Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Universitatea Politehnica Bucuresti Anul universitar

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "Universitatea Politehnica Bucuresti Anul universitar"— Transcriere de prezentare:

1 Universitatea Politehnica Bucuresti Anul universitar 2008-2009
Invatare automata Universitatea Politehnica Bucuresti Anul universitar Adina Magda Florea si curs.cs.pub.ro

2 Curs nr. 1 Continut curs Introducere Invatare inductiva
Invatare in spatiul versiunilor Teoria invatarii computationale Invatare prin recopensa Invatare bazata pe FOPL Programare logica inductiva Retele neurale Algoritmi genetici Invatarea in retele Bayesiene 2

3 Cerinte Notare Cerinte pentru promovare
Laborator si teme de casa T1-T3 - 30% (10+20) Tema de casa T4 - 20% (se alege tema pana pe 15 martie) Examen final - 50% Planificare T1 - S2 cu predare in S4 T2 - S5 cu predare in S7 T3 - S8 cu predare in S10 T4 - se publica pe 1 martie, se alege pana pe 15 martie, cu predare in S13 Cerinte pentru promovare  Minimum 6 prezente la laborator pentru promovare (in lipsa a 6 prezente cursul si laboratorul se refac in anul universitar urmator) Studentul trebuie sa obtina minim jumatate din punctajul examenului final pentru promovare 3

4 1. Definitii Invatarea este procesul prin care un sistem isi imbunatateste performantele (Herbert Simon). Invatarea este achizitia cunostintelor explicite; Invatarea este achizitiaa deprinderilor de rezolvare a problemelor Invatarea este formare teoriilor, formarea ipotezelor si inferenta inductiva Invatarea este procesul prin care un sistem isi imbunatateste performantele (Herbert Simon). Invatarea este achizitia cunostintelor explicite; aceasta perspectiva porneste de la necesitatea exprimarii explicite a cunostintelor invatate pentru a facilita verificarea, modificarea si explicarea lor in sistem. Invatarea este achizitiaa deprinderilor de rezolvare a problemelor (desi oamenii inteleg ce trebuie sa faca cind li se explica cum trebuie sa faca ceva, nu ajung imediat la operatii eficiente). Invatarea este formare teoriilor, formarea ipotezelor si inferenta inductiva; deci procesul de invatare este privit din punct de vedere al stiintei. 4

5 Invatare automata Machine learning Schimba structura, programul sau BC
Schimbarile: imbunatatiri sau de la zero Perceptie Invatarea este procesul prin care un sistem isi imbunatateste performantele (Herbert Simon). Invatarea este achizitia cunostintelor explicite; aceasta perspectiva porneste de la necesitatea exprimarii explicite a cunostintelor invatate pentru a facilita verificarea, modificarea si explicarea lor in sistem. Invatarea este achizitiaa deprinderilor de rezolvare a problemelor (desi oamenii inteleg ce trebuie sa faca cind li se explica cum trebuie sa faca ceva, nu ajung imediat la operatii eficiente). Invatarea este formare teoriilor, formarea ipotezelor si inferenta inductiva; deci procesul de invatare este privit din punct de vedere al stiintei. Model (BC) Rationament Actiune 5

6 Invatare automata De ce sa invete? Taskuri definite prin exemple
Relatii / corelatii in cantitati mari de date Mediu in schimbare Date diferite, cu zgomot Cantitate de cunostinte prea mare pentru a fi reprezentate explicit Invatarea este procesul prin care un sistem isi imbunatateste performantele (Herbert Simon). Invatarea este achizitia cunostintelor explicite; aceasta perspectiva porneste de la necesitatea exprimarii explicite a cunostintelor invatate pentru a facilita verificarea, modificarea si explicarea lor in sistem. Invatarea este achizitiaa deprinderilor de rezolvare a problemelor (desi oamenii inteleg ce trebuie sa faca cind li se explica cum trebuie sa faca ceva, nu ajung imediat la operatii eficiente). Invatarea este formare teoriilor, formarea ipotezelor si inferenta inductiva; deci procesul de invatare este privit din punct de vedere al stiintei. 6

7 Invatare automata Discipline
Statistica (esantioane - distributie de probabilitate) Modele neuronale Teoria controlului (control proces cu parametrii necunoscuti) Modele psihologice Modele biologice Inteligenta artificiala Invatarea este procesul prin care un sistem isi imbunatateste performantele (Herbert Simon). Invatarea este achizitia cunostintelor explicite; aceasta perspectiva porneste de la necesitatea exprimarii explicite a cunostintelor invatate pentru a facilita verificarea, modificarea si explicarea lor in sistem. Invatarea este achizitiaa deprinderilor de rezolvare a problemelor (desi oamenii inteleg ce trebuie sa faca cind li se explica cum trebuie sa faca ceva, nu ajung imediat la operatii eficiente). Invatarea este formare teoriilor, formarea ipotezelor si inferenta inductiva; deci procesul de invatare este privit din punct de vedere al stiintei. 7

8 InvA – Exemple de aAplicatii
clasificarea proteinelor corespunzator functiei lor prezice daca pacientul raspunde bine unui tratament/medicament categorizarea textelor (e.g., filtrare spam) detectia fraudelor OCR detectia fetelor umane in imagini intelegerea limbajului vorbit segmentarea pietii (e.g., daca un client raspunde unei promotii) descoperirea regulilor de bune practici (tipar) predictia consumului de electricitate sinteza ontologiilor Invatarea este procesul prin care un sistem isi imbunatateste performantele (Herbert Simon). Invatarea este achizitia cunostintelor explicite; aceasta perspectiva porneste de la necesitatea exprimarii explicite a cunostintelor invatate pentru a facilita verificarea, modificarea si explicarea lor in sistem. Invatarea este achizitiaa deprinderilor de rezolvare a problemelor (desi oamenii inteleg ce trebuie sa faca cind li se explica cum trebuie sa faca ceva, nu ajung imediat la operatii eficiente). Invatarea este formare teoriilor, formarea ipotezelor si inferenta inductiva; deci procesul de invatare este privit din punct de vedere al stiintei. 8

9 Model simplu – Clasificare 1
T = {X1, X2, …, Xm} – multime de invatare x1 x2 . xn f(X) = ? X = h h(X) h  H Invatare supervizata – se cunosc f(X1), …, f(Xm) Gasim h a.i. h(Xi) = f(Xi), i=1,m  h(Xi) = f(Xi), i Invatare ne-supervizata – NU se cunosc f(X1), …, f(Xm) Imparte T in submultimi – clase Se poate vedea tot ca invatarea unei functii – val f = numele submultimii careia ii apratine Xi Invatare prin recompensa – Se cunosc recompensele pentru valorile h(X1), …, h(Xm), Nu se cunosc valorle lui f Invatarea este procesul prin care un sistem isi imbunatateste performantele (Herbert Simon). Invatarea este achizitia cunostintelor explicite; aceasta perspectiva porneste de la necesitatea exprimarii explicite a cunostintelor invatate pentru a facilita verificarea, modificarea si explicarea lor in sistem. Invatarea este achizitiaa deprinderilor de rezolvare a problemelor (desi oamenii inteleg ce trebuie sa faca cind li se explica cum trebuie sa faca ceva, nu ajung imediat la operatii eficiente). Invatarea este formare teoriilor, formarea ipotezelor si inferenta inductiva; deci procesul de invatare este privit din punct de vedere al stiintei. 9

10 Denumiri T – vector de intrare, vector sablon, vector de caracteristici, esantioane, exemple, instante xi- caracteristici, atribute, variabile de intrare, componente xi - valori reale, valori numerice intregi, valori simbolice, valori booleene f(Xi) valori reale: h – functie de esantionare valori simbolice: h – clasificator boolene: 1 – instanta pozitiva, 0 – instanta negativa Invatarea este procesul prin care un sistem isi imbunatateste performantele (Herbert Simon). Invatarea este achizitia cunostintelor explicite; aceasta perspectiva porneste de la necesitatea exprimarii explicite a cunostintelor invatate pentru a facilita verificarea, modificarea si explicarea lor in sistem. Invatarea este achizitiaa deprinderilor de rezolvare a problemelor (desi oamenii inteleg ce trebuie sa faca cind li se explica cum trebuie sa faca ceva, nu ajung imediat la operatii eficiente). Invatarea este formare teoriilor, formarea ipotezelor si inferenta inductiva; deci procesul de invatare este privit din punct de vedere al stiintei. 10

11 Model conceptual – Clasificare 2
Mediul ofera stimuli sau informatie elementului de învatare, care foloseste aceasta informatie pentru a imbunatati cunostintele (explicite) din baza de cunostinte Aceste cunostinte sunt utilizate de componenta de prelucrare (rezolvare) în rezolvarea problemei 11

12 Sistem de invatare Element de invatare Rezolvare Mediu Evaluare
Feed-back Rezultate invatare Date Rezolvare BC Motor de inferenta Strategie Mediu Profesor Rezultate Evaluare performante Feed-back 12

13 Model conceptual – Clasificare 2
În functie de diferenta între nivelul informatiei oferite de mediu si cel al informatiei din baza de cunostinte, se pot identifica patru tipuri de invatare invatarea prin memorare invatarea prin instruire invatarea prin inductie (din exemple) invatarea prin analogie 13

14 Reguli de inferenta utilizate in invatare
La baza procesului de invatare stau o serie de forme inferentiale nevalide: inductia, abductia si analogia O metoda de învãtare poate folosi una sau mai multe astfel de forme de inferenta, cat si forme de inferenta valide, cum este deductia 14

15 Inferenta inductiva O proprietate adevarata pentru o submultime de obiecte dintr-o clasa este adevarata pentru toate obiectele din acea clasa 15

16 Inferenta inductiva Se poate generaliza la sintetizarea unei întregi reguli de deductie pe baza exemplelor 16

17 Inferenta abductiva Se utilizeaza cunostinte cauzale pentru a explica sau a justifica o concluzie, posibil invalida 17

18 Inferenta abductiva Exemplu Uda(iarba) (x) (PlouaPeste(x)  Uda(x))
Se poate infera abductiv ca a plouat Cu toate acestea, abductia nu poate fi aplicata consistent in oricare caz 18

19 Inferenta analogica Situatii sau entitati care tind sa fie asemanatoare sub anumite aspecte sunt asemanatoare în general Este o combinatie a celorlalte forme de inferenta: abductive, deductive si inductive 19

20 Aspecte InvA Regimuri de invatare: Batch Incremental Zgomot:
zgomot atribute zgomot iesiri (alterare iesiri) 20

21 Aspecte InvA Bias (learning bias)
Bias = ipoteza de lucru apriori = H se poate limita apriori la o multime de functii sau ipoteze de invatare Invatare functie booleana de n intrari: 2n intrari posibile, H este functii boleene 21

22 Bias T – 6 sabloane de invatare H – functii liniar separabile
x1 x2 x3 1 Bias T – 6 sabloane de invatare H – functii liniar separabile Bias absolut – H este limitat la o multime de functii cunoscute Bias preferential – H se ordoneaza dupa un anumit criteriu - se alege h minim 22

23 Occam Razor Principiul lamei lui Occam
prefer explicatiile simple celor complexe Wiliam of Occam, 1285 – 1349 (?) filozof englez "non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem" 23

24 Conditii pentru o invatare "buna"
Problema: identifica caractere "bune" sau "rele" dupa modul in care arata 24

25 Conditii pentru o invatare "buna"
Atribute / Instante Sex Masca Pelerina Cravata Urechi Lupta Clasa Set de invatare Batman Masc Da Nu Bun Robin Alfred Pinguin Rau Catwoman Fem Joker Date de test Batgirl ?? Fred 25

26 Conditii pentru o invatare "buna"
Clasifica datele Cravata Nu Da Pelerina Lupta Nu Da Nu Da Rau Bun Bun Rau 26

27 Conditii pentru o invatare "buna"
Masca Da Nu Lupta Pelerina Da Nu Da Nu Urechi Rau Sex Urechi Nu Da Da Fem Masc Nu Cravata Pelerina Bun Rau Lupta Bun Nu Da Da Nu Nu Da Rau Bun Rau Bun Bun Rau Clasifica datele dar complexitate prea mare (intuitiv) 27

28 Conditii pentru o invatare "buna"
Prea simplu, nu clasifica corect Sex Masc Fem Bun Rau Aleg prima varianta (cf. lamei lui Occam) 28

29 Conditii pentru o invatare "buna"
Clasificatoarele trebuie sa fie suficient de "expresive" pentru a fi in concordanta cu setul de invatare Dar clasificatoarele care au o complexitate prea mare pot duce la fenomenul de "overfit" (overfitting) = include zgomot sau sabloane de date nerelevante 29


Descărcați ppt "Universitatea Politehnica Bucuresti Anul universitar"

Prezentări similare


Publicitate de la Google