Transmiterea veştilor proaste

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Şcoala Gimnazială Nr. 7 "Sfânta Maria" Timişoara-România
Advertisements

Asociația copiilor întreprinzători TIME IS MONEY
Proiectul vietii si asigurarile de viata
Copyright.
A fost odată o fetiţă căreia i se spunea Norişor pentru că privea mereu norii.
COMUNICAREA VESTILOR PROASTE DR.LEOVEANU T.IONUT HORIA
CONDUCĂTORI AUTO PROFESIONIŞTI
PROGRAME SI ACTIVITĂȚI DE REINTEGRARE SOCIALă CARE POT FACE DIFERENȚA LA LIBERARE. BUNE PRACTICI LA PENITENCIARUL BUCUREȘTI-JILAVA în ARIA ASISTENței SOCIALE.
Este Exact Ora 20:27.
:47:25 teste teste teste.
2 Reînvie Speranța Creat pentru iubire SET PARTEA
Abordarea de tip integrat a conținuturilor învățării
ZIUA PORŢILOR DESCHISE,
„CE AU VĂZUT ÎN CASA TA?” Studiul 12, pentru 22 Iunie 2019.
Un defect al femeii.
Ileana Vulpescu.
Transmiterea veştilor proaste
Capitolul 32 Elihu se mânie de tăcerea prietenilor lui Iov.
PROIECTUL Profesor: Babusca Tatiana
PROFESIONIST vs. SPECIALIST
Arta de a vorbi în public
PROGRAM DE FORMARE ACADEMICA I.
SĂPTĂMÂNA DE RUGĂCIUNE A TINERILOR MARTIE 2018
Testul docimologic Conf. dr. Florin Frumos
MODULUL III: NOILE TEHNOLOGII SI OPTIMIZAREA LOR IN EDUCATIE
1. În prezența Ta eu vin, Doamne ascult-al meu suspin
INTREBARI CU PATRU PATRATE!.
PROIECTUL EDUCAŢIONAL
STRATEGII DE STIMULARE A GÂNDIRII CRITICE LA PREȘCOLARI
4 Reînvie Speranța Creat pentru iubire SET PARTEA
Cele 3 blonde si comisarul
1. Eu sunt un băieţel voinic Şi mama m-a-nvăţat de mic, Ca Biblia eu s-o citesc Și Lui Isus să-i mulțumesc. Mama îmi spune: „Fata mea, citeşte zilnic Biblia!”
Simulare de examen Psihologie medicală
Gabriel Garcia Marquez
Simulare de examen Psihologie medicală
Reînvie Speranța 7 Iubire și protecție Finanțele Familiei SET SERIA
3 Reînvie Speranța Creat pentru iubire SET PARTEA
Profilul psihologic-pilonul planificării şi dezvoltării carierei elevului PROF. PĂTRĂŞCOIU ANA-MARIA, ŞCOALA CONSTANTIN SĂVOIU; TG-JIU; GORJ.
MAXIME.
Untdelemnul cel binemirositor
Invatarea centrata pe elev
RAPORT DE ANALIZĂ CEAC SEM. I.
Azi nu este o zi specială, Nu avem un motiv special să scriem...
TIPURI DE CERERI SI SCRISORI
Provocarea creierului
ORIGINILE NERVOASE ALE EMPATIEI
STARTUP ECO TRAINING FIRMS
Armele Vietii tale . Din intelepciunea iudaica.
Sf. Petru si Pavel Ce spune numele despre tine Care sunt sarbatoritii
Înţelege diabetul, preia controlul!
CONFERINTA in parteneriat cu SECTRA si
AGRESIVITATEA ȘI JOCUL PE CALCULATOR
Provocarea creierului
TINERII INTRE “DA” SI “NU”
Florile Bune pentru dezvoltarea unei afaceri si pentru cresterea randamentului angajatilor.
METODE INTERACTIVE DE GRUP
Monitorizarea modului de creştere şi îngrijire a copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate.
CAMPANIE PENTRU EFICIENȚA ENERGETICĂ
Un cintec japonez faimos -Rimi Natsukawa –
Contractul de voluntariat
Comunicarea în coaching.
Mediul antreprenorial in România
PORTOFOLIUL PROFESORULUI METODIST
Mărturie : Acest document a fost scris pentru
Metodologia elaborării proiectelor de intervenţie
Chişinău 2016 Iuliana Curea
Probabil ca nu vei crede in asta, dar sfatul este minunat!
CERCETASIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIATA!
Cum scriem un articol.
Instrumentar de formare privind APE 4. Evaluarea nevoilor
Transcriere de prezentare:

Transmiterea veştilor proaste Lect. Univ. Dr. Florina NECHITA www.umfcv.ro/cursuri-psihologie-medicala

Din episoadele anterioare  Doar medicii curanți pot transmite vești proaste E obligatoriu și necesar să le transmitem Procesul presupune o abilitate ce se exersează Modul în care este vestea transmisă afectează pacientul, nu conținutul ei

Abilități utile în relația cu pacientul: Ascultarea activă Adresarea întrebărilor Reflectarea conținuturilor Reflectarea emoțiilor Confruntarea Oferirea informațiilor

1. Ascultarea activă Folosește empatia “Ce încearcă să-mi spună?” “Ce înseamnă acest lucru pentru el?” “Ce simte el în momentul ăsta?” Afișează o atitudine înţelegătoare, plină de compasiune Ascultă cu tot corpul Aprobă prin mişcarea capului Menține contactul vizual Afișează un zâmbet binevoitor Tăcerea, interogarea, reformularea/parafrazarea

2. Adresarea întrebărilor Întrebări închise Solicită răspunsuri scurte: Da/Nu sau un fapt specific Îngustează discursul Evită să sugerezi răspunsul sau să interoghezi Întrebări deschise Solicită răspunsuri elaborate “Ce” – fapte, “Cum” – relații/resurse, “Ar putea/Poate” – oferă opțiuni Evită să întrebi “De ce” – pacientul devine defensiv Scop: Adunarea informațiilor Ușurează discuția, relaxează pacientul

3. Reflectarea conținuturilor Oferă pacientului ocazia să își audă gândurile Arată pacientului că ai fost atent Încurajează pacientul să continue Oglindirea (Aceleași cuvinte– de evitat, indicată doar pentru expresii specifice) / parafrazarea (folosirea propriilor cuvinte – recomandată, arată că te străduiești să înțelegi) Cum se face: Concentrează-te pe punctele cheie Păstrează sensul inițial și nu adăuga alte informații Evită să repeți ca papagalul ce a zis pacientul

4. Reflectarea emoțiilor Pacientul exprimă emoții verbal, nonverbal și paraverbal Ajută pacientul să conștientizeze și să accepte starea sa Te ajută să arăți că ești atent și că înțelegi – întărește relația, îi dă profunzime Cum se face: Folosește o expresie de introducere: Se pare că.., Văd că dvs..., Din ceea ce spuneți înțeleg că.. Exprimă și intensitatea emoției (un pic, puțin, foarte etc.) Identifică și NUMEȘTE emoția Așteaptă ca pacientul să verifice și să răspundă

5. Confruntarea Folosiți-o doar ca ultimă soluție Nu este despre conflict, ceartă, morală etc. Constă în a arăta pacientului discrepanțele dintre comportamentele sale Trebuie făcută indirect și cu mult calm, caldură și cu o atitudine foarte binevoitoare ÎNTOTDEAUNA EVITAȚI: judecățile, acuzațiile, sfaturile Cum se face: Exprimă discrepanțele cu blândețe (conflictele din comportament) Fii pregătit să folosești reflectarea emoțiilor Pregătește-te dinainte să îi arăți pacientului și resursele lui (punctele forte) ca să descoperiți cum le poate folosi

6. Oferirea informațiilor Orientare – informarea despre un proces Acțiuni – descrierea comportamentelor Feedback – informarea despre și explicarea rezultatelor Recadrarea – oferirea unui nou context pentru o anumită informație Informare – oferirea unor informații științifice noi

Protocolul SPIKES S – Setting - Contextul P – Perception – Percepția I – Invitation – Invitația K – Knowledge – Cunoașterea E – Emotions and Empathy – Emoții și empatie S – Strategy and Summary – Strategie și sumarizare

Cum transmitem veştile proaste? Instrucţiuni (1) 1. Alege CONTEXTUL Intim şi confortabil Fără surse de distracţie Persoane prezente (aparţinători + echipă) Documentează-te! Comportamentul tău non-verbal

Cum transmitem veştile proaste? Instrucţiuni (2) 2. Explorează PERCEPŢIA Evaluează starea pacientului “Cum te simţi azi?” Află cât ştie “Când au început să se manifeste simptomele, la ce te-ai gândit prima dată?” Depistează informaţiile false “Ca să fim în acord, spune-mi, te rog, ce ţi-au zis alţi medici?” Află cât vrea să ştie “Vrei să-ţi dau toate detaliile sau vrei să le spun altcuiva din familie?”

Cum transmitem veştile proaste? Instrucţiuni (3) 3. VERIFICĂ dacă: Pacientul este pregătit să primească diagnosticul acum Ar prefera contextul să fie diferit Ex.: Persoane prezente Ex: Momentul din zi etc.

Cum transmitem veştile proaste? Instrucţiuni (4) 4. Dă VESTEA Pregătește momentul: Ex. “După cum știi, am făcut niște investigații... ” “Mă tem că am veşti proaste” + pauză 2-3 secunde Spune-i diagnosticul + pauză Explică diagnosticul + pauză + prognosticul + pauză Foloseşte cuvinte uşor de înţeles Nu grăbi pacientul! Pacientul este mereu îngrijorat! Roagă-l să facă un rezumat “Spune-mi dacă ai înţeles ce ţi-am zis şi dacă am fost suficient de clar.”

Cum transmitem veştile proaste? Instrucţiuni (5) 5. Fii EMPATIC Identifică emoţiile Exprimă-le și numește-le (reflectarea emoțiilor) “Pot vedea că ceea ce ţi-am spus te-a supărat” + AȘTEAPTĂ “Văd că eşti uimit şi nedumerit” + AȘTEAPTĂ “Eşti foarte tăcut. Pot să întreb la ce te gândeşti?” + AȘTEAPTĂ “Ce te supără cel mai mult?”etc. + AȘTEAPTĂ Oferă-i sprijin emoţional Dă-i şi materiale scrise pentru a avea informațiile și mai târziu, cand se va stresa și mai mult

Cum transmitem veştile proaste? Instrucţiuni (5) 5. ASCULTĂ-L Roagă-l să-şi exprime îngrijorările Normalizează situaţia “E normal să reacţionezi aşa şi să simţi ceea ce simţi” Confirmă că ai ascultat şi ai înţeles (ascultare activă)

Cum transmitem veştile proaste? Instrucţiuni (6) 6. Sumarizează şi fă un PLAN Oferă-te să îl ajuţi ACUM Respectă-ţi promisiunile Elaboraţi un plan de acţiune Stabileşte următoarele întâlniri Repetă informaţia la următoarele întâlniri

Cum transmitem veştile proaste? Instrucţiuni (7) Evită: “Ştiu cum te simţi” (minimalizează efortul lui) “Am trecut şi eu prin asta cu un amic/o rudă” (experienţa personală) Foloseşte: Experienţele tale anterioare profesionale Experienţele anterioare ale pacienţilor tăi

Transmiterea veştilor proaste Stresul resimţit

Transmiterea veştilor proaste 1. Pregăteşte CONTEXTUL 2. Explorează PERCEPŢIA pacientului 3. Dă VESTEA 4. Fii EMPATIC 5. ASCULTĂ și răspunde 6. Fă un rezumat şi un PLAN pentru viitor