CONSTRUCTUVISMUL
PREMIZE În dezvoltarea intelectuală a elevilor un rol central îl joacă acţiunea şi contactele interindividuale, schimburile de păreri, cooperarea; Învăţarea se bazează pe ideile diverse ale elevilor; Ideile elevilor sunt puse la încercarea şi reajustate în mod constant, pentru a face faţă noilor situaţii;
IDEILE ELEVILOR Motor al activităţii lor cognitive
IDEILE ELEVILOR Idei preconcepute Convingeri neştiinţifice Înţelegerea greşită a conceptelor Limbaj neştiinţific Informaţii greşite Provin din mediul extraşcolar, sunt rezultatele unei învăţări nesistematice
ETAPELE ACTIVITĂŢII PROFESORULUI Identificarea ideilor greşite ale elevilor; Asigurarea unei dezbateri între elevi – confruntarea ideilor; Reconstrurirea cunoaşterii bazate pe modele ştiinţifice;
Nu există cunoştinţe autentice decât dacă elevii înşişi le construiesc
Subiectul cunoaşterii Se informează, reformulează, analizează, compară, clasifică, evaluează, formulează ipoteze, testează ipotezele, experimentează, concluzionează, generalizează, etc.
VALOAREA ELEMENTULUI SOCIAL Acompaniază elementul intelectual şi afectiv; Socializează elevul;
SOCIOCONSTRUCTIVISM
Elevii învaţă ÎMPREUNĂ, nu ALĂTURI
ELEVUL SUBIECT ACTIV – al unei activităţi ghidate de propriile nevoi educaţionale, sentimente, interese ACTOR – PRINCIPAL Este privit prin prisma capacităţii de a construi noua cunoaştere Fiinţă umană Fiinţă pasivă, ascultătoare, harnică, dependentă de profesor: OBIECT PASIV Este privit prin prisma lipsurilor şi eşecurilor sale Un intelect
PROFESORUL Transmite cunoştinţe Organizează situaţii de învăţare concepute ca pretexte pentru interacţiuni
Cunoştinţele Suma achiziţiilor memorate şi raportate Suport-pretext pentru dezvoltarea şi construirea de noi achiziţii de către înşişi elevii
Rendszerelméleti feldolgozás ABORDARE SISTEIMCĂ Rendszerelméleti feldolgozás
SISTEMUL Un ansamblu de elemente între care se stabilesc relaţii şi care funcţionează ca un tot unitar
SISTEM SUPRASISTEM (MACROSISTEM) SISTEM SUBSISTEM
Formarea la elevi a unei viziuni sistemice integratoare asupra realităţii
HARTA CONCEPTUALĂ