CREŞTEREA COMPETITIVITĂŢII: DE CE, CUM, CINE?

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
UNIUNEA PIETELOR DE CAPITAL UN PROIECT EUROPEAN PRIORITAR
Advertisements

Estimarea Cheltuielilor
OFICIUL DE STAT PENTRU INVENȚII ȘI MĂRCI
Registrul Potentialilor Contractori (RPC)
STADIUL IMPLEMENTĂRII PROGRAMULUI NAŢIONAL DE DEZVOLTARE RURALĂ
Conferința „Fundamentarea politicilor publice de investiţii în contextul modernizării administraţiei publice” Conferinţa de final a proiectului.
NOUA LUME A RESURSELOR UMANE
Conferința Curs de Guvernare București, 22 octombrie 2014
ÎNTREBĂRILE PE CARE AR TREBUI SĂ NI LE PUNEM
LEGE nr. 336 din 21 decembrie 2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria.
ORGANIZAŢIILE DE MICROFINANŢARE Realizări, oportunităţi şi provocări
Prima casă sau credit standard?
Evolutii recente ale sistemului bancar
BANCA TRANSILVANIA, JUCATOR IN DIVIZIA A
RISCURI ȘI DEZECHILIBRE EXTERNE
INDICATORI AI REZULTATELOR MACROECONOMICE
Reforma fiscală - Măsuri şi rezultate aşteptate -
CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Percepţia mediului de afaceri asupra economiei Raport de cercetare Pregătit pentru Camera de Comerţ şi Industrie a României Martie 2015 Studiu desfăşurat.
Provocari si oportunitati in industria platilor
PROCESE FEEDBACK FUNDAMENTALE
PROIECTUL BUGETULUI GENERAL AL MUNICIPIULUI FOCŞANI PE ANUL 2019
Cine este Agricover AGRI-BUSINESS AGRI-FINANCE
Instrumente şi mecanisme de promovare prin sectorul public
Rolul sistemului bancar în finanţarea dezvoltării economiei
Florin Talpes CEO Bitdefender/Softwin 14 Noiembrie 2013
Prof. univ. dr. DORIN MITRUŢ
PRIVATIZARE PRIN PIATA DE CAPITAL
Structura emitentilor listati la BVB
CONFERINTA “CRESTERE SUSTENABILA: ROLUL MEDIULUI DE AFACERI IN ECHILIBRUL MACROECONOMIC SI IN CONVERGENA REALA” 28 OCTOMBRIE 2015 SPINOASA PROBLEMA A CONTEXTULUI.
Bilanţ Absorbţia fondurilor structurale și de coeziunie
Ce este EURES ? EURES* - reţea de cooperare între Comisia Europeană, serviciile publice de ocupare a forţei de muncă din statele membre ale Spaţiului Economic.
DE CE OUTSOURCING? DE CE INFORM LYKOS?.
Creșterea sustenabilă: Mediul de afaceri și rolul său în echilibrul macroeconomic și în convergența reală Ionut Dumitru Presedinte Consiliul Fiscal, Economist-sef.
Programul: INTERREG V-A RO-BG Axa prioritară-4
Stadiul implementării Programului Operaţional Regional
Conferinta internationala “Intarirea Legitimitatii”
Prima rectificare a anului 2019
  GUVERNUL ROMÂNIEI MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII, COMERŢULUI ŞI MEDIULUI DE AFACERI  Agenţia pentru Implementarea proiectelor şi Programelor.
care vor să demareze o afacere în mediul urban, cu fonduri europene
Status EUGA in cifre Ce reprezinta EUGA?
Săptămâna Europeană a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii
STRATEGIA DE LA LISABONA
EVOLUTIA SI IMPORTANTA CARDULUI DE CREDIT
Top 100 România 2003 Caracteristica esenţială: pentru prima oară, după 7 ani consecutivi cu pierderi, rata consolidată a profitabilităţii generale este.
Conferinţa Curs de Guvernare
Implicarea în procesul de formare profesională a Patronatului Român din Industria de morărit și panificație - Rompan Dr. ing. Daniela Voica – Director.
CAMPANIE PENTRU EFICIENȚA ENERGETICĂ
POLITICA AGRICOLĂ COMUNĂ PREZENT ȘI VIITOR
Modele de succes: Plăţile electronice în Noua Europă
Tema 4. Tipurile de strategii ale întreprinderii.
DEZVOLTARE ECONOMICA PRIN CAPITAL ROMANESC
Posibilităţi de garantare prin F.G.C.R.
Instrumente financiare (IF)
Facilităţi fiscale şi modificarea Codului fiscal
Radu Enache, Director General HP România 11/07/2011
Pregatirea IMM pentru integrarea europeana
DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII: Strategie si prognoze
Mediul antreprenorial in România
CONSIDERAŢII PRIVIND CRITERIILE DIN TABLOUL DE BORD
Robert C. Rekkers Director General, Banca Transilvania
Raportul Grupului de Lucru 3
Speranța Pîrciog, director științific
Un plan de investiții pentru Europa
POLITICA AGRICOLĂ COMUNĂ
Impactul deciziilor politice asupra evaluarii companiilor
Transcriere de prezentare:

CREŞTEREA COMPETITIVITĂŢII: DE CE, CUM, CINE? Valentin Lazea

1. DE CE ESTE NEVOIE DE CREŞTEREA COMPETITIVITĂŢII? Pentru că România înregistrează cel de al doilea cel mai mare deficit de cont curent din UE (după Cipru) Pentru că în zona euro - unde pretindem că vrem să intrăm - nu mai funcționează competitivitatea prin devalorizări, ci doar prin calitate.

2. Ce înseamnă noua paradigmă a COMPETITIVITĂŢII? Competitivitate prin produse cu tehnologie înaltă, cu valoare adăugată mare şi cu inovare (necesită dezvoltarea sistemului educațional şi a cercetării-dezvoltării) Competitivitate prin service asigurat şi prin livrare la timp (necesită dezvoltarea infrastructurii)

3. Cum se ajunge la noua paradigmă a creșterii economice? Prin dezvoltarea componentelor PIB potențial (capital, forţă de muncă, productivitate) Nu prin scăderea fiscalităţii şi nu prin menținerea la niveluri scăzute a prețului input- urilor (energie, materii prime, forţă de muncă).

MEGA - PROBLEMA ROMÂNIEI (2) Capital ● Absorbție fonduri UE Atragere Investiții Străine Directe Atragere transferuri de la muncitorii români din străinătate Creșterea Bursei de Valori București Forţă de muncă Reforma sănătății Stimularea natalității Atragerea diasporei şi, selectiv, a specialiștilor străini Permiterea lucrului după împlinirea vârstei de pensionare Productivitate Reforma educației Infrastructură Cercetare-Dezvoltare IT Agricultură Eficiență energetică Debirocratizare MEGA - PROBLEMA ROMÂNIEI (2)

4. De ce vechea paradigmă a competitivității este nesustenabilă? Cursul de schimb nu va mai fi devalorizat competitiv, deoarece va fi menținut într-o bandă de ±2,25% (în ante-camera euro, ERM2), iar apoi va fi un dat pentru întreaga zonă euro. România a depreciat cursul cu 7,8% între 2009-2017, dar cu 3,6% în ultimii doi ani (2016-2018) Energia nu va mai putea fi menținută la un preţ scăzut, odată cu inter-conectarea cu rețelele europene. Energia este un bun exportabil (tradable), iar România este un price-taker, nu un price-maker.

4. De ce vechea paradigmă a competitivității este nesustenabilă? Forţa de muncă se va scumpi în continuare, sub influenţa mai multor factori: imigrația multor lucrători români, care face greu de găsit anumite meserii/calificări politica salarială din sectorul bugetar, care pune presiune pe sectorul privat reducerea fiscalității, care permite patronilor să crească salariile peste productivitatea muncii, în condițiile în care costul unitar cu forţa de muncă crește mult mai încet. în 2008-2017, salariul real net a crescut cu 45,7%, productivitatea cu 27%, iar ULC real cu 14,7%.

4. De ce vechea paradigmă a competitivității este nesustenabilă? Fiscalitatea nu mai poate fi redusă, deoarece s-a ajuns la “fundul sacului”: venituri bugetare totale = 29,3% din PIB în 2017 (faţă de 32,8% în 2015) venituri curente = 27,2% în 2017 (faţă de 30,2% în 2015). Solicitarea din ultimul articol al domnului Cristian Grosu (“Răscoala antreprenorilor; Cele 10 porunci ale mediului de afaceri către decidenții din universul paralel”), chiar dacă ar fi îmbrățișată de mediul de afaceri, ar fi “too little, too late”. Ea ar fi trebuit făcută în 2015, înainte de modificarea Codului Fiscal.

Atunci când patronatele nu vor mai solicita doar reducerea fiscalităţii, ci şi reforme structurale în domenii precum reforma sănătății, eficiența energetică, modernizarea agriculturii etc., vom putea avea o economie competitivă. Atunci când sindicatele nu vor mai solicita doar creșteri salariale, ci şi dezvoltarea Bursei de Valori București, creșterea cheltuielilor cu cercetarea-dezoltarea, permiterea lucrului după împlinirea vârstei de pensionare etc., vom putea avea o economie competitivă.

Global Competitiviness Index 2017-2018 Până atunci, ne vom complace într-o mediocritate aurită: Global Competitiviness Index 2017-2018 31 Cehia 39 Polonia 49 Bulgaria 59 Slovacia 60 Ungaria 68 România 74 Croaţia

Mulțumesc pentru atenție!