoiului de grajd este scăzută Costuri minime din partea micilor fermieri Managementul local este în mare parte deficitar în: Procedurare si reflexul de a respecta regulile stabilite Alocare de resurse umane Lipsa generală de inițiativă Fără sancțiuni din partea APIA pentru fermieri Risc de artificializare a respectării cerințelor de eco-condiționalitate în cazul în care nu se urmărește implementare contractelor dintre fermieri și primarie
Cum adresăm problemele? Revizuirea Codului de Bune Practici Agricole și a Programului de Acțiune Campania de conștientizare Rețeaua de transfer de cunoștințe Întărirea capacității administrative a primăriilor
Întărirea capacității administrative a primăriilor (1) Consultanță din partea Deloitte + Ramboll Ghid operațional care include: - clasificare pe criterii ce țin de asigurarea operabilității și sustenabilității investițiilor
Întărirea capacității administrative a primăriilor (2) Ghid operațional: - plan de afaceri cu modelarea veniturilor și cheltuielilor, inclusiv prognoză financiară pe 3 ani și identificarea surselor de finanțare - plan de conștientizare – cu pliante și brosuri, model de contract cu fermierii, registru intrari – ieșiri, regulament de funcționare etc.
Întărirea capacității administrative a primăriilor (3) Ce urmează? Revizuirea Contractelor existente Monitorizare ex-post cu accent pe consiliere, dar și măsuri coercitive
Vă mulțumim! www.apepaduri.gov.ro https://apanoastra.ro