Eugen Rădulescu Direcția Stabilitate Financiară

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
UNIUNEA PIETELOR DE CAPITAL UN PROIECT EUROPEAN PRIORITAR
Advertisements

Consumul de tutun și consecințele sale în România
INSTITUŢIILE DE CREDIT
Conferința „Fundamentarea politicilor publice de investiţii în contextul modernizării administraţiei publice” Conferinţa de final a proiectului.
Modificarea şi completarea unor acte normative - OUG nr.114/2018
Conferinta Nationala ALB
Modificare nomenclator obligații Declarația 100
ÎNTREBĂRILE PE CARE AR TREBUI SĂ NI LE PUNEM
STRATEGIA NAȚIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ
ORGANIZAŢIILE DE MICROFINANŢARE Realizări, oportunităţi şi provocări
Evolutii recente ale sistemului bancar
SUB LUPA COFACE INTERCREDIT
Cadru legislativ Fondurile deschise de investitii
Reorganizarea judiciară, între mit și realitate
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
RISCURI ȘI DEZECHILIBRE EXTERNE
România 2008 PENSIILE PRIVATE o evaluare la start
BURSA DE VALORI BUCURESTI
Prezentare de D-na. Veronica Toncea
Percepţia mediului de afaceri asupra economiei Raport de cercetare Pregătit pentru Camera de Comerţ şi Industrie a României Martie 2015 Studiu desfăşurat.
Provocari si oportunitati in industria platilor
PROCESE FEEDBACK FUNDAMENTALE
Conferinţele Finmedia Piaţa creditului
<Solutii de recuperare a creantelor comerciale>
TENDINŢE ŞI OPORTUNITĂŢI PENTRU SISTEMUL BANCAR ROMÂNESC ÎN PERSPECTIVA ADERĂRII DR. NICOLAE DĂNILĂ CEO.
Ziua ASIGURĂRILOR de VIAŢĂ & SĂNĂTATE
Evolutia Pietei Leasingului Imobiliar in Romania si CEE
PROIECTUL DE FINANTARE RURALA
Rolul sistemului bancar în finanţarea dezvoltării economiei
Riscuri operationale - definitie
ECONOMISIREA SI CREDITAREA PENTRU DOMENIUL LOCATIV
Structura emitentilor listati la BVB
CONFERINTA “CRESTERE SUSTENABILA: ROLUL MEDIULUI DE AFACERI IN ECHILIBRUL MACROECONOMIC SI IN CONVERGENA REALA” 28 OCTOMBRIE 2015 SPINOASA PROBLEMA A CONTEXTULUI.
Standardele Internaţionale de Contabilitate (IAS)
PIATA CREDITULUI IN ROMANIA – FAST FORWARD >>
EVOLUŢIA ŞI SITUAŢIA DEPOZITELOR
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
Creșterea sustenabilă: Mediul de afaceri și rolul său în echilibrul macroeconomic și în convergența reală Ionut Dumitru Presedinte Consiliul Fiscal, Economist-sef.
MANAGEMENTUL RISCULUI îN PERSPECTIVA BASEL II
Prim-viceguvernator al BNR BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI
Perspectivele implementarii SEPA in Romania
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
Operaţiunile cu instrumente de plată electronică în România
EVALUAREA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
30 % din volumul total al pieței de intermediere
Instrumentele financiare derivate
Top 100 România 2003 Caracteristica esenţială: pentru prima oară, după 7 ani consecutivi cu pierderi, rata consolidată a profitabilităţii generale este.
Statistici ale băncii centrale
TRANSACTIONAL BANKING
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Dr. Nicolae Dănilă Preşedinte
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
Modele de succes: Plăţile electronice în Noua Europă
Oleg VEREJAN, Preşedintele Asociaţiei de Actuariat din Moldova
Suportul statisticii în societatea civilă
Posibilităţi de garantare prin F.G.C.R.
Evolutia produsului si pietei de leasing din Romania
Instrumente financiare (IF)
Parametrii utilizati la stabilirea venitului OTS pentru perioada
Constituirea Biroului de Credit
UNIUNEA NAŢIONALĂ A ORGANISMELOR
Robert C. Rekkers Director General, Banca Transilvania
Eugen Rădulescu Director, Direcția stabilitate financiară
2005 – ANUL IMM-urilor BANCA TRANSILVANIA Bucuresti, 22 martie 2005.
Parametrii utilizati la stabilirea venitului OTS pentru perioada
PENSIILE PRIVATE, START 2007! IN PIATA FONDURILOR DE PENSII
Ziua Internațională a Sănătății
Transcriere de prezentare:

Eugen Rădulescu Direcția Stabilitate Financiară Forumul Pieței Financiare București, 15 mai 2019 Lumini și umbre în sectorul financiar-bancar din România Eugen Rădulescu Direcția Stabilitate Financiară Notă: Opiniile exprimate în această prezentare sunt cele ale autorului și nu reflectă în mod obligatoriu poziția oficială a Băncii Naționale a României

Ponderea activelor bancare în PIB (T2 2018) Intermediere financiară Ponderea activelor bancare în PIB (T2 2018) Sursa: BCE 2 2 2 2

Calitatea activelor: mai bună, dar nu suficient de bună Rata creditelor neperformante − România Rata creditelor neperformante – comparații UE Sursa: BNR Pentru România sunt incluse toate băncile Sursa: ABE, risk dashboard; BNR

Capitalizare și provizionare adecvate Rata de acoperire a creditelor neperformante Rata de adecvare a capitalului Total capital ratio has been flat since 2016 at around 19 % The banking sector is able to cope with adverse macroeconomic scenarios according to NBR stress test exercises. Sursa: ABE, risk dashboard; BNR Pentru România sunt incluse toate băncile 4 4 4 4

ROA – comparații UE și CEE Profitabilitate redobândită a sectorului bancar ROA și ROE – România ROA – comparații UE și CEE Sursa: ABE, risk dashboard; BNR Pentru România sunt incluse toate băncile Sursa: BNR

Incluziune financiară scăzută Sursa: FMI, Banca Mondială 6 6 6 6

Poziție prudențială bună Vulnerabilități în scădere Indicatori financiari și prudențiali cheie ai sectorului bancar: performanță robustă Capitalizare adecvată Calitatea activelor ↗ Profitabilitate consolidată Lichiditate adecvată Pondere credite valută ↘ Dependență finanțare externă ↘ Poziție prudențială bună Vulnerabilități în scădere

Lista scurtă a provocărilor și a perspectivelor Gestionarea unei intermedieri financiare scăzute și găsirea unor modalități de îmbunătățire a acesteia Incertitudini ale cadrului legislativ Gestionarea unei creșteri a competiției nebancare O interdependență ridicată între sectorul bancar și cel guvernamental și o expunere mai mare la riscul suveran Îndeplinirea condițiilor planului național de adoptare a monedei euro

I. Gestionarea unei intermedieri financiare scăzute și găsirea unor modalități de îmbunătățire a acesteia Moștenirea istorică a unei inflații persistente a întârziat lansarea creditării gospodăriilor (în special pentru împrumuturile pe termen lung), menținând un nivel inițial scăzut de intermediere pentru o perioadă lungă de timp Dinamică fulminantă a creditării după aderarea la NATO și UE Avertisment: vârful dinamicii creșterii creditului a avut loc în pragul crizei financiare din 2008 și a alimentat supraîncălzirea cererii consumatorilor  o criză ulterioară mai profundă Cererea eligibilă scăzută, în special în sectorul societăților nefinanciare, pe fondul deficiențelor structurale: Capitalizare scăzută pentru un număr consistent de companii Indisciplină la plată Companii atipice (fără angajați, capital negativ etc.) Formarea insuficientă a personalului bancar în identificarea companiilor care pot fi creditate

II. Incertitudini ale cadrului legislativ Riscul unui cadru legislativ incert și imprevizibil care reglementează domeniul bancar și financiar, cu implicații asupra solvabilității sectorului bancar, este perceput de bănci ca fiind unul dintre cele mai ridicate, conform sondajelor din ultimii ani Propuneri legislative emise în sprijinul debitorilor Legea dării în plată (77/2016) – în vigoare, însă dispoziții importante au fost declarate neconstituționale în octombrie 2016 iar impreviziunea trebuie dovedită Legea conversiei creditelor în franci elvețieni (CHF) la cursul istoric – declarată neconstituțională în februarie 2017 Propunere legislativă pentru limitarea ratelor dobânzii pentru creditele acordate populației – declarată neconstituțională în martie 2019 Propunere legislativă de impunere a obligațiilor pentru cesionarii de contracte de credit și de limitare a valorii recuperabile a creanțelor – declarată neconstituțională în martie 2019 Propunere legislativă care vizează eliminarea titlului executoriu al contractelor de credit – declarată neconstituțională în martie 2019 Propunere legislativă de modificarea a legii dării în plată prin definirea impreviziunii – în discuție OUG 114/2018 pentru taxarea băncilor – ajustată semnificativ prin OUG 19/2019

III. Gestionarea unei creșteri a competiției nebancare Provocări:  Ajustarea modelelor de afaceri ale instituțiilor de credit îmbunătățirea eficienței costurilor, într-un mediu financiar caracterizat de presiuni asupra profitabilității redefinirea strategiilor, nu numai privind produsele și serviciile furnizate, ci și interacțiunea cu clienții, cu un accent mai ridicat pentru mediul online  Concurență sporită Competiția în acest domeniu este generată nu doar de companii FinTech, dar și de entități nespecializate care furnizează produse și servicii FinTech, printre ele fiind și companii de talie globală  Consolidarea adițională a sectorului bancar  Activități de reglementare și supraveghere

IV. O interdependență ridicată între sectorul bancar și cel guvernamental și o expunere mai mare la riscul suveran Ponderea ridicată a expunerii suverane (obligațiuni guvernamentale și împrumuturi Prima Casă) în totalul activelor sporește efectul de evicțiune (crowding out) a sectorului real Evaluarea Financial Sector Assessment Program (FSAP) din 2018 a FMI semnalează acest risc și necesitatea adresării acestuia Măsurile fiscale din cadrul OUG 114/2018 nu contribuie la îmbunătățiri în acest aspect

V. Îndeplinirea condițiilor planului național de adoptare a monedei euro Provocări: Intrarea în Uniunea Bancară prin intermediul mecanismului de cooperare strânsă – implică o evaluare cuprinzătoare a sectorului bancar Menținerea capacității sectorului bancar de a face față evoluțiilor adverse moderat-ridicate, prin acțiuni precum: Evitarea inițiativelor legislative prin care este afectat procesul de curățare a bilanțurilor Evitarea măsurilor care ar conduce la o dezvoltare nesustenabilă a sectorului bancar Capitalizarea adecvată a băncilor cu capital de stat odată cu listarea lor la Bursa de Valori București Recapitalizarea băncilor care nu ar trece de o evaluare cuprinzătoare Asigurarea unor niveluri adecvate a indicatorilor de lichiditate Respectarea recomandărilor raportului de convergență FSAP și BCE în domenii precum „Principiile fundamentale Basel pentru o supraveghere bancară eficientă", politicile macroprudențiale, administrarea crizelor și rezoluția bancară etc.

Mulțumesc pentru atenție! Vă mulțumesc!