Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Ministerul Economiei ACCESAREA FONDURILOR STRUCTURALE

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "Ministerul Economiei ACCESAREA FONDURILOR STRUCTURALE"— Transcriere de prezentare:

1 Ministerul Economiei ACCESAREA FONDURILOR STRUCTURALE
7 MAI 2009 ACCESAREA FONDURILOR STRUCTURALE PENTRU FINANŢAREA PROIECTELOR DE INVESTIŢII ÎN SECTORUL ENERGETIC

2 Axa Prioritară 4 a POS CCE
Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării, în contextul combaterii schimbărilor climatice” Perioada Contribuţie buget naţional aproximativ 87 mil. Euro Contribuţie UE (FEDR) aproximativ 638 mil. Euro 725 milioane euro Alocarea financiară pentru Axa Prioritară 4

3 Domenii majore de intervenţie
DMI3 Sprijinirea investiţiilor pentru interconectarea reţelelor naţionale de transport al energiei electrice şi gazelor naturale cu reţelele europene DMI1 Energie eficientă şi durabilă (îmbunătăţirea eficienţei energetice şi dezvoltarea durabilă a sistemului energetic din punct de vedere al mediului) DMI2 Valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru producerea energiei verzi

4 Cereri de propuneri de proiecte lansate în 2008
Operatiune Eficienţa energetică la întreprinderi din industrie Valorificare resurse regenerabile Alocare prima cerere de propuneri de proiecte lei (aproximativ 50 milioane euro) Total: 191 mil Euro lei (aproximativ 80 milioane euro) Total: 262 mil Euro Tip de cerere de propuneri de proiecte Deschis cu termen limită (Termenul de depunere: )

5 Domeniul major de interventie 1 - Energie eficientă şi durabilă
Operaţiuni : Sprijinirea investiţiilor în instalaţii şi echipamente pentru întreprinderi din industrie, care să conducă la economii de energie, în scopul îmbunătăţirii eficienţei energetice; Sprijinirea investiţiilor în extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice, gazelor naturale şi petrolului şi al reţelelor de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, în scopul reducerii pierderilor în reţea şi realizării în condiţii de siguranţă şi continuitate a serviciului de transport şi distribuţie; Investiţii în instalaţii de desulfurare a gazelor de ardere, arzătoare cu NOx redus şi filtre pentru Instalaţiile Mari de Ardere din grupuri modernizate/retehnologizate

6 Solicitanţi care intră sub incidenţa ajutorului de stat
Valoarea maximă a finanţării acordate raportată la costul total investiţional eligibil este: 70% pentru intreprinderi mici respectiv 60% în regiunea Bucureşti-Ilfov 60% pentru intreprinderi mijlocii respectiv 50% în regiunea Bucureşti-Ilfov

7 Domeniul major de intervenţie 1 Energie eficientă şi durabilă
Operaţiunea a) Sprijinirea investiţiilor în instalaţii şi echipamente pentru întreprinderi din industrie, care să conducă la economii de energie, în scopul îmbunătăţirii eficienţei energetice Beneficiari eligibili Întreprinderi mari, mijlocii şi mici din sectorul industrial

8 Activităţi eligibile Instalaţii/echipamente specifice pentru întreprinderi din industrie, în scopul obţinerii unei economii specifice de energie, pe baza bilanţului energetic (de exemplu, compresoare de aer, pompe, instalaţii/echipamente/sisteme de ventilaţie, sisteme de încălzire/răcire, boilere, arzătoare, schimbătoare de caldură, convertoare de frecvenţă, sisteme integrate de management al consumului de energie şi altele); Unitaţi de cogenerare de înaltă eficienţă ale întreprinderilor din industrie (modernizarea centralelor de cogenerare sau construirea unora noi) Construcţii aferente procesului industrial care face obiectul proiectului.

9 Criterii de eligibilitate
Criterii de eligibilitate a solicitanţilor (Ex: lipsa datoriilor la stat, să nu se afle în dificultate, capacitate financiara, capacitate de implementare, profit din exploatare, etc.) Criterii de eligibilitate a proiectelor (Exemplu) Proiectul se implementează pe teritoriul României Scopul şi obiectivele proiectului propus contribuie la atingerea obiectivelor operaţiunii a), prevăzute în Axa prioritară 4 a POS CCE, domeniul major de intervenţie 1; Proiectul va fi implementat în următoarele intervale de timp: maxim 5 ani pentru proiectele care vizează cogenerarea de înaltă eficienţă; maxim 3 ani pentru celelalte tipuri de proiecte de eficienţă energetică; Activităţile proiectului nu au beneficiat şi nu beneficiază de finanţare din alte fonduri publice ; Proiectul se bazează pe resurse financiare, materiale sigure şi libere de alte sarcini, pentru realizarea fizică a obiectivelor proiectului şi menţinerea lui în funcţiune la parametrii consideraţi în studiul de fezabilitate, timp de 5 ani pentru întreprinderi mari şi 3 ani pentru IMM-uri, după recepţia finală şi preluarea oficială în operare ;

10 Criterii de eligibilitate a proiectelor
Proiectul respectă reglementările naţionale şi comunitare privind protecţia mediului, achiziţiile publice şi informarea şi publicitatea; Dimensiunea finanţării solicitate se încadrează în plafonul maxim indicat în ghid; Proiectul realizează o economie de energie, aşa cum este explicitat în grila de evaluare tehnică şi financiară a proiectelor şi determinată în conformitate cu bilanţul energetic întocmit conform Legii nr. 199/2000 cu modificările şi completările ulterioare (O.G. 22/2008); În cazul proiectului care vizează cogenerarea de înaltă eficienţă, stabilirea eficienţei procesului de cogenerare este realizată în conformitate cu H.G. nr / 2007, Anexa 3 ; Tehnologiile de cogenerare propuse în proiectul care vizează cogenerarea de înaltă eficienţă vor fi cele reglementate de H.G. nr. 219 / 2007, Anexa 1 Codul CAEN pentru care se solicită finanţarea există în certificatul constatator Codul CAEN pentru care se solicită finanţarea este eligibil

11 Cheltuieli eligibile-Ordin MEF nr. 2242/22.07.2008
Cheltuielile eligibile trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii: a) să fie efectuată şi efectiv plătită de către beneficiar, între momentul confirmării eligibilităţii proiectului pe schema de ajutor de stat din partea OIE şi nu mai târziu de 31 decembrie 2015; b) să fie justificată prin facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale, sau de alte documente contabile cu valoare probatorie, echivalentă facturilor, pe baza cărora cheltuielile să poată fi auditate şi identificate;    c) să fie în conformitate cu prevederile CF încheiat de către OIE, pentru şi în numele AM POS CCE pentru aprobarea proiectului; d) să respecte art. 54 (5) din Regulamentul CE nr. 1083/2006 conform căruia o cheltuială cofinanţată din FS nu trebuie să mai fie finanţată din alte fonduri publice; e) să respecte art. 60 din Regulamentul CE nr. 1083/2006 conform căruia toate cheltuielile declarate de beneficiari pentru operaţiunile finanţate din FS au fost suportate efectiv, corespund unor livrări de bunuri şi servicii, sunt în conformitate cu normele comunitare şi naţionale, sunt înregistrate într-o evidenţă contabilă separată sau folosind un sistem de codificare contabilă adecvat şi sunt verificabile menţinându-se o pistă de audit corespunzătoare. f) să fie conformă cu prevederile legislaţiei naţionale şi comunitare; g) să fie prevăzută în Lista cheltuielilor eligibile aprobată prin Ordinul nr. 2242/ al ministrului economiei şi finanţelor

12 Criterii de evaluare si selectie
Criteriile din Grila de evaluare se aplică în funcţie de tipul de proiect propus pe baza măsurilor de eficienţă energetică conform Directivei 2006/32/EC: procese de fabricaţie a produselor (e.g. utilizarea mai eficientă a aerului comprimat, a condensatului de vapori de apă şi a armăturilor pentru fluide, utilizarea sistemelor automate şi integrate, metode eficiente de menţinere a echipamentelor în rezervă caldă ); motoare şi acţionări  (e.g. creşterea utilizării controlului electronic, acţionări cu turaţie variabilă, programarea integrată a funcţionării, convertizoare de frecvenţă, motoare electrice cu eficienţa energetică ridicată); ventilatoare, acţionări cu turaţie variabilă şi ventilaţie (e.g. dispozitive/sisteme noi, folosirea ventilaţiei naturale controlate); managementul răspunsului la cererea de energie (e.g. managementul sarcinii electrice, sisteme de control al aplatisării sarcinii electrice); cogenerarea de înaltă eficienţă (e.g. maşini care generează atât putere mecanică sau electrică, utilizabilă, cât şi căldură utilizabilă)

13 Condiţii de încheiere a contractului de finanţare
În vederea demarării procedurii de contractare, Solicitantul este obligat să prezinte următoarele documente în original sau copie legalizată în termen de maxim 45 de zile de la data notificării de aprobare a cererii de finanţare: Certificate de atestare fiscală, în original, privind îndeplinirea obligaţiilor de plată la bugetul general consolidat eliberate de Administraţia Finanţelor Publice, în original, pentru sediul social şi toate punctele de lucru care au CIF şi sunt menţionate în certificatul constatator, în termenul de valabilitate (se solicită si la depunerea cererii de finanţare); Certificate de atestare fiscală, în original, privind îndeplinirea obligaţiilor de plată către bugetele locale eliberate de Direcţia de taxe şi impozite locale, în original, pentru sediul social şi toate punctele de lucru menţionate în certificatul constatator, în termenul de valabilitate (se solicită si la depunerea cererii de finanţare); Documentele legale privind proprietatea asupra terenurilor şi clădirilor: Extras de carte funciară, titlul de proprietate pentru teren/imobil, sau actul de concesiune pentru cel puţin încă 20 de ani de la data transmiterii CRF; Documentele precizate mai sus se aduc din nou doar dacă au aparut schimbări privind proprietatea de la data depunerii CRF; Reînnoirea Certificatului de Urbanism pentru amplasamentul unde se va dezvolta proiectul doar pentru cazurile în care a expirat termenul de valabilitate al acestuia până la data demarării contractării – dacă este cazul; Autorizaţia de construire, în copie certificată, pentru proiectele care implică execuţia de lucrări, dacă există; Acordul de mediu (conform HG 1213 / 2006), în copie certificată (daca nu a fost prezentat la data depunerii CRF);

14 Condiţii de încheiere a contractului de finanţare
Autorizaţia de mediu, dacă este cazul, în copie certificată; se va aduce în această etapă doar în cazurile în care a expirat termenul de valabilitate al autorizaţiei de mediu aduse la momentul depunerii CRF până la data demarării contractării; Documentele care atestă capacitatea solicitantului de a asigura contribuţia proprie la valoarea cheltuielilor eligibile si de a finanta cheltuielile neeligibile ale proiectului ( extras de cont, contract de credit); Aviz tehnic de racordare, emis de operatorul de reţea electrică la care este racordat solicitantul de finanţare – dacă măsura de creştere a eficienţei energetice aduce modificări de natura celor prevazute la art.2 din HG 90 / 2008 – pentru aprobarea regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public; Aviz Natura 2000, conform OUG 195/2005 eliberat de Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile- Direcţia Conservarea Naturii Biodiversităţii Protecţie Sol si Subsol, dacă este cazul; Graficul de execuţie al proiectului de la faza de contractare a finanţării până la faza de predare a lucrărilor către operatorul de proces industrial, conform Anexei 3 H la cererea de finanţare; Graficul de plăţi al proiectului de la faza de contractare a finanţării până la faza predării obiectului contractului către operatorul de proces industrial conform Anexei 3 I la cererea de finanţare (documente valabile pentru prima cerere de propuneri de proiecte)

15 Aproximativ 260 milioane euro
Domeniul major de intervenţie 2 Valorificarea resurselor regenerabile de energie (RES) pentru producerea energiei verzi Operaţiunea:„Sprijinirea investiţiilor în modernizarea şi realizarea de noi capacităţi de producere a energiei electrice si termice, prin valorificarea resurselor energetice regenerabile: a biomasei, a resurselor hidroenergetice (în unităţi cu putere instalată mai mică sau egală cu 10MW), solare, eoliene, a biocombustibilului, a resurselor geotermale şi a altor resurse regenerabile de energie” Alocarea financiară Pentru prima cerere de propuneri de proiecte alocarea financiară a fost de lei (aprox. 80 milioane Euro). Aproximativ milioane euro 2007 2013

16 Solicitanţi eligibili RES- intră sub incidenţa ajutorului de stat
Societăţi comerciale care se încadrează în categoria întreprinderilor mici, mijlocii şi mari La prima cerere de propuneri de proiecte nu au fost eligibile microîntreprinderile Cofinanţarea va fi acordată ca ajutor pentru investiţii solicitanţilor eligibili în conformitate cu regulile ajutorului de stat pentru investiţii regionale- exceptare în bloc, aşa cum prevede Regulamentul CE nr.1628/2006 si in conformitate cu prevederile HG nr. 750/2008 pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat regional privind valorificarea resurselor regenerabile de energie

17 RES: Activităţi eligibile ale proiectului
Achiziţionarea şi amenajarea terenului în scopul amplasării echipamentelor/instalaţiilor proiectului; Construcţii şi instalaţii aferente construcţiilor; Achiziţia de echipamente, inclusiv a echipamentelor de monitorizare continuă; Organizarea de şantier (numai în cazul proiectelor care nu intră sub incidenţa ajutorului de stat); Racordarea la reţeaua Sistemului Electroenergetic Naţional în aval de punctul de delimitare („punct de delimitare” definit conform HG nr. 90/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public); Realizarea reţelelor de distribuţie a energiei electrice şi termice către utilizatorii finali (casnici, industriali) care deservesc capacităţile de producere în sistem izolat.

18 RES: Cheltuieli eligibile pentru IMM-uri
Cheltuielile vor fi considerate eligibile dacă sunt efectuate: după data primirii scrisorii de confirmare din partea OIE că proiectul îndeplineşte condiţiile de eligibilitate stabilite (cu excepţia cheltuielilor privind achiziţia de teren, care sunt eligibile de la data intrării în vigoare a HG nr. 750/2008 pentru aprobarea schemei de ajutor de stat aferentă DMI2-18 iulie 2008) şi nu mai târziu de Cheltuielile efectuate în perioada cuprinsă între data confirmării scrise şi data semnării contractului de finanţare sunt eligibile dacă respectă prevederile contractului de finanţare

19 RES: Lista cheltuielilor eligibile pentru IMM-uri
Cheltuieli pentru achiziţia de teren (eligibile în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului) Cheltuieli pentru amenajarea terenului în vederea pregătirii amplasamentului Cheltuieli pentru amenajarea terenului pentru protecţia mediului Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului Cheltuieli pentru investiţia de bază Cheltuieli pentru achiziţia de active necorporale (aplicaţii informatice, licenţe, brevete, know-how sau alte cunoştinţe tehnice nebrevetate).

20 RES: Criterii de eligibilitate
Criterii de eligibilitate a solicitanţilor intreprinderi (lipsa datoriilor la stat, să nu se afle în dificultate, capacitate financiara, de implementare, profit din exploatare/garanţie eliberată de o instituţie financiară pentru cel puţin 50% din valoarea investiţiilor eligibile etc) Criterii de eligibilitate a proiectelor Proiectul este implementat în maxim 4 ani de la semnarea contractului de finanţare, iar perioada de implementare a proiectului nu depăşeşte 31 iulie 2015 Proiectul are valoarea totală minimă de euro Valoarea finanţării solicitate din fonduri UE este de maximum euro În cadrul proiectului trebuie să nu se fi efectuat activităţi care să semnifice „începerea lucrarilor” (în conformitate cu prevederile din Regulamentul (CE) nr.1628/2006 Activităţile proiectului nu au fost finanţate şi nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare (studiul de prefezabilitate, analiza geo-topografica, studiul pentru evaluarea potentialului eolian, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie) (criterii valabile pentru prima cerere de propuneri de proiecte)

21 RES: Anexe la cererea de finanţare
Bilanţul contabil pentru exerciţiul financiar precedent/scrisoare de garanţie bancară pentru 50% din valoarea cheltuielilor eligibile în cazul întreprinderilor nou înfiinţate care nu pot prezenta situaţia financiară aferentă exerciţiului financiar anterior Cazierul judiciar al reprezentantului legal al solicitantului Hotărârea organelor statutare ale societăţii / Hotărârea Consiliului Local, Judeţean/Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitara de aprobare a cheltuielilor ce vor fi efectuate in cadrul proiectului prezentat pentru finanţare (în original) Certificatul de urbanism sau autorizaţia de construire Acord de mediu Acte care atestă drepturile de proprietar, concesionar sau utilizator ale solicitantului asupra terenului pe care sunt amplasate/se vor amplasa capacităţile energetice, valabile cel puţin încă 15 ani la data depunerii cererii de finanţare şi cu drept de construcţie asupra acestuia

22 RES: Anexe la cererea de finanţare
Documente care dovedesc capacitatea solicitantului de a implementa proiectul (CV-uri,fişe de post) Studiu de fezabilitate Aviz de racordare Certificatele de atestare fiscală Cazierul fiscal al solicitantului Certificat constatator de la Registrul Comerţului Actul constitutiv, statutul asociaţiei, certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, hotărârea judecătorească de dobândire a personalităţii juridice numai pentru solicitanţi asociaţii de dezvoltare intercomunitară (documente valabile pentru prima cerere de propuneri de proiecte) ATENŢIE: Un solicitant poate depune o singură cerere de finanţare în cadrul unei cereri de propuneri de proiecte

23 Organismul Intermediar pentru Energie
Contact Ministerul Economiei Organismul Intermediar pentru Energie Calea Victoriei nr. 152, Sector 1, Bucureşti Telefon: 021/ 021/ Fax: 021/ Website: oie.minind.ro

24 VĂ MULŢUMIM PENTRU ATENŢIE !


Descărcați ppt "Ministerul Economiei ACCESAREA FONDURILOR STRUCTURALE"

Prezentări similare


Publicitate de la Google