De Ion Creangă Clasa a V-a Profesor:C.T.A.

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Noua Generație Când și cum se face predarea de stafeta?
Advertisements

CONSOLIDAREA CUNOSTINTELOR CLASA A VII-A
Cortul Întâlnirii mijloceşte relaţia cu Dumnezeu
PISICI MAI MULT SAU MAI PUTIN...
de Liviu Rebreanu Roman
Duhul Sfânt și darurile Lui
Povestea lui Moș Crăciun
Vasile Alecsandri Boris Crăciun Călin Gruia
Adunarea numerelor naturale de la 0 la 1000
Împrumuturile. Neologismele – Recapitulare
PROFEȚIA ȘI SCRIPTURA Studiul 10 pentru 3 iunie 2017.
CUM DUMNEZEULUI AM SUPRAVIETUIT COPILARIEI NOASTRE?
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
Nicolae Labis.
FUGA JUCĂRIILOR (cântec)
SCOPUL CURSULUI Elaborarea documentelor stiintifice
Merita sa acordati 2 min. de lectura
DORINŢA DE LIBERTATE LIBERTÁTE s.f. 1. Posibilitatea de acţiune după propria voinţă sau dorinţă; posibilitatea de acţiune conştientă.
CONSTRUCTUVISMUL.
O, ce valuri, de-ndurare Luaţi, mâncaţi din trupul Meu,
:47:25 teste teste teste.
MÂINI DESCURCĂREȚE PENTRU MINȚI ISTEȚE.
A venit aseară mama. La click.
Ileana Vulpescu.
Transmiterea veştilor proaste
GENUL EPIC BALADA POPULARĂ – MIORIŢA
Capitolul 32 Elihu se mânie de tăcerea prietenilor lui Iov.
ÎMPREUNĂ PENTRU TOLERANŢĂ
Clasa: a VII -a Obiectul: Geometrie
Evanghelia după Marcu Cap. 1 Cap. 2 Cine este Isus ?
1. Dacă îl ai Deplin pe Isus Lipsă de nimic nu duci Ai tot ce vrei Aici şi-n cer sus Depinde cum Pe drum te duci.
Nu ți-a fost prieten duhul lumii Te-a amânat de azi pe mâin’
UNITATEA V SUBSTANTIVUL CLASA a V-a CAZURILE.
1. Când prin minte îţi trec Gânduri care-ţi spun Să te compari Cu acei ce au avere, Cu bogaţi, cu oameni mari Când începi să nu ai pace, Când alţii.
Divi Un joc DIVIN .
ENTITATEA LUI CREANGĂ PRINTRE SĂTENI
Testul docimologic Conf. dr. Florin Frumos
De poţi.
IUBIRE VIRTUALĂ.
Te I n t e r e s e a z ă Avansare Manuală !.
Literatura Clasica.
Gabriel Garcia Marquez
Clasificarea unghiurilor
MAXIME.
Untdelemnul cel binemirositor
Invatarea centrata pe elev
Azi nu este o zi specială, Nu avem un motiv special să scriem...
C E R D O P I ….
Eseu narativ cu elemente de creaţie
LICEUL TEORETIC ,,MIHAI EMINESCU” OR
„Nu există ceva mai presus de tată și de mamă printre oameni ”
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
Harul de a fi parte la Evanghelie
Definitia iubirii...spusa de niste copii cu varsta intre 4 si 8 ani!
METODE INTERACTIVE DE GRUP
FEMEIA VERITABILĂ.
Filozofia batranetii George Carlin
Biruinţa prin Hristos.
Lect.dr. Roxana Apostolache
NICOLAE NICOLAE IORGA IORGA.
ȚESUTURILE VEGETALE ȘI ANIMALE
ADJECTIVUL.
Comunicarea în coaching.
Probabil ca nu vei crede in asta, dar sfatul este minunat!
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
Cum scriem un articol.
Transcriere de prezentare:

de Ion Creangă Clasa a V-a Profesor:C.T.A.

 Verificarea temei de casă.  Harta narativă a fragmentului,,La cireşe’’din,,Amintiri din copilărie’’ de I. Creangă).

Scrieţi pe cireşele din pălăria lui Nică ce părere aveţi despre acest fragment şi le încleiaţi pe pomul de cireşe de la tablă.

 Vizionarea fragmentului,,La cireşe’’ din,,Amintiri din copilărie’’ de I. Creangă

 Descoperirea personajului  (Anexa 1)  Eu sunt ………… cel hazliu  Şi de pozne mă cam ţiu.  De la Creangă aţi aflat  Câte mi s-au întâmplat:   Pupăza din tei am luat,  Cireşul l-am scuturat,  Am fugit şi la scăldat,  Mama hainele mi-a luat.   Chiar şi râie am avut!  Nici să dorm nu am putut:  Mă mânca pe mâini, pe corp,  Şi m-am răzbunat pe porc,  Vrând să-l călăresc un pic  M-a trântit ca pe-un nimic!   Să ştiţi că tot ce-aţi aflat  S-a-ntâmplat cu-adevărat!  Căci Bădiţa pe hârtie  Scrie-a lui copilărie!

Subiectul lecţiei: Caracterizarea personajelor din fragmentul,,La cireşe’’ din „Amintiri din copilărie” de Ion Creangă.

 O 1 – să identifice personajele din textul dat;  O 2 – să caracterizeze personajele din operă;  O 3 – să grupeze personajele conform tipologiei lor;

 Identificarea personajelor din text.(Personajele din text)  Clasificarea tipurilor de personaje: Principal Secundar Episodic 

PrincipaleSecundareEpisodice

 Determinarea personajelor comform tipologiei: Istoric Ţărani Intelectuali

 ANEXA 2  C1 - “…mă furişez din casă şi mă duc, ziua miaza-mare …”  C2 - “Şi mă chitesc eu în mine cum să fac ca să nu mă prindă…”  C3 - “…mă fac a cere pe Ion, să ne ducem la scăldat… “  C4 - “…mai rămâi sănătoasă mătusă Mărioara!…”  C5 - “…sărut mâna mătuşei, luându-mi ziua bună…”  C6 - “…încep a cărăbăni la cireşe în sân, crude, coapte,cum se găseau.”  C7 - “Şi eu fuga, şi ea fuga, şi eu fuga, şi ea fuga …”  C8 – “…şi-mi pierd urma, ducandu-mă acasă şi fiind foarte cuminte in ziua aceea…”  C9 –“…vinovatul trebuia să platească.”  C10 – “Mai pasă de dă ochi cu mătusa Mărioara, cu mos Vasile, cu varu Ion şi chiar cu băieţii si fetele  din sat;”  C11 – - “…mi se dusese buhul despre pozna ce făcusem…”  C “…parca naiba mă împingea, de le făceam atunci cu chiuita.”   Mătuşa Marioara  C13 - “…ghiavole, aici ţi-i scăldatul?”  C14 - “…scoboară-te jos, talharule, …”   Tatăl lui Nică  C15 - “De-amu să ştii că ţi-ai mâncat liftiria cu mine spânzuratu-le! Oare multe stricăciuni am să mai plătesc eu pe urma ta?”

 Pe baza citatelor date elevii vor completa ciorchinele cu trăsături ale personajului principal. (Anexa 3).  Evocati năzdrăvăniile lui Nică, aşa cum sînt prezentate în fragmentele propuse.

ANEXA 4  Notează într-un ciorchine însuşirile lui Nică şi faptele din care reies acestea.

S-a prefăcut că are de gând să se ducă la scăldat. ŞIRET

 Caracterizarea mătuşii Mărioara conform vorbelor şi comportamentului său.  Compararea lui Nică cu însuşirile mătuşii Mărioara, realizând o diagramă. (Anexa 5)

ASEMĂNĂRI

 Caracterizarea lui mos Vasile.

 Realizarea în perechi a unui diamant (cvintet) plecând de la personajul principal; (Anexa 6)  1- cuvîntul  2- cuvinte-adjective  3- cuvinte-verbe  4- o propoziie  5- un cuvânt generalizator Nică meritat băiatul isteţ copilăros copilărie calcă minte fură este pedepsit

 Completarea diagramei Wenn: copilăria lui Nică versus copilăria mea (Anexa 7)

ASEMĂNĂRI COPILARIA LUI NICĂ COPILARIA LUI NICĂ COPILARIA MEA COPILARIA MEA ANEXA 7 (diagrama Wenn) Compară copilăria lui Nică cu propria copilărie

 Analizarea pericolelelor situaţiilor în care este pus Nică. Ce ar fi putut păţi băiatul?  Argumentarea vinovătiei lui Nică pentru stricarea plantaţiei de cânepă? De ce?  Compararea comportamentului elevului cu cel al lui Nică. Ce aţi fi făcut într-o asemenea situaţie?  V-aţi aflat vreodată într-o situaţie asemănătoare cu aceea trăită de Nică? Povestiţi-o pe scurt.”

 O 1 – să identifice personajele din textul dat;  O 2 – să caracterizeze personajele din operă;  O 3 – să grupeze personajele conform tipologiei lor;

Compunere (eseu) în limita de 20 de rânduri: De vorbă cu Nică...

 Vă mulţumesc pentru lecţie !!!