CATEGORIE GRAMATICALĂ = ?

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Şcoala Gimnazială Nr. 7 "Sfânta Maria" Timişoara-România
Advertisements

GHID ELECTRONIC INTERACTIV DE EXPRIMARE CORECTĂ ÎN LIMBA ROMÂNĂ
CONSOLIDAREA CUNOSTINTELOR CLASA A VII-A
Duhul Sfânt și darurile Lui
Te laud cu vie credinţă 1/1. Te laud cu vie credinţă,
Copyright.
Care sunt aceste numere?
Adunarea numerelor naturale
aplicaţie Legile lui Kirchhoff
Lăudat să fii Tu, Doamne 1. Lăudat să fii Tu, Doamne,
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice
NEVOIA UNEI AGENȚII DE misiune APME Ghiță rițișan ROMISCON 2018
Duminica a V-a din Postul Mare
:47:25 teste teste teste.
Şomerul…..
REFLECTÂND LUMINA LUI [SĂ LUMINĂM ÎMPREUNĂ]
Ploaie la vreme 1. Cereţi de la Domnul ploaie la vreme, ploaie timpurie şi târzie! Domnul scoate fulgerele şi trimite ploaie; El dă omului pâinea şi dobitoacelor.
E X P R E S I I L E L O C U Ţ I U N I L E
Ai fost in Hristos impacandu-ma cu Tin’
Un defect al femeii.
Ideile din această prezentare le-am primit prin
Transmiterea veştilor proaste
DROGURI NU, MULTUMESC!!! Avans automat.
Ce trist.
Evanghelia după Marcu Cap. 1 Cap. 2 Cine este Isus ?
Un fragment dintr-un proces
Autori (Nume și prenume)
Lucruri inedite.
1. N-aş putea în versul meu Să aştern iubirea ta
UNITATEA V SUBSTANTIVUL CLASA a V-a CAZURILE.
Arta de a vorbi în public
Cum să transmitem valorile generației următoare
Lăudat în veci, fii lăudat
1. În prezența Ta eu vin, Doamne ascult-al meu suspin
Trâmbiţele vestesc distrugerea Romei.
Cele 3 blonde si comisarul
Gabriel Garcia Marquez
MAXIME.
Prof. Stănărîngă Carmen Scoala cu cls I-VIII Ghidici, jud. Dolj
Mă-nchin şi Te laud 1/1. Mă-nchin şi Te laud, (bis)
Azi e timpul bucuriei 1.1. Azi e timpul bucuriei,
Izvorul, izvorul, Izvor de bucurii; Îl port azi în suflet Și nu-l mai pot opri! Mulţi nu mă-nţeleg azi, Dar eu nu pot tăcea Izvor de lacrimi şi de Bucurii.
DESCOMPUNERI ÎN FACTORI.
Armele Vietii tale . Din intelepciunea iudaica.
MOTORUL ELECTRIC Dispozitivul care exercită lucru mecanic atunci când consumă energie electrică.
1. Când se naşte un copil Tristeţea din lume dispare Mame şi îngeri mâinile îşi dau La porţi de infinit. Cerul parcă-i mai senin, Şi soarele luceşte mai.
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
,,Eu n-am să te las, ca să pieri, Când treci prin necazul cel greu, Atunci când Mă chemi, în dureri, Eu vin! A promis Dumnezeu. Cheamă-Mă-n ziua ce-a grea,
Elemente de noutate ale programei Şcolare pentru disciplina
B U G E T U L F A M I L I E I ȘCOALA GIMNAZIALĂ, NR.1, MOISEI
EVANGHELIA VEŞNICĂ Studiul 10 pentru 9 martie 2019.
Elemente de teoria comunicării
Biruinţa prin Hristos.
în Word 5 moduri noi de a lucra Colaborați cu oricine, oriunde
1. Cu cine aş putea să te asemăn Cu cine aş putea ca să te schimb Căci ce fiinţă ar mai fi sub soare Să se jertfească Cum Tu Te-ai jertfit Și cine ar.
1. Am auzit Că ai murit pe-o cruce Eu cred Isus Ce spui în Sfânta Carte //: Că pentru min’ Un păcătos Isuse Ai suferit ca să mă Scapi de moarte. ://
ADJECTIVUL.
1. Sculaţi fraţi toţi Și capul sus, Zoriţi în pregătire
1. O, cât de orb Am fost cândva. Doamne, acum Te pot vedea
11-14 septembrie 2019, Cluj-Napoca
JUDECAREA BABILONULUI
Cum pot sa invat gramatica pe cont propriu?
Curs 4 Valoarea atribuită muncii. Comportamente contraproductive
Probabil ca nu vei crede in asta, dar sfatul este minunat!
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
Cum scriem un articol.
Transcriere de prezentare:

Categoriile gramaticale ale verbului; recunoaşterea unui verb în textul latin.

CATEGORIE GRAMATICALĂ = ? Categorie gramaticală – ansamblu de trăsături gramaticale specifice unei părţi de vorbire. În funcţie de ce distingem un verb / substantiv / adjectiv / pronume de un altul? La maşini (categorii de identificare): Marcă; Culoare; Combustibil; Putere; Etc.

Categoriile gramaticale ale verbului latin Conjugarea. Diateza. Modul. Timpul. Persoana. Numărul.

1. Conjugarea Ce este o conjugare? O categorie de verbe care au caracteristici comune. A lucra, a mînca, a cînta A cere, a zice, a crede.

1. Conjugarea A VORBI A CITI Eu vorb-ESC Eu cit-ESC Tu vorb-EŞTI Tu cit-EŞTI El / Ea vorb-EŞTE El / Ea cit-EŞTE Noi vorb-IM Noi cit-IM Voi vorb-IŢI Voi cit-IŢI Ei / Ele vorb-ESC Ei / Ele cit-ESC

1. Conjugarea -A a cînta -EA a vedea -E a zice -I / -Î LIMBA ROMÂNĂ LIMBA LATINĂ -A a cînta -EA a vedea -E a zice -I / -Î a auzi / a coborî -Ā(RE) canto, cantare -Ē(RE) video, videre -Ĕ(RE) dico, -ere -Ī(RE) audio, -ire

1. INFINITIVUL “LUNG” DIN LIMBA ROMÂNĂ Infinitivul românei actuale a pierdut marca -re a infinitivul latin. Formele verbale cu -re au devenit substantive în limba română: cînta- cîntare; vedea-vedere; zice-zicere; auzi- auzire. În româna veche: eu nu’s ce par a fire… Urme de infinitiv lung cu valoare morfologică în româna actuală: dar(e)-ar să dea! (= O, de ar dare (în loc de ar da) să dea!)

1. Conjugarea Vocalele specifice conjugărilor I, II, IV se regăsesc la aproape toate formele verbale, înainte de sufixe (mărcile specifice unui timp sau mod), astfel încît putem recunoaşte conjugarea verbului respectiv. La conjugarea a III-a vocala specifică, fiind scurtă, de cele mai multe ori este transformată sau chiar înghiţită de contextul vocalic.

2. Diateza Activă Tata o laudă pe mama. Pasivă LIMBA ROMÂNĂ LIMBA LATINĂ Activă Tata o laudă pe mama. Pasivă Mama e lăudată de către tata (“de către tata” = C. de agent) Reflexivă Mama se laudă. Activă. Pater laudat matrem. Pasivă. Mater laudatur a Patre. Mater laudatur.

2. MĂRCI ALE DIATEZELOR – DESINENŢELE DIATEZA ACTIVĂ DIATEZA PASIVĂ -M / -O laud-o / laud-a-ba-m = eu laud / eu lăudam -(O)R laud-o-r = sînt lăudat / mă laud -S laud-a-s = tu lauzi -RIS laud-a-ris = eşti lăudat / te lauzi -T laud-a-t = el / ea laudă -TVR laud-a-tur = este lăudat / se laudă -MVS laud-a-mus = noi lăudăm -MVR laud-a-mur = sîntem lăudaţi / ne lăudăm -TIS laud-a-tis = voi lăudaţi -MINI laud-a-mini = sunteţi lăudaţi / vă lăudaţi -NT laud-a-nt = ei / ele laudă -NTVR laud-a-ntur = ei sînt lăudaţi / ei se laudă

3. Modurile În latină există trei moduri personale şi patru nepersonale. Personal = are persoană (eu, tu, el etc.) Nepersonal = nu are persoană (cîntînd, de văzut etc) Atenţie! Româna are un mod personal “în plus” (optativul). În latină, funcţiile pe care le are optativul în română sînt exprimate prin conjunctiv.

3. Modurile personale Indicativ Mă bucur. Imperativ Lăudaţi! LIMBA ROMÂNĂ LIMBA LATINĂ Indicativ Mă bucur. Imperativ Lăudaţi! Conjunctiv Sper să vină. Condiţional-optativ O, de-ar veni! Indicativ Gaudeo. Imperativ Laud-a-te! Conjunctiv Spero ut veniat. (se traduce cu conj.) Utinam veniret! (se traduce cu cond.)

3. Modurile nepersonale Infinitiv a lăuda. Gerunziu lăudînd Participiu LIMBA ROMÂNĂ LIMBA LATINĂ Infinitiv a lăuda. Gerunziu lăudînd Participiu lăudat Supin de lăudat Infinitiv laud-a-re Gerunziu laudando Participiu laudans, laudantis (se traduce diferit) Supin laud-tu-m

4. Timpurile Prezent: laud-a-t (el laudă); ven-i-mus (noi venim); dicis (tu zici). Vocala tematică (vocala specifică a conjugărilor) se păstrează ca atare la conjugările I, II, IV. Viitor: laud-a-bi-s (tu vei lăuda) Imperfect: laud-a-ba-m (eu lăudam) Perfect: cant-a-v-imus (noi am cîntat); dixit (a zis); aud-i-v-i (eu am auzit) Mai mult ca perfect: cant-a-v-era-m (eu cîntasem) Viitor II (anterior): laud-a-v-eri-t (va fi cîntat)

5. Persoana Latina are trei persoane, ca şi în limba română. Persoana se exprimă prin seriile desinenţelor verbale (vezi supra): m,s,t,mus,tis,nt; r,ris,tur,mur,mini,ntur; desinenţele active la perfect: i, isti, it, imus, istis, erunt. NB! Desinenţă (laud-a-s) ≠ terminaţie (laud-as).

6. NUMĂRUL Latina are două numere, ca şi în limba română: singular şi plural. Numărul se exprimă, ca şi persoana, prin seriile desinenţelor verbale (vezi supra): Deci: o desinenţă indică persoana, numărul şi diateza: Laudas: desinenţa s indică persoana a II-a, numărul singular, diateza activă.

Cele trei teme verbale În latină, modurile şi timpurile se construiesc pe baza a trei teme principale: Tema de prezent (cf. prima şi a doua formă de dicţionar): se obţine prin îndepărtarea mărcii -re (canta-re). Tema de perfect (cf. a treia formă de dicţionar): se obţine prin îndepărtarea desinenţei -i (cantav- i; dix-i). Tema de supin (cf. a patra formă de dicţionar): se obţine prin îndepărtarea lui -m (laudatu-m; dictu-m)

MĂRCI VERBALE – REZUMAT (CU ROŞU – MĂRCI INDUBITABILE) seriile de desinenţe active şi pasive; -re (final) = marca (sufixul) de infinitiv; -re (înaintea unei desinenţei) = marcă de conjunctiv; mărcile conjugărilor: -ā, -ē, -ĕ, -ī; -te (final) = marca imperativul (2 pl); ut = conjuncţie care, de cele mai multe ori, cere modul conjunctiv; -nd- = sufix de gerunziu; -ns / -nt- = sufix de participiu;

MĂRCI VERBALE – REZUMAT -tu- = sufix de supin; -bi- = sufix de viitor; -ba- = sufix de imperfect; -era- = sufix de m.m.c.p.; -eri- = sufix al viit. anterior (dar şi al conjunctivului perfect).

Sună ca pe româneşte… (criteriu fragil). ALTE MĂRCI VERBALE -isse- / -isse = sufix al conjunctivului m.m.c.p. / al infinitivului perfect activ; -turus3 = terminaţie (= sufix + desinenţe adjectivale) de participiu viitor activ. Sună ca pe româneşte… (criteriu fragil). Verbul a fi (sum, esse, fui) la prezent: Sum, esse, fui sum = eu sînt sumus = noi sîntem es = tu eşti estis = voi sunteţi est = el / ea este sunt = ei sînt

5. 1 Et venerunt trans fretum maris in regionem Gerasenorum 5.1 Et venerunt trans fretum maris in regionem Gerasenorum. 2 Et exeunto eo de navi, statim occurrit ei de monumentis homo in spiritu immundo, 3 qui domicilium habebat in monumentis; et neque catenis iam quisquam eum poterat ligare, 4 quoniam saepe compedibus et catenis vinctus dirupisset catenas et compedes comminuisset, et nemo poterat eum domare; 5 et semper nocte ac die in monumentis et in montibus erat clamans et concidens se lapidibus. 6 Videns autem Iesum a longe cucurrit et adoravit eum 7 et clamans voce magna dicit: "Quid mihi et tibi, Iesu, Fili Dei summi? Adiuro te per Deum, ne me torqueas." 8 Dicebat enim illi: "Exi, spiritus immunde, ab homine." 9 Et interrogabat eum: "Quod tibi nomen est?" Et dicit ei: "Legio nomen mihi est, quia multi sumus."