Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

CONSFĂTUIRILE PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "CONSFĂTUIRILE PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ"— Transcriere de prezentare:

1 CONSFĂTUIRILE PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
CLUJ SEPTEMBRIE 2019

2 Ordinea de zi: 1. Diagnoza procesului educațional la disciplina limba și literatura română; 2. Cadrul normativ pentru organizarea și desfășurarea activităților în anul școlar ; 3. Documente proiective; 4. Perspective; 5. Concluzii.

3 1.1. Rezultatele la Examenul de Evaluare națională 2019,
1. Diagnoza procesului educațional la disciplina limba și literatura română 1.1. Rezultatele la Examenul de Evaluare națională 2019, după contestații LIMBA ROMÂNĂ Evaluați 1-1,99 2-2,99 3-3,99 4-4,99 5-5,99 6-6,99 7-7,99 8-8,99 9-9,99 10 Total: 4191 19 66 155 143 488 492 727 930 1088 83 % 0.45% 1.57% 3.70% 3.41% 11.64% 11.74% 17.35% 22.19% 25.96% 1.98% 9.14% 90.86%

4 Clasament Evaluare națională (primele poziții)
COLEGIUL NAȚIONAL "EMIL RACOVIȚĂ" CLUJ-NAPOCA 9.5 COLEGIUL NAȚIONAL "GHEORGHE ȘINCAI" CLUJ-NAPOCA 9.3 COLEGIUL NAȚIONAL "ANDREI MUREȘANU" DEJ 9.25 LICEUL TEORETIC "ELF" CLUJ-NAPOCA 9.16 ȘCOALA GIMNAZIALĂ "IOAN BOB" CLUJ-NAPOCA 9.03 ȘCOALA GIMNAZIALĂ GÂRBĂU, COM. GÂRBĂU 8.97 LICEUL TEORETIC "NICOLAE BĂLCESCU" CLUJ-NAPOCA 8.95 COLEGIUL NAȚIONAL "GEORGE COȘBUC" CLUJ-NAPOCA 8.88 LICEUL TEORETIC "AVRAM IANCU" CLUJ-NAPOCA 8.76 COLEGIUL NAȚIONAL "MIHAI VITEAZUL" TURDA 8.74 ȘCOALA GIMNAZIALĂ INTERNAȚIONALĂ "SPECTRUM" CLUJ-NAPOCA 8.65 ȘCOALA GIMNAZIALĂ "ION CREANGĂ" CLUJ-NAPOCA 8.62 LICEUL TEOLOGIC BAPTIST "EMANUEL" CLUJ-NAPOCA 8.57 TRANSYLVANIA COLLEGE THE CAMBRIDGE INTERNATIONAL SCHOOL IN CLUJ 8.53 COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC "GHEORGHE LAZĂR" CLUJ-NAPOCA 8.52 ȘCOALA GIMNAZIALĂ CĂLĂȚELE, COM. CĂLĂȚELE 8.51 ȘCOALA GIMNAZIALĂ GEACA, COM. GEACA 8.49 ȘCOALA GIMNAZIALĂ "TEODOR MURĂȘANU" TURDA 8.47 ȘCOALA GIMNAZIALĂ "AVRAM IANCU" DEJ 8.43 LICEUL TEORETIC "LUCIAN BLAGA" CLUJ-NAPOCA 8.42 ȘCOALA GIMNAZIALĂ "IULIU HAȚIEGANU" CLUJ-NAPOCA 8.38 ȘCOALA GIMNAZIALĂ "CONSTANTIN BRÂNCUȘI" CLUJ-NAPOCA 8.3 ȘCOALA GIMNAZIALĂ "MIHAI EMINESCU" DEJ

5 Clasament Evaluare națională (ultimele poziții)
LICEUL CU PROGRAM SPORTIV CLUJ-NAPOCA 5.48 ȘCOALA GIMNAZIALĂ IARA, COM. IARA ȘCOALA GIMNAZIALĂ BATIN, COM. UNGURAȘ 5.43 ȘCOALA GIMNAZIALĂ REFORMATĂ "TALENTUM" CLUJ-NAPOCA ȘCOALA GIMNAZIALĂ "TAMAS GYULA" MERA, COM. BACIU 5.42 ȘCOALA GIMNAZIALĂ CARA, COM. COJOCNA 5.22 ȘCOALA GIMNAZIALĂ SIC, COM. SIC 5.2 ȘCOALA GIMNAZIALĂ SÂNNICOARA, COM. APAHIDA 5.15 ȘCOALA GIMNAZIALĂ MUNTELE RECE, COM. MĂGURI RĂCĂTĂU 4.9 ȘCOALA GIMNAZIALĂ COJOCNA, COM. COJOCNA 4.88 ȘCOALA GIMNAZIALĂ CHINTENI, COM. CHINTENI 4.76 ȘCOALA GIMNAZIALĂ VAIDA CĂMĂRAȘ, COM. CĂIANU 4.74 ȘCOALA GIMNAZIALĂ BOBÂLNA, COM. BOBÂLNA 4.69 ȘCOALA GIMNAZIALĂ SUCEAGU, COM. BACIU 4.64 ȘCOALA GIMNAZIALĂ "AVRAM IANCU" BELIȘ, COM. BELIȘ 4.6 ȘCOALA GIMNAZIALĂ "ADY ENDRE" SÂNCRAIU, COM. SÂNCRAIU 4.54 ȘCOALA GIMNAZIALĂ UNGURAȘ, COM. UNGURAȘ ȘCOALA GIMNAZIALĂ PALATCA, COM. PALATCA 4.38 LICEUL SPECIAL PENTRU DEFICIENȚI DE VEDERE CLUJ-NAPOCA 3.35 ȘCOALA PROFESIONALĂ POIANA TURDA 3.08 LICEUL TEHNOLOGIC SPECIAL PENTRU DEFICIENȚI DE AUZ CLUJ-NAPOCA 2.72 ȘCOALA GIMNAZIALĂ SUATU, COM. SUATU 2.25

6 1.2. Rezultatele la Examenul de Bacalaureat
1. Diagnoza procesului educațional la disciplina limba și literatura română 1.2. Rezultatele la Examenul de Bacalaureat Competențele lingvistice de comunicare orală în limba română Proba E: limba și literatura română - scris (promovabilitate 95,07%) candidați înscriși candidați promovați 3783 3587

7 1.2. Rezulatatele la Examenul de Bacalaureat
2019 LIMBA ROMÂNĂ Evaluați 5-5,99 6-6,99 7-7,99 8-8,99 9-9,99 10 Total: 3783 509 566 646 912 878 69 14,19% % 15,78% 18,01% 25,62% 24,48% 1.92% 95,07

8 1. Diagnoza procesului educațional la disciplina limba și literatura română
1.3. Olimpiadele școlare Profesori clujeni paricipanți în comisiile centrale ale olimpiadelor naționale Profesori însoțitori ai loturilor olimpice naționale Rezultatele la olimpiadele școlare

9 Profesori evaluatori în comisiile centrale ale olimpiadelor de limba și literatura română/ limbi clasice Olimpiada de limba și literatura română: 1. Sfîrlea Lenuța, Școala Gimnazială Ioan Bob, Cluj-Napoca; 2. Gurzău Amalia, ISJ Cluj; 3. Tomoiagă Mirela, Liceul Teoretic Nicolae Bălcescu, Cluj-Napoca; 4. Hassoun Anca, Colegiul Național Pedagogic Gheorghe Lazăr, Cluj-Napoca. Olimpiada de limba și literatura română pentru minorități: Bărbos Cecilia Liana, Liceul Teoretic Bathory Istvan, Cluj-Napoca;

10 Profesori evaluatori în comisiile centrale ale olimpiadelor de limba și literatura română/ limba latină Olimpiada de limba și literatura română pentru elevii din mediul rural, Universul cunoașterii prin lectură : Graur Smaranda, ISJ Cluj; Olimpiada de limbi clasice: Dudău Alexandru, Colegiul Național Gheorghe Șincai, Cluj-Napoca; Ghiță Daniela, Liceul Teoretic Mihai Eminescu, Cluj-Napoca.

11 1.3.2. Profesori însoțitori ai loturilor olimpice:
Olimpiada de limba și literatura română - gimnaziu, Iași: Caia Loredana, Școala Gimnazială Octavian Goga, Cluj-Napoca; Miron Laura, Colegiul Național Mihai Viteazu, Turda; Olimpiada de limba și literatura română - liceu, Brașov: 1. Bodean Mihaela, Liceul Teoretic Bathory Istvan, Cluj-Napoca; Olimpiada de limba și literatura română pentru minorități, Odorheiu Secuiesc, Harghita: Fetti Lavinia, Colegiul Unitarian Janos Zsigmond, Cluj-Napoca; Ielciu Lucica, Școala Gimnazială Nicolae Titulescu, Cluj-Napoca.

12 1.3.2. Profesori însoțitori ai loturilor olimpice:
Olimpiada de lingvistică, București: Câmpean Teodora, Liceul Teoretic Avram Iancu, Cluj-Napoca; Herțeg Bogdan, Colegiul Național Emil Racoviță, Cluj-Napoca; Olimpiada de limba și literatura română pentru elevii din mediul rural Universul cunoașterii prin lectură, Iași: 1. Pop Cristina, Colegiul Național Gheorghe Șincai, Cluj-Napoca; Concursul interdisciplinar Cultură și spiritualitate românească 1. Todea Ioana, Liceul de Informatică Tiberiu Popoviciu, Cluj-Napoca.

13 1.3.3. Rezultatele la olimpiadele școlare
Olimpiada de limba și literatura română: 715 elevi participanți Etapa județeană: 715 elevi (368 la secțiunea A, 347 la secțiunea B; 630 la gimnaziu, 85 la liceu) Olimpiada de limba și literatura română pentru minorități: 88 de elevi participanți Olimpiada de lingvistică: 117 elevi participanți (atenție la pregătirea elevilor care participă la această competiție!!!) Olimpiada de limbi clasice: 16 elevi participanți Concursul interdisciplinar Cultură și spiritualitate românească : 118 elevi participanți

14 Rezultatele la Olimpiada de limba și literatura română - gimnaziu
NR. CRT. NUMELE ȘI PRENUMELE ELEVULUI PREMIUL CLS. UNITATEA ŞCOLARĂ PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT UNITATEA UNDE ESTE ÎNCADRAT PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT PROFESOR LA CENTRUL DE EXCELENTĂ (UNDE ESTE CAZUL) DENUMIRE COMPETIȚIE *) 1 BAICU ALESIA-MIHAELA I 8 Școala Gimnazială Ion Creangă Cluj-Napoca GABRIELA POP MIHAELA POPA OLLR, SECŢIUNEA B 2 CHIRA M. MAIA PREMIU SPECIAL Liceul Teoretic Nicolae Bălcescu Cluj-Napoca CRISTINA POPESCU OLLR, SECŢIUNEA A 3 HORVAT DIANA MARIA 5 Școala Gimnazială Ion Agârbiceanu Cluj-Napoca OANA COZMA Școala Gimnazială Ion Agârbiceanu Cluj-Napoca OLLR, SECTIUNEA A 4 OPREA MARIA ILINCA Școala Gimnazială Ioan Bob Cluj-Napoca LENUȚA SFÎRLEA BRUSTUREAN-BOTA LUCA Școala Gimnazială Nicolae Titulescu Cluj-Napoca LUMINIŢA GAVRILUŢ 6 BOB CLARA -MARIA MENȚIUNE NADIA PASCU 7 DEJEU MARIA-DARIA UDRESCU MARIA ANCUȚA IONESCU 9 SOMEŞAN MATEI-MARIUS Colegiul Național Gheorghe Șincai Cluj-Napoca DANIELA FILIP MANUELA GALEA 10 PĂTRÂNJAN BOGDANA-IRINA OLGA ŞTEFAN

15 PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT
Rezultatele la Olimpiada de limba și literatura română pentru minorități (OLLR minorități) NR. CRT. NUMELE ȘI PRENUMELE ELEVULUI PREMIUL CLS. UNITATEA ŞCOLARĂ PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT UNITATEA UNDE ESTE ÎNCADRAT PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT OBSERVAȚII 1 MOSESCU S.D. DORBRA NOEMI III 5 Liceul Unitarian Janos Zsigmond Cluj-Napoca SILVANA BICĂZAN MINORITATEA MAGHIARĂ 2 KELEMEN ZS. KAREN MENȚIUNE 3 SZENKOVITS T. ERVIN 6 LAVINIA FETTI 4 TOTOS R. ARTUR EMIL PALFI S. KINCSO BERNADETT PREMIU SPECIAL 7 Școala Gimnazială Avram Iancu Câmpia Turzii IRINA UȚIU TOTH A. NOEMI ALIZ Școala Gimnazială Nicolae Titulescu Cluj-Napoca LUCICA IELCIU VIZSNYAI F. BOTOND FERENCZ I 8 Liceul Teoretic Bathory Istvan Cluj-Napoca MIHAELA BODEAN NEMETI S. BOGLARKA EVELIN Școala Gimnazială Nr. 1 Dej CARMEN TODORUȚ 9 BOGDAN H.M. VICTOR Colegiul Național George Coșbuc Cluj-Napoca GERMINA BREAZ ALTE MINORITĂȚI 10 IELCIU D. TEODORA GIANINA ZEGREANU 11 CRIȘAN C.A. ALEXIA ANAMARIA SUCILEA

16 PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT
Rezultatele la Olimpiada de limba și literatura română pentru elevii din mediul rural Universul cunoașterii prin lectură NR. CRT. NUMELE ȘI PRENUMELE ELEVULUI PREMIUL CLS. UNITATEA ŞCOLARĂ PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT UNITATEA UNDE ESTE ÎNCADRAT PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT 1 Nagyosi I. Janka MENȚIUNE 5 Școala Gimnazială Viișoara Ana-Maria Poponeț 2 Popp L. Lehel 6 Școala Gimnazială Unguraș Anamaria Mureșan 3 Barazsuly G. Brigitta 7 Școala Gimnazială Luna de Sus, com Florești Ramona Mădăraș 4 Kovacs F. A. Nora Anna 8 Școala Gimnazială Kos Karoly Izvoru Crișului Diana Antal

17 Rezultatele la Olimpiada de limbi clasice
Numele și prenumele elevului Premiul Clasa Unitatea școlară Profesorul care l-a pregătit Unitatea unde este încadrat profesorul care l-a pregătit Profesor la Centrul de Excelență Denumirea competiției Șera Victor I 12 Liceul de Informatică Tiberiu Popoviciu Cluj-Napoca Alexandru Dudău Colegiul Național Gheorghe Șincai Cluj-Napoca Olimpiada internațională de limba latină Certamen Horatianum

18 PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT PROFESOR LA CENTRUL DE EXCELENTĂ
Rezultatele la Olimpiada de limbi clasice NR. CRT.  NUMELE ȘI PRENUMELE ELEVULUI PREMIUL CLS. UNITATEA ŞCOLARĂ PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT UNITATEA UNDE ESTE ÎNCADRAT PROFESORUL CARE L-A PREGĂTIT PROFESOR LA CENTRUL DE EXCELENTĂ 1 MIJA A. IRINA PETRA MENȚIUNE 8 Școala Gimnazială Ioan Bob Cluj-Napoca CRISTINA ANDRIEȘ 2 CĂLIN O. OANA Liceul Teoretic Pavel Dan Câmpia Turzii CARMEN MOLDOVAN 3 ȘAMȘODAN MIHAI 10 Colegiul Național Emil Racoviță Cluj-Napoca ALEXANDRU DUDĂU Colegiul Național Gheorghe Șincai Cluj-Napoca 4 GIURGIUMAN P. F. ALEXANDRA I 11 5 HOSSU PAUL HORRIA 12 6 ȘERA N. VICTOR II Liceul De Informatică Tiberiu Popoviciu Cluj-Napoca 7 BOBO M. A. ANDREI IONUȚ III 9 Seminarul Teologic Ortodox Cluj-Napoca LILIANA BOTA POP M. MIHAI RĂZVAN PREMIU SPECIAL  BAL CRISTIAN

19 1. Diagnoza procesului educațional la disciplina limba și literatura română Rezultatele la examenul de titularizare Candidați înscriși : 67 Candidați prezenți: 67 Note: 1-5 Note: 5-7 Note: 7-10 8 59

20 1. Diagnoza procesului educațional la disciplina limba și literatura română Rezultatele la examenul de definitivat Nr. candidați înscriși Note: 8-9 9-9,99 Note de 10 8 4 1 3

21 1. Diagnoza procesului educațional la disciplina limba și literatura română
1.6. Inspecția școlară Inspecții tematice în specialitate: Monitorizarea modului de valorificare a rezultatelor la simulările examenelor naționale la nivelul unităților de învățământ; Monitorizarea activității cadrelor didactice de limba și literatura română; Implementarea noii programe școlare la clasele a V-a și a VI-a. Au fost inspectate următoarele unități de învățământ: Școala Gimnazială Baciu, Școala Gimnazială Gheorghe Șincai Florești, Școala Gimnazială Liviu Rebreanu Cluj-Napoca, Școala Gimnazială Gârbău, Școala Gimnazială Iclod, Liceul Teoretic Apaczai Csere Janos, Liceul Unitarian Janos Zsigmond, Școala Gimnazială Vaida Voevod, Școala Gimnazială Aluniș, Școala Gimnazială Nireș, Școala Gimnazială Suatu, Școala Gimnazială Dăbâca, Școala Gimnazială Câțcău, Școala Gimnazială Țaga etc.

22 Inspecții școlare generale:
Colegiul Tehnic Turda; Liceul Waldorf Cluj; Liceul Teoretic Octavian Goga Huedin; Școala Gimnazială Liviu Rebreanu Cluj; Școala Gimnazială Luna, Turda; Școala Gimnazială Gârbău.

23 Activitățile didactice sunt proiectate și performate cu rigurozitate;
Aspecte pozitive: În general, activitățile didactice sunt centrate pe formarea de competențe, fără a se neglija, însă, conținuturile. Profesorii concep demersuri didactice acurate, incluzând componente ludice, cu referințe interdisciplinare; Activităţile de pregătire a elevilor pentru evaluările naţionale sunt focalizate pe dezvoltarea şi măsurarea competenţelor specifice disciplinei; Elevii stăpânesc, în bună măsură, conținuturile de specialitate învățate și pot opera cu acestea în diferite situații, dând dovadă de capacitate de analiză, de sinteză, de transfer; Activitățile didactice sunt proiectate și performate cu rigurozitate; Orele asistate sunt organizate pe componentele predare-învățare-evaluare, componenta evaluare formativă / sumativă fiind concretizată prin observarea sistematică a rezultatelor activităților de învățare frontale / individuale / de grup, prin calificativ evaluativ / notare ritmică, prin aplicarea de chestionare de satisfacție școlară; Profesorii de limba și literatura română se asigură de înțelegerea și de operarea cu noile cunoștințe predate, în vederea creşterii ratei de progres şcolar .

24 Aspecte care necesită îmbunătățiri:
Nerespectarea conținuturilor prezentate de noua programă școlară, la clasele a V-a și a VI-a; Proiectarea didactică nu a respectat, în unele cazuri, modelele standardizate la nivel naţional; unele planificări urmează cu docilitate parcursurile didactice propuse în manualul ales, ignorând principiul adecvării la nivelul de performanţă al colectivului de elevi; Pregătirea ştiinţifică în domeniul „comunicare” este mai puţin performantă decât în celelalte domenii ale specialităţii; Unii profesori perpetuează strategii şi metode tradiţionale care pun accent pe transmiterea conţinuturilor, nu pe formarea competenţelor. Frecvent, aceşti profesori susţin lecţii în care recurg la dictarea unor informaţii de specialitate pe care elevii trebuie să le memoreze şi să le reproducă; S-a constatat persistenţa accentului pus pe evaluarea informaţiilor şi pe caracterul întâmplător, nesistematic al evaluării competenţelor. Alt punct vulnerabil este evaluarea fără furnizarea feedback-ului către elev, fapt ce diminuează caracterul formativ al evaluării curente (de exemplu, lipsa baremului de evaluare a răspunsului oral).

25 1. Diagnoza procesului educațional la disciplina limba și literatura română Activități de formare Management și consiliere în predarea limbii și literaturii române, organizat de CCD Cluj, formare pentru 22 de profesori de limba și literatura română - 24 de ore, 20 de participanți, formator Graur Smaranda; Management în evaluarea didactică, formare pentru cadre didactice care predau în învățământul rural, în parteneriat cu CCD Cluj și Palatul Copiilor Cluj - 20 de ore, 48 de cadre didactice, formatori: Sfîrlea Lenuța, Popa Mihaela, Graur Smaranda.

26 1.8. Activitatea cercurilor metodice în anul școlar 2018-2019
Noile programe și manuale pentru clasele a V-a și a VI. Dificultăți și aspecte metodologice Școala Gimnazială Ioan Bob, Cluj-Napoca Lectura școlară în gimnaziau Școala Gimnazială Octavian Goga, Cluj- Napoca (Roșa Gabriela, Caia Loredana, Iacob Ionela) Responsabili de cerc, prof.Sfârlea Lenuța, prof. Popa Mihaela Teste inițiale- analiza rezultatelor, planuri remediale; Simulări și examene naționale- metodologie subiecte Liceul Tehnologic Alexandru Borza, Cluj-Napoca Responsabili de cerc, prof.Diertic Adriana, prof. Torje Nadia Modele de subiecte pentru examenele de bacalaureat- repere teoretice și practice Liceul Teoretic Mihai Eminescu, Cluj-Napoca Responsabili de cerc, prof.Popescu Cristina, prof. Pop Iulia

27 1.8. Activitatea cercurilor metodice în anul școlar 2018-2019
Teste inițiale- analiza rezultatelor, planuri remediale; Simulări și examene naționale- metodologie subiecte Școala Gimnazială Mihai Eminescu, Dej Responsabili de cerc, prof. Bumbu Simona, prof. Vasiliu Petruța Dezbatere- Dificultăți legate de noua programă școlară Liceul Tehnologic Vlădeasa, Huedin Responsabili de cerc, prof. Stănică Daniela, prof. Bălan Dinu Scriitori locali: trecut-prezent -viitor Colegiul Tehnic Victor Ungureanu, Câmpia Turzii Responsabili de cerc, prof. Loredana Corchiș, prof. Diana Spălnăcan

28 Programe în vigoare – disciplina limba și literatura română
• cls. a V-a , a VI-a și a VII-a: Programa de limba și literatura română, aprobată prin O.M.E.N. nr. 3393/ ; • cls. a VIII-a: Programa de limba și literatura română, aprobată prin O.M.E.C.I. nr. 5097/ ; • cls. a IX-a și a X-a : Programa de limba și literatura română, aprobată prin O.M.E.C.I. nr. 3252/ ; • cls. a XII-a : Programa de limba și literatura română, aprobată prin O.M.E.C.I. nr. 3410/ ; • Anexa nr. 1 la O.M.E.N nr / referitor la aplicarea programelor școlare pentru cultura generală în învățământul profesional de stat cu durata de 3 ani și în învățământul profesional special 2. Cadrul normativ pentru organizarea și desfășurarea activităților în anul școlar

29 2. Cadrul normativ pentru organizarea și desfășurarea activităților în anul școlar 2019-2020
• Programe şcolare aplicate în învăţământul profesional la clasa a IX-a Limba şi literatura română, clasa a IX-a, aprobată prin O.M.E.C.I nr / , cu următoarele observaţii: 1. Se studiază trei grupaje tematice, la alegere: Adolescenţa sau Joc şi joacă; Familia sau Şcoala; Iubirea sau Scene din viaţa de ieri şi de azi. 2. Se recomandă ca număr minimal: 6 texte la tema aleasă din primul grupaj tematic; 4 texte la tema aleasă din al doilea grupaj tematic; 1. film la tema aleasă din al treilea grupaj tematic. • Programe şcolare aplicate în învăţământul profesional la clasa a X-a Limba şi literatura română, clasa a X-a, aprobată prin O.M.E.C.I nr / , cu următoarele observaţii: 1. În clasa a X-a se studiază minimum 5 texte literare: un basm cult, o nuvelă, 3 romane reprezentative pentru aspectele esenţiale ale genului şi ale evoluţiei acestuia. 2. Pentru competenţa generală 2 (Folosirea instrumentelor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare) se vor avea în vedere competenţele specifice 2.1 şi 2.4. • Programe şcolare aplicate în învăţământul profesional la clasa a XI-a Limba şi literatura română, clasa a X-a, aprobată prin O.M.E.C.I. nr / , cu următoarele observaţii: 1. În clasa a XI-a se studiază minimum 5 texte literare: un text dramatic care să ilustreze comedia ca specie literară şi 4 texte poetice, care să ilustreze aspecte specifice şi diferite ale genului şi ale evoluţiei acestuia: poezie epică, poezie lirică; instanţele comunicării în textele poetice; sugestie şi ambiguitate; diversitate prozodică etc. 2. Pentru competenţa generală 2 (Folosirea instrumentelor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare) se vor avea în vedere competenţele specifice 2.2, 2.3 şi 2.4.

30 2. Cadrul normativ pentru organizarea și desfășurarea activităților în anul școlar 2019-2020
OMEN nr.4916/  - Organizarea și desfășurarea evaluării naționale în anul școlar ; Metodologia de organizare și desfășurare a evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a, aprobată prin OMECTS nr. 4801/2010, privind organizarea și desfășurarea evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a în anul școlar și cu prevederile prezentului ordin; ORDIN nr din 27 august 2019 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar Programa pentru disciplina limba şi literatura română valabilă pentru Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar este cea aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr /2014 privind organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar OMEN nr.4950/  - Organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat în anul școlar ;

31 3. Documente proiective PLANIFICAREA CALENDARISTICĂ va debuta cu personalizarea programei în funcție de nivelul clasei; PROIECTAREA UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚARE; RAPOARTE STATISTICE ȘI DESCRIPTIVE (S.W.O.T., cu greșeli tipice constatate, cu ținte spre proiectarea și aplicarea planurilor remediale); PROIECTE DE LECȚII ; PORTOFOLIU PENTRU CURSURILE OPȚIONALE (opționalele de la nivelul disciplinei, împreună cu programele aferente, elaborate cf. art. 65 alin. 5 și 6 din L.E.N., cf. art. 66 lit. b din R.O.F.U.I.P., vizate în unitatea școlară și de către inspectorul de specialitate, vor fi monitorizate prin inspecția școlară )

32 3. Documente proiective 3.1. Portofoliul profesorului metodist
Decizia de numire/Delegație Curriculum Vitae (EuroPass); Graficul de evidenţă a inspecţiilor efectuate; Graficul inspecţiilor de specialitate şi tematice; Diagnoza procesului de învăţământ de specialitate (în sectorul/zona arondat(ă), la finele fiecărui semestru); Copie a rapoartelor de inspecţie; Modele de documente de planificare şi proiectare didactică la nivelul învăţământului gimnazial şi liceal, după caz; Legi, ordine, H.G-uri, note ale M.E.N., ale Guvernului, privind învăţământul preuniversitar; Modelul formularelor tip folosite în cadrul inspecţiilor.

33 3. Documente proiective 3.2. Portofoliul responsabilului de catedră
Tabel nominal cu membrii catedrei şi datele lor personale (telefon, adresa de , şcoala de provenienţă, grad didactic, specialitatea, vechimea în învăţământ etc.); Planul de activităţi metodico-ştiinţifice ale catedrei pentru anul școlar în curs; Raportul de activitate la nivel de catedră pentru anul şcolar anterior/ semestrul anterior; Planul managerial al catedrei; Calendarul şi tematica activităţilor de catedră; Procesele-verbale ale şedinţelor de catedră ; Programele şcolare valabile în anul şcolar în curs ; Programele pentru examenele naţionale (Evaluarea naţională – clasa a VI-a, Evaluarea națională – clasa a VIII-a, Bacalaureat) şi pentru concursurile şcolare; Planificările calendaristice ale membrilor catedrei; Planurile-cadru pentru anul şcolar în curs; Materialele ştiinţifice şi metodice prezentate în cadrul activităţilor de catedră ; Calendarul olimpiadelor şi al concursurilor şcolare la care participă elevii unității de învățământ; Rezultate la olimpiade şi concursuri şcolare.

34 3. Documente proiective 3.3. Portofoliul responsabilului de cerc pedagogic Lista şcolilor arondate cercului pedagogic; Lista nominală a cadrelor didactice din cadrul cercului, cu datele lor personale (şcoala de provenienţă, telefon, adresa de , specialitatea, gradul didactic, vechimea în învăţământ, modul de încadrare: suplinitor calificat/ necalificat, titular, pensionar, detaşat); Planul de activități al şefului cercului pedagogic; Tematica şedinţelor de cerc, data şi locul desfăşurării; Procesele-verbale încheiate la activităţile de cerc; Materialele ştiinţifice şi metodice prezentate în cadrul activităţilor de cerc; Calendarul examenelor naţionale (Evaluarea națională – clasa a VI-a, Evaluarea națională – clasa a VIII-a, Bacalaureat), al olimpiadelor şi al concursurilor şcolare din anul şcolar în curs.

35 CV EuroPass (cu documente justificative); structura anului școlar;
3. Documente proiective 3.4. Portofoliul profesorului Partea I: CV EuroPass (cu documente justificative); structura anului școlar; încadrarea (clase, nr. de ore); orarul; fișa postului; calendarul activităților pe anul în curs.

36 3. Documente proiective 3.4. Portofoliul profesorului Partea a II-a:
programele școlare; programele opționalelor în derulare; planificarea anuală și semestrială a materiei pe unități de învățare; proiecte didactice; teste de evaluare inițială, curentă și sumativă, însoţite de bareme de evaluare și de notare; interpretarea rezultatelor, măsuri ameliorative; modalități alternative de evaluare (proiecte, referate, portofolii întocmite de elevi); fișe de lucru; caietul-catalog; inventarul materialului didactic din unitatea de învățământ; fișe cu asistențe la ore (pentru profesorii debutanți) şi de interasistenţe.

37 3. Documente proiective Partea a III-a:
3.4. Portofoliul profesorului Partea a III-a: Regulamentele specifice olimpiadelor naționale și internaționale; precizările și programele pentru olimpiadele naționale; subiecte și bareme de evaluare și de notare de olimpiadă propuse; lista elevilor selectați pentru olimpiade; rezultatele obținute la diferite competiții/activități specifice disciplinei. Partea a IV-a : proiecte personale sau proiecte/programe în care este angajat pentru implementare; Partea a V-a: perfecționare/formare în domeniul disciplinei; Partea a VI-a: materiale didactice, produse proprii; Partea a VII-a: publicaţii în specialitate.

38 3. Documente proiective Portofoliul reprezintă
3.5. Portofoliul elevului Portofoliul reprezintă „cartea de vizită” a elevului, prin care profesorul poate să-i urmărească progresul – în plan cognitiv, atitudinal şi comportamental – la o anumită disciplină, de-a lungul unui interval mai lung de timp (un semestru sau un an şcolar). un „acord” între elev şi profesorul, care trebuie să-l ajute pe elev să se autoevalueze. Profesorul discută cu elevul despre ce trebuie să ştie şi ce trebuie să facă acesta de-a lungul procesului de învăţare. La începutul demersului educativ, se realizează un diagnostic asupra necesităţilor de învăţare ale elevului pentru a stabili obiectivele şi criteriile de evaluare. Diagnosticul este făcut de profesor şi este discutat cu elevul implicat în evaluare.

39 Portofoliul elevului cuprinde:
lista conţinutului acestuia (sumarul, care include titlul fiecărei lucrări/fişe etc. şi numărul paginii la care se găseşte); argumentaţia care explică ce lucrări sunt incluse în portofoliu, de ce este importantă fiecare şi cum se articulează între ele într-o viziune de ansamblu a elevului/a grupului cu privire la subiectul respectiv; lucrările pe care le face elevul individual sau în grup: rezumate; eseuri; articole, referate, comunicări; fişe individuale de studiu; proiecte;

40 teste; chestionare de atitudini; înregistrări, fotografii care reflectă activitatea desfăşurată de elev individual sau alături de colegii săi; reflecţiile proprii ale elevului asupra a ceea ce lucrează; autoevaluări scrise de elev sau de membrii grupului; alte materiale: hărţi cognitive, contribuţii la activitate care reflectă participarea elevului/ grupului la derularea şi soluţionarea temei date; obiective viitoare pornind de la realizările curente ale elevului/grupului, pe baza intereselor şi a progreselor înregistrate; comentarii suplimentare şi evaluări ale profesorului, ale altor grupuri de învăţare şi/sau ale altor părţi interesate (de ex. părinţii); rezultate ale activităţilor de autoevaluare; planuri de acţiune/evaluări/activităţi viitoare planificate de către elev; comentarii ale profesorului privind atitudinea şi rezultatele elevului.

41 4. Perspective 4.1. Test inițial, clasa a V-a Inspecție tematică:
Scop: Asigurarea calității în educație prin monitorizarea implementării parteneriatului învățător-profesor la clasele a IV-a și a V-a. Obiective: Graficul activităților desfășurate în parteneriat învățător-profesor la clasa a IV-a; Modul de aplicare a testelor finale/ inițiale la sfârșitul clasei a IV-a/ începutul clasei a V-a; Modul de proiectare a documentelor școlare în funcție de rezultatele obținute la testul inițial (clasa a V-a). Învățător clasa a IV-a: Profesor clasa a V-a: Nr. crt. Numele și prenumele elevului Punctaj clasa a IV-a – testul final Calificativ clasa a IV-a – limba și literatura română clasa a V-a – testul inițial la limba și literatura română

42 4. Perspective 4.2. Consiliul consultativ al disciplinei
4.3. Metodiști I.S.J. Cluj Metodiști de drept – profesorii de limba și literatura română care coordonează practica pedagogică a elevilor de la profilul vocațional, specializarea învățători-educatori din cadrul Colegiului Național Gheorghe Lazăr; Metodiști admiși în urma desfășurării procedurii de selecție a profesorilor metodiști.

43 4. Perspective 4.4. Cercurile metodice Coordonatori de cerc: a) Cluj - nivel gimnazial (Cluj și împrejurimi) : Sfîrlea Lenuța, Popa Mihaela - nivel liceal - teoretic: Popescu Cristina, Pop Iulia - vocațional: Deji Tereza, Coța Cristian - tehnologic: Diertic Adriana, Torje Nadia b) Dej – nivel gimnazial și liceal : Bumbu Simona, Petruța Vasiliu c) Gherla – Monoses Cosmina, Rus Adriana d) Turda – Pop Simona, Miron Laura e) Câmpia Turzii - Corchiș Loredana, Spîlnăcan Diana f) Huedin- Stănică Daniela, Bălan Dinu 4.5. Predarea disciplinei Elemente de limba latină și de cultură romanică la cls. a VII-a Activități metodice- prin CCD Cluj 4.6. Selecția pentru orele de la Excelență 4.7. Olimpiadele școlare - ordinul 4203/2018

44 5. CONCLUZII Elementele de curriculum care se aplică în anul școlar : noua programă pentru clasele a V-a, a VI-a și a VII-a, programele în vigoare pentru celelalte clase; Planificarea este un instrument individual de lucru, nu poate fi șablon, este o reflectare personalizată a programei; Manualul este orientativ, trebuie adaptat la specificul clasei, individualizat în procesul didactic; Elevii au nevoie de a fi tratați diferențiat (dezvoltarea capacității celor mai puțin pregătiți la nivel maxim); Utilizarea auxiliarelor și a mijloacelor didactice avizate, cu respectarea procedurii de achiziție a acestora;

45 SUCCES ÎN NOUL AN ȘCOLAR!


Descărcați ppt "CONSFĂTUIRILE PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ"

Prezentări similare


Publicitate de la Google