UNITATEA V SUBSTANTIVUL CLASA a V-a CAZURILE.

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
CONSOLIDAREA CUNOSTINTELOR CLASA A VII-A
Advertisements

Pentru copii si parinti
Împrumuturile. Neologismele – Recapitulare
Sunetul și litera ”t” 5 decembrie 2017.
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
1826 Prima fotografie din lume.
Nicolae Labis.
Să citim pentru mileniul III
Duminica a V-a din Postul Mare
RAPORT – Grădina Botanică -sănătate și mișcare-
:47:25 teste teste teste.
MÂINI DESCURCĂREȚE PENTRU MINȚI ISTEȚE.
N-AM CUVINTE CA SĂ-ŢI SPUN CÂT EŞTI TU, DOAMNE, DE BUN TE-AI PLECAT SPRE MIN’ M-AI MÂNTUIT MI-AI LUAT POVARA GREA AI DUS-O LA GOLGOTA ŞI MI-AI DAT, ÎN.
E X P R E S I I L E L O C U Ţ I U N I L E
„CARAVANA PRIETENIEI”
ZIUA PORŢILOR DESCHISE,
CREAREA DE LINK-URI.
prof. PLĂCINTA MIHAELA CARMEN
Un defect al femeii.
Ileana Vulpescu.
GENUL EPIC BALADA POPULARĂ – MIORIŢA
Clasa: a VII -a Obiectul: Geometrie
Femeia, eternul mister.
6. Explorator e minunat să fii!
Evanghelia după Marcu Cap. 1 Cap. 2 Cine este Isus ?
Un fragment dintr-un proces
Nu ți-a fost prieten duhul lumii Te-a amânat de azi pe mâin’
Campania Globală pentru Educație
SĂPTĂMÂNA DE RUGĂCIUNE A TINERILOR MARTIE 2018
Aceasta este vestea bună Pe care noi o ascultăm Din cer şi pe pământ răsună Ce s-a-ntâmplat în Betleem.
Gabriel Garcia Marquez
Colinde de Crăciun.
Prof. Stănărîngă Carmen Scoala cu cls I-VIII Ghidici, jud. Dolj
UN CÂNTEC DE DRAGOSTE REGAL Studiul 6 pentru 11 Mai 2019.
C E R D O P I ….
LICEUL TEORETIC ,,MIHAI EMINESCU” OR
cum SĂ REUŞEŞTI în viaţă! Ne interesează dezvoltarea fiecărui elev.
„Nu există ceva mai presus de tată și de mamă printre oameni ”
Eu vin s-ascult doar vocea Lui, S-ascult doar vocea Domnului
ÎMPREUNĂ ÎN PRAG DE PRIMĂVARĂ
1. Când se naşte un copil Tristeţea din lume dispare Mame şi îngeri mâinile îşi dau La porţi de infinit. Cerul parcă-i mai senin, Şi soarele luceşte mai.
Proiect co-finanţat din Fondul Social European
,,Civilizaţiile preistorice şi antice’’
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
,,Eu n-am să te las, ca să pieri, Când treci prin necazul cel greu, Atunci când Mă chemi, în dureri, Eu vin! A promis Dumnezeu. Cheamă-Mă-n ziua ce-a grea,
1. Vrem să-L încoronăm Pe Mielul Salvator, Coroane multe s-adunăm Cu glas triumfător! O, suflete al meu, `Naintea Lui să vii, Salută-L azi ca Rege-al.
Definitia iubirii...spusa de niste copii cu varsta intre 4 si 8 ani!
INVIDIA DAN PURIC Azi e vineri, 11 octombrie 2019 Acum este ora 15:27.
SALVADOR DALI A fost un geniu? A fost un nebun?
1. Când viaţa ta-i Senină şi ceru-nseninat Adesea frate dragă, Poate c-ai uitat, Să-I mulţumeşti lui Isus, Priveşte-n jurul Tău Te-a binecuvântat Și.
FEMEIA VERITABILĂ.
Ţara Sfîntă Seleucizii Marea Mediterană Ptolemeii Daniel 11.
Elemente de teoria comunicării
Sus pe plaiurile cerului
1. Copilaşii au fost aduşi, Pe braţe de-al lor părinţi În acest loc De închinare la Isus. Vrem ca să te-nduri acum, Mână peste ei să-ţi pui Şi din cer,
NICOLAE NICOLAE IORGA IORGA.
1. Astăzi un copil Ni s-a născut, aleluia, S-a născut Mesia, După cum prorocii Au văzut, Într-o iesle-n paie În Iudeia,
Unei gramatici infantile I-am tot slujit Ca robi supuşi Slăvindu-i verbe inutile La vechi, capitonate uşi.
ADJECTIVUL.
Geometrie clasa a VII-a
LICEUL TEORETIC ,,LUCIAN BLAGA” CLUJ – NAPOCA RAPORTUL COMISIEI INTERNE DE EVALUARE ŞI ASIGURARE A CALITĂŢII ANUL ŞCOLAR 2010 – 2011.
Cum pot sa invat gramatica pe cont propriu?
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
BĂRBATUL ŞI FEMEIA Text de VICTOR HUGO Realizat de Gabi şi Mara.
CERCETASIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIATA!
Cum scriem un articol.
Transcriere de prezentare:

UNITATEA V SUBSTANTIVUL CLASA a V-a CAZURILE

SUBSTANTIVELE au: GEN FUNCŢIE SINTACTICĂ NUMĂR CAZ ARTICOL *PREPOZIŢIE

VOCATIV DATIV NOMINATIV CAZUL GENITIV ACUZATIV CAZUL este forma luată de substantiv pentru a exprima o funcţie sintactică într-un enunţ. CAZUL NOMINATIV VOCATIV GENITIV ACUZATIV DATIV ARTICOLUL şi PREPOZIŢIA sunt părţi de vorbire cu rol de instrumente gramaticale pentru exprimarea cazurilor. MODIFICAREA FORMEI UNUI SUBSTANTIV PENTRU A ÎNDEPLINI O FUNCŢIE SINTACTICĂ SE NUMEŞTE DECLINARE.

Relaţiile sintactice din propoziţie S S PV atribut complement Oamenii comunică unii cu alţii prin cuvinte. Între cuvinte se dezoltă relaţii sintactice. Funcţiile sintactice sunt rezultatul acestor relaţii. S Elevul Elevii persoană,număr PV scrie. scriu. caz nominativ Relaţia de inerenţă se dezvoltă între subiect şi predicat, in interiorul unei propoziţii. vb.cop. este sunt (persoană,număr) (N) S Eleva Elevele NP harnică. harnice. (gen, număr, caz) TRN- substantiv - pronume - numeral TRV: - verb, adverb - adjectiv, - interjecţie Relaţia de subordonare se dezvoltă între: (prepoz.) Fata frumoasă cântă superb. (prepoz.) atribut complement

CAZUL NOMINATIV S Subiect PV Fata este elevă. Fetele sunt prietene. S Relaţie sintactică: Funcţia sintactică - Mărci gramaticale Enunţuri Întrebare Relaţia de inerenţă : pers., nr. Cine? Ce? Fetiţa citeşte. Subiect inerenţă S pers.,nr. PV Florile se ofilesc. caz caz N Relaţia de inerenţă : Fata este elevă. Nume predicativ inerenţă vb. cop. pers,nr Fetele sunt prietene. caz S NP Atribut substantival apoziţional (Apoziţia) Care? subordo- nare Care? Fata, eleva, scrie. A TRN apoziţie

CAZUL NOMINATIV GRUPA I Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivele date pot îndeplini funcţiile sintactice ale cazului nominativ. ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) mamă ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) carte ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) albină TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 30p........................

CAZUL NOMINATIV GRUPA II Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivele date pot îndeplini funcţiile sintactice ale cazului nominativ. ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) pui ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) vulpe ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) înger TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 30p........................

CAZUL NOMINATIV GRUPA III Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivele date pot îndeplini funcţiile sintactice ale cazului nominativ. ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) copil ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) păpădie ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) omidă TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 30p........................

CAZUL NOMINATIV GRUPA IV Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivele date pot îndeplini funcţiile sintactice ale cazului nominativ. ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) fluture ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) căţel ------------------------------------------------------------------------------------------------- (S) ------------------------------------------------------------------------------------------------ (NP) ---------------------------------------------------------------------------------------------- (Apoz.) bunic TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 30p........................

CAZUL ACUZATIV Fata este ca mama. S sub- ordonare TRN A Relaţie sintactică: Funcţia sintactică Mărci gramaticale Enunţuri Întrebare Atribut substantival prepoziţional Relaţia de subordonare: (dintre) Ce fel de? sub- ordonare TRN A Una dintre fete scrie. Relaţia de inerenţă : Nume predicativ (ca) inerenţă vb. cop. pers.,nr. caz Fata este ca mama. S NP (pe) cine? Ce? subordo- nare Comple- mentul direct TRV Cd Fetiţa citeşte o carte.

CAZUL ACUZATIV Fata este (în) clasă. sub- ordonare TRV Ci sub- Relaţie sintactică: Funcţia sintactică Mărci gramaticale Enunţuri Întrebare (despre) (la,cu,de la, pentru, despre ) cine?Ce? Relaţia de subordonare: Comple- mentul indirect sub- ordonare Ea vorbeşte despre o carte. TRV Ci Complement circumstanţial de loc sub- ordonare TRV Ccl Unde? Fata este (în) clasă. Complement circumstanţial de mod subordo- nare Cum? Ccm TRV Fata scrie (ca) tata. Complementul circumstanţial de timp sub- ordonare Când? TRV Cct Fata scrie o oră.

GRUPA I CAZUL ACUZATIV Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivul dat poate îndeplini funcţiile sintactice ale cazului acuzativ. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Atr.) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- (NP) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Cd.) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------(Ci) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------(Ccl) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Ccm) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ (Cct) femeie PUNCTAJ: 20p...................... TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE

CAZUL ACUZATIV GRUPA II Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivul dat poate îndeplini funcţiile sintactice ale cazului acuzativ. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Atr.) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- (NP) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Cd.) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------(Ci) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------(Ccl) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Ccm) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ (Cct) ursuleţ PUNCTAJ: 20p...................... TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE

CAZUL ACUZATIV şoricel GRUPA III Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivul dat poate îndeplini funcţiile sintactice ale cazului acuzativ. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Atr.) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- (NP) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Cd.) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Ci) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ (Ccl) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Ccm) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ (Cct) şoricel PUNCTAJ: 20p...................... TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE

CAZUL ACUZATIV GRUPA IV Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivul dat poate îndeplini funcţiile sintactice ale cazului acuzativ. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Atr.) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- (NP) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Cd.) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Ci) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ (Ccl) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (Ccm) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ (Cct) căţel PUNCTAJ: 20p...................... TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE

CAZUL GENITIV ai,ale) Fata este a mamei. S sub- ordonare TRN A Relaţie sintactică: Funcţia sintactică Mărci gramaticale Enunţuri Întrebare (al,a ai,ale) cui? (a cui?) Atribut substantival genitival Relaţia de subordonare: sub- ordonare TRN A Colega fetei scrie. Relaţia de inerenţă : Nume predicativ inerenţă vb. cop. Fata este a mamei. El este împotriva mamei. gen,nr. caz S NP (împotriva) care? (prepoz.)cui? Atribut substantival prepoziţional Relaţia de subordonare: (contra) subordo- nare Lupta contra gripei mă epuizează. TRN A

CAZUL DATIV cui? S indirect cui? sub- ordonare TRN A Relaţia de Relaţie sintactică: Funcţia sintactică Mărci gramaticale Enunţuri Întrebare (prepoz.) cui? (prepoz.) cui? Atribut substantival prepoziţional Relaţia de subordonare: sub- ordonare TRN A Colegă asemenea fetei nu-i. Relaţia de inerenţă : (asemenea) Nume predicativ inerenţă vb. cop. Fata este asemenea mamei. gen,nr. caz S NP Complement indirect Relaţia de subordonare: (contra) sub- ordonare cui? Lupt contra gripei. TRV Ci

CAZUL GENITIV / DATIV GRUPA I Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivul dat poate îndeplini funcţiile sintactice ale cazului genitiv şi dativ. GENITIV ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A.) --------------------------------------------------------------------------------------------------------- (NP) --------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A.) DATIV ----------------------------------------------------------------------------------------------------------(Ci) -----------------------------------------------------------------------------------------------------------(A) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A) pescar PUNCTAJ: 20p...................... TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE

CAZUL GENITIV / DATIV GRUPA II Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivul dat poate îndeplini funcţiile sintactice ale cazului genitiv şi dativ. GENITIV ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A.) --------------------------------------------------------------------------------------------------------- (NP) --------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A.) DATIV ----------------------------------------------------------------------------------------------------------(Ci) -----------------------------------------------------------------------------------------------------------(A) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A) răţoi PUNCTAJ: 20p...................... TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE

CAZUL GENITIV / DATIV GRUPA III Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivul dat poate îndeplini funcţiile sintactice ale cazului genitiv şi dativ. GENITIV ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A.) --------------------------------------------------------------------------------------------------------- (NP) --------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A.) DATIV ----------------------------------------------------------------------------------------------------------(Ci) -----------------------------------------------------------------------------------------------------------(A) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A) pisică PUNCTAJ: 20p...................... TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE

CAZUL GENITIV / DATIV GRUPA IV Alcătuiţi enunţuri prin care să demonstraţi că substantivul dat poate îndeplini funcţiile sintactice ale cazului genitiv şi dativ. GENITIV ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A.) --------------------------------------------------------------------------------------------------------- (NP) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A.) DATIV ----------------------------------------------------------------------------------------------------------(Ci) -----------------------------------------------------------------------------------------------------------(A) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (A) miel PUNCTAJ: 20p...................... TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE

CAZUL VOCATIV Substantivul în cazul vocativ arată o chemare / o atenţionare. Substantivul în cazul vocativ nu are funcţie sintactică. Substantivul în cazul vocativ poate sta : la începutul propoziţiei: “Carte frumoasă, cinste cui te-a scris...” în interiorul propoziţiei: “Dar bine, ghiavole, aici ţi-i scăldatul?...” la sfârşitul propoziţiei: “Apoi dar, mai rămâi sănătoasă, mătuşă Mărioară !...” Substantivul în cazul vocativ se recunoaşte după: - intonaţie: ”-Ionel! strigă madam Popescu...” ; - punctuaţie ( virgulă sau semnul exclamării). Substantivul în cazul vocativ poate fi: -singur : “ Ionel !” - însoţit de un determinant: “Carte frumoasă,....”

GRUPA I CAZUL VOCATIV Realizaţi un dialog cu “personajul” din imaginea dată şi folosiţi cel puţin 6 substantive la vocativ, singure sau cu determinanţi. ----------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 20p......................

GRUPA II CAZUL VOCATIV Realizaţi un dialog cu “personajul” din imaginea dată şi folosiţi cel puţin 6 substantive la vocativ, singure sau cu determinanţi. ----------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 20p......................

CAZUL VOCATIV GRUPA III Realizaţi un dialog cu “personajul” din imaginea dată şi folosiţi cel puţin 6 substantive la vocativ, singure sau cu determinanţi. ----------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 20p......................

GRUPA IV CAZUL VOCATIV Realizaţi un dialog cu “personajul” din imaginea dată şi folosiţi cel puţin 6 substantive la vocativ, singure sau cu determinanţi. ----------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 20p......................

CAZURILE SUBSTANTIVULUI GRUPA I CAZURILE SUBSTANTIVULUI Identificaţi 5 substantive din textul dat, cu funcţii sintactice diferite, şi analizaţi-le. “Îmbracă-te în doliu, frumoasă Bucovină, Cu cipru verde-ncinge antică fruntea ta; C-acuma din pleiada-ţi auroasă şi senină Se stinse un luceafăr, se stinse o lumină, Se stinse-o dalbă stea.” (M. Eminescu – La mormântul lui Aron Pumnul) -------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------- TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 20p........................

CAZURILE SUBSTANTIVULUI GRUPA II CAZURILE SUBSTANTIVULUI Identificaţi 5 substantive din textul dat, cu funcţii sintactice diferite, şi analizaţi-le. “Am armat pământul ista, vremea mea, viaţa, poporul Cu gândirile-mi rebele contra cerului deschis; El n-a vrut ca să condamne pe demon, ci a trimis Pre un înger să mă-mpace, şi-mpăcarea-i...e amorul.” (M. Eminescu – Înger şi demon) -------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------- TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 20p........................

CAZURILE SUBSTANTIVULUI GRUPA III CAZURILE SUBSTANTIVULUI Identificaţi 5 substantive din textul dat, cu funcţii sintactice diferite, şi analizaţi-le. “N-oi uita vreodată, dulce Bucovină, Geniu-ţi romantic, munţii în lumină, Văile în flori, Râuri resăltânde printre stânce nalte, Apele lucinde-n dalbe diamante Peste câmpii-n zori.” (M. Eminescu – La Bucovina) -------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------- TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 20p........................

CAZURILE SUBSTANTIVULUI GRUPA IV CAZURILE SUBSTANTIVULUI Identificaţi 5 substantive din textul dat, cu funcţii sintactice diferite, şi analizaţi-le. “Te-ai dus, te-ai dus din lume,o! geniu nalt şi mare Colo unde te-aşteaptă toţi îngerii în cor, Ce-ntoană tainic, dulce a sferelor cântare Şi-ţi împletesc ghirlande, cununi mirositoare Cununi de albe flori!” (M. Eminescu – La mormântul lui Aron Pumnul) -------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------- TIMP DE LUCRU: 10 MINUTE PUNCTAJ: 20p........................

ŞCOALA CU CLASELE I-VIII NR.3 PROFESOR POPESCU MARIA FELICITĂRI ! ŞCOALA CU CLASELE I-VIII NR.3 MUNICIPIUL RĂDĂUŢI JUDEŢUL SUCEAVA