Psihologia interculturală

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Şcoala Gimnazială Nr. 7 "Sfânta Maria" Timişoara-România
Advertisements

Proiectul vietii si asigurarile de viata
Proiect strategic POSDRU/87/1.3/S/ 62339
Idealul democratic Ce este democratia?.
NOI “RAPORTURI DE FORŢE” ÎN COMERŢUL INTERNAŢIONAL
Propunere dezbateri la nivelul sistemului de învățământ
PROGRAME SI ACTIVITĂȚI DE REINTEGRARE SOCIALă CARE POT FACE DIFERENȚA LA LIBERARE. BUNE PRACTICI LA PENITENCIARUL BUCUREȘTI-JILAVA în ARIA ASISTENței SOCIALE.
CONSTRUCTUVISMUL.
COMENIUS REGIO “4S-Say Short Simply Sport”
VALENŢE CULTURALE ALE SECURITĂŢII ŞI SĂNĂTĂŢII ÎN MUNCĂ
TEORIA SISTEMELOR AUTOMATE
Publicitatea in cadrul societatii S.C.CLADI S.R.L
Structura sistemelor de calcul (03-5)
Abordarea cognitivă a personalităţii. George Kelly ( )
CONSFĂTUIREA PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ENGLEZĂ
ZIUA PORŢILOR DESCHISE,
Fazele clinico-tehnice pentru realizarea protezei scheletate
CURS DE FORMARE Metode eficiente de învățare a fizicii
Facultatea de Informatică Universitatea “Al. I
Mecanismul de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
Competența face diferența!
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
Materiale electrotehnice noi
Prezentare proiect ”TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!” Proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul.
PROIECTUL Profesor: Babusca Tatiana
TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!
Titlul proiectului: Integrarea instrumentelor IT în predare – calea de a aduce elevii înapoi la şcoală Programul Erasmus+ Acţiunea Cheie 1 – Proiect.
Co-Creation of Value in IT Service Processes using Semantic MediaWiki
7 aprilie 2019 Ziua Mondială a Sănătăţii
REFLECȚIA PEDAGOGICĂ Cunoașterea în afara reflecției e greu de imaginat, deoarece actul cunoașterii nu poate fi descris doar ca informație privită izolat.
Testul docimologic Conf. dr. Florin Frumos
Politici publice-concept,tipologie Ananliza politicilor publice
Proiect.
Autoritatea Națională pentru Calificări - ANC
Simulare de examen Psihologie medicală
Violenţa în şcoală. Agresivitate în rândul elevilor
Simulare de examen Psihologie medicală
Profilul psihologic-pilonul planificării şi dezvoltării carierei elevului PROF. PĂTRĂŞCOIU ANA-MARIA, ŞCOALA CONSTANTIN SĂVOIU; TG-JIU; GORJ.
4.(Re)proiectarea propriu-zisă
Unităţi de învăţământ Calendarul activităților specifice pentru stabilirea cifrei de școlarizare
Prioritățile MECC privind dezvoltarea curriculară în învățămîntul general Valentin CRUDU, șef Direcție Învățământ general.
Invatarea centrata pe elev
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Informatica in economie
“Educatie cu responsabilitate si oportunitate de dezvoltare pentru copii si tinerii romi din Homorod, judetul Brasov –EROD” Proiect finanţat cu sprijinul.
PREVENIRE CORUPȚIE ÎN EDUCAȚIE
ÎNVĂŢĂMÎNTUL PREŞCOLAR ÎN ERA DIGITALĂ
SENZORI ȘI TRADUCTOARE INTELIGENTE
Proiect co-finanţat din Fondul Social European
MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ
Cadrul normativ privind organizarea
METODE INTERACTIVE DE GRUP
ESTE REINTERGRAREA ȘI RESOCIALIZAREA CONDAMNATELOR POSIBILĂ ÎN CONDIȚIILE ACTUALE? Prezentare pentru Conferința Internațională „Femeile și minorii în detenție:
Monitorizarea modului de creştere şi îngrijire a copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate.
PROIECT LEONARDO DA VINCI
Calea spre succes. O educatie mai buna pentru toti
PREZENT! Stimularea participării la formarea continuă a angajatilor aflati în situatie de risc pe piata muncii – informare, constientizare si acces la.
COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU POPULAŢIE ŞI DEZVOLTARE
PRIMĂRIA COMUNEI SPINUS
Suportul statisticii în societatea civilă
Scoala Gimnaziala “Alexandru Ivasiuc” REZULTATE EVALUARE NATIONALA
Proiect nr. LLP-LdV/TOI/2010/RO/005 - Crearea unui centru de excelenţă pentru pregătirea profesională iniţială şi continuă, pe linia managementului stresului.
“STUDIU SATISFACTIE CLIENTI”
PORTOFOLIUL PROFESORULUI METODIST
Curs 4 Valoarea atribuită muncii. Comportamente contraproductive
Raportul Grupului de Lucru 3
Ghid de utilizare în siguranță a Internetului
Să înţelegem revendicările (e) Convertor electric de putere
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Ziua Internațională a Sănătății
Transcriere de prezentare:

Psihologia interculturală Prof.univ.dr. Alin Gavreliuc Universitatea de Vest din Timișoara Facultatea de Sociologie și Psihologie

RAPORTURILE DINTRE CULTURI LA NIVEL INTERGRUPAL ŞI LA NIVEL INTERINDIVIDUAL Asimilarea culturii Cultură şi identitate Socializarea subiectului uman prin cultură. Învăţarea culturală Dialogul între culturi Opţiuni epistemologice în psihologia interculturală Etnocentrismul Relativismul cultural Raportul universal-general-particular în psihologia interculturală Opţiuni metodologice în psihologia interculturală

RAPORTURILE DINTRE CULTURI LA NIVEL INTERGRUPAL ŞI LA NIVEL INTERINDIVIDUAL Contactul şi schimbul între culturi Aculturaţia Situaţii de aculturaţie Procese de aculturaţie Tipologia fenomenelor de aculturaţie Şocul cultural Studiu de caz. Diferenţe intergeneraţionale în familiile de emigranţi Cercetări psihosociologice asupra fenomenelor de mobilitate socială masivă. Emigrarea în masă Studiu de caz – integrarea românilor în mediul multicultural american

Cultură şi identitate Există două mari categorii de teorii asupra identităţii: substanţialistă / interacţionistă.

Enculturația Enculturaţia = suma achiziţiilor directe, care nu presupun o învăţare deliberată (de exemplu, ceea ce comunitatea în care se integrează subiectul desemnează a fi muzica sau a fi „zgomot”), articulînd o sensibilitate a intelectului asumată social. Encluturaţia = tot ceea ce achiziţionăm în cursul unei vieţi pentru că este disponibil (available) şi valorizat social (Herskovitz, 1945/2005).

Enculturația enculturaţia are o valoare adaptativă. agenţi ai socializării sunt reprezentaţi de însoţitorii în viaţă ai subiectului individual, care deţin o putere relativă asupra acestuia: în primul rînd grupurile primare (familia), dar şi grupurile secundare (ilustrate de şcoală, mass- media, biserică etc).

Aculturația aculturaţia desemnează procesul prin care o cultură integratoare impune prin intermediul unor agenţi ai socializării (preponderent secundari) reprezentanţilor unei culturi mai puţin influente patternurile sale definitorii. există şi o învăţare inter şi transgeneraţională, care este responsabila de transmiterea culturală, după cum se poate vorbi în natură despre o transmitere biologică. Sunt studii care atestă că prin mecanisme ale eredităţii sociale, tiparul valoric, atitudinal şi comportamental al unei comunităţi se schimbă de abia la trei generaţii de la modificarea compoziţiei acelei comunităţi (Flament, 1995).

Aculturația inversă Un ansamblu cultural furnizează înţelesurile decisive (decisive meanings) integrării eficiente şi „naturale” în societate, prin crearea categoriilor semnificative. Aculturația inversă: cultura ”mică” impune patternurile sale culturii integratoare (cultura ”mare”) – în situații de rupturi istorice și instabilitate socială și normativă. ”Funcționalul” e neutral valoric / se apreciază în funcție de ”performanța” comportamentală / sarcini specifice.

Opţiuni epistemologice în psihologia interculturală Perspectiva de bază asumată de psihologia interculturală este relativismul cultural, conform căruia caracteristici comportamentale şi contexte culturale diferite sunt descrise, nu şi evaluate. Relativismul refuză, astfel, în compararea unităţilor culturale, calificări de genul „mai bun” / „mai puţin bun”; „superior” / „inferior”; „mai civilizat” / „mai necivilizat”, „dezvoltat” / „înapoiat, retardat cultural”.

Opţiuni epistemologice în psihologia interculturală

Paragidma psihologiei interculturale

Etnocentrismul Termenul a fost introdus de Sumner în 1906, şi susţine existenţa unei tendinţe puternice de a folosi standardele propriului grup în evaluarea altor grupuri şi de a plasa in-grupul în vîrful ierarhiei simbolice a prestigiului, iar out-grupul e asociat unor categorii inferioare, deficiente.

Relativismul cultural RC = o anumită conduită culturală nu trebuie judecată după criteriile altei culturi, ci trebuie privită prin prisma propriului sistem evaluativ.

Opţiuni metodologice în psihologia interculturală Pe o asemenea filieră instituţională se vor articula aşa numitele psihologii indigene (indigenous psychologies), care valorificau postulate „universale” (de genul influenţei hotărîtoare a educaţiei din fragedă copilărie asupra dinamicii personalităţii), pentru a le urmări exteriorizările diferite în culturi diferite.

Opţiuni metodologice în psihologia interculturală Precauţii care se cuvin să însoţească operaţionalizarea unor termeni care provin din aplicarea probelor specifice (v. ”agresivitatea”). combinarea perspectivei emice (din interior) cu cea etică (din exterior) (Pike, 1967; Berry, 1969) necesitatea unor traduceri circulare a probelor psihologice - indice de retroversie de minimum 0.8-0.9 (altfel spus, proba redă între 80- 90 % din conţinutul semantic iniţial). se va prefera utilizarea unor comparaţii de nivel ordinal (de genul, pe dimensiunea X, în cultura naţională A se obţine un scor mai mare decît în cultura naţională B). nu se pot compara decît rezultate obţinute pe eşantioane omogene. comunicarea cu subiecţii care provin dintr-o cultură diferită este puternic influenţată de o serie de indici de accesibilitate: educaţia, situaţia socială, abilităţile lingvistice ale celui care este ales de psiholog drept interlocutor sunt factori care joacă un rol decisiv - informatorul deopotrivă filtrează şi flirtează în dialogul pe care îl întreţine cu cercetătorul. psihologia interculturală refuză cercetările safari.