Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

Prezentarea se încărcă. Vă rugăm să așteptați

De Ion Creangă Clasa a V-a Profesor:C.T.A.

Prezentări similare


Prezentarea pe tema: "De Ion Creangă Clasa a V-a Profesor:C.T.A."— Transcriere de prezentare:

1 de Ion Creangă Clasa a V-a 22.01.2020 Profesor:C.T.A.

2  Verificarea temei de casă.  Harta narativă a fragmentului,,La cireşe’’din,,Amintiri din copilărie’’ de I. Creangă).

3

4 Scrieţi pe cireşele din pălăria lui Nică ce părere aveţi despre acest fragment şi le încleiaţi pe pomul de cireşe de la tablă.

5

6  Vizionarea fragmentului,,La cireşe’’ din,,Amintiri din copilărie’’ de I. Creangă

7  Descoperirea personajului  (Anexa 1)  Eu sunt ………… cel hazliu  Şi de pozne mă cam ţiu.  De la Creangă aţi aflat  Câte mi s-au întâmplat:   Pupăza din tei am luat,  Cireşul l-am scuturat,  Am fugit şi la scăldat,  Mama hainele mi-a luat.   Chiar şi râie am avut!  Nici să dorm nu am putut:  Mă mânca pe mâini, pe corp,  Şi m-am răzbunat pe porc,  Vrând să-l călăresc un pic  M-a trântit ca pe-un nimic!   Să ştiţi că tot ce-aţi aflat  S-a-ntâmplat cu-adevărat!  Căci Bădiţa pe hârtie  Scrie-a lui copilărie!

8 Subiectul lecţiei: Caracterizarea personajelor din fragmentul,,La cireşe’’ din „Amintiri din copilărie” de Ion Creangă.

9  O 1 – să identifice personajele din textul dat;  O 2 – să caracterizeze personajele din operă;  O 3 – să grupeze personajele conform tipologiei lor;

10  Identificarea personajelor din text.(Personajele din text)  Clasificarea tipurilor de personaje: Principal Secundar Episodic 

11 PrincipaleSecundareEpisodice

12  Determinarea personajelor comform tipologiei: Istoric Ţărani Intelectuali

13  ANEXA 2  C1 - “…mă furişez din casă şi mă duc, ziua miaza-mare …”  C2 - “Şi mă chitesc eu în mine cum să fac ca să nu mă prindă…”  C3 - “…mă fac a cere pe Ion, să ne ducem la scăldat… “  C4 - “…mai rămâi sănătoasă mătusă Mărioara!…”  C5 - “…sărut mâna mătuşei, luându-mi ziua bună…”  C6 - “…încep a cărăbăni la cireşe în sân, crude, coapte,cum se găseau.”  C7 - “Şi eu fuga, şi ea fuga, şi eu fuga, şi ea fuga …”  C8 – “…şi-mi pierd urma, ducandu-mă acasă şi fiind foarte cuminte in ziua aceea…”  C9 –“…vinovatul trebuia să platească.”  C10 – “Mai pasă de dă ochi cu mătusa Mărioara, cu mos Vasile, cu varu Ion şi chiar cu băieţii si fetele  din sat;”  C11 – - “…mi se dusese buhul despre pozna ce făcusem…”  C12 - - “…parca naiba mă împingea, de le făceam atunci cu chiuita.”   Mătuşa Marioara  C13 - “…ghiavole, aici ţi-i scăldatul?”  C14 - “…scoboară-te jos, talharule, …”   Tatăl lui Nică  C15 - “De-amu să ştii că ţi-ai mâncat liftiria cu mine spânzuratu-le! Oare multe stricăciuni am să mai plătesc eu pe urma ta?”

14  Pe baza citatelor date elevii vor completa ciorchinele cu trăsături ale personajului principal. (Anexa 3).  Evocati năzdrăvăniile lui Nică, aşa cum sînt prezentate în fragmentele propuse.

15 ANEXA 4  Notează într-un ciorchine însuşirile lui Nică şi faptele din care reies acestea.

16 S-a prefăcut că are de gând să se ducă la scăldat. ŞIRET

17  Caracterizarea mătuşii Mărioara conform vorbelor şi comportamentului său.  Compararea lui Nică cu însuşirile mătuşii Mărioara, realizând o diagramă. (Anexa 5)

18 ASEMĂNĂRI

19  Caracterizarea lui mos Vasile.

20  Realizarea în perechi a unui diamant (cvintet) plecând de la personajul principal; (Anexa 6)  1- cuvîntul  2- cuvinte-adjective  3- cuvinte-verbe  4- o propoziie  5- un cuvânt generalizator Nică meritat băiatul isteţ copilăros copilărie calcă minte fură este pedepsit

21  Completarea diagramei Wenn: copilăria lui Nică versus copilăria mea (Anexa 7)

22 ASEMĂNĂRI COPILARIA LUI NICĂ COPILARIA LUI NICĂ COPILARIA MEA COPILARIA MEA ANEXA 7 (diagrama Wenn) Compară copilăria lui Nică cu propria copilărie

23  Analizarea pericolelelor situaţiilor în care este pus Nică. Ce ar fi putut păţi băiatul?  Argumentarea vinovătiei lui Nică pentru stricarea plantaţiei de cânepă? De ce?  Compararea comportamentului elevului cu cel al lui Nică. Ce aţi fi făcut într-o asemenea situaţie?  V-aţi aflat vreodată într-o situaţie asemănătoare cu aceea trăită de Nică? Povestiţi-o pe scurt.”

24  O 1 – să identifice personajele din textul dat;  O 2 – să caracterizeze personajele din operă;  O 3 – să grupeze personajele conform tipologiei lor;

25 Compunere (eseu) în limita de 20 de rânduri: De vorbă cu Nică...

26  Vă mulţumesc pentru lecţie !!!

27


Descărcați ppt "De Ion Creangă Clasa a V-a Profesor:C.T.A."

Prezentări similare


Publicitate de la Google