SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Şcoala Gimnazială Nr. 7 "Sfânta Maria" Timişoara-România
Advertisements

ROmanian Library Network Science & Technology
Proiect strategic POSDRU/87/1.3/S/ 62339
Copyright.
Cand oamenii se deghizeaza in animale....
Eurobot 2019.
Propunere dezbateri la nivelul sistemului de învățământ
Intra in „Patul lui Procust” un proiect modern de master de cercetare?
Internet - notiuni generale
INSTRUCȚIUNEA PRIVIND MANAGEMENTUL TEMELOR PENTRU ACASĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR, GIMNAZIAL ȘI LICEAL V.TONU,șefa DÎHâncești.
Asociației „Moldova Apă-Canal”
PROIECTUL EUROPEAN “ENDURANCE”
Structura sistemelor de calcul (03-5)
ZIUA PORŢILOR DESCHISE,
Curs 4 Analiza structurii unei lucrări (de ce mi-a plăcut această lucrare?) Analiza conţinutului unei abordări în QA.
SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice
Transmiterea veştilor proaste
Metode de predare a literaturii române axate pe tehnologia on-line
SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice
SESIUNEA ANUALĂ DE COMUNICĂRI ŞTIINŢIFICE A STUDENŢILOR NORDTech 2019
Management performant în administrația publică din Municipiul Vulcan
Materiale electrotehnice noi
PROIECTUL Profesor: Babusca Tatiana
TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!
CONFERINȚA Bune practici privind realizarea și publicarea lucrărilor științifice 18 Aprilie 2019, Galați   Revista Amfiteatru Economic - un jurnal al cercetarii.
Transmiterea veştilor proaste
Elisabeta Stanciulescu Conferinta Freelanceri.ro “Tu esti o afacere”
prof. univ. dr. ing. Claudiu Vasile KIFOR ş.l. dr. ing. Lucian LOBONŢ
PROFESIONIST vs. SPECIALIST
Arta de a vorbi în public
PROGRAM DE FORMARE ACADEMICA I.
COMENIUS REGIO ‘YES’ VIDEOCONFERINTA Bologna-Iasi 13 decembrie 2010
Să înţelegem revendicările
Testul docimologic Conf. dr. Florin Frumos
MODULUL III: NOILE TEHNOLOGII SI OPTIMIZAREA LOR IN EDUCATIE
INTREBARI CU PATRU PATRATE!.
PROIECTUL EDUCAŢIONAL
Photoshop.
Reînvie Speranța 7 Iubire și protecție Finanțele Familiei SET SERIA
Florin Talpes CEO Bitdefender/Softwin 14 Noiembrie 2013
Invatarea centrata pe elev
Prof. univ. dr. DORIN MITRUŢ
CONFERINTA “CRESTERE SUSTENABILA: ROLUL MEDIULUI DE AFACERI IN ECHILIBRUL MACROECONOMIC SI IN CONVERGENA REALA” 28 OCTOMBRIE 2015 SPINOASA PROBLEMA A CONTEXTULUI.
UNIVERSITATEA DE STAT DIN MOLDOVA Facultatea de ……………..
Servicii de Comert Electronic
ORIGINILE NERVOASE ALE EMPATIEI
Conferinta internationala “Intarirea Legitimitatii”
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
METODA PROIECTULUI.
METODE INTERACTIVE DE GRUP
Filozofia batranetii George Carlin
Subiectul:Ozoboții în acțiune
ESANTIONAREA SI CUANTIZAREA IMAGINILOR 1. Introducere
COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
Deducţia şi inducţia în procesul producerii cunoaşterii
în Word 5 moduri noi de a lucra Colaborați cu oricine, oriunde
Acces rapid la candidaţii relevanţi din domeniul medical
“STUDIU SATISFACTIE CLIENTI”
„PE CĂRĂRI DE MUNTE” – VIZITĂ DE STUDIU
Mediul antreprenorial in România
Facultatea de ………………………………………
PORTOFOLIUL PROFESORULUI METODIST
Metodologia elaborării proiectelor de intervenţie
Sondajul de opinie privind transparenta activitații APL
Raportul Grupului de Lucru 3
Cum scriem un articol.
Posibilități de angajare pe Social Media
Să înţelegem revendicările (e) Convertor electric de putere
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Transcriere de prezentare:

SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice 2 Aprilie 2013 Elaborarea documentelor stiintifice Instructor: Dr. Viorel Popescu Email: vioreldpopescu@gmail.com Web: vioreldpopescu.com SCOPUL CURSULUI Va oferi oportunitatea de a dezvolta abilitati de comunicare scrisa si orala prin citirea literaturii de specialitate relevanta, de a forma o ipoteza dintr-o intrebare, de a colabora si a prezenta ideile (oricat de neconventionale ar fi).

Evaluarea ----------------------------------------------------------------------- 2 proiecte principale: 1) Scrierea unei Introduceri 30% 2) Prezentare stiintifica 30% Participare in clasa 20% 2 referate 20% ------------------------------------------------------------------------ TOTAL 100%

Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD Rezumat Logica scrierii unui document stiintific Introducere Rezultate (grafice, tabele, statistici) Introducere (relevanta studiului si a metodelor de lucru) Metode Metode (arealul de studiu, metode empirica, analiza statistica, ecuatii) Rezultate Discutie Discutie

Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD (5) Rezumat Logica scrierii unui document stiintific (2) Introducere Rezultate (grafice, tabele, statistici) Introducere (relevanta studiului si a metodelor de lucru) (3) Metode Metode (arealul de studiu, metode empirica, analiza statistica, ecuatii) (1) Rezultate Discutie (4) Discutie

Recapitulare: - Introducere Material nou: - Metode - Rezultate - Discutii Managementul referintelor

ACTIVITATE IN CLASA (30 minute) Cititi articolul Scrieti un rezumat scurt (1/2 pagina) care sa sintetizeze: Scopul articolului (in contextul larg al literaturii de specialitate) Intrebarile cheie si metodele de adresare a acestora Rezultatul (rezultatele) cheie Importanta articolului in cadrul literaturii (optional) Discutati cele 4 puncte cu un coleg si identificati diferente si comonalitati Discutie generala in clasa

Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD INTRODUCERE 3 elemente A) BIG PICTURE – contextul teoretic/global al problemei B) BACKGROUND INFO – prezentarea informatiilor relevante ale problemei care conecteaza BIG PICTURE cu SCOPUL studiului intr-un mod logic C) SCOPUL SI OBIECTIVELE STUDIULUI – ipoteze, intrebari pertinente, descrierea activitatilor (2) Introducere (A) (B) (C)

Care este noutatea studiului? INTRODUCERE Care sunt punctele care trebuie atinse in Introducere? Care este noutatea studiului? Reprezinta o contributie semnificativa in domeniu? Se potriveste revistei respective? Introducerea NU ESTE LITERATURE REVIEW

GENERAL SPECIFIC INTRODUCERE Rationamentul logic al unei introduceri Declara unde se situeaza problema in domeniul respectiv Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura existenta) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) Specifica scopul si obiectivele studiului, precum si metodele generale Identifica beneficiile studiului pentru domeniu (“why bother?”) SPECIFIC

GENERAL SPECIFIC EXERCITIU: Identificati elementele unei introduceri INTRODUCERE Rationamentul logic al unei introduceri GENERAL Declara unde se situeaza problema in domeniul respectiv Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura existenta) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) Specifica scopul si obiectivele studiului, precum si metodele generale Identifica beneficiile studiului pentru domeniu (“why bother?”) SPECIFIC EXERCITIU: Identificati elementele unei introduceri

III IV II I V GENERAL SPECIFIC INTRODUCERE Cum scriem o introducere? Declara unde se situeaza problema in domeniul respectiv Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura existenta) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) Specifica scopul si obiectivele studiului, precum si metodele generale Identifica beneficiile studiului pentru domeniu (“why bother?”) IV II I V SPECIFIC

INTRODUCERE Importanta primei propozitii a unui paragraf (Topic Sentence) Prima propozitie trebuie sa comunice continutul intregului paragraf Exercitiu: Cititi prima propozitie a fiecarui paragraf din articolul de discutat in clasa Puteti anticipa care va fi continutul paragrafului? Comparati ideile voastre cu continutul paragrafului

Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD METODE Scop: reproductibilitatea si repetabilitatea studiului Rigurozitatea metodelor dau credibilitate studiului Daca metodele sunt noi, atunci descrie in amanunt Daca metodele folosite sunt deja publicate, atunci se face referire la articolele respective

Subsectiuni intalnite in mod comun METODE Cum scriem sectiunea de metode? Subsectiuni intalnite in mod comun Descrierea zonei de studiu Descrierea organismului studiat Descrierea experimentelor, chestionarelor, observatiilor Descrierea detaliata a analizelor statistice / pasilor analizelor GIS (ideal pentru fiecare obiectiv sau ipoteza in parte) Pentru studii cu multi pasi sau care implica multe analize  FLOWCHART

METODE Popescu, Rozylowicz et al. 2013 in PLoS ONE

Metodele pot fi scrise in 2 moduri: Cum scriem sectiunea de metode? Metodele pot fi scrise in 2 moduri: Metodele urmeaza logica si cursul Rezultatelor Pasii ce duc la Rezultatul 1 Pasii ce duc la Rezultatul 2, etc…. Fiecare paragraf al Metodelor introduce sau face referire la un obiectiv sau ipoteza din Introducere Pasii ce duc la atingerea Obiectivului 1 Pasii ce duc la atingerea Obiectivului 2, etc….

Diateza Pasiva vs. Diateza Activa METODE Cum scriem sectiunea de metode? Diateza Pasiva vs. Diateza Activa Chestionarele au fost aplicate utilizand… vs. Am aplicat chestionarele utilizand… Datele au fost analizate utilizand programul R… Am analizat datele utilizand programul R…

METODE Cum scriem sectiunea de metode? Exercitiu: Cititi sectiunea de Metode din articolele de discutat si identificati subsectiunile Cum se leaga subsectiunile de ultimul paragraf al Introducerii si de subsectiunile Rezultatelor? Cat de usor este de citit seciunea de Metode? Comparati cele 2 articole. OPTIONAL: Ganditi-va la subsectiunile Metodelor din lucrarea de dizertatie

Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD REZULTATE Rezultatele studiului FARA INTERPRETARE (lasat pentru Discutie) Reliefeaza cele mai importante aspecte are studiului Fac legatura intre Introducere (Ipoteze), Metode si Discutii Fac referire la Figuri si Tabelele in care se regasesc informatii aditionale

Logica prezentarii si mesajele cheie vor dicta structura articolului REZULTATE Cum scriem sectiunea de rezultate? ATENTIE, informatia regasita in Tabele si Figuri nu trebuie repetata  scrieti doar despre rezultatele cheie Logica prezentarii si mesajele cheie vor dicta structura articolului Rezultat 1  Metode pt rezultatul 1  Introducerea ipotezelor pt rezultatul 1  Discutia pe larg a rezultatului 1

DISCUTIE Elementele unei “povesti” stiintifice: RIMRsD Incepe cu recapitularea principalelor rezultate Paragrafe dedicate fiecarui rezultat principal (referinta la Figuri, Tabele); contextul studiului, comparatie cu alte studii Reliefeaza elementele inovatoare ale studiului NU INCLUDE REZULTATE NOI (toate trebuie raportate in REZULTATE) Propune noi directii de cercetare / alte cai de a evalua ipotezele

Sectiunea de Discutii NU ESTE LITERATURE REVIEW DISCUTIE Cum scriem sectiunea de discutii? Sectiunea de Discutii NU ESTE LITERATURE REVIEW Identificati rezultatele cheie si focalizati discutiile pe aceste rezultate Nu divagati (pastrati focus pe rezultatele cheie) Este OK sa speculati legat de rezultatele studiului, dar trebuie sustinute de referinte

Pentru fiecare Rezultat Cheie DISCUTIE Cum scriem sectiunea de discutii? Pentru fiecare Rezultat Cheie Reiterati rezultatul, inclusiv cu referire la tabele sau figuri Explicati rezultatul prin prisma literaturii existente (coroboreaza sau nu literatura de specialitate?) / speculati asupra mecanismelor (dar nu divagati) Care sunt limitarile? Se poate generaliza sau sunt conditii specific care nu pot garanta acelasi rezultat in alt studiu? Care sunt implicatiile rezultatului in mod general? Care este legatura cu domeniul de studiu? Care sunt recomandarile pentru viitoare studii? Ce aspecte relevante nu au fost atinse de studiul de fata care pot umple nisa in domeniu?

Rezultate, Rezultate, Rezultate ------ cum le interpretam? DISCUTIE Cum scriem sectiunea de discutii? Rezultate, Rezultate, Rezultate ------ cum le interpretam? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Evidenta directa? folositi verbe de genul: demonstreaza, inseamna, determina ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Evidenta indirecta sau rezultate nu foarte puternice (e.g., sample size mic)? folositi verbe de genul: indica, sugereaza utilizati formulari precum: implicatii potentiale, este posibil ca, poate fi

DISCUTIE Cum scriem sectiunea de discutii? Exercitiu: Cititi sectiunea de Discutii din articolele de studiat Care sunt cele mai puternice asertiuni? Care e cel mai puternic rezultat? Care e cel mai slab? Cat de multa incredere aveti in rezultatele studiului?

CITARILE Cand este nevoie sa referentiem? • Pentru a cita dintr-un alt text [“… Blah bla…”] – A SE EVITA folosirea unei citari mot a mot in documentele stiintifice • Pentru a parafraza (a exprima prin cuvinte proprii) – Rezultate, fapte, procentaje (mai e scurt decat textul original) – Cuvintele tale, dar ideile altcuiva • Pentru a sinteza infomatie – Cuvintele tale, ideile altcuiva, dar reflecta problema (BIG PICTURE): include sinteza unor concepte sau fapte bine stabilite

CITARILE

PLAGIATUL!!!! Ce este plagiatul? însușirea ideilor, metodelor, procedurilor, tehnologiilor, rezultatelor sau textelor unei alte persoane, indiferent de calea prin care acestea au fost obținute, prezentându-le drept creație proprie. Legea nr. 206/2004 privind buna conduită în cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea tehnologică şi inovare

GENERAL SPECIFIC INTRODUCERE Rationamentul logic al unei introduceri Declara unde se situeaza problema in domeniul respectiv Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura existenta) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) Specifica scopul si obiectivele studiului, precum si metodele generale Identifica beneficiile studiului pentru domeniu (“why bother?”) SPECIFIC

CITARILE Utilizati citarile pentru a dezvolta propriul argument Citarile sunt critice in stadiile (2) si (3) ale Introducerii 2) Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura) 3) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) De ce este necesar ca subiectul X sa fie studiat? Folositi citari sa identificati GAP-ul in domeniul respectiv

CITARILE Utilizati citarile pentru a dezvolta propriul argument Citarile sunt critice in stadiile (2) si (3) ale Introducerii 2) Specifica detaliile problemei (daca/cum a fost tratata in literatura) 3) Identifica nisa studiului (ce gap trebuie “umplut”?) EXEMPLU: Y si Z au fost studiate intensiv (Ion et al., 2014, Radu et al., 2014), dar X nu a fost abordat de cercetatori.

70-80% din citari se fac in Introducere si Discutii “ARTA” DE A CITA 70-80% din citari se fac in Introducere si Discutii Unde ar trebui citari si ce fel de studii credeti ca ar trebui citate?

70-80% din citari se fac in Introducere si Discutii “ARTA” DE A CITA 70-80% din citari se fac in Introducere si Discutii Ce amanunte importante lipsesc? Ce altceva ati dori sa stiti legat de ‘risk perception problems?’ Cum ati reformula?

TEMA 1 - pana Joi, 14 MAI Scrieti o scurta INTRODUCERE a tezei de Master respectand pasii discutati in clasa (sub 4 pagini) Pasi: Identificati intrebarile/ipotezele tezei de dizertatie Identificati literatura relevanta pentru stadiile (1), (2) si (3) ale Introducerii (cel putin 5 citari relevante pentru fiecare stadiu) Identificati topicul fiecarui paragraf (nu mai mult de 5-6 paragrafe) si scrieti prima propozitie pentru fiecare paragraf Sustineti fiecare topic cu argumente si citari relevante Progress check: 30 Aprilie si 7 Mai

MANAGEMENTUL REFERINTELOR Software: ENDNOTE MENDELEY - gratis ZOTERO – gratis PAPERS – doar pt Mac Baze de date: Web of Science JSTOR ScienceDirect PubMed EBSCO BioONE

Curs 2: Activitati Recapitulare structura articolului Exercitiu: cititi articolul si scrieti rezumatul (30 min); confruntati cu rezumatul actual PAUZA Recapitulare: Introducerea Exercitiu: cititi prima propozitie din fiecare paragraf si identificati continutul Metode Exercitiu: legatura dintre subsectiunile Metodelor, Rezultate si Discutii Rezultate Discutii Exercitiu: Identificati cele mai puternice asertii in Discutii (care e cel mai puternic rezultat? Care e cel mai slab?) CITARILE Exercitiu: discutie in clasa pe articolul din Romania