ION - MOROMETE NAE ROXANA.

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
Proiectul vietii si asigurarile de viata
Advertisements

de Liviu Rebreanu Roman
Povestea lui Moș Crăciun
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
1826 Prima fotografie din lume.
Nicolae Labis.
CAZUL TUNDREA.
Dragoste.
Duminica a V-a din Postul Mare
„Ce este scris în lege? Cum citești în ea?”
Spune Talmud-ul: “Un vis neinterpretat e ca o carte necitită.”
ABATIA SAINT MICHEL-MINUNEA DIN LARGUL OCEANULUI
REFLECTÂND LUMINA LUI [SĂ LUMINĂM ÎMPREUNĂ]
Studiul 10 pentru 8 Iunie 2019 MOMENTE DE TULBURARE.
SALVAREA NATURII Vasile Oana Teodora Clasa XII-a B
Un defect al femeii.
CÂND EŞTI SINGUR Studiul 4 pentru 27 aprilie 2019.
„EL VA ÎNTOARCE INIMILE...”
Utilizarea funcţiei Istoric căutări
Un fragment dintr-un proces
TIMPUL, FORȚA SUPREMĂ A EXISTENȚEI
Desfrânata Babilonului mistic.
Un vrăjmaș al credinciosului
Ioan 20:11-23 Luați Duh Sfânt!.
ÎMPREUNĂ PENTRU PACE Proiect educațional.
Aquarelles de Marcel REYNAERT.
Simulare de examen Psihologie medicală
Literatura Clasica.
Gabriel Garcia Marquez
MAXIME.
Un nou tip de consumator? Tendinte si preferinte
UNITATEA ÎN FAMILIE Studiul 7 pentru 18 Mai 2019.
CONFERINTA “CRESTERE SUSTENABILA: ROLUL MEDIULUI DE AFACERI IN ECHILIBRUL MACROECONOMIC SI IN CONVERGENA REALA” 28 OCTOMBRIE 2015 SPINOASA PROBLEMA A CONTEXTULUI.
PIATA CREDITULUI IN ROMANIA – FAST FORWARD >>
UN CÂNTEC DE DRAGOSTE REGAL Studiul 6 pentru 11 Mai 2019.
C E R D O P I ….
ORIGINILE NERVOASE ALE EMPATIEI
Gândul lui Cristos în și între noi
„Nu există ceva mai presus de tată și de mamă printre oameni ”
Originea familiei Avansati manual.
ÎMPREUNĂ ÎN PRAG DE PRIMĂVARĂ
Your Text Here STIATI CA un component esential
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
STRATEGIA DE LA LISABONA
METODE INTERACTIVE DE GRUP
Hristos a înviat!.
EVANGHELIA VEŞNICĂ Studiul 10 pentru 9 martie 2019.
Filozofia batranetii George Carlin
El Greco pictor spaniol de origine greaca,(nascut în insula Creta, în 1541 ). Picturile sale, pe teme religioase, au o forta de expresie nebanuita. Muzica:
Un cintec japonez faimos -Rimi Natsukawa –
Lect.dr. Roxana Apostolache
Mesaje de.
NICOLAE NICOLAE IORGA IORGA.
1. Fericirea viitoare De ce-o cauți Pe pământ
Aspecte legale ale recuperarii creantelor de la populatie
Studiul 10 pentru 8 Iunie 2019 MOMENTE DE TULBURARE.
46.Venim voioşi la Tine.
prof. Valer Pop Şc.Gen.”Enea Grapini” Şanţ, Bistriţa-Năsăud
GRUPA MICĂ BINECUVÂNTAREA GRUPELOR PENTRU O COMUNITATE MICI MARE.
Adolescenta.
1. E iar Crăciun, Copiii vin la colindat
Pentru tine-un păcătos Pentru mine-un ticălos Pentru noi iubite suflet A murit Isus Hristos A murit pe lemnul crucii Ca noi toţi să fim salvaţi De-ale.
El este viața, E lumina, este domn Puterea care m-a Dezlegat de păcat Hristos e rugul aprins Văzut de moise El e iubirea Dăruită pe calvar.
Chişinău 2016 Iuliana Curea
Probabil ca nu vei crede in asta, dar sfatul este minunat!
CERCETASIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIATA!
Transcriere de prezentare:

ION - MOROMETE NAE ROXANA

Autorul l-a avut ca model pe tatal sau, Tudor Calarasu. “Ion” al lui Rebreanu concentreaza problematica tragica a taranului ardelean din primele decenii ale sec. al XX-lea, patimile conflictuale – pamant ul si iubirea. Geneza romanului trebuie cautata in marturisirile romancierului “… am vazut un tarm in istorie de sarbatoare, pe crestele dimprejurul satului …" s-a aplecat si a sarutat pamantul. L-a sarutat ca pe o ibovnica: “Rodovica o fata draguta in realitate … in roman insa urata … Ion a fost in dragoste cu alta fata saraca si frumoasa … ca sa scape de saracie il voi face sa paraseasca pe iubita inimii si sa se tie dupa Rodovica, urata dar cu pamanturi". “Morometii” de Marin Preda prezinta destinul taranului intr-o perioada de schimbari ideologice profunde, cu efecte dramatice asupra satului traditional, actiunea fiind plasata intre 1937-1950. Autorul l-a avut ca model pe tatal sau, Tudor Calarasu. NAE ROXANA

Marin Preda pleaca in construirea personajului Ilie Moromete de la tatal sau , Tudor Calarasu , modelul sau literar Satul lui Ilie Moromete, Silistea-Gumesti este asezat in campia Dunari. M. Preda dateaza actiunea in preajma celui de-al doilea razboi mondial. Cele două romane pornesc de la fapte reale petrecute pe fundalul mediului rural, în romanul Ion Liviu Rebreanu a pornit în scrierea acestui roman de la fapte reale. Ion isi consuma scurta si zbuciumata sa existenta in primele decenii ale secolului XX in satul Pripas, sat pitit undeva pe valea Prahovei. NAE ROXANA

Moromete are umor, este mucalit. Ion este privit din exterior si este caracterizat prin gesturi (imbratisarea si sarutul pamantului ) si fapte (seducerea Anei). Ion este urmarit de patima pentru pamant, fire pragmatica, egoista si violenta. Cand autor il priveste din exterior foloseste tehnica decupajului; din viata personajului sunt selectate momente semnificative, care pun in lumina trasaturile lui definitori ( cina, secerisul, discutiile din poiana fierariei lui Iocan, confruntarea cu agentii fiscali ). Moromete are umor, este mucalit. NAE ROXANA

Scena pe care tanarul ambitios cauta sa se remarce, dar este cel mai adesea umilit este: hora satului, carciuma, si biserica. Baiat de tarani saraci, dornic de imbogatire Ion este flacau de insurat, amanunt semnificativ, care contine de fapt cheia intregii evolutii ulterioare a lui. In aceste imprejurari viata se scurge aici fara conflicte mari, iar marea placere a taranilor o constituiau discutiile din poiana lui Iocan. Om in puterea varstei, Ilie Moromete, se casatorise a doua oara si astfel devenise capul unei familii destul de numeroase a carei liniste este tulburata de certurile pentru avere dintre copii din prima casatorie si cei din a doua. NAE ROXANA

Ion al Glanetasului nu beneficia de o pozitie sociala privilegiata in cadrul satului (pentru ca nu avea mult pamant) lucrul pe care il resimtea dureros in ciuda calitatilor pe care le are. Familia lui Moromete avea 14 pogoane de pamant ce le asigurau o pozitie privilegiata in cadrul colectivitatii satului. La adunarile duminicale din poiana fierariei lui Iocan, Ilie Moromete face lectura cu voce tare a ziarului si comenteaza mai multe evenimente sociale si politice cu multa competenta. NAE ROXANA

Ion la inceput este mai retinut apoi devine din ce in ce mai insistent dupa ce infrange oarecum opozitia lui V. Baciu care il considera un „sarantoc” si un „talhar”. Modalitatea prin care Ilie Moromete crede ca va putea sa salveze integritatea loturilor de pamant este tergiversarea. Cu convingerea neclintita ca lucrurile se vor rezolva de la sine el tece prin momente dificile jucand comedia disimularii. NAE ROXANA

Pe cat de mult dorise casatoria cu Ana (de fapt cu averea ei) pe atat de mult doreste refacerea legaturi cu Florica dupa ce afla ca urma sa e casatoreasca cu George; „tot a mea ai sa fi tu!” – ii spune el Floricai, si apoi continua „Sa stiu bine ca fac moarte de om si tot a mea ai sa fi” Ion are o evolutie sinuoasa, zbatandu-se permanent intre „glasul iubiri” si „glasul pamantului”. Profitand de inteligenta sa patrunzatoare si de disponibilitatea sa pentru umor Ilie Moromete face haz pe socoteala altora, aceasta fiind una din marile lui placeri dar si un mijloc de a depasi momentele grele. Moromete, critici afirma ca el este un taran filozof, spirit contemplativ pentru care viata reprezenta un spectacol continuu. NAE ROXANA

Moare de om a facut nu Ion, ci George Moare de om a facut nu Ion, ci George. Sfarsitul lui Ion este brusc insemnand o anulare brutala si totala a fiintei sale, anulare venita ca un blestem. In romanul lui M. Preda avem parte de un sfarsit mai „bland” decat la L. Rebreanu, pentru ca eroul principal moare de batranete la o varsta inaintata si nu omorat de propriile dorinte care sau dovedit a fi prea lacome. NAE ROXANA