Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Ziua Mondiala Fara Tutun (ZMFT)

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "Ziua Mondiala Fara Tutun (ZMFT)"— Transcriere de prezentare:

1 Ziua Mondiala Fara Tutun (ZMFT)
(World No Tobacco Day - WNTD) 31 mai 2011 CONTEXTUL CELEBRARII CRSP BUCURESTI Compartiment PromoSan

2 Scurt istoric ZMFT În 1987, Adunarea Mondială a Sănătăţii a adoptat prin Rezoluţia WHA40.38 un apel ca ziua de 7 aprilie 1988 – a 40-a aniversare OMS - să devina ziua mondiala fara fumat. În 1988, Rezoluţia WHA42.19 a instituit „Ziua Mondială Fără Tutun, ce se celebreaza în fiecare an la 31 mai sub auspiciile OMS. ZMFTpropune simbolic 24 de ore de abstinenta de la tutun pe intreg globul, dar scopul pe termen lung este de a atrage atenţia intregii lumi asupra efectelor negative ale consumului de tutun care conduce în prezent la un numar semnificativ de decese la nivel mondial in fiecare an. ZMFT angreneaza pe 31 mai mobilizare si entuziasm din partea lucratorilor si activistilor din domeniul sanatatii, sentimente amestecate din partea fumătorilor si rezistenţă inversunata din partea industriei tutunului precum si a cultivatorilor ce pun pe piata acest drog (inca) legal.

3 Tema ZMFT 2011 Sloganul ZMFT 2011 TREI moduri de a salva vieti:
Un nou prilej de promovare a aplicarii Conventiei Cadru OMS privind Controlul Tutunului- (CCCT/FCTC)- "Legea 332/ 2005 privind ratificarea Conventiei cadru WHO pentru controlul tutunului adoptata la Geneva Elvetia la 21 mai 2003 “ Sloganul ZMFT 2011 TREI moduri de a salva vieti: RENUNTA definitiv la fumat, AJUTA pe altii sa renunte, RESPECTA legea

4 Introducere in CCCT Conventia cadru WHO pentru controlul tutunului este primul tratat internaţional de sanatate publica, negociat sub auspiciile OMS. A fost adoptat de către Adunarea Mondială a Sănătăţii la 21 mai 2003 şi a intrat în vigoare la 27 februarie unul dintre cele mai rapide procese de punere in aplicare din istoria Organizatiei Naţiunilor Unite. Convenţia reprezintă o piatră de hotar ce adauga cooperarii natiunilor in domeniul sănătăţii publice o dimensiune de drept international ce implica obligatii ferme pentru guverne in apararea sanatatii si vietii cetatenilor lor. A deveni parte a CCCT a presupus semnarea de catre tari a tratatului până la 29 iunie 2004, urmata de ratificare de catre parlamente. Intrarea în vigoare a avut loc la 90 de zile dupa ce primele patruzeci de state au ratificat Tratatul. Ţările care nu semnasera Convenţia până la 29 iunie 2004 au putut ulterior deveni parti FCTC printr-un singur pas, cel al ratificarii. In prezent CCCT numara 172 parti si 183 state participante [semnatare (168) si/sau parti]. Tratatul, depus la sediul ONU din New York, este in continuare deschis atat statelor membre OMS cat si statelor ne-membre OMS dar membre ONU, precum si organizatiilor de integrare economică regionala. Romania a semnat CCCT la 25 iunie 2004 si l-a ratificat la 27 ianuarie 2006; a intrat in vigoare la 3 luni de la ratificare. Institutul de Sanatate Publica Bucuresti impreuna cu partenerul sau Asociatia pentru Sanatate, Educatie si Familie – ASEF (ONG) au jucat un rol activ in grabirea semnarii si ratificarii FCTC.

5 SCOPUL CCCT “[…] este de a proteja generatiile prezente si viitoare de consecintele dezastruoase de ordin sanitar, social, ecologic si economic ale consumului de turtun si expunerii la fumul de tutun prin asigurarea unui pachet –cadru de masuri pentru controlul tutunului ce urmeaza a fi implementate de catre Parti la nivel national, regional si international pentru a reduce continuu si substantial prevalenta utilizarii tutunului si a expunerii la fumul de tutun.” * Principalele masuri CCCT intre care masurile interesand activitatile de promovare a sanatatii: Preţ şi masuri fiscale pentru reducerea cererii de tutun (art.6) Protectia fata de expunerea la fumul de tutun (art. 8) Reglementari privind conţinutul produselor din tutun (art. 9) Reglementari privind ambalarea şi etichetarea produselor din tutun (art.11). Educatie, comunicare, instruire si constientizare publica (art. 12) Reclama, promovarea si sponsorizarea tutunului (art. 13) Reducerea cererii de tutun prin diminuarea dependentei si renuntare la fumat (art 14) Comertul ilicit cu tutun (art. 15) Vanzarile catre si de catre minori (art. 16) Suport pentru alternative viabile economic la cultivarea tutunului (art. 17) Protectia mediului si prin aceasta a sanatatii persoanelor (art. 18) * Textul CCCT in limba romana se gaseste la:

6 Bilantul progreselor si al obiectivelor restante in implementarea CCCT
Scopul CCCT 2011 Bilantul progreselor si al obiectivelor restante in implementarea CCCT Mesaje cheie Tratatul exprima dorinţa şi angajamentul a zeci de guverne şi a miliarde de oameni de a trai intr-o lume fără tutun. Partile semnatare ale tratatului trebuie sa-si asume punerea deplina în aplicare a obligatiilor decurgand din CCCT. Cetatenii trebuie să stimuleze, sa încurajeze şi să ajute guvernele pentru îndeplinirea acestor obligaţii. OMS şi Conferinţele Părţilor* sunt pregatite să ajute ţările sa-si îndeplinească obligaţiile care le revin conform tratatului. * Au avut loc 4 Conferinte ale Partilor (COP), ultima la Punta del Este, Uruguay, 15–20 Nov

7 Instrumente pentru implementarea CCCT- I
Ghiduri* disponibile dupa ultima COP (nov. 2010), privind: Art Protectia politicilor de sanatate publica privind fumatul fata de interesele comerciale si alte interese ale industriei tutunului Art Protectia fata de expunerea la fumul de tutun Art Reglementarile privind ambalarea şi etichetarea produselor din tutun Art Publicitatea, promovarea şi sponsorizarea tutunului Art Reglementarile privind conţinutul produselor din tutun Art Educatia, comunicarea, instruirea si constientizarea publica Art Reducerea cererii de tutun prin diminuarea dependentei si renuntare la fumat *

8 Instrumente pentru implementarea CCCT- II II. Publicatiile MPOWER*
Asigura asistenta practica la nivelul tarilor CCCT pentru un set central de masuri acoperite de acest acronim (Monitor, Protect, Offer, Warn, Enforce, Rise, vedeti mai jos in cazul Romaniei; MPOWER sugereaza “a imputernici”). Cele 6 brosuri (M, P, O, etc) si un pliant sintetic ( cu 5 materiale grafice din acest pachet suport) rezuma datele cheie si formuleaza recomandari pentru fiecare dintre aceste masuri. Profilele de tara din Raportul OMS privind Epidenia Globalaa de Tutun 2008/2009 sunt de asemenea prezentate in sistemul MPOWER. *

9 Nivelul fumatului in comunitatea CCCT
In lume fumau in 2009 circa 1,1 miliarde de persoane, 30% dintre adulţi (48% dintre barbaţi şi 12% dintre femei): Partile CCCT prezentasera pana in noiembrie 2010, 135 prime rapoarte de progres (la 2 ani ), dar numai 30 de rapoarte secunde (la 5 ani ), ceea ce face dinamica dificil de apreciat (cf. FCTC Progress Report Nov. 2010: Raportarile La nivel global, media ponderată arata ca 36% din bărbaţi şi 8% din femei fumeaza curent (zilnic sau ocazional). Prevalentele la barbati variaza de la 26% în Regiunea Americilor pana la 47% în Regiunea Oceanul Pacific de Vest. Pentru femei, ratele au variat de la 2% în Regiunea Asia de Sud-Est la 22% în Regiunea Euro/OMS. Pentru fumatul zilnic în rândul bărbaţilor, prevalenţele medii au variat de la 22% în Regiunea OMS Africa şi Regiunea Americilor, pana la 46% în Regiunea Oceanul Pacific de Vest. Diferenţe relativ mai mari sunt in randul femeilor, cu rate variind de la 2% în Regiunea Asia de Sud-Est pana la 17% în Regiunea Euro/OMS. La tineri ani procentul baietilor care fumează (12%) a fost dublu fata de cel al fetelor (6%). Din cele 103 Părţi care au furnizat informaţii privind prevalenţa fumatului la tineri, 15 au raportat rate de prevalenţă în randul fetelor care au fost egale sau mai mari decât cele privind băieţii (în Regiunea Americilor şi Regiunea Euro/OMS).

10 Dinamica fumatului in comunitatea CCCT
La adulti, date din 7 tari cu ambele raportari efectuate conform CCCT arata fumat total (barbati si femei) curent si zilnic neschimbat in 3 tari (Slovenia, Siria, Insulele Cook); o usoara descrestere apare in 2 tari (Norvegia si Mauritius). In Mexic prevalenta zilnica a scazut atat la barbati cat si la femei. In India fumatul zilnic a scazut numai la femei. La tineri, o comparatie bazata pe 9 duble raportari arata o descrestere la ambele sexe in 5 tari (Armenia, Iordania, Mauritius si Noua Zeelanda, Panama), dar cresteri in 3 (Letonia, Siria si Turcia). In Seychelles fumatul a scazut la baieti si a crescut la fete (un tablou amintind de Romania 2003 – 2007). Concluzie. Cei 3 ani intre cele 2 raportari incomplete lasa sa se intrevada o anumita stabilizare a dinamicii mai degraba decat o scadere a prevalentei fumatului. Masurile CCCT privind fumatul necesita o perioada mai lunga pentru a avea rezultate in scaderea consumului de tutun si ameliorarea consecutiva a sanatatii publice; reprezinta insa un pas importnat la indemana omenirii in acest moment.

11 Stadiul implementarii masurilor CCCT (nov. 2010)
Ratele cele mai mari de implementare privesc protectia fata de fumul de tutun (art. 8), ambalarea si etichetarea (art. 11, vedeti figura urmatoare pentru detalii regionale), vanzarile implicand minorii (art. 16), precum si educatia, comunicarea, instruirea si constientizarea publica (art. 12) – teme preferate de catre retelele de promovare a sanatatii. Ratele de implementare au ramas mici in privinta reglementarii continutului produselor de tutun (art. 9), publicitatea, promovarea şi sponsorizarea în favoarea tutunului (art. 13), alternativele la cultivarea tutunului (art. 17), protectia mediului si prin aceasta a sanatatii persoanelor (art. 18). Dinamica aratata de statistica putin numeroasa a raportarilor duble (2007 si 2010) arata ameliorari ce par semnificative privind preturile si taxarea (art. 6), protectia fata de fumul de tutun (art. 8), reducerea cererii de tutun prin diminuarea dependentei si renuntare la fumat (art. 14) si comertul ilicit cu tutun (art. 15).

12 Publicitate Avertismente Avertismente Avertismente Suprafata Foto sau
Stadiul implementarii art. 11 privind ambalarea si etichetarea produselor de tutun pe regiuni OMS (2010) Prezenta si claritatea avertismentelor de sanatate de pe ambalaje sunt la nivele bune peste tot, urmate de rotatia avertismentelor si combaterea publicitatii inselatoare; regiunea Euro este cea mai bine plasata in aceste privinte; suprafata ocupata de avertismente si prezenta pictorialelor sunt obiective restante. Publicitate Avertismente Avertismente Avertismente Suprafata Foto sau inselatoare de sanatate prin rotatie mari, clare, lizibile avertismentelor pictograme >=50%

13 (cf. WHO Report on the Global Tobacco Epidemic 2009*)
ROMANIA Status-ul CCCT (cf. WHO Report on the Global Tobacco Epidemic 2009*) * Data semnarii 25 iunie 2005 Data ratificarii 27 ianuarie 2007 Contextul socio-economic Populatie (mii) 21 344 Adulti peste 15 ani 18 143 Venitul/grup Venit mediu

14 Monitor: monitorizarea consumului de tutun si a politicilor de preventie
Prevalenta actuala, in randul fumatorilor tineri (%) ani Tigarete Tutun Barbati 21,5 22,2 Femei 14,3 14,8 Total 17,6 18,3 Prevalenta in randul fumatorilor adulti >15 ani (%) Fumator zilnic Fumator ocazional Barbati 41,3 6,8 Femei 21,3 3,7 Total 30,9 5,2

15 Protect: protejarea populatiei fata de fumul de tutun
Unitatile de sanatate Da Unitatile de invatamant, institutii publice, birouri Nu Institutii publice Birouri (spatii inchise) Restaurante, baruri si bistrouri Transportul public Legislatia nationala impune amenzi pentru fumat Amenzi percepute asupra localurilor/fumatorilor Finantare pentru aplicarea masurilor de protectie Sistem de gestionare a reclamatiilor

16 Offer: ajutorul oferit pentru renuntarea la fumat
Linii telefonice nationale gratuite (de tip “quit line”) Da Terapie de substitutie a nicotinei, disponibila Bupropion disponibil Vareniclina disponibila Sprijin pentru renuntarea la fumat in asistenta primara Da, partial Sprijin pentru renuntarea la fumat in spitale Sprijin pentru renuntarea la fumat in cabinetele medicale de specialitate Sprijin pentru renuntarea la fumat in comunitati

17 Warn: avertizarea in privinta pericolelor tutunului
Tigarete Altfel de tutun Interzicerea descriptorilor inselatori, precum “tigarete light", "low tar", etc Da - % din zonele afisajului principal (fata si spate combinate) acoperite de avertismente 35 % din zonele afisajului principal (fata) acoperite de avertismente 30 % din zonele afisajului principal (spate) acoperite de avertismente 40 Avertismente prescrise de lege Numărul de avertismente aprobate prin lege 16

18 Warn: avertizarea in privinta pericolelor tutunului (continuare)
Avertismentele apar pe exteriorul fiecarui pachet şi ambalaj Da Avertismentele descriu efectele nocive ale consumului de tutun Stilul, dimensiunea şi culoarea fontului prescrise Avertismente prin rotatie Avertismente scrise în principala limba vorbita Avertismentele includ o imagine sau grafic

19 Enforce: punerea in aplicare a interdicţiilor privind publicitatea, promotiile si sponsorizarile in legatura cu tutunul Interdictii directe Posturile nationale radio-tv Da Posturile internationale radio-tv Reviste si presa locala Reviste si presa internationala Panouri si publicitate exterioara Puncte de vanzare Nu Internet Scorul de complianta 9/10

20 Enforce: punerea in aplicare a interdicţiilor privind publicitatea, promotiile si sponsorizarile in legatura cu tutunul (continuare) Interdictii indirecte Distribuire gratuita Nu Reduceri promotionale Produse non-tutun identificate cu nume de marcă din tutun Da Nume de marca de produse non-tabagice utilizate pentru produse din tutun Aparitia de produse din tutun in programe TV si/sau filme Sponsorizari de evenimente Scorul de complianta 6/10

21 Raise: sporirea taxarii tutunului
Pretul celei mai vandute marci de tutun, 20 tigarete/pachet (2009/2011) In moneda nationala RON 6,3/~10,0 La cursul de schimb oficial in US Dollar USD 2,22/~3,52 Impozite pe acest produs (% din pretul de vanzare) Total impozite 74 Total accize 58 Taxa pe valoarea adaugata (TVA) 16 Drepturile de import si alte taxe

22 Programul national pentru controlul tutunului
Obiective specifice guvernamentale în controlul tutunului Nu Agenţie naţională sau unitate pentru controlul tutunului Da Numărul de norme intregi de personal 3 Cheltuielile guvernamentale pentru controlul tutunului În moneda nationala RON La cursul de schimb oficial in US Dollar USD

23 Concluzii privind aplicarea CCCT in Romania
M: Scaderea cu circa 5 % prevalentei fumatului intre 2003 si 2007 pentru populatia 15 – 60 ani reflecta probabil alinierea la normele anti-tabac ale UE inainte de aderarea la CCCT; este de asteptat ca masurile CCCT sa consolideze aceasta tendinta, diminuand de exemplu fumatul in crestere la femeile tinere. P: Excluderea totala a fumatului de la locurile de munca reprezinta, inca, un deziderat; in spatiile publice pentru restaurante sau distractie restrictionarea fumatului se gaseste doar la primii pasi. Nu exista mijloace pentru aplicarea prompta si consecventa a legii. O: Exista medicatie in farmacii, la costuri greu accesibile multor fumatori; functioneaza o linie telefonica cu apel gratuit; este in curs de dezvoltare o retea nationala de cabinete de tratament si un program al MS ce ofera medicatie gratuita. W: Avertismentele de sanatate pe pachete corespund cerintelor CCCT. E: Interdictiile directe de publicitate/promotie/sponsorizare functioneaza satisfacator – complianta 9/10, dar cele indirecte (promovare mascata) nu realizeaza decat 6/10. R: Sistemul de preturi, taxe si accize a progresat satisfacator astfel incat costul mediu/pachet atinge circa 1/2 din cel vest-european la nivelul veniturilor de circa 1/4 - 1/5. Exista un program national anti-fumat alimentat cu o fractiune din taxele pe tutun. Educatorii pentru sanatate din reteaua publica si a ONG desfasoara campanii tintind renuntarea la fumat in populatia generala si la personalul din sanatate precum si ne-inceperea fumatului la tineretul scolar.

24 Resurse bibliografice
*** World Health Organization. WHO Report on the Global Tobacco Epidemic 2009: Implementing smoke-free environments. Geneva, WHO, 2009: democratie.org/conventia_controlul_tutunului.php


Descărcați ppt "Ziua Mondiala Fara Tutun (ZMFT)"

Prezentări similare


Publicitate de la Google