Descarcă prezentarea
Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați
1
Cum scriem un articol
2
Tipuri de articole Informativ De opinie De analiză
3
Tipuri de articole Într-un fel, toate articolele sunt informative, însă trebuie să separăm informaţia de opinie
4
Articolele informative
Articol de tip ştire Articol de tip feature (portret/profil, reportaj etc.)
5
Ce-i aia ştire? (Ce merită să fie publicat?)
ŞTIRE / NEWS STORY = un tip de articol ȘTIRE / NEWS = un concept jurnalistic ce defineşte importanţa unui subiect Este ştire = merită să fie publicat
6
News value Valoarea de informare
Jurnalistul trebuie să ghicească ce vrea să ştie publicul Pentru acest lucru aplică o serie de criterii de stabilire a valorii de informaţie
7
News value Valoarea de informare
Când un câine muşcă un om, nu e ştire Când un om muşcă un câine, e ştire
8
Criterii de stabilire a valorii de informare
Proximitate temporală Proximitate spaţială Impact şi consecinţe Proeminenţa personalităţii Interes uman Raritate şi unicitate (neobişnuitul) Conflictul şi competiţia
9
Cum scriem Ca să scriem bine, trebuie să citim mult
10
Cum scriem Articolele bune scot în faţă informaţia şi o prezintă astfel încât cititorul să înţeleagă de ce e importantă/interesantă/relevantă/utilă
11
5 W + H Cine? Ce? Când? Unde? De ce? Cum?
12
Piramida inversată
13
Piramida inversată Lead Dezvoltare Context
14
Cum scriem o ştire Lead-ul comprimă toate informaţiile esenţiale (şi poate fi citit independent de restul ştirii) Lăsaţi detaliile neesenţiale pentru mai târziu Evitaţi exprimările complicate Evitaţi cuvintele preţioase, pompoase Nu începeţi cu propoziţii subordonate Fără gerunziu Fără infinitiv substantival (profesarea, învăţarea, accesarea etc.) Ex.: Autorităţile chineze au interzis accesarea internetului. Folosiţi diateza activă şi evitaţi diatezele pasivă şi reflexivă
15
Cum scriem o ştire Folosiţi verbe active, tari
Evitaţi expresiile impersonale Evitaţi cuvintele şi expresiile de legătură (astfel, de asemenea etc.) Lăsaţi deoparte deducţiile, comentariile şi judecăţile de valoare Eliminaţi clişeele Evitaţi lead-ul etichetă (care expune subiectul la modul general) Răriţi adjectivele şi adverbele Daţi informaţii concrete
16
Cum scriem o ştire Cel mai bine e să arăţi (reţineţi detalii şi expuneţi-le): “Arăta ciudat” vs. “Avea părul portocaliu, ochii mov şi nasul roşu” Evitaţi negaţia în lead, în titlu şi, de preferat, în restul textului.
17
Cum scriem un articol-feature
Suspended interest story (structura interesului în suspensie) Intro Dezvoltare Concluzie
18
Cum scriem un articol-feature
Cerc Intro Dezvoltare Concluzie
19
Feature Accent pe o anumită trăsătură a subiectului
Sunt importante personajele, povestirea, descrierile Lead-ul nu trebuie să fie de tip hard-news Anecdotă >>> Nut graph (paragraful-miez) >>> Dezvoltare >>> Concluzie Stilul poate fi apropiat de literatură - figuri de stil E tot un text informativ
Prezentări similare
© 2024 SlidePlayer.ro Inc.
All rights reserved.