Bogdan I al Moldovei.

Slides:



Advertisements
Prezentări similare
ALFABETUL VESEL AL CLASEI PREGĂTITOARE
Advertisements

Cortul Întâlnirii mijloceşte relaţia cu Dumnezeu
de Liviu Rebreanu Roman
Povestea lui Moș Crăciun
Drd. Ionuț Cruceru Școala doctorală “Simion Mehedinți”
CUM DUMNEZEULUI AM SUPRAVIETUIT COPILARIEI NOASTRE?
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
STATELE ŞI GRUPĂRIELE REGIONALE DE STATE
MARCO POLO.
10 cei mai faimosi copaci lume. 10 cei mai faimosi copaci lume.
Duminica a V-a din Postul Mare
„Ce este scris în lege? Cum citești în ea?”
Convenția de la viena articole.
BISERICI DIN LEMN de Valer Pop Bibliografie:
LA MULTI ANI.
ABATIA SAINT MICHEL-MINUNEA DIN LARGUL OCEANULUI
„Marea Fresca a Neamului”
1. Câtă iubire, Câtă jertfire Cerul revarsă pe pământ
Ploaie la vreme 1. Cereţi de la Domnul ploaie la vreme, ploaie timpurie şi târzie! Domnul scoate fulgerele şi trimite ploaie; El dă omului pâinea şi dobitoacelor.
Incluziune si valorizare sociala
Judeţul BISTRIŢA NĂSĂUD
CEI MAI FAIMOSI COPACI DIN LUME
Ideile din această prezentare le-am primit prin
EXOD 15:22 – 18:27 TESTUL ÎNCREDERII ÎN DUMNEZEU
Psalmul 17 O cântare a lui David.
De ce sărbătorim Paştele
Desfrânata Babilonului mistic.
Un vrăjmaș al credinciosului
SĂPTĂMÂNA DE RUGĂCIUNE A TINERILOR MARTIE 2018
PERSIA ANTICĂ Triburile persane sunt unite în jurul anului 700 de către Ahaimene,care întemeiază dinastia ahemenidă.
Sc.Valea Mare- Stefanesti , Arges
Studiu de caz: Sarmizegetusa Prof. Tănase Cristina Elena
Capitolul 9 Iudeii rânduiesc sărbătoare.
Proiect.
Trâmbiţele vestesc distrugerea Romei.
CUNOAŞTEREA MEDIULUI CE VOM ÎNVĂŢA ASTĂZI
ROMÂNIA MEA 1.
MAXIME.
Untdelemnul cel binemirositor
BUSUIOCUL 2016.
de la sighişoara, la mănăstirea comana.
Comuna Branesti.
One night with the lions
Your Text Here STIATI CA un component esential
Ce cred Adventiştii de Ziua a Şaptea
1. Vrem să-L încoronăm Pe Mielul Salvator, Coroane multe s-adunăm Cu glas triumfător! O, suflete al meu, `Naintea Lui să vii, Salută-L azi ca Rege-al.
Aşa – au trecut chiar mii de ani Şi noi vom trece toţi ca gândul,
Cipru Insula Afroditei.
Zidiţi Casa! Eu Mă voi bucura de lucrul acesta şi voi fi proslăvit, zice Domnul Hagai 1:1-2:23.
Biruinţa prin Hristos.
1. Îl văd adesea și-l admir Pe-urmașul Domnului Hristos, Sorbind al lacrimii potir Cu pași smeriți pe drum spinos De unde are el puteri Să-nfrunte-atâtea.
Mesaje de.
NICOLAE NICOLAE IORGA IORGA.
Aspecte legale ale recuperarii creantelor de la populatie
TITULARUL DISCIPLINEI UNIVERSITARE ”MONEDĂ ȘI CREDIT”
„IATĂ, EU FAC TOATE LUCRURILE NOI.”
prof. Valer Pop Şc.Gen.”Enea Grapini” Şanţ, Bistriţa-Năsăud
CREAȚIA LUI DUMNEZEU Studiul 1, pentru 6 Iulie 2019.
GRUPA MICĂ BINECUVÂNTAREA GRUPELOR PENTRU O COMUNITATE MICI MARE.
1. S-a-nspăimântat Stăpânul lumii La glasul blândului profet
Kalokagathia 18 DECEMBRIE 2007
Bucuresti 1900.
JUDECAREA BABILONULUI
1. Vreau ruga mea Spre Tine să se înalțe Ca jertfa sfântă înaintea Ta Fața Ta întoarce-o spre mine Ca să-ți admiram privirea Ta Legea Ta îmi este moștenire.
CERCETASIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIATA!
Transcriere de prezentare:

Bogdan I al Moldovei

Bogdan I sau Bogdan de Cuhea Maramureșanul (d Bogdan I sau Bogdan de Cuhea Maramureșanul (d. 1367)[1] a fost domnitor al Moldovei între 1359 și 1365. Este privit drept întemeitorul Principatului Moldova, stat de sine stătător, cu reședința la Baia. „Descălecătorul” Dragoș, reușise să înființeze, în partea de răsărit a Maramureșului, o nouă stătătoare țară numită Moldova, după numele râului cu același nume. Acest ținut a rămas însă temporar dependent de Ungaria. Bogdan, voievodul vlah (român) din Maramureș (1342 - 1345), care stăpânea aici o moșie întinsă numită Cuhea sau Cuhnea, aflându-se în ceartă cu regele Ungariei încă din 1343, ia hotărârea în 1359 să treacă munții în Moldova, unde tocmai murise Sas, fiul lui Dragoș. Însoțit de fiii săi, de rude și o oaste mică, Bogdan a învins oastea urmașilor lui Sas și l-a alungat pe fiul acestuia numit Balc sau Băliță, care era la conducere după trecerea în neființă a tatălui său. Încercările regelui Ungariei, Ludovic cel Mare, de a-l aduce pe Bogdan I la supunere, nu izbutesc, iar Bogdan, învingător asupra oștilor maghiare trimise împotriva lui, se menține ca domn volnic, independent. După el, ca întemeietor al voievodatului, Moldova a fost numită și Bogdania. De la el s-a păstrat și întâia monedă moldovenească, cu înscriere: „Moneda Moldaviae-Bogdan Waiwo(da)”. Bogdan a zidit o mănăstire la Rădăuți (în Bucovina), unde a fost și înmormântat. Îndepărtând pridvorul adăugat în anul 1599 de Alexandru Lăpușneanu, biserica lui Bogdan I, clădită din piatră grosolană și cioplită, și-a păstrat înfățișarea inițială de biserică potrivită (conformă) credinței ortodoxe. În această mănăstire a fost așezată episcopia înființată aici de Alexandru cel Bun, strănepot al lui Bogdan I. Înscrisul de pe mormântul lui Bogdan I, ca și de pe mormintele celorlalți domni ce sunt înmormântați în acea biserică, a fost pusă de Ștefan cel Mare (Ștefan al III-lea).

BASARAB I INTEMEIETORUL

A fost primul domnitor al tarii Romanesti atestat de documente A fost primul domnitor al tarii Romanesti atestat de documente. El este cel care a reunit sub autoritatea sa toate teritoriile de la sud de Carpati, intemeind statul medieval tara Romaneasca, intr-un moment in care marile puteri vecine nu puteau interveni aici, deoarece se confruntau cu lupte pentru putere sau cu alte probleme interne. In afara de Oltenia si de Muntenia, sub stapanirea lui Basarab I se gasea si teritoriul de la nord de gurile Dunarii si care va fi numit, dupa numele domnitorului, Basarabia (este vorba despre sudul Basarabiei de astazi), de unde i-a alungat pe tatari intre anii 1324 si 1328. B. I a fost intemeietorul dinastiei care se va afla la conducerea tarii Romanesti pana in secolul al XVI-lea. Noul stat s-a intarit deosebit de mult pe timpul lui, iar rolul politic al lui Bogdan I a crescut in aceasta zona a Europei. O perioada de timp a avut relatii bune cu regele Ungariei, Carol Robert de Anjou (1308–1324), si cu papa de la Roma. Acest lucru rezulta si dintr-un document din anul 1327, cand papa l-a rugat sa-i ocroteasca pe dominicanii pe care ii trimisese impotriva „ereticilor“. Dar, in anul 1330 relatiile lui cu regele Carol Robert de Anjou s-au deteriorat. La 28 iulie 1330, domnul tarii Romanesti l-a sprijinit pe tarul bulgar Mihail Sisman in lupta impotriva sarbilor, incheiata cu victoria acestora din urma. Infrangerea a fost folosita de regele Carol Robert pentru a incerca sa-l inlature pe Basarab I de pe tron, deoarece acesta dorea sa aiba o autonomie din ce in ce mai mare fata de Ungaria si pentru ca stapanea teritorii in Transilvania, unde se amestecase si in luptele pentru tron.

In aceste conditii, in toamna anului 1330, regele maghiar Carol Robert de Anjou a organizat o expeditie in tara Romaneasca, pentru a-l pedepsi pe Basarab I, considerat a fi necredincios, nesupus si razvratit. Oastea regala a cucerit Severinul, unde a fost numit ban Dionisie Szechy, castelanul de Mehadia, dupa care si-a continuat inaintarea spre Arges. Basarab I a facut propuneri de pace regelui Ungariei, oferindu-i o importanta despagubire, de 7 000 de marci de argint, dar care nu a fost acceptata. Carol a inaintat pe teritoriul tarii Romanesti, dar nu a putut sa se aprovizioneze, deoarece Basarab I a ordonat pustiirea a tot ce se gasea in calea ostilor maghiare. Ajuns pana la Arges, Carol Robert a ordonat trupelor sale sa se retraga. Pe drumul de intoarcere spre Transilvania, in tara Lovistei, in locul numit Posada, s-a desfasurat, intre 9 si 12 noiembrie 1330, lupta dintre ostile romane si maghiare. Oastea lui Basarab I, aflata pe stanci, a rostogolit bolovani si copaci si a trimis o ploaie de sageti asupra celei maghiare, care a fost infranta. Carol Robert de Anjou a scapat cu viata numai prin fuga de pe campul de lupta. Victoria de la Posada a fost descrisa in Cronica pictata de la Viena si a marcat inceputul afirmarii statului medieval tara Romaneasca, in aceasta zona, ca stat de sine statator. Trebuie mentionat si faptul ca Posada nu a fost identificata cu exactitate si ca nu este nici numele localitatii. Denumirea s-a pastrat datorita faptului ca „posada“ inseamna „loc intarit natural, trecatoare ingusta in munti“, iar cercetarile realizate de istorici i-au facut pe acestia sa considere ca locul bataliei s-ar afla undeva in tara Lovistei. Basarab I a fost si ctitorul Bisericii Domnesti de la Curtea de Arges. A fost inmormantat la resedinta domneasca de la Campulung.

GELU ROMANUL

In veacul al X-lea, a trait si ducele sau voievodul Gelu In veacul al X-lea, a trait si ducele sau voievodul Gelu. Voievodatul lui se intindea pe valea Somesului. Resedinta acestui voievodat era cetatea Dabica. Gelu era prieten cu voievodul Menumorut din valea Crisurilor, cu Glad din Banat si, de buna seama si cu alti voievozi, juzi sau cnezi din Hateg, Fagaras, Nasaud, Dorne, Vrancea, Lovistea, Arges, Oltenia. Impreuna au luptat pentru libertate, impotriva invaziilor straine. Dar cei trei din Transilvania: Gelu, Menumorut si Glad au luptat mai ales cu ungurii lui Arpad. Acestia, dupa ce au trecut prin partea de miazanoapte a Carpatilor, s-au asezat in pusta panonica, in Ungaria de azi. Aici au oranduit un sat. Inca inainte de a se lepada de obiceiul pradaciunilor, au auzit ca la rasarit dr Tisa si dincolo de paduri, in “Transilvania”, se afla un tinut bogat si multi locuitori harnici. De aceea, capetenia lor, Arpad, a dat porunca lui Tuhutum sa le cucereasca. Dar Gelu si ai lui s-au aparat , multi luptatori au cazut ca “snopii”, si de o parte si de alta.Batalia cea mai grea s-a dat pe raul Almas. Gelu a rapus cei mai multi dusmani; sagetile lui nu au dat gres, iar spada lui a cosit in multimea atacatorilor, precum coasa in iarba. In timp ce incerca sa se retraga spre cetatea Dabica, o sageata l-a nimerit pe Gelu, i-a strabatut pieptul, dobarandu-l de pe cal. Legenda spune ca si calul lui Gelu s-a purtat ca un nazdravan; vazandu-si stapanul mort, i-a sapat cu copita o groapa, l-a prins cu dintii si l-a asezat in pamantul udat cu sangele lui si aparat pana la cea din ultima palpaire a vietii. Jertfa lui Gelu Romanul a ramas ca o pilda. Ea s-a inscris in istoria romana cu slove de lumina, ca si cea a lui Decebal.