Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Evoluţii în dreptul fiscal european

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "Evoluţii în dreptul fiscal european"— Transcriere de prezentare:

1 Evoluţii în dreptul fiscal european
CEE TAX TRAINING Evoluţii în dreptul fiscal european Ionuţ Movanu Senior Manager, Taxation Services TAX

2 Principiile fiscalităţii la nivelul Uniunii Europene
Uniunea Europeană – importanţa din punctul de vedere al impozitării Directivele UE Cum se pot adresa întrebări Curţii Europene de Justiţie (CEJ) Decizii ale CEJ cu impact în România Evoluţii recente în domeniul impozitelor directe la nivelul UE

3 UE începând cu 2007

4 Uniunea Europeană şi impozitarea
Începând cu 1957 Tratatul de la Roma, precum şi alte Tratate şi Acte ale UE emise ulterior determină obiectivul economic de stabilire a unei pieţe interne comune fără impedimente din punct de vedere fiscal Din perspectiva fiscalităţii, obiectivul UE este de a asigura compatibilitatea sistemelor de impozitare la nivelul fiecărui stat membru cu Tratatele UE

5 Legislaţia UE – primară şi secundară şi cazuistica CEJ
Legislaţa UE este împărţită în: Jurisprudenţa CEJ Legislaţia secundară a UE (Regulamente, Directive, Acorduri) Before going in more detail regarding tax an overview on EU law. In general EU law is composed of three different types of legislation: 1. Three levels of EU-law Primary Community Law Secondary Community Law Case Law 2. Territorial scope of EU tax measures: Fifteen Member States Dependent, related and associated territories The European Free Trade Association (EFTA) (Switzerland, Iceland, Liechtenstein, Norway) 3. Application: Community law is an independent legal system which takes precedence over national legal provisions. Legislaţia primară a UE (Tratatele fondatoare)

6 Legislaţia primară Legislaţie primară Acorduri între statele membre
Tratatele UE pe care toate statele membre sunt obligate să le semneze (inclusiv statele membre noi) Necesită ratificarea de către Parlamentul fiecărui stat membru 1957 – Tratatul de la Roma 1987 –Actul Unic European – Piaţa Unică Europeană 1992 – Tratatul de la Maastricht (Tratatul privind Uniunea Europeană) – Moneda unică europeană (euro) 1997 – Tratatul de la Amsterdam – Expansiunea UE 2001 – Tratatul de la Nisa – Varianta preliminară a constituţiei UE Începând cu 1 Decembrie 2009 – Tratatul de la Lisabona – Reforma instituţională a Uniunii Europene

7 Legislaţia primară Tratatatul de la Roma UE
Principiul non-discriminării stabilit pe baza celor patru libertăţi: Libera circulaţie a bunurilor (art. 23 Tratatul de constituire UE); Libera circulaţie a forţei de muncă (art. 39 Tratatul de constituire UE); Libertatea de stabilire (art. 43 Tratatul de constituire UE); Libera circulaţie a serviciilor (art. 49 Tratatul de constituire UE); Libera circulaţie a capitalului (art. 56 Tratatul de constituire UE); Obiectiv: crearea unei pieţe interne în cadrul căreia tranzacţiile transfrontaliere nu sunt îngreunate de prevederi legislative discriminatorii şi restrictive

8 Legislaţia secundară Regulamentele
Emise de Comisia Europeană cu acordul tuturor statelor membre Reprezintă instrumente legislative cu aplicare directă – sunt aplicabile tuturor statelor membre fără a fi necesară implementarea lor în legislaţia naţională Codul Vamal al UE şi Regulamentele de Implementare, Regulamentele UE privind sănătatea, Regulamentele UE în domeniul protecţiei consumatorului, Regulamentele UE privind administrarea deşeurilor etc.

9 Legislaţia secundară Directivele
Emise de: Comisia Europeană sau Consiliul European împreună cu Parlamentul European; Nu devin automat parte a legislaţiei interne Se adresează unuia sau mai multor dintre statele membre şi nu direct contribuabililor Sunt obligatorii numai din punctul de vedere al rezultatului ce se vrea obţinut; forma şi metoda de implementare a Directivelor în legislaţia naţională sunt lăsate la latitudinea fiecărui stat membru; există totuşi un termen limită pentru implementare; În perioada de implementare, statul membru nu poate acţiona contrar prevederilor Directivei.

10 Legislaţia secundară Directivele
Directive în domeniul impozitării directe Directiva 90/435/CEEC privind societăţile afiliate (“Parent Subsidary Directive”) Directiva 2003/49/CE privind dobânzile şi redevenţele (“Interest and Royalties Directive”) Directiva 90/434/CEE privind operaţiunile de reorganizare (Mergers Directive) Directiva 77/799/CEE privind asistenţa mutuală (“Mutual Assistance Directive”) Directiva 2003/48/CE privind impozitarea veniturilor din economii (“Savings Directive”)

11 Legislaţia secundară Directivele
Alte măsuri fiscale privind impozitele directe: Convenţia de arbitraj: Convenția din 23 iulie 1990 privind eliminarea dublei impuneri în legătură cu adaptarea profiturilor întreprinderilor asociate; România a aderat la data de 1 iulie 2008; are ca scop eliminarea dublei impuneri în cazul preţurilor de transfer dintre statele membre UE. Acordul dintre Comunitatea Europeană și Confederația Elvețiană de stabilire a unor măsuri echivalente cu cele prevăzute de Directiva 2003/48/CE a Consiliului privind impozitarea veniturilor din economii sub forma plăților de dobânzi (EU – Swiss Savings Agreement) Directive în domeniul impozitării indirecte Directiva a VI-a în domeniul TVA - republicată Directiva a VIII-a în domeniul TVA / Directiva a XIII-a în domeniul TVA Pachetul legislativ TVA

12 Directiva privind societăţile afiliate
Stabileşte modul de impozitare (impozitul cu reţinere la sursă) a dividendelor primite de la sucursale din alte state membre UE; Articolul 15 al EU – Swiss Savings Agreement conţine prevederi ce asigură acelaşi tratament din punct de vedere fiscal şi în cazul plăţilor către societăţi mamă rezidente ale Confederaţiei Europene

13 Directiva privind societăţile afiliate
Eliminarea impozitului cu reţinere la sursă asupra plăţilor de dividende trans-frontaliere în cadrul UE (atât sucursala cât şi societatea mamă sunt rezidente într-un stat membru UE) Condiţii: Iniţial - condiţia de deţinere a minimum 25%* din capitalul social al sucursalei; ulterior a fost redusă astfel: 20% începând cu 2006, 15% începând cu 2007, 10% începând cu 2009; Pentru o perioadă neîntreruptă de minimum doi. * Procentajul iniţial de deţinere (25%) este în continuare aplicabil în cazul în care una dintre societăţi este rezidentă a Confederaţiei Elveţiene.

14 Directiva privind dobânzile şi redevenţele
Proposed Amendments: 1. Inclusion of split-off’s The split-off is a new type of transaction. The transaction to be covered is a limited or partial division since the transferring company continues to exist. It transfers part of its assets and liabilities . In exchange the receiving company issues securities representing its capital. These securities are transferred to the shareholders of the transferring company. 2. Extension of the list of entities annexed to the Directive An extended list of entities is proposed to cover new named legal types, including the SE (Societas Europaea) and the SCE (European Cooperative Society). 3. Application if a branch is converted into a subsidiary The proposal confirms that the Directive is applicable in an of conversion of a branch into a subsidiary. The current provision applies the deferral of capital gains taxation when the assets and liabilities transferred continue to be effectively connected with a permanent establishment of the acquiring company in the Member State of the transferring company. However, this does not occur when a branch of a foreign company is converted into its subsidiary since the assets and liabilities transferred are not effectively connected to a permanent establishment in the Member State of the transferring, but of the receiving company. In consequence it has been argued that the Merger Directive does not cover the conversion of a branch into a subsidiary. That ought be clarified. 4. Tax advantage in a merger or division situation between parent company and subsidiary In mergers and divisions, one of the companies involved receives assets and liabilities. This company might hold shares in the company which is cancelled due to the re-organization. The value of the received assets and liabilities might exceed the value of the shares lost because of non-distributed profits or hidden capital gains of the transferring company. If the receiving company is a shareholder of the transferring company it could as well have received the exceeding value as a distribution of profit. In that case the parent-subsidiary-directive would apply. In order to equalize these situations the Merger Directive should grant a similar tax advantage. If there is a “sufficient holding” (10%) the exceeding value should not give rise to tax. 5. Clarifies that the Directive applies to exchange of shares where the majority is acquired from a shareholder resident in non EU-state The Directive is amended to clarify that it covers those exchange of shares where the majority of the voting rights is acquired by a company resident in a Member State from shareholder resident in a state which is not a member of the European Union. 6. Rules to eliminate double taxation in a case of exchange of shares or transfer of assets Because of different national rules on the valuation in a case of exchange of shares or transfer of assets double taxation may occur. The proposal suggests provisions to eliminate the double taxation in such events. 7. Transfer of the registered office of the SE and of the SCE There will be a new title added regarding the tax regime in the case of a transfer of the registered office of the SE and of the SEC. The EU Commission hopes that the European Council will adopt these proposals by the first of October 2004, the date on which the Regulation on the European Company will enter into force Eliminarea impozitului cu reţinere la sursă asupra plăţilor de dobânzi şi redevenţe în cadrul UE (precum şi de la/către societăţi rezidente ale Confederaţiei Elveţiene – în baza Swiss Savings Agreement), între societăţi afiliate Societăţi afiliate: Una dintre societăţi deţine minimum 25% din capitalul social al celeilalte societăţi, sau Ambele societăţi au un acţionar direct comun care deţine minimum 25% din capitalul social al celor două societăţi, Pe o perioadă neîntreruptă de cel puţin 2 ani, care se încheie la data plăţii dobânzii sau redevenţelor. Prevederi tranzitorii pentru anumite state membre – România beneficiază de măsuri tranzitorii (impozit cu reţinere la sursă cu cota de 10%) până la data de 31 decembrie 2010.

15 Directiva privind reorganizările
Operaţiunile de reorganizare transfrontaliere sunt neutre din punct de vedere fiscal România - neutralitatea fiscală se aplică: operaţiunilor de fuziune, divizare, divizare parţială, transferurilor de active şi schimburilor de acţiuni în care sunt implicate societăţi din două sau mai multe state membre;  transferului sediului social al unei societăţi europene din România în alt stat membru, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr /2001 al Consiliului din 8 octombrie 2001 privind statutul societăţii europene (SE), în conformitate cu Regulamentul (CE) nr /2003 al Consiliului din 22 iulie 2003 privind statutul societăţii cooperative europene (SCE).

16 Comisia Europeană – gardianul libertăţilor fundamentale
Comisia Europeană are rolul de a asigura aplicarea unitară şi non-discriminatorie a legislaţiei Europene în toate Statele Membre. Comisia are la dispoziţie mai multe măsuri de atenţionare a Statelor Membre a căror legislaţie internă nu este considerată a fi conformă cu principiile care stau la baza Uniunii Europene. Iniţierea procedurii împotriva încălcării dreptului comunitar (aşa numita procedură de „infringement”) - trei etape: notificare formală, aviz motivat, şi trimiterea cazului în faţa Curţii Europene de Justiţie,

17 Legislaţia Secundară Recomandările şi Opiniile
Nu au caracter obligatoriu Recomandări emise de Consiliul European sau de Comisia Europeană în cele mai multe cazuri (datorită caracterului consultativ, orice Instituţie a UE poate emite recomandări) Opinii emise de Avocatul-General (desemnat pentru un anumit caz) al Curţii Europene de Justiţie

18 Curtea Europeană de Justiţie
Localizată în Luxemburg Compusă din: Câte un judecător din fiecare stat membru Opt Avocaţi-Generali Câte unul dintre cele mai importante cinci state membre Ceilalţi trei sunt aleşi prin rotaţie din celelalte state membre (în ordine alfabetică) Rolul de a interpreta legislaţia UE, inclusiv libertăţile fundamentale.

19 Jurisprudenţa CEJ Decizii
Decizii singulare – obligatorii numai pentru cei cărora li se adresează Jurisprudenţa CEJ are prioritate asupra legislaţiei naţionale România: Legea nr. 340/2009 stabileşte circumstanţele formale prin care instanţele de judecată româneşti sunt obligate să adreseze CEJ o cerere pentru pronunţarea unei hotărâri preliminare şi posibilitatea solicitării unor opinii ale acesteia

20 Cazuri relevante pentru România Cazul Scorpio Case C 290/2004
Situaţia de fapt: Scorpio este o societate ce activează în domeniul organizării de concerte cu sediul social în Germania care a încheiat un contract cu o persoană fizică din Olanda (Europop); În anul 1993, Scorpio a plătit Europop DEM pentru serviciile furnizate; Scorpio nu a reţinut la sursă impozit la momentul plăţii acuzând imposibilitatea Europop de a deduce la calculul venitului impozabil cheltuielile înregistrate în vederea furnizării respectivelor servicii.

21 Cazuri relevante pentru România Cazul Scorpio Case C 290/2004
Decizia CEJ: Tratamentul discriminatoriu - impozitarea la bază brută a veniturilor obţinute de nerezidenţi din Germania în comparaţia cu impozitarea la bază netă a rezidenţilor germani (venituri minus cheltuieli conexe din punct de vedere economic) generează o cotă de impozitare efectivă mai mare în cazul nerezidenţilor, reprezintă o încălcare a liberei circulaţii a serviciilor; conceptul de “cheltuieli conexe din punct de vedere economic” business expenses” reprezintă cheltuieli ce pot fi alocate direct activităţii ce a generat respectivele venituri.

22 Impactul deciziei pentru România
Legislaţia fiscală din România conţine prevederi care duc la un tratament discriminatoriu similar cu cel prezentat în cazul Scorpio; Un număr important de state membre ale Uniunii Europene (printre care se numără Germania, Spania, Portugalia, Finlanda, Cehia, Polonia, Bulgaria) au fost deja atenţionate de către Comisia Europeană cu privire la prevederile din legislaţia fiscală internă care prevedeau impozitarea venitului brut al persoanelor nerezidente; România ar putea primi un avertisment similar. Într-o asemenea eventualitate, autorităţile fiscale române ar putea fi nevoite să aduce modificări Codului Fiscal în vederea eliminării discriminării nerezidenţilor.

23 Baza unică consolidată a impozitului pe profit Common Consolidated Corporate Tax Base – CCCTB
Propunerea Comisiei Europene de a implementa reguli comune în cadrul UE de stabilire a bazei impozabile în vederea aplicării impozitului pe profit Nu este propusă o cotă unică de impozitare în toate statele membre Societăţile multinaţionale pot opta pentru aplicarea acestui regim Principalele avantaje: compensarea pierderile fiscale realizate într-un stat membru, cu profiturile realizate în alt stat membru, eliminarea problemelor legate de stabilirea preturilor de transfer în cazul tranzacţiilor intra-grup.

24 Senior Manager, Taxation Services KPMG Romania
Detalii de contact Ionuţ Movanu, ACCA Senior Manager, Taxation Services KPMG Romania +40 (0) The information contained herein is of a general nature and is not intended to address the circumstances of any particular individual or entity. Although we endeavor to provide accurate and timely information, there can be no guarantee that such information is accurate as of the date it is received or that it will continue to be accurate in the future. No one should act on such information without appropriate professional advice after a thorough examination of the particular situation.


Descărcați ppt "Evoluţii în dreptul fiscal european"

Prezentări similare


Publicitate de la Google