AGRESIVITATEA ȘI JOCUL PE CALCULATOR Prof. consilier şcolar Ștef Ioan CJRAE MUREȘ
Simptome. schimbări drastice în stilul de viaţă Simptome * schimbări drastice în stilul de viaţă * scăderea activităţii fizice generale * deprivarea de somn * manifestãri de agresivitate * schimbare în socializare * pierderea prietenilor * neglijarea temelor şi a obligaţilor personale
Scopul Proiectul vizează evidenţierea relaţiilor existente între trasăturile de personalitate şi dependența de jocurile pe calculator.
Obiective : * depistarea elevilor care se joacă online jocuri cu tendinţe agresive şi diminuarea acestora * informarea persoanelor implicate în procesul instructiv educativ (părinţi-profesori) despre consecinţele nefaste pe care le prezintă unele jocuri pe calculator asupra dezvoltării personalităţii elevilor
*conştientizarea faptului că adolescenţii care se joacă online jocuri agresive sunt mult mai receptivi la stimulii agresivi, având predispoziţie la violenţă. * îndrumarea spre supravegherea şi stabilirea unui plan care să includă un timp limitat şi diminuarea jocurilor violente folosite.
GRUPURI ŢINTĂ 1. ELEVI 2. PROFESORI 3. PĂRINŢI
Chestionar Numele și prenumele: Clasa: Bifați varianta corespunzătoare : 1.Din ce tip de familie proveniți ? a. biparentală b. monoparentală c. reconstituită d. cu părinți plecați în străinătate 2. Aveti calculator acasă ? a. da b. nu 3. Vă jucați jocuri pe calculator ? a. Da b. Nu Dacă răspunsul este da , enumerați jocurile în ordinea preferințelor........................................................ ..................................................................................................................................................................... 4. Cât timp alocați jocurilor pe calculator pe zi? a.1 oră b. 3 ore c. Mai mult de 5 ore. 5. Rămâi conectat la joc mai mult timp decât te lasă părinții?
1. ELEVI In prima etapă s-au aplicat un chestionar la 2 clase de a X-a 1. ELEVI In prima etapă s-au aplicat un chestionar la 2 clase de a X-a . Jocurile accesate cel mai des sunt : Solitaire ; Counter Strike:Global Offensive ; Need For Speed . Dintr-un număr de 49 elevi din care 23 băieti si 26 fete, 13 băieti si 2 fete au optat pentru jocul cu caracter violent (Counter Strike:Globlale Offensive) . Concluzia : cei care au optat pentru jocul cu caracter violent fie provin din familii dezorganizate cu un nivel de educaţie deficitar fie nu sunt supravegheaţi de părinţi .
Raportul dintre elevii care manifestă interes/dezinteres pentru jocurile pe calculator
Raportul dintre sexe în ceea ce priveşte jocurile violente
In etapa a doua -elevii potențali agresivi au fost lăsaţi să se joace în reţea având alături - fişa de observaţie - fişa de completare S-a constatat o neconcordanţă între afirmaţiile jucătorilor şi datele trecute în fişa de observaţie . Concluzie : Neconştientizarea comportamentul violent din timpul jocului . JOCUL PE CALCULATOR=VIOLENŢĂ=PLĂCERE=AGRESIVITATE
In etapa a treia : 1.Plan de intervenţie pentru elevi Scopul-diminuarea tendințelor agresive Grup de autocunoaştere pentru elevii predispuşi la violenţă . Şedinţe săptămânale:12 şedinţe . 1 oră/săpt. Teme : Eu, cu bune și cu rele !; Am încredere în mine. ; Contractul personal. ; Ieri, azi și mâine. ; De vorbă cu mine. ; Încrederea în mine. ; Alegeri.; Ceilalți în lumea mea? ; Prietenii mei, alegerea mea.; Sunt unic (că). ; Ok, stați la calculator. ; Am program de învățare.
2. Plan de informare pentru profesori. prezentarea datelor statistice 2. Plan de informare pentru profesori *prezentarea datelor statistice * informare :copiii care urmăresc secvenţe cu violenţă , jocuri pe computer sunt susceptibili de a imita comportamentele nocive în viața reală . * unii copii vor avea mari dificultăţi în a deosebi ficţiunea de realitate dacă văd scene violente la televiziune şi în jocurile pe computer .
3.Plan de interventie pentru părinţii Să-i facem un program echilibrat copilului : * alege momentul potrivit şi explică-i de ce este nociv pentru el să petreacă atâtea ore stând pe scaun,cu ochii lipiţi de ecranul monitorului. * nu te lăsa descurajat(ă) - reacţia lui,evident va fi negativă. * anunţă-l că va avea un program de folosire a calculatorului , care este menit să-l protejeze de toate acele efecte nocive despre care tocmai i-ai vorbit.
* Stabileşte cu el intervalele orale si negociază până când vei obţine exact acel număr de ore cu care eşti de acord . Este important ca tu să ai posibilitatea să verifici dacă respectă programul *Spune-i ce consecinţe va avea de suportat pentru orice încălcare a celor convenite împreună . * Oferă-i alternative pentru timpul astfel eliberat de calculator pentru ca el să accepte mai uşor cele impuse de tine (câteva ore de sport, o excursie , o întalnire cu prietenii)
Chestionar de evaluare Numele și prenumele: Clasa: Bifați varianta corespunzătoare : 1.Ai sentimentul că ești mai puțin preocupat de jocurile pe calculator ? a. Da b. Nu 2.Părinții au fost mai atenți cu timpul petrecut de tine pe calculator ? a. Da b. Nu 3. Ai minţit familia și prietenii pentru a putea prelungi timpul dedicat jocului pe calculator? 4. Câte ore dedici jocului pe calculator într-o zi? a. 1 oră b. 3 ore c. Mai mult de 5 ore. 5. 4. Ai senzaţia de iritabilitate când te oprești din joc ? Chestionar de evaluare