Consumul de tutun și consecințele sale în România
Estimările prevalenței fumatului la adulții din România, 1989-2014
Estimările prevalenței între anii 1981-2011 (pe baza GATS 2011)
Prevalența fumatului în rândul elevilor români de 15-16 ani, 1999-2015
Vânzările de țigări în România, 2001-2015
Vânzările de trabucuri și tutun „roll your own” în România, 2001-2015
Consecințele asupra sănătății și economiei În 2010, 42.800 de români au murit de o boală cauzată de tutun Costurile pentru tratarea bolilor care pot fi atribuite fumatului au fost de peste 1,2 miliarde de RON în 2012 Conform datelor statistice internaționale pierderile economice cauzate în productivitate depășesc pe cele medicale
Consumul de tutun este ridicat în România, cu aproape 5 milioane de adulți care consumă produse din tutun; în 2010, aproape 43.000 de români au murit prematur datorită bolilor cauzate de fumat.
Oferta de tutun și produse din tutun din România
Cultura tutunului în România – Suprafață și producție, 1980-2015
Producţia, importul şi exportul de ţigări, România, 2001-2014
Impactul creșterii taxelor de tutun asupra locurilor de muncă în România este probabil minim, deoarece foarte puține locuri de muncă în România sunt dependente de industria prelucrării tutunului.
Controlul tutunului în România
România a semnat Convenția Cadru privind Controlul Tutunului (CCCT) a OMS în iunie 2004 și a ratificat-o în ianuarie 2006. După ratificarea tratatului: au fost interzise reclamele produselor de tutun la radio și televiziune, dar produsele de tutun sunt promovate la locațiile de vânzare dimensiunile avertismentelor grafice sunt conforme cu directivele UE, dar nu și cu cele ale CCCT în martie 2016 a intrat în vigoare legea care interzice fumatul în spațiile publice noua lege prevede promovarea activităților de prevenire a fumatului și a renunțării la fumat printre tineri există programe de susținere și consiliere pentru renunțarea la fumat, dar nu sunt utilizate suficient
Taxe pe pachet de țigări în România, mai 2004 - iulie 2016
Accizele pe pachet și veniturile fiscale din accize, România, 2007 – 2015
Impozitele pe un pachet de țigări în UE, 2014 exprimate în dolari SUA
Prețurile țigărilor ajustate în funcție de inflație și accesibilitatea țigărilor, România, 1997-2015
În ciuda creșterilor semnificative ale prețurilor în ultimii ani, țigările în România au devenit mai accesibile astăzi decât erau în anii ’90. Guvernul român a luat măsuri ferme pentru a stopa contrabanda cu țigări începând cu 2010.
Cererea de țigări din România
Prețurile țigărilor ajustate la inflație şi consumul de țigări pe cap de locuitor, România, 2001 – 2015 Elasticitatea de preț: - 0,58 în 2016
Impactul creșterii taxelor pe țigări Impactul creșterii taxelor pe țigări. Model de simulare pe baza elasticității de preț. În prezent Recomandat Acciza medie 8,60 RON 12,30 RON Prețul mediu pe pachet 14,50 RON 18,90 RON Acciza (% din preț) 59,5% 65,0% Ar încuraja peste 400.000 adulți să se lase de fumat Ar opri peste 170.000 de persoane să se apuce de fumat Ar preveni peste 225.000 morți premature Ar crește cu 1,3 miliarde RON veniturile bugetare
Creșterea accizelor pe țigări până la 65% din prețurile de vânzare cu amănuntul ar reduce consumul cu aproximativ 18%, în acelaşi timp ar crește veniturile fiscale din accizele pe țigări cu aproape 1,35 miliarde RON.
Recomandări
Recomandarea 1 Punerea în aplicare a unei creșteri a accizelor pe țigări, care să crească în mod substanțial prețurile țigărilor și să reducă fumatul în România.
Ajustări anuale ale taxelor pe Recomandarea 2 Ajustări anuale ale taxelor pe țigări care să garanteze că accesibilitatea țigărilor se reduce pe măsură ce veniturile cresc.
Recomandarea 3 Creșterea taxelor pe alte produse din tutun pentru a fi echivalente cu taxele pe țigări și pentru a reduce consumul acestor produse.
Recomandarea 4 Creșterea părții alocate din taxele pe tutun pentru activități de prevenire și de renunțare la consumul de tutun.
Recomandarea 5 Consolidarea administrării taxelor pe tutun, aplicarea strictă a legislaţiei și eliminarea vânzării produselor din tutun în regim duty-free pentru a controla evaziunea fiscală.
Vă mulțumim pentru atenție! Raportul a fost finanțat de Fogarty International Center și National Cancer Institute – National Institutes of Health în cadrul grantului de cercetare nr. 1 R01 TW09280